Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 10 September 2013

PERCUBAAN SPM: HMMM,SABAR AJE LAH!

terasa berbuku-buku hati ini nak menulis. dah lah tengah berhempas pulas menanda 120 orang punya  jawapan, budak-budak ni tahunya nampak muka kita aje terus tanya, `cikgu,dah siap tanda?`. walhal baru berapa hari aje habis periksa. hai lah anak-anak...hidup cikgu ni bukan nak mengadap kertas kamu saja, bila balik rumah, tanggungjawab cikgu pada keluarga pun banyak. ada suami, anak, sedara mara,keluarga...sabar sikit boleh?

akhirnya kerana letih menjawab,setiap kali budak tanya aku iyakan saja. `berapa markah saya?`    `100%!  `  `ha,betul ke cikgu?`   `betul,tu tapinya belum tolak kesalahan ejaan, tatabahasa, fakta, isi,ayat bombastik ke tak, bermakna ke tak...bla--bla- bla...`  `huh,cikgu ni suspen aje..`  `dah,kau nak tahu sangat, ingat ni PMR, pakai ABCD? SPM tau, SPM!`

tapi itu bukan isunya.isunya ialah Zuna bagitahu aku budak ingat  cikgu yang bocorkan soalan kertas percubaan SPM BM ialah Pn Norjanah! oh, nama aku tu, Pn Janah! alasannya, budak Sains 1 dah tahu soalan nak keluar apa. hari periksa tu sibuk bincang-bincang tentang topik. `ini tidak adil kepada mereka yang lain, tidak adil!!!`

hello, anak yang bertuah. nasib baik saya tak tahu nama kamu.  cikgu zuna taknak bagitahu . dia takut saya marah awak agaknya. dia tak tahu yang saya nak cakap kat kamu banyak-banyak terima kasih sebab bagi pahala percuma kat saya, kerana buruk sangka dan buat cerita.

dengar sini. saya percaya pada integriti.tak tahu apa makna integriti, tanya cikgu BM kamu. jumpa saya pun boleh.kalau berani.  saya percaya pada amanah. saya percaya pada balasan akhir nanti. boleh tanya sorang-sorang, ada 42 orang semuanya budak 5 Sains 1, ada tidak saya bocorkan soalan karangan? tak puas hati, jumpa saya sendiri. kamu tak pernah kenal saya, jangan pandai-pandai buat kesimpulan. dan tanya sekali kepada mereka, kalau bukan saya, siapa yang canangkan soalan?

untuk pengetahuan kamu, kamu soranglah nampaknya yang ketinggalan zaman. sehingga 5 P2 pun tahu soalan apa yang keluar, kamu kelas yang lebih hebat dari 5 P2 boleh tak tahu? hm...dengar sini baik-baik.

saya dah siasat dari mana mereka dapat soalan. daerah kita ni sekolah berbelas-belas, tapi jadual periksa tak sama. ada sekolah dah periksa dulu,baru sekolah kita. mereka pergi tuisyen,dekat sana mereka berkawan,dan sekolah yang dah periksa tu pelajarnya bermurah hati bagitahu pelajar sekolah kita apa topik yang keluar. budak 5 P2 pun,sama. dapat dari sekolah tuisyen dia. ini zaman teknologi,maklumat bergerak pantas.

kalau dulu, ketirisan soalan berpunca dari guru tuisyen juga. guru yang sama memegang amanah peringkat daerah, mengetahui soalan apa nak keluar, bocorkan soalan siap jawapan sekali kepada pelajarnya dengan niat tak tahu apa. saya, dan cikgu-cikgu BM yang lain sangat kecewa dengan perkara ini,sampai satu tahap dah 4-5 tahun berlarutan begitu saya jadi meletup. masa mesyuarat PPD dengan ketua sektor dan guru daerah kulai,saya suarakan perkara ini dan padanlah muka  manusia yang tak ada integriti itu,malu sungguh dia.(tu pun kalau dia tahu malu)

kemudian, kamu kata saya buat perkara yang sama. oh, alangkah kejinya saya sebagai guru jika buat benda yang saya sangat benci ,yang saya komplen ,yang saya protes di PPD tempoh hari!

oh,rupanya yang katanya `cikgu Starp,cikgu Starp, tu, saya lah ye?  huh, sungguh baik betul perangai kamu ye.

apapun, harapan saya, janganlah bersangka buruk pada guru kamu sendiri. susah,kalau guru kecil hati,tak berkat kamu belajar, tahu!

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com