Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 24 Februari 2010

Berikan apa yang mampu kita beri

aku tak banyak(belum banyak) duit nak beri kepada sesiapa yang memerlukan. seposen dua adalah. tapi aku harap tak lama lagi aku mampu memberi lebih dari seposen dua itu.

buat masa ini yang mampu aku berikan hanyalah inspirasi. kepada anak-anak yang memerlukan semangat, inspirasi dariku semuanya percuma.aku beri dengan penuh kasih dan sayang. anak-anakku semua tak kira warna kulit dan rupa. aku dah lebih dulu amalkan konsep 1 malaysia. Najib lambat lagi . hehe.
kadangkala aku tak pasti adakah inspirasi itu masuk ke hati tapi aku percaya perkara yang datang dari hati mesti masuk ke  hati. tak kan dari beratus-ratus orang, seorang pun tak mampu ambil apa yang baik dari inspirasi yang kita berikan. kerja aku memberi, terima atau tidak terpulanglah pada hati mereka.


gambar ini beri inspirasi buat seseorang. siapa ye?ehm. aku dan dia saja yang tahu....rahsia!

jadi orang yang memberi manfaat kepada orang dan makhluk lain dalam hidup ni. jangan jadi mudarat. tak kira siapa anda, percayalah, sentiasa ada seseorang yang menyayangi anda dan menjadikan anda idolanya.jadi, pastikan anda mempamerkan sifat positif kerana sekurang-kurangnya anda perlu menjadi contoh kepada orang lain. tapi tak perlu hipokrit, jadilah diri sendiri.mereka akan menerima anda seadanya.


aku kerap terjumpa bekas pelajarku. kalau sedang bekerja, mereka akan malu-malu menjawabnya.kalau sedang belajar di universiti, laju je menjawab.anak-anak, tak perlu malu kalau anda semua terpaksa bekerja dulu sebelum mengorak langkah seterusnya.bekerja itu bagus sekali. kamu akan dapat pengalaman yang menjadi guru terbaik, tidak akan kamu dapati dari mana-mana universiti,kamu berada dalam universiti kehidupan, mengajar jerih payah mencari seringgit dua. betapa berharganya titik peluh yang kamu curahkan untuk menampung keperluan hidup.
inilah gaji bersih aku sepanjang 4 tahun sambung belajar di uitm, sedangkan keperluan aku lebih seribu sebulan!
kalau anda semua nak tahu, aku pun pelik macamana aku boleh sambung kehidupan, hidup sampai sekarang dengan sihatnya! dengan duit 18 hengget sebulan setelah gaji separuh, bayangkan mana nak sewa rumah 600, makan 300, belanja tambang sekali balik kampung 100...keperluan belajar lagi?
alang-alang tak kuat iman aku memang berhenti. tapi Allah kuatkan hati aku. korang mesti cakap, hubby aku kan ada. ya, memang ada. yang anda semua tak tahu ialah 2-3 bulan lepas aku masuk Uitm, hubby kena berenti kerja, kilang tutup. hubby kerja sendiri, macam-macam buat semuanya tak berjaya. mohon kerja tak dapat-dapat. akhirnya jual cakoi tepi jalan . dapatlah untung 20-30 ringgit sehari. itupun akan roling modal beli yis cari tempat pak mail yang banyak juga kosnya. pendek kata hubby pun tak lepas. aku nak minta duit pun tak tergamak sebab dia pun makan nasi jual di Giant berharga 1.90 setiap hari. kadang makan cakoi yang dia jual tu aje.

susah, sangat susah masa tu. ada tak ada aku menangis di bahu kak sal. kadang bual-bual dengan iris sebab dia pun tak berduit juga. duit ptptn 2500 untuk 4-5 bulan. pandai-pandai la aku nak hidup dengan segala bagai tu.
aku tak mengadu dengan mak atau adik beradikku yang lain. aku yang cari. aku nak ilmu dan meningkatkan hidup aku. inilah pengorbanan namanya. siksa yang amat berjauhan dengan suami tengah susah macam ni.
tapi itu semua bukan alasan. aku belajar juga macam biasa. merasa juga 4 kali anugerah dekan setelah terlepas 2 kali. masa tu fikiran aku runsing sangat. duit tak ada, perniagaan abang kena ganggu, sakit darah tinggi menyerang, bank dah hantar warning sebab tertunggak hutang. ya Tuhan, nak menjerit-jerit rasanya.rasa rendah diri betul.

tapi aku teruskan juga. dan akhirnya, aku berjaya menggenggam ijazah biarpun lewat sikit dari teman-teman lain.

aku coretkan kembali sekelumit pahitnya hidup ketika tak berduit untuk anak-anak murid yang terbaca atau sengaja baca entri ini, dengan harapan kamu semua sedar bila cikgu kata pelajaran amat penting untuk mengubah hidup kamu, percayalah ia memang penting. cikgu bercakap dari pengalaman dan bukti yang kamu nampak sendiri slip gaji berbaki 18 ringgit cikgu.bukan sikit-sikit siksaannya,kalau cikgu toleh kembali masa hidup dengan gaji 18 ringgit ini, cikgu rasa trauma.kamu semua jangan patah semangat, apapun Allah tidak akan menduga kita dengan sesuatu yang tak sanggup kita memikulnya.

kamu akan kata ala, cikgu cakap bolehlah, tapi cikgu mewah betul sekarang. pakai peugeot, makan kat vivo, kasut camel, beg sembonia.... bla.. bla...
heh,kamu semua dengar sini. 
semua yang kamu sebut itu adalah ganjaran kepada diri cikgu sendiri setelah kesusahan berliku yang cikgu alami.bila cikgu melepasi tahap dugaan itu, maka cikgu berhak menikmati ganjarannya. cikgu beli apa cikgu nak. cikgu makan apa cikgu rasa nak makan. cikgu guna apa yang cikgu tak boleh guna dulu. semua ini adalah ganjaran yang cikgu beri untuk cikgu sendiri setelah berhempas pulas menaikkan diri cikgu sampai tahap ini. 

kamu juga berhak mengganjari diri kamu dengan sesuatu yang kamu inginkan setelah kamu berjaya. jadikan keinginan terhadap sesuatu itu sebagai motivasi untuk mencapai kejayaan. yang dinamakan kejayaan itu tak datang sediri. kamu kena cari. kamu kena usahakan.dan belajar di bangku sekolah ini proses mulanya. kesusahan yang kamu alami sekarang bukanlah apa-apa jika dibandingkan dengan apa yang kamu akan tempuh dalam dunia pekerjaan nanti.

kejayaan juga satu proses.bukan matlamat.matlamat kita semua adalah yang di sana. kekal dan abadi. jadikan segalanya di dunia ini bererti untuk kejayaan kita di akhirat nanti. ingat tu. untuk diriku, anak-anak didikku dan anda yang membaca.

Sabtu, 20 Februari 2010

makan ala orang putih

hari ini aku bangun pagi pukul 9.30 pagi. lepas solat subuh aku ter tidur. he. nasib baik kat rumah sendiri. kalau kat rumah emak dulu-dulu tentu dah kena tengking .
terasa pulak nak jadi mek saleh. nak masak nasi malas, jadi aku masak spageti bolognese aje la.mula-mula tadi nak ambil gambar masa spageti ni cantik lagi belum berusik tapi bateri kamera macam malu-malu pulak. dah tu ingat dah tak boleh la ambil gambar. aku cuba sekali lagi, eh jadi pulak. tapi tu le... spageti dah nak habis. nampak macam me goreng biasa pulak. ala, percaya laa.. spageti...aku tak tipu...

sepinggan spageti bolognese dan secawan teh earl gray. mmmm..pagi yang gelap, kini sudah terang...


ni la gambar kuah spageti kalau tak percaya aku masak. sedapnya...
 
keluarga it betul. tengah makan pun godek komputer. 



inilah syurgaku di pagi hari. tak le berkecah sangat kan sebab semalam petang dah kemas.seronoknya cuti. ala, tinggal sehari je lagi..



dari angle yang lain sikit dari tadi. mengabadikan kenangan sebelum ubah elok bila ada duit nanti. la la. panjangnya angan-angan...

Jumaat, 19 Februari 2010

cinta tanpa syarat

aku suka guna ungkapan `cinta tanpa syarat` selepas aku membaca blog saifulislam.banyak jenis cinta di dunia ini tapi cinta ayah ibu dan keluarga selalunya tak bersyarat.
terlalu lama kami tak pulang ke kampung halaman. kampung aku sejak 25 disember 2009 dan kampung hubby lebih dua bulan agaknya. bila kerinduan menggamit rasa, balik lah kami. cuti raya cina haritu selepas pergi jemputan di rumah abang mie, anak maklong sebelah mak mertua, kami  balik bersama emak. semacam ada satu kepuasan di wajah hubby bila dapat menggembirakan ibunya. aku tumpang gembira sama sebab memang itulah tanggungjawabnya sebagai anak lelaki.


beruntunglah emak kerana punya anak lelaki yang baik-baik. tapi dalam kemeriahan itu aku jadi pilu sendiri. apa tidaknya, semuanya ada anak kecil yang comel tapi aku tetap begini. aku gembira dengan keadaan ini tapi kala pertemuan seperti ini, aku rasa macam kosong sangat. sambil memasak aku menahan air mata yang nak tertumpah. banyak juga la aku masak hari tu, ikan duri asam pedas, sup ayam dan ayam goreng. aku tak berdaya melayan ceria sapaan emak, takut air mataku tumpah. aku tak pandang muka hubby, takut aku teresak-esak. alahai hati, cepat benar tersentuh.

hubby datang bertanya dan pujuk aku. macam biasa aku tak nak pandang muka hubby. aku sedih sangat. yang ajaibnya aku jadi bisu dan tak tersenyum langsung. maafkanlah hubbyku sayang. aku tak bermaksud melukai hatimu yang pengasih itu. aku tinggalkan hubby sendirian tertanya-tanya apa salahnya. tak kan tak beli ikan untuk bawa balik benut pun nak merajuk kut:? aku layan perasaan di luar. biarkan saja kerenah firdaus, haziq, zakira dan kakaknya berebut game komputer. aku memandang dengan tiada perasaan.

reda perasaanku, tengok hubby dalam bilik dah tertidur. aku sembahyang zuhur dulu. gelihati juga tengok hubby pulak yang merajuk, sorok muka bawah katil. mujur hubby lebih senang dipujuk berbanding aku yang agak emosi hari ini.kami makan dengan selera yang biasa-biasa saja. maklum, lepas merajuk. hehe.

maafkan aku hubby, bukan niatku.

gembira dapat balik benut pula. meriah sungguh semuaorang ada kecuali famili kak imah. dah macam hari raya pula.
hubby pulak tak tahu buat apa. akhirnya tidur dulu dalam kereta kerana tak tahu mana nak cari tempat tidur sesuai. kak long dah macam emak dah. baik layan kami semua. kak long sampulkan cadar dan bantal untuk kami tidur. ektra sungguh layanan kak long. tapi kak long memang penyayang dari dulu.

banyak yang kami bualkan malam tu. meriah macam raya. mak tak dapat turut serta dalam perbualan sebab mak tak berapa sihat.

aku sayang mak tapi entahlah, tak dapat ku zahirkan kasih sayang ini melalui perlakuan. kenapa agaknya. mungkin masa aku membesar tak ada komunikasi yang baik antara mak dan aku. mak juga terlalu garang aku rasa masa membesarkan kami. aku tidak ada persekitaran yang sihat waktu membesar. sihat yang maksud aku penuh keceriaan dan gurau senda. boleh dikira dengan jari.

tapi sekarang aku tahu semua pengalaman pahit itu berguna untuk aku. aku jadi tabah pada banyak dugaan hidup. kadang duit tak ada langsung aku dan hubby boleh gembira lagi.aku dan hubby juga dapat satu pengajaran yang penting bahawa kebahagiaan itu penting dan tidak mustahil untuk digapai. sejak dari berumah tangga, kami tidak pernah menggunakan cara pertengkaran, meninggi suara atau perdebatan untuk memenangi keadaan. mengkritik pasangan?oh, tidak. itu sangat melukakan.

sekurang -kurangnya aku gembira kerana membentuk keluargaku dengan cinta dan kasih sayang. kemarahan bukan idea yang baik untuk beritahu orang tambahan pula anak-anak bahawa kita orang yang berkuasa.

sekurang-kurangnya aku boleh jadi contoh kepada anak-anak saudaraku betapa harmoninya kehidupan atas nama cinta.kalau tidak, tak kan ika boleh kata `romantiknya pak usu dengan mak usu niiii....

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com