Memaparkan catatan dengan label damia maisarah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label damia maisarah. Papar semua catatan

Rabu, 2 Julai 2014

Mia-`teddy bear,teddy bear,where are you?`

2/7/2014.
4.10 petang.

tiba-tiba sangat ingin mencatat sesuatu,untuk kenangan terindah adik ketika membesar nanti.
tadi balik kerja mak singgah giant kejap.beli barang dapur untuk buka puasa. teddy bear besar tu dah lama mak nak suprise kat adik,tapi selalu aje mak tunda-tundakan. masa mak kira belanja tadi,jumlahnya RM50.90.teddy bear tu seakan melambai-lambai mak.kat sebelah je cashier tu. 

mak tanya dia, kalau belanja rm50 ke atas satu resit boleh beli bear tu harga 49.90 kan. harga asal 100.dia kata ha ah, mak pun malas nak fikir-fikir lagi,mak beli je la.

adik tau tak, kegembiraan mak ialah bila tengok adik gembira.mak dapat bayangkan, balik sekolah nanti mesti adik teruja dan jerit-jerit terus peluk teddy bear ni! sekarang ni, sambil masak untuk buka, mak tulislah entry ni,kejap lagi mak nak ambik adik. tadi masa hantar adik ke sekolah,bapak cerita muka adik monyok je. adik cakap `taknak! taknak! bila bapak nak hantar adik....
-----------------------------------------------------------------
adik suka anak patung,tapi yang paling adik suka ialah patung teddy bear. adik suka mainan/game yang berasaskan bear, adik suka tengok lagu teddy bear, adik dah hafal lagu `teddy bear where are you`. cuma belum jelas sangat lah biji butirnya. adik akan nyanyi ediber,ediber,we a u? sambil lenggok-lenggok macam teddy tu buat. kalau tidur malam,adik akan peluk teddy lembik warisan dari mak. masa tu mak belajar kat UiTm,7 tahun lepas. sekarang teddy lembik tu adik punya!

 ini teddy bear koleksi adik punya. paling besar tu, mak belikan adik tadi. tengah tu,ketiak dia koyak,mak belum jahit jadi mak simpan dulu. kalau tak habis lah bulu dalam badan bear tu keluar-keluar. kat sebelah yg nampak kepala aje tu lah teddy lembik pesaka dari mak. haha.

tapi adik ialah anak mak yang cukup manis. macam-macam adik buat yang menghiburkan hati mak. malam tadi ,adik tak nak peluk bear lembik,tapi adik tutup badan adik dengan bantal besar masa tidur. mak takut adik sesak nafas je. kalau mak ambik, adik ngamuk. jadi mak biarkan adik lena betul-betul baru mak angkat bantal tu.lemas pulak karang adik nanti.. (adik ada bawah bantal tu,bayangkan, manalah mak tak risau)

-------------------------------------------------------------------
rupanya apa yang mak fikir tak sama macam adik fikir.mak fikir adik suka,rupanya adik TAKUT!
bear tu besar sangat,2x ganda adik. mula-mula mak suruh adik main tidur-tidur atas bear tu,adik turutkan juga la tak mau mak kecik hati. lepastu adik terus peluk mak,adik cakap taknak! taknak!
adik kata adik TAKUT!

ini posing sekejap untuk ambil hati mak je kan dik. lepastu adik lari ikut mak.adik lebih sayang bear kat tangan adik tu.


 
 adik buat-buat tak nampak aje bear yg besar dan berdiri sopan tu. adik lebih rela main bear yg tangannya koyak yang belum sempat mak nak jahit.`koyak pun koyak lah,janji tak seram` itu agaknya kata adik dalam hati.

akhirnya,pukul 5.30 petang tu adik bukak puasa.tu adik tengah cakap `sedap,sedap`.cuba la cakap alhamdulillah nak,banyak kali mak ajar.ish..adik makan sendiri,lauk kegemaran adik. sup .


gigih betul adik makan.sopan pula tu. anak sapa lah ni.berkenan betul nak buat menantu...dah pandai demand.mula-mula mak kasi bubur nasi. adik kata tak nak. adik cakap nak nasi. jadi,adik makan nasi lauk sup.sempoi je juadah buka mak.sama je dengan adik.alhamdulillah,kat somalia tu dik, sahur pun tak ada, buka pun tak ada apa nak dimakan. bersyukurlah dengan rezki apa adanya nak ye. mak pun bukan rajin sangat nak ke bazar. semalam je kita pegi. tu pun tobat dah rasanya, tak kuasa mak nak bersesak-sesak macam tu. 

ni lah rezeki adik harini. mak masak dengan penuh kasih sayang tau dik. nampak je cuma nasi,daging,sup dan kentang,tapi yang adik tak nampak ialah cinta mak dalam nasi tu.

semoga hidup kita kekal bahagia sampai syurga kan dik. inshaAllah...

Ahad, 25 Ogos 2013

HOSPITAL,MIA DATANG!

Ini cerita 3 hari lepas. dugaan betul buat mami. masa tu bapak out station. kereta mami pulak rosak. sehari sebelum tu, mami jalan kaki dari bengkel  kat Jati tu sampai rumah. ya Tuhan, letih betul mami rasa.

esoknya, mami minta tolong maklong datang ambik adik kat nurseri. maklong tidurlah semalaman kat rumah mami. malam tu, tengah hepi-hepi gitu, tiba-tiba adik terjeluak muntah yang sangat banyak. mami cool lagi,ingat muntah biasa. habis baju adik,tilam n baju mami semua berlemus dengan muntah. mami tak risau sebab adik senyum-senyum lagi. bila adik nak tidur,macam biasa mami bagi lagi susu. adik minum juga. tapi macam ada loya-loya gitu. adik minum je . tengah minum tu, menyembur lagi semua susu yang adik minum. tapi adik tak nangis juga. mami dah mula risau.

tengah malam, adik nangis nak susu. mami buat macam biasa.  mami pangku dan tinggikan sikit kepala adik dalam pelukan mami. tak sempat habis sebotol, adik muntah terjeluak. membuak-buak apa yang adik minum. adik dah mula lembik. semua tak boleh masuk. habis bantal,tilam,selimut,baju kita berdua dengan muntah. tapi adik tabah betul. adik tak nangis. terus tidur sampai subuh tu.

mami terfikir-fikir macamana nak buat. tak sampai hati rasanya nak hantar adik pergi nurseri.. adik begitu tak sihat. pagi dah 6 .15 pagi. mami letih sangat sebab penat jalan kaki semalam tak hilang lagi,adik pulak tak sihat, kereta mami rosak, bapak jauh, bubur adik tak masak lagi. maklong dah siap-siap nak pergi sekolah, mami fikir -fikir mana sempat dia nak hantar adik, nak hantar mami,nanti dia lambat sampai sekolah dia. lagipun  adik sakit,mami tak kuat untuk meninggalkan adik dalam jagaan orang.  

cuti MC mami pun dah habis kuota, last-last mami terpaksa call boss mami minta CRK. Alhamdulillah, dapat juga sebab mami tak pernah ambil kecuali baru sekali masa mak anjang kawin bulan 4 haritu. jadi mami jaga adik siang tu. mula-mula adik berak,najis adik sangat busuk. lain macam baunya, menyengat sangat. perut adik pun kembung je. nasib baik pomen kereta telefon kata kereta mami dah baik sejak tersadai 2 hari. terbang juga 500. hai lah pijo, continental sangat ,spare part takde,mahal pulak tu... sabar je lah.  nasiblah masa tu mak anjang tumpang tidur rumah kita sebab pak anjang kerja kat KL. jadi mak anjang tolong hantar mami ambik kereta. 

lepas tu mami bawa adik berurut kat Mak Wan. mak Wan kata urat adik bersimpul-simpul, sebab tu badan tak selesa dan kembung. adik jerit-jerit sakit. sepanjang hari ni, mami takut nak bagi adik minum susu, mami kasi adik makan bubur dan minum air zam-zam saja. adik makan banyak sangat,lapar agaknya.

balik berurut, adik tidur lena sangat.  letih agaknya. tapi lepastu adik berak-berak,seingat mami sampai malam tu 4 kali. najis adik sangat cair dan busuk, dah la adik muntah,tak minum susu dan berak-berak..adikbetul-betul lembik.  mami kalau boleh tak mau bagitau bapak, susah dia nak balik jauh-jauh, tapi mami risau dan sorang-sorang,jadi mami bagitau aje lah. tiba-tiba bapak kata petang tu juga bapak balik rumah nak tengok adik.

bapak nampak adik tengok muka adik dah pucat sangat. bapak ajak mami hantar adik ke klinik Jamiah,tempat adik selalu check up.Dr kata adik dah kurang air sangat,terus kasi surat untuk pergi bahagian kecemasan kat hospital kulai. tengah-tengah doktor cakap tu adik berak menyembur lagi. nasib baik mami dan bapak bertindak pantas bawa adik lari ke toilet, haha, kelakar pulak rasanya. waktu dah maghrib,letih,belum solat..baju mami habis kena najis adik. mami dan bapak singgah kedai beli nasi ayam dulu,kami lapar sangat belum sempat makan..

 mami macam runsing sikit sebab mami tak suka duduk hospital. mami berdoa sangat adik tak ditahan di wad. sebelum pergi, mami sempat tulis minit mesyuarat untuk esoknya. kalau takde minit tu, tak mesyuarat le gamaknya unit perpustakaan tempat mami kerja tu. hehe. nasib baik rumah kita dekat dengan rumah cikgu marhaini, mami minta tolong dia bagi Pn.Ganga. mami rasa dah betul sangat la tulis minit tu. bila dah naik sekolah semula semalam, nak tergelak tengok kesilapan yang mami buat. adake patut untung  surat khabar yang sepatutnya mami tulis 750 jadi 750,000. hui,kayanya! lepas tu, meeting mula pukul 12.30, tamat pulak mami catat 12.15.  hai lah...inilah akibatnya buat kerja last minit,dah terhantuk baru terngadah.moralnya, mami dah serik menangguhkan kerja!

 dalam hampir 10 malam gitu kita pun pergi hospital. adik ngantuk, tapi apa nak buat. kita terpaksa pergi. banyak cerita menarik kat hospital ni.  ada pengajaran penting untuk mami dan macik  Shamira  yang jadi nurse kat sabah tu.

bagi je surat doktor kat kaunter,terus masuk bilik menunggu wad kecemasan. tak cemas sangat juga sebab adik boleh senyum-senyum manis kat semua orang.   misi kat kaunter baik, lembut je. lepas tu adik dipanggil untuk pergi Bilik A. pemeriksaan awal. mami suka sangat dengan misi yg kat bilik ni. mesra,lemah lembut, sangat happy. nyata dia gembira dan menggembirakan orang.walau dia pakai mask, dari suara dan matanya mami tahu dia tersenyum. dia suruh adik diri atas penimbang. adik tak mahu. dia suruh mami diri dengan adik. lepas tu timbang mami pulak. berat kita berdua tolak berat mami. wah,adik dah 10 kilo.mami pulak turun 7 kilo! yes,yes,cuma lemak degil kat perut ni tak nak turun. mami pun fed-up. lepas tu misi tadi check telinga adik. beres. adik, tak demam.

lepas tu kita masuk bilik 2. pembantu perubatan tu pun baik. lembut je. lelaki. muda. dah cek adik, dia suruh masuk bilik satu lagi sebab dia tak berani nak bagi ubat sebab adik kecik sangat,bawah setahun. dia suruh jumpa doktor, bos dia. ok, kita pun masuk. dalam tu macam-macam pesakit dan penyakit adik tengok kan, nyatalah nikmat terbaik ialah nikmat sihat kan dik. berdiri lah kita depan misi yang ambik fail.

moncong aje muka dia. sedikit senyuman pun tak de. mami taulah mungkin dia penat, mami pun penat juga,mami pun selalu berurusan dengan pelanggan juga. prinsip mami, kalau tak boleh senyum,jangan kerja yang memerlukan kita berhubung dengan manusia!dah la kita letih,sakit,tension,lama tunggu, bukan nak dilayan macam ratu pun. kita cuma nak senyuman!,senyuman.! untuk macik mira, ingatlah, walau sepenat manapun, senyum pada pesakit sebab 50% kesembuhan mereka sebenarnya datang dari layanan yang mesra dan baik. betullah kata orang jahat atau baiknya guru dan misi atau doktor ni, orang ingat sampai mati!

lepas tu dia suruh kita tunggu kat luar kejap. adik dah ngantuk.meliuk-liuk buat aksi akrobatik. dekat 2 jam tunggu nih. lepas tu dia panggil kita masuk balik. doktor bertugas tu serius betul. tak pandang langsung muka kita kan dik. lepas tu dia cakap `ok, dia tak kena tb, paru-paru semua ok`. mami confius, tb?apa hal pulak adik kena tb. mami diam lagi. lepas tu dia tanya, dah timbang ke baru-baru ni. mami cakap la baru tadi misi kat luar timbang adik,10 kilo. `ha,dia kata bukan 14 kilo?` 

lepas tu baru dia pandang muka kita. lepas tu doktor tu tengok nama pesakit kat fail tu. Mohamat Rahmat! huh, sungguh tak berhati-hati doktor tu buat kerja. nasib baik berat adik dengan si mohamat tu beza 4 kilo, kalau tak adik  yg cirit birit akan dapat ubat sakit tb!  ingat ni macik mira, jangan ambik mudah yang setiap pesakit depan kita tu adalah orang yang sama dalam fail, mesti pastikan dulu namanya!

dah le gitu, bukan nak kata sorry ke, apa ke, misi moncong tu suruh mami tunggu luar dulu, dan panggil si mohamad rahmat tu duduk depan dia.dengan doktor,dengan misi, mami berbulu betul. kalau salah diagnos,., salah kasi ubat, adik makan ubat yang jadi racun,jadi apa-apa, sapa nak tanggung?susah sangat ke nak angkat kepala, tengok pesakit,jantina lelaki ke perempuan dan bandingkan dengan nama dalam fail?

sekali lagi mami bukan demand, tapi sebagai profesional,buat la kerja dengan profesional dan hati-hati,paling penting,senyum.dah tahu muka tu masam macam kak limah, duduk kerja kat kaunter (ini misi kaunter dalam,bukan kaunter depan tu tau.yg depan tu ok je.).huh.ingat tu macik mira, senyuman ikhlas seorang misi adalah healing power untuk pesakit.  sampai hari ni mami terbayang-bayang sosok tubuh misi bilik A, yang ceria dan baik hati.

mujur lepas tu doktor sebelahnya yang bertugas panggil nama adik. doktor perempuan. pregnant. baik. lembut. dia cek nadi adik pakai stetoskop, adik buat main-main stetoskop tu. dia tak marah pun. lepas tu adik capai air botol dia. dia tak marah pun. sejuk sikit hati mami ni. dia cek lidah adik. masih lembab. dan adik masih  nak minum air. jadi doktor kata tak perlu masuk wad. minum saja air garam doktor bagi,esok kalau tak baik juga, kena masuk wad lah.. mami lega, biarlah adik mami jaga kat rumah saja.

esoknya mami cuti lagi. habis dah cuti mami untuk 2 bulan ni nak, semoga Allah pelihara kita dan tak jadi apa-apa lagi. adik nampak sikit ok,lembik-lembik pun masih boleh main-main,tapi jalan terhoyong hayang ,tapi makan banyak juga..mami tak risau sangat la sebab adik nak minum air zam-zam dengan banyaknya.

cerita adik panjang lagi,belum bab tukar-tukar susu. mami sambung besok, dah larut malam,esok mami kerja...



Jumaat, 28 Disember 2012

Kasihan Anakku Damia

mia, kalau boleh mami tak nak hantar mia ke nursery. kalau boleh,biar mami jaga mia dari pagi,petang siang sampai malam,sampai pagi lagi besoknya. kalau boleh, mami nak mandikan mia setiap kali, menikmati senyuman manis mia setiap pagi,melihat sinar mata mia waktu nak mandi, mendengar celoteh mia yang nyaring dan entah apa biji butirnya, cebokkan berak kencing mia tak kira waktu pagi,petang,siang atau malam. kalau mami penat,tukar-tukar dengan bapak pulak.tapi maafkan mami sayang, mami belum mampu untuk buat itu semua. mami kena kerja, kerana bapak masih berhempas pulas mengejar cita-cita. mami tak boleh pentingkan diri sendiri..

kalau dulu adik suka sangat duduk atas kerusi ni. tapi sejak 2-3 hari ni adik tak suka dah. adik macam trauma,kerana duduk sini bermakna bapak akan hantar adik pergi nersery ,mami kerja sampai lama-lama baru balik, bapak pun kerja dan adik duduk kat tempat yang asing,orang ramai,semua adik tak kenal. 

masa mami hantar adik pertama kali,adik diam aje, adik macam tak ada apa-apa reaksi.petang, masa mami ambik adik,adik pun diam sangat,macam kejutan budaya. puas mami cakap-cakap dengan adik, dah sejam lebih sampai rumah baru adik nak cerita-cerita macam selalu.

bila malam,bapak dan mami rasa sayu sangat tengok adik tidur,adik macam sedih. sabarlah sayang, adik doa lah pada Allah cita-cita bapak kerja sendiri dan berjaya dikabulkan Allah,masa tu mami duduk rumah aje, jaga adik,tunggu adik membesar depan mata mami dan tak kan mami lepaskan sesaat pun.

tadi,masa bapak hantar adik, bapak cerita adik pun diam aje,bapak rasa kesian,tak sampai hati. mami pun bila ambik adik,adik duduk diam-diam kat kereta.mami sedih tengok adik macam tak ceria. tapi hari ni adik senang sikit mami nak pujuk. sekejap saja adik dah ada mood balik untuk borak-borak macam selalu.

tapi tidur adik terganggu. adik mimpi apa sayang, tengaah-tengah tidur adik nangis sekuat-kuat hati. mami pujuk,lama baru adik nak diam. adik macam memberontak. maafkan mami sayang,tadi mami stress sikit dan mami macam nak hilang sabar bila adik mengamuk.
mami janji, secepat yang boleh mami akan ambik adik kalau mami balik dari kerja. mami tak kisah kalau cikgu tak mandikan adik petang-petang,memang mami yang nak mandikan adik. mami tak mahu hilang nikmat membelaimu sayang. mami akan belek-belek seluruh badan adik,spot check apa yang patut. kesian anak mami,2 hari ni naik ruam yang banyak dekat badan. sabar ye sayang, adik belum biasa dengan suasana di tempat baru.

adik,masa dekat nersery adik duduk elok-elok ye sayang, jangan nangis-nangis, cikgu penat,bukan nak layan adik sorang. mami faham kalau cikgu tak dapat buat macamana bapak dan mami buat kat adik,sesungguhnya kalau mereka dapat tengokkan adik dengan baik, buatkan adik susu,tidurkan adik dan beri sedikit kasih sayang mami dah cukup bersyukur.

adik, ada sebabnya Allah menyuruh mami menunggu hingga berbelas-belas tahun. dan bila adik menjadi permata di hati mami dan bapak, kami sungguh-sungguh menghargainya, kerana Allah tahu,inilah masa terbaik untuk mami dan bapak memiliki mu.  perancangan Allah,terbaik buat kita semua. adik, mami sayang adik sangat,dunia akhirat. 

adik sangat comel dan lucu bila tidur mengereng dari belakang. mami suka sangat tengok adik macamni. tu,rambut adik belum tumbuh penuh,comel sangat macam botak separuh.



pipi adik melayut-layut kalau adik mengereng.mami akan cium sampai merah.haha.

lagi 7 hari adik nak masuk 4 bulan,adik dah rajin meniarap. tapi adik tak berapa rajin nak terlentang semula.nanti adik nangis kuat-kuat. manja betul kan adik.. tadi mami jenguk adik kejap,adik tidur meniarap dah. nampak selesa sangat. tapi mami risau juga takut adik sesak nafas pulak. jadi mami pun terlentangkan lah adik...                                                                                        




     
akhir kata,kalau adik dah besar dan baca blog mami ni, tahulah adik betapa mami dan bapak mencintaimu sesungguh hati. terima kasih Allah atas anugerah yang sangat bernilai ini. Damia Maisarah.

Jumaat, 14 Disember 2012

Damia Maisarah:Tesco tempat tidur paling `ohsem`

mami buka suka sangat pergi Tesco.atau pergi mana-mana pun. mami ni `homely type` orangnya. kalau boleh nak duduk aje diam-diam dalam rumah lama-lama. tapi  sebab barang keperluan dah habis, mami ajak adik dengan bapak pergi Tesco.

macam biasa, adik betul-betul lena kalau tidur dekat pusat beli belah.adik pun tak tau kenapa. ni masa mami dengan bapak nak makan tengah hari,adik tidur aje diam-diam.seronoknya!






macam-macam sudut bapak ambik gambar adik,adik tak sedar pun. haha...tak sangka,tidur tempat riuh-riuh ni sungguh best.

kat Kulai ni sebut aje shopping compleks apa yang tak ada. Tesco,Mydin,IoI Mall,,yang pasar-pasar besar jual ikan pun banyak..besok-besok bukak pulak Jaya Jusco,selang 3 minit aje dari rumah mami ni. tapi yang mesra baby cuma Tesco dangan Jusco aje. kalau adik nak terBAB  (Buang Air Besar), kat tesco ada tempat salin lampin,cuma bunyi muziknya macam dalam disko. sakit telinga adik dan mami. yang paling best kat jsco lah. tak bingit. kat Ioi Mall rasanya tempat salin lampin tak ada. dah tu,kalau adik terBAB, mami nak salinkan kat mana?tu yang mami malas pergi ioi mall walaupun jaraknya 2-3 minit je dari rumah mami.
inilah otromen yang buat adik terkesima haritu. puas hati mami dapat ambilkan gambarnya,haritu cerita aje.otromen tu tergedik-gedik kalau kita masukkan duit. tapi,mami ada benda tak berapa berkenan kat stesen ni. sebelah kiri otromen tu ada mesin slot yang boleh tikam-tikam,nanti dapat teddy bear. bukanke itu judi?satu bentuk perjudian seawal anak-anak dah terdedah?  mami bilang,itu tak baik...
mami makan nasi lauk asam pedas.alhamdulillah,nikmat Allah bagi mami haritu.ohsem aje mami adik kan,kan.

bapak jaga adik sambil nak makan nasi lauk ayam masak lemak.ohsem kan bapak adik?

lepastu mami terjumpa mami sharmila,kawan mami yang dapat pindah perak.dengan anak kembar dia yang serupa sungguh..mami bilang,semoga mami sharmila bahgia di tempat baru. mami sharmila haritu datang tolong cukur rambut mia sama kawan-kawan mami lain yang ohsem.ada rezeki jumpa lagi tau mami mila...



okeh,mia tidur dulu.ada rezeki nanti,mia cerita pulak pasal cucuk semalam.adik mia ni sebenarnya tengah demam ni..






Khamis, 6 Disember 2012

Damia Maisarah (part 5)-umur adik dah genap 3 bulan..whoaaa..

semalam 5/12/2012. maknanya adik dah genap 3 bulan. alhamdulillah.terima kasih ya Allah yang Maha Penyayang,memberikan adik hidup yang damai dan dikelilingi insan-insan yang begitu mengasihi.

adik gembira sangat, bapak dah balik out station,adik suka,adik suka..tu,tengok,muka dik hepi kan.  baju tu ada 2 orng bagi,satu cik an,satu cik liza.cik an punya kecik sikit,masa cik an datang tu raya haji, adik kecik sangat lagi.sekarang cik an nak tau, mami pakaikan baju budak umur 1 tahun pun adik dah muat. pakai baju kecik nanti nampak pusat! seksi..bapak tak suka sangat adik seksi, nanti kata bapak biasa sampai besar..cik liza punya baju besar sikit. alhamdulillah,rezeki adik,2 baju dengan design yang sama,boleh tukar-tukar pakai! terima kasih untuk cik an dan cik liza ye.. mia pakai sempena 3 bulan umur mia. cantik tak mia?



ini gambar penuh adik pakai baju comel ni. sebenarnya adik dah penat ni,pipi adik dah leper,mami dengan bapak asyik cium adik aje. tu belum maklong,mak ngah,atuk,nenek,yuyut and semua -semua. hmmm.penatnya tau. sampai jatuh pipi adik ni. kadang mami suka tengok adik nangis, mami bilang adik kiut. adik pun bukan nangis sungguh-sungguh,takde air mata pun. nangis mintak perhatian. haha. tapi mami dengan bapak dah tau trik tu, mereka saja je. tapi sebab mereka sayang adik, layankan juga laa. lepas tu habis lagi pipi adik ni. nasib baik Allah jadikan pipi banyak daging kan,kalau tak macamna nak cium kan..

ni ha muka adik kalau nangis.comel jugak kan..mami suka ambik gambar adik,upload banyak-banyak. bukan apa, mami malas nak cuci,besok kalau hard disk rosak ke,komputer jem ke, sekurang-kurangnya masih ada simpan kat internet,betul tak.

mami kata kejap lagi nak upload kat fb. mmm.layan je la mami....



Isnin, 3 Disember 2012

Damia Maisarah-teman mami,bapak ke Tesco

harini 2/12/2012.alhamdulillah,masih bernafas adik di bumi Allah yang indah ini.mami bilang malas nak ke mana-mana,tapi mengenangkan 2 hari lagi bapak out station, mami patah kaki la nak keluar sesorang dengan adik. jadi mami rajin-rajinkan juga pergi beli barang keperluan harini.dengan adik,dengan bapak.



macam biasa,maksud shopping bagi adik ialah temankan mami dan bapak beli barang sambil adik tidur. yeye, seronok betul adik tidur walhal kat sini bunyinya ampun,macam apa ntah,bising sangat.

mami ambil gambar adik ni masa mami nak makan nasi. sebelah tempat makan ni ialah tempat permainan budak-budak yang bising betul. tapi adik seronok je tidur.

ni lah tempat orang/budak-budak main tu. masa mata adik celik (sesi lepas mami shoping,mami duduk sini lagi nak bagi adik susu) adik suka berdiri dalam pelukan mami,mata adik bulat tengok otromen besar warna putih tergedik-gedik bergerak.otromen tu sebelah kanan,mami lupa ambik gambar.tapi otromen tu sungguh menakjubkan adik. adik nangis sikit aje masa dalam stroller, tu pun sebab terkejut apa ntah. 

mami bilang adik anak baik yang sungguh fantastic sebab tak menangis langsung waktu mami berbelanja (habiskan duit bapak whoaaa....).gitu gini bila mami tengok jam adalah 3 jam gitu...tapi sebenarnya mami beli barang dapur. penuh troli tu, separuhnya semua barang adik!  haha. tak apalah..bapak kata nanti bapak cari duit lagi banyak-banyak untuk beli lampin ,susu,baju dan keperluan adik yang lain. sayaaaangg bapak..

inilah bapak adik yag ohsem tu. bapak best, suka ajak adik layan blues. bapak tak pernah marah adik kalau adik ngada-ngada. mami sebenarnya agak tegas sikit berbanding bapak.ngeeeee.(jangan bagitau mami tau)..agaknya sebab mami tu cikgu kut. bapak cool aje.bapak tengah tunggu nasik lauk asam pedas.


ini pulak mami yang ohsem. mami nak enterframe juga sebab mami bilang ni blog mami.....oklah mami....

mami buat muka comel sewaktu sedang suap nasi ayam. mami kata,alang-alang enterframe,masuk 2 keping gambar mami. ok lah mamiii...

ni lah nasi yang mami makan sampai muka mami comel sangat macam kat atas tu...mami kata Alhamdulillah,dapat makan sedap hari ni.

ni gambar adik yang tak pedulikan apa-apapun yang berlaku sebab adik dah ngantuk sangat. adik tidur dekat 3 jam. haha. mami pening,adik ni macam sosial,sedangkan mami ala antisosial. maksudnya,mami tak suka suasana bising,adik pulak makin riuh makin seronok tidur...


balik rumah,lepas mandi,minum susu,waktu malam,adik tidur aje sampai berjam-jam. mami kata adik penat sebab tadi shoping. oklah,cerita ada banyak tapi dah penat la. besok kita cerita lagi,inshaa Allah..






Isnin, 12 November 2012

Damia Maisarah (Part 3)

sekarang ni pukul 4.30 pagi.hari ni umur mia 68 hari. mia nak cerita,2 hari lepas mia pergi cucuk kat klinik Jamiah.wah, tak sakit pun.mia tak nangis sikit pun. tapi doktor bilang, mungkin suntikan kali ni buat mia demam sikit kesan tindakbalas suntikan tu. kata doktor,kalau demam banyak,kasi mia makan ubat demam yang doktor bagi.berat mia dah 5.7 kilo. tinggi mia dah 59 cm.

ala,tak manja la panggil nama mia. kita guna nama `adik` nak. manja sikit rasanya.  gambar ni mami ambil semalam.adik sedang senyum-senyum. mami bilang muka adik macam bidadari kecil,tambah-tambah kalau adik senyum,mami rasa sangat tenang dan sayang kat adik. sekarang ni badan adik ta sedap, malam tadi mami kata adik demam sikit.hari ni adik macam meragam,sikit-sikit nak nangis.  semalam adik rasa lonely sangat sebab bapak balik kampung,ziarah nenek dengan atuk.adik tak ikut sebab mami bilang tak pe lah, baru lepas cucuk,badan adik tak selesa. tinggal mami dengan si bujang aje temankan adik.jadi adik macam sayu je hati..sikit-sikit adik nangis,merengek. muka adik sebek aje. dah pukul 8 malam tu mami tak sampai hati tengok adik,mami terus call bapak.bapak kata `on the way`.   adik rasa rindu kat bapak sebab bapak rajin layan blues dengan adik..

tapi mami bilang adik kena sabar sikit. bapak anak lelaki,tanggungjawab bapak jenguk atuk dan nenek,gembirakan mereka setiap masa,tak pernah terputus walau bapak dah kawin dengan mami. mami lain,anak perempuan...adik gembira sebab bapak berusaha jadi anak soleh,mami bilang esok kalau mami dan bapak dah tua, adik selalulah jenguk mami dan bapak,macam bapak buat kat atuk dan nenek. mami pun suka bapak jadi anak soleh. insyaAllah, nanti adik besar adik tak lupa pesan mami tu.
ni gambar waktu adik tidur atas `car seat`.mami buat macam kerusi goyang,terbuai-buai adik dibuatnya. saja mami tak mahu belikan adik buai,mami kata tak mau adik demand, nak ke mana-mana susah,asyik nak buai aje. mami kata adik kena tabah dan berdikari sebab mami kerja.kalau adik cukup dengan apa yang ada,nanti urusan jadi mudah..ok, adik akan terima apa mami ajar.adik suka berdikari,macam mami.mami bilang,walaupun kita perempuan,tak payahlah semua benda nak harapkan suami atau orang lelaki.tak payah susahkan mereka dengan benda remeh temeh kerana mereka ada tanggungjawab yang banyak. sebab itu mami suruh adik belajar rajin-rajin kerana ilmu akan jaga kita sampai kita mati.ilmu akan buat kita berharga dan senang sebab itulah janji Allah kepada penuntut ilmu. ye lah mami, adik ingat semua tu.

sebenarnya adik tidur sebelah bapak. bapak akan dodoi adik bila adik terjaga sampai bapak tertidur pulak. kesian bapak,letih kerja berat hari-hari disamping mental torture dari urusan dengan customer yang renyah. tapi bapak simpan dalam hati.bila balik,bapak tunjuk muka happy dekat adik.Ya Allah, kesiankanlah bapak, kabulkanlah cita-cita bapak nak kerj sendiri ya Allah..adik kesian tengok bapak kerja pagi petang siang malam.kadang malam-malam buta bapak pergi kerja bila ada problem kat tempat client. Ya Allah, berilah kesabaran dan pahala yang besar kepada bapak atas pengorbanannya.

mami bilang,mami bersyukur sangat sebab bapak ringan tulang tolong mami uruskan adik. kalau mami dah lepak sangat bapak akan jaga adik,pujuk adik,tukar lampin adik,buatkan susu adik..semua-semua bapak buat.kadang bapak tolak adik guna stroller kedepan ke belakang rumah yang tak berapa besar tu,supaya adik diam dari merengek.

malam tadi adik meragam,kembung perut. tak berak,tak kentut sampai perut adik buncit dan keras. adik dah la demam,perut kembung pulak. apa lagi,adik mengamuk aje lah. mami pun dah mati akal nak pujuk adik. sapu minyak yuyi dah, minyak telon dah, urut badan adik dah,pujuk adik semua dah. merengek juga.lepas tu bapak buka internet,cari tips `menangani bayi kembung perut`. lepas tu bapak pergi peti ais,cari 3 biji lada hitam,bapak tumbuk pakai lesung sampai halus dan bubuh kat pusat adik. mami tergelak sebab takut berterabur lada hitam tu. bapak alas dengan tisu dan kepitkan dalam barut kuat-kuat. lepas tu adik meragam sampai 11.30 malam, mami lepak sangat,bapak pun lepak juga sebab dari petang tu adik buat perangai. last-last, mami letak adik dalam stroller, bawa adik tidur dalm bilik,buka aircond 24 darjah selsius sebab adik berpeluh-peluh. lepas tu mami tertidur kerana keletihan. adik pun tidur juga. sampai 4 pagi mami terjaga tengok adik tidur dengan lenanya. mami senang hati. mami periksa lampin adik masih tak berak.mami susah hati semula. dalam 4.30 adik terjaga,mami bagi susu dan adik tertidur semula. 

mami sapu minyak telon kat betis,kaki dan perut adik. semoga Allah  mengasihani adik, sembuhkanlah sakit adik ni ya Allah...
gambar ni mami ambil sebelum adik terjaga,pukul 4 lebih pagi tadi. adik tidur dalam kerusi tolak!




ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com