Khamis, 22 Oktober 2009

jangan gigit polis.

zaman edan. betul-betul menggilakan. anda ditahan polis tanpa sebab tertentu. anda minta hak anda dibacakan sebelum ditangkap. anda diheret dengan kasarnya ke trak polis tanpa tahu salah anda. anda meronta. polis tumbuk anda. anda gigit polis itu. untuk pertahankan diri.

akhirnya anda dijatuhkan hukuman denda 3000 rm dan penjara 6 bulan. polis pukul anda tak pe, dia jalankan tugas.
adilkah keputusan ini?
hakim jatuhkan hukum pun atas bukti yg tak nampak, tak kukuh..  aku tak tau, tapi korang pikirla sendiri...

by:Nurul Izzah Bt Anwar

Saya melihat prinsip “beyond reasonable doubt” sekali lagi dicabuli dalam keputusan penghakiman teman kami, Sdr YB Tian Chua. Tampaknya tidak perlu lagi dibuktikan yang tertuduh itu menggigit sesiapa walaupun dakwaan yang dilemparkan itu berbunyi “menggigit anggota polis.” Justeru kalaupun dalam video tidak ada seorang pun di seanterio dunia Malaysia dan luarnya melihat gigitan tersebut, tidak mengapa. Kerana, bila dilihat Tian bergelut dengan pihak polis, natijahnya tentu gigitan berlaku!
Inference, mere inference. Bukti dilempar keluar, kerana akhirnya tidak perlu bukti -kita perlu percaya bulat-bulat institusi-institusi kerajaan yang ada di luar sana. Walau SUHAKAM mengesyorkan keperluan mereformasikan institusi keselamatan , secara khusus PDRM, kesemuanya ditolak ketepi. Walau Suruhanjaya Diraja Mengenai Rakaman Video VK Lingam mengesahkan rakaman konspirasi antara pimpinan kerajaan dan peguam VK Lingam dalam memilih hakim, ketua hakim dan lain-lain, tidak perlu kita ambil tindakan. Kerana, kalau sudah didakwa, dan terbukti pengkritik kerajaan, beginilah nasib yang diterima.
Doa serta dokongan penuh kami buatmu, Tian!



0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com