Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 17 Julai 2012

Hidung Tak Mancung,Pipi Tersorong-sorong!


funny pictures of cats with captions

entri ditulis sebagai melunasi janji untuk kongsi sekelumit kisah hidup yang mungkin serupa,buat mantan anak muridku,khairiyah.  juga buat tatapan yang sudi menjenguk lamanku ini dengan harapan kau menyedari kawan,beberapa peristiwa yang berlaku dalam hidup kita sebenarnya untuk memberi kita tahu bahawa PERASAAN TAK BOLEH DIPAKSA.

yah, cuba kau baca catatan hidup cikgu ini.agar kau sedar, kita tak boleh berbuat apa-apa untuk membuatkan orang menyukai kita. kalau kau paksakan juga,kau terpaksa hipokrit, meminta-minta dan merendah-rendahkan dirimu sendiri. ah,Yah,tak perlu buat begitu.kita punya kehormatan hidup yang tinggi.Allah jadikan kita setaraf.  yang membezakan kita hanya taqwa.  sungguh besar bezanya rendah diri dan merendah-rendahkan diri serta merendahkan diri. sifat rendah diri itu bagus,melawan sifat kesombongan. merendah diri itu bagus, kamu akan dilihat `low profile` tapi sebenarnya hebat.  yang tak bagusnya merendah-rendahkan diri..itu namanya macam kita beria-ia,tapi orang tak layan. macam tajuk entri itulah!

kisah bermula masa cikgu dah jemu dengan rutin yang sama selama 7 tahun. naik motor,pergi sekolah, mengajar,sakit kepala,balik,esoknya ulang lagi,dan lagi,dan lagi. masa tu kau tingkatan berapa yah,cikgu tak ingat. tingkatan 2 kut. comel aje kamu yah. cikgu terfikirkan takkanlah nak hidup setakat sijil perguruan. cikgu nak tingkatkan diri,maka cikgu mencari peluang untuk sambung ambil ijazah. cikgu memohon banyak tempat, akhirnya yay!!! cikgu dapat  sambung ke UiTM.  selepas 7 tahun penuh suka duka di tempat kita belajar banyak pengalaman hidup tu yah, cikgu pun pergi dari situ. membawa semangat untuk berhijrah.

peristiwa tu berlaku pada hari pertama pendaftaran yah. suami cikgu dengan setianya menunggu dari pagi sampai ke petang untuk urusan hari tersebut.jauh dari tempat sendiri, kampus tu sungguh asing bagi cikgu,dan semuanya orang yang cikgu tak kenal. yah,belajar semula selepas berkahwin lain rasanya. kita lebih banyak  masalah,terutama emosi untuk diuruskan. oh, alangkah hebatnya jihad mencari ilmu untuk membaiki diri,dalam keadaan sudah berkeluarga. jadi,kalau kau nak belajar lagi, sekaranglah, masa masih solo ni. tak banyak benda nak difikirkan.

fikiran berkecamuk,orang kita tak kenal.kekok...ah..hidup perlu diteruskan. duduklah cikgu dalam kumpulan tu, dengar beberapa siri ceramah dan penerangan.   masa nak buat urusan apa ntah, berkaitan penempatan ke gitulah, kami terpaksa turun ke satu bangunan lain. masa tu kami ada dua kumpulan, satu kumpulan multimedia,satu kumpulan art n design. saya kumpulan art.jadi tercari-cari kawan sekumpulan. saya terperasankan 2 orang yang sekumpulan saya.. terus nak beramah mesra,ya lah, sekumpulan... 

saya mendekati mereka, cuba-cuba ramahkan diri.mereka macam nak tak nak layan saya,entahlah. membosankan agaknya saya ni. kemudian, saya tak boleh lupa satu peristiwa ni yah,sampai sekarang..
saya tanya mereka..`nanti kat Batu Pahat kita cari rumah sewa nak?  duduk sama-sama.  ialah Yah, merantau tempat orang,kena cari kawan lah.  tapi yah, malunya saya...mereka tak jawab apa-apa, tengok saja muka saya tanpa reaksi.suka atau tak,saya tak tahu. malu saya yah,malu,...macam hidung tak mancung,pipi tersorong-sorong!

mujur ada seorang kakak yang baik tu, masa tu kakak tu mengandung, dia gamit saya,dia kata` dik, dari johor kan?boleh tak kita duduk serumah, adik tolong cari rumah sewa. akak duduk Kelang`.ah, memang keserasian tak boleh dipaksa yah. ajaibnya setelah saya ditolak oleh 2 orang, saya diterima oleh seseorang yang sama mengharapkan seperti saya. keserasian saya dengan kakak tu terus terjalin, dan kami tinggal serumah semasa di MPBP dengan seorang lagi rakan yang ok juga.

yah, keserasian memang tak boleh dipaksa. selepas itu saya terus malu nak bercampur dengan mereka yang tak serasi dengan saya. saya pun tak mengharapkan apa-apa. saya tahu mereka ada mempersenda saya di belakang,kita bukan budak kecil yah.tapi saya kuatkan semangat. saya katakan kepada diri.perbezaan saya dengan mereka mungkin dari segi harta. yah, mereka kaya. sebab saya pernah  nampak kenderaan mereka, gelang tangan mereka yang besar-besar dan telefon bimbit sentiasa bertukar jenama.sedangkan saya, tiada apa-apa, kereta baru kena tarik, suami baru kehilangan kerja, duit gaji tinggal beberapa ratus,simpanan pun tak ada kerana kami baru berhabis sebab baru pindah rumah baharu.

oh, sebab saya ini sensitif orangnya, saya terasa sangat. tapi saya tak berhutang apa-apa dengan mereka. Alhamdulillah, saya tahu diri. saya berkawan dengan yang serasi. tak perlu pening kepala, tak perlu hipokrit .tak perlu menjadi orang lain untuk menyukakan hati orang. jadilah diri sendiri.

sekali peristiwa, masa final projek,saya `ter` satu kumpulan dengan dia. di bawah penyeliaan pensyarah yang sama,untuk buat tesis akhir. ah, bosannya, tapi apa nak buat. bila di bawah seliaan, kami perlu sering berjumpa pensyarah untuk berbincang.selalunya pensyarah akan setkan masa yang sama agar tak banyak kali jumpa,leceh. satu hari, saya terkocoh-kacah nak pergi temujanji dengan penyelia saya. saya duduk di tingkat 6 rumah flat tau yah, bayangkan betapa penatnya berlari-lari anak ke bilik pensyarah yang jauh di tingkat 2 bangunan kampus. lepas tu nak kena kuliah pulak waktu petang. jauh, dekat bengkel art di belakang kampus. dah berpeluh-peluh berlari tu, sampai bilik penyelia, seorang manusia pun tak ada.

sampai hati yah,dia tak sampaikan pesan pensyarah tu bahawa perjumpaan petang tu batal. penatnya saya, terus pergi bengkel untuk kuliah. baru dia terhegeh-hegeh jumpa saya,cakap `maaf,lupa nak bagitahu, Encik...... batalkan perjumpaan`. walhal, sebelum saya sampai bilik Encik......tu,di jalan,saya terserempak dengan dia, naik kereta dan saya berjalan kaki.maksudnya dia baru saja balik bilik  tu macamana dia boleh lupa?

saya sangat sedih dengan orang yang macam tu. Dia hanya buat sesuatu bila dia ada kepentingan. dan saya bersumpah bahawa saya tak akan bergantung apa-apa dengan orang yang tak sudi dengan saya.kerana sungguh hina rasanya diperlakukan seperti itu. saya tak tahu saya berdendam atau apa,tapi masa saya nak binding tesis tu, dalam perjalanan balik saya terima sms dari dia, tanya kat mana tempat saya binding tesis.saya tak ingin balas sms dia. carilah sendiri. dendamkah itu yah?

tapi Alhamdulillah, Tuhan itu maha kaya yah. dengan pelbagai dugaan yang saya harungi,macam nak menangis kalau nak diingat,saya berjaya dalam `perang` dekan. sepanjang belajar, saya dapat dekan lebih kurang 4 kali, dia...em...malas nak cerita.

bukanlah anugerah dekan tu penting sangat,tapi bagi saya besar maknanya kerana ia sungguh memberi keyakinan yang tinggi kepada saya, sesungguhnya, jika kita tak bergantung pada manusia,lebih-lebih lagi yang tak sudi, Allah lebih layak kita gantungkan harapan.dan Dia tidak pernah menyia-nyiakan harapan kita.

percayalah yah. tak hina kalau kita tak meminta pada yang tak sudi. kau tak boleh paksa orang sukakan kau, sama macam orang tak boleh paksa kita sukakan dia.

saya juga belajar tidak berharap terlalu banyak kepada sahabat-sahabat baik saya kerana saya juga tidak memberi apa-apa kepada mereka. tidak adil saya meminta sedangkan saya tak memberi,betul kan yah..mungkin mereka berasa saya kian berubah, tapi di sudut hati saya merekalah yang terpatri di hati. cuma saya menerima hakikat, saya tak punya masa untuk bertemu,untuk berborak selalu.saya tak ada isu sangat nak disembangkan. malahan pegangan politik juga mungkin berbeza hingga mungkin ada yang berjauh hati dengan kenyataan-kenyataan saya.bagaimanapun,kerana mereka memang orang yang baik-baik, mereka tetap menerima saya seadanya, seperti saya menerima mereka seadanya. saya sungguh percaya.

tapi yah, itulah saya.saya sudah belajar banyak perkara sepanjang perjalanan. kerana saya tak boleh nak mengubah orang. maka saya juga tidak  mungkin diubah oleh orang.

harap kau cekal menghadapinya. ingat yah, jangan sampai jadi  macam tajuk di atas tu....

6 comments:

siti azizah Sang Pencinta berkata...

huhuww. rasanya kalau aku pandai menulis spt ko. mau penuh blog aku .. hahahha

Comels berkata...

alah, tulis jela, aku baca la.bukan masa sekolah dulu kau lebih banyak membaca dari aku, sampai tertunduk-tunduk kau baca buku kan. kalau selalu menulis, lama-lama skill bagus la. ala jah, tulis je apa-apa,aku baca. aku selalu masuk rumah kau.

TANTYSTARP berkata...

Ketahuilah Jan aku tetap menjadi pembaca setia tulisanmu... kagum dengan kekuatan n ketabahanmu. Benar segalanya... satu lg tautan antara hati itu gerak dari Ilahi...percayalah

Comels berkata...

yey,tanty masuk blog aku.rindu kau tan!

TANTYSTARP berkata...

Rindu?Jan meh dtg bilik guru kita. Klu ada pluang ngajo tg6 ko mohon le... nti kita leh duk sama blk. Stkt ni ada bbrp cikgu yg diserap masuk ngajo f6.

Comels berkata...

tak dapat la kut. dia ambik cikgu memang opsyen. kalau boleh, tunggu cikgu deris pencen je la besok.haha. ajo seni.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com