Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 12 November 2012

Damia Maisarah (Part 3)

sekarang ni pukul 4.30 pagi.hari ni umur mia 68 hari. mia nak cerita,2 hari lepas mia pergi cucuk kat klinik Jamiah.wah, tak sakit pun.mia tak nangis sikit pun. tapi doktor bilang, mungkin suntikan kali ni buat mia demam sikit kesan tindakbalas suntikan tu. kata doktor,kalau demam banyak,kasi mia makan ubat demam yang doktor bagi.berat mia dah 5.7 kilo. tinggi mia dah 59 cm.

ala,tak manja la panggil nama mia. kita guna nama `adik` nak. manja sikit rasanya.  gambar ni mami ambil semalam.adik sedang senyum-senyum. mami bilang muka adik macam bidadari kecil,tambah-tambah kalau adik senyum,mami rasa sangat tenang dan sayang kat adik. sekarang ni badan adik ta sedap, malam tadi mami kata adik demam sikit.hari ni adik macam meragam,sikit-sikit nak nangis.  semalam adik rasa lonely sangat sebab bapak balik kampung,ziarah nenek dengan atuk.adik tak ikut sebab mami bilang tak pe lah, baru lepas cucuk,badan adik tak selesa. tinggal mami dengan si bujang aje temankan adik.jadi adik macam sayu je hati..sikit-sikit adik nangis,merengek. muka adik sebek aje. dah pukul 8 malam tu mami tak sampai hati tengok adik,mami terus call bapak.bapak kata `on the way`.   adik rasa rindu kat bapak sebab bapak rajin layan blues dengan adik..

tapi mami bilang adik kena sabar sikit. bapak anak lelaki,tanggungjawab bapak jenguk atuk dan nenek,gembirakan mereka setiap masa,tak pernah terputus walau bapak dah kawin dengan mami. mami lain,anak perempuan...adik gembira sebab bapak berusaha jadi anak soleh,mami bilang esok kalau mami dan bapak dah tua, adik selalulah jenguk mami dan bapak,macam bapak buat kat atuk dan nenek. mami pun suka bapak jadi anak soleh. insyaAllah, nanti adik besar adik tak lupa pesan mami tu.
ni gambar waktu adik tidur atas `car seat`.mami buat macam kerusi goyang,terbuai-buai adik dibuatnya. saja mami tak mahu belikan adik buai,mami kata tak mau adik demand, nak ke mana-mana susah,asyik nak buai aje. mami kata adik kena tabah dan berdikari sebab mami kerja.kalau adik cukup dengan apa yang ada,nanti urusan jadi mudah..ok, adik akan terima apa mami ajar.adik suka berdikari,macam mami.mami bilang,walaupun kita perempuan,tak payahlah semua benda nak harapkan suami atau orang lelaki.tak payah susahkan mereka dengan benda remeh temeh kerana mereka ada tanggungjawab yang banyak. sebab itu mami suruh adik belajar rajin-rajin kerana ilmu akan jaga kita sampai kita mati.ilmu akan buat kita berharga dan senang sebab itulah janji Allah kepada penuntut ilmu. ye lah mami, adik ingat semua tu.

sebenarnya adik tidur sebelah bapak. bapak akan dodoi adik bila adik terjaga sampai bapak tertidur pulak. kesian bapak,letih kerja berat hari-hari disamping mental torture dari urusan dengan customer yang renyah. tapi bapak simpan dalam hati.bila balik,bapak tunjuk muka happy dekat adik.Ya Allah, kesiankanlah bapak, kabulkanlah cita-cita bapak nak kerj sendiri ya Allah..adik kesian tengok bapak kerja pagi petang siang malam.kadang malam-malam buta bapak pergi kerja bila ada problem kat tempat client. Ya Allah, berilah kesabaran dan pahala yang besar kepada bapak atas pengorbanannya.

mami bilang,mami bersyukur sangat sebab bapak ringan tulang tolong mami uruskan adik. kalau mami dah lepak sangat bapak akan jaga adik,pujuk adik,tukar lampin adik,buatkan susu adik..semua-semua bapak buat.kadang bapak tolak adik guna stroller kedepan ke belakang rumah yang tak berapa besar tu,supaya adik diam dari merengek.

malam tadi adik meragam,kembung perut. tak berak,tak kentut sampai perut adik buncit dan keras. adik dah la demam,perut kembung pulak. apa lagi,adik mengamuk aje lah. mami pun dah mati akal nak pujuk adik. sapu minyak yuyi dah, minyak telon dah, urut badan adik dah,pujuk adik semua dah. merengek juga.lepas tu bapak buka internet,cari tips `menangani bayi kembung perut`. lepas tu bapak pergi peti ais,cari 3 biji lada hitam,bapak tumbuk pakai lesung sampai halus dan bubuh kat pusat adik. mami tergelak sebab takut berterabur lada hitam tu. bapak alas dengan tisu dan kepitkan dalam barut kuat-kuat. lepas tu adik meragam sampai 11.30 malam, mami lepak sangat,bapak pun lepak juga sebab dari petang tu adik buat perangai. last-last, mami letak adik dalam stroller, bawa adik tidur dalm bilik,buka aircond 24 darjah selsius sebab adik berpeluh-peluh. lepas tu mami tertidur kerana keletihan. adik pun tidur juga. sampai 4 pagi mami terjaga tengok adik tidur dengan lenanya. mami senang hati. mami periksa lampin adik masih tak berak.mami susah hati semula. dalam 4.30 adik terjaga,mami bagi susu dan adik tertidur semula. 

mami sapu minyak telon kat betis,kaki dan perut adik. semoga Allah  mengasihani adik, sembuhkanlah sakit adik ni ya Allah...
gambar ni mami ambil sebelum adik terjaga,pukul 4 lebih pagi tadi. adik tidur dalam kerusi tolak!




Sabtu, 10 November 2012

Ukhwah Lewat Juadah

semalam,9/11/2012 adalah hari terakhir sesi persekolahan.yeye..seakan sudah menjadi tradisi 2-3 tahun belakangan ini kami rajin berpotluck. agak bosan dengan juadah yang klise dari kantin,potluck. haritu dekat seminggu berturut-turut masa PMR,potluck. ah, potluck semedang.

ini spageti carbonara syikin. dia tak mahu dedahkan rahsia kesedapan masakannya,nanti habislah bisnes dia kata. hehe. tapi last-last tu dia cakap rahsia paling penting ialah masak sepenuh hati,masak dengan cinta. ewah!

kerana takut kepenatan dan tak terbangun subuh sepi`e memasak sebab malamnya tu ada diner,kami pakat-pakat tempah aje. yang rajin memang masak le. antara menu kongsi tempahan ialah roti canai,spageti carbonara (Lim Jin Nie belanja, dia dapat tukar sekolah) ,roti jala, laksam,nasi ambeng, sate (va,va,va...) nasi putih, kari kambing dan argh...macam-macam lagi. cerita panjang-panjang boleh buat huda gigit telinga.tentu huda teringat-ingat kita orang kat STARP ni kan...kita orang memang ohsome....

 sarmila belanja kek secret recipe sebab dia gembira dapat pindah ke perak. ye lah,dekat sikit dengan mak dia kat cameron higland tu. gembira ke?lepas tu peluk-peluk kita orang,nangis-nangis...hm..mana nak jumpa orang macam kita orang ni kan mill....hawa,afza,nad...semua tu suka sangat enterframe. akak delete kang...baru tau..

kari daging korban dengan kobis bunga. mak si mila yang masak. harapkan mila..hm... (haha)


ikutkan hati,banyak betul gambar nak dikongsi. tapi waktu sedang buat entri ni,hujan sangat lebat. nak upload gambar macam nunggu pbs dengan saps online. tak habis-habis loading. ah, korang tengok fb aje lah nanti.malas nak nunggu ni.

apapun, juadah ini semua mengeratkan silaturahim tanpa perlu bicara apa-apa. ukhwah terjalin dengan sendirinya, kasih sayang terpaut,sesama rakan sekerja. sepanjang setahun sangat sibuk dengan tugasan,potluck jadi pengikat. jadi,aku tak nampak apa rasionalnya potluck tidak dibenarkan di tempat kerja. come on lah, bukan lepas makan tu kita tak reti nak kemas, sepah-sepah macam budak kecik...ditakdirkan aku jadi pemimpin satu hari nanti,kalau staf aku nak buat potluck, aku akan cakap  `saya joint, boleh?`..(jangan le ada bos yang baca entri ni, agak jahat mulut aku..hehe..saja je, gurau kasar)

Damia Maisarah. (part 2)

malam dah menjelang  1 pagi. bapak kena pergi kerja,servis di hospital swasta malam-malam begini.bapak,semoga Allah beri bapak pahala dan kekuatan kerana tabah cari rezeki halal buat mia,mami dan semua orang dalam hidup bapak. amin..masuk malam ni, umur mia dah 66 hari..
   ini gambar mia petang tadi,sedang gembira mandi dalam besen hijau muda.mia tak pernah nangis masa mandi,mami bilang mia budak cerdik.

 lepas mandi,mia dibungkus dalam tuala pixie dixie supaya mia tak sejuk.masa ni pun mia tak nangis.


 taraaaa....ini mia selepas dicantikkan,pakai losyen,yuyi,vicks,lukano dan kasturi syifa`.mia nampak ohsome,kan..

 ini yogurt mangga yang mami buat mandikan mia. hmmmm..harumnya,macam nak makan pulak..


mia sedu. mami letak benang hujung lampin popok kat dahi mia, petua orang agar sedu cepat berhenti. kalau bapak yang letak,lagi kelakar,bapak akan simpul-simpul benang tu jadi nombor satu la, huruf mim la,huruf s la...semalam bapak buat jadi huruf mim.  (tapi sedu mia tak berenti juga!)

mia suka detik-detik mandi. mia selalu mandi 2 kali. pagi dan petang. kalau ikut nenek, mia mandi petang-petang sangat. kalau ikut mami, 4.30 petang dah start mandi sebab badan mia dah lekit. masa mandi kipas suma kena tutup, nanti mia kesejukan kata mami.mami pulak la berpeluh-peluh.kesian mami kan. tapi mami bilang,mami tak kisah tu semua sebab mami sayangkan mia. hm...mia pun sayyyang kat mami.

mami akan buka  ustaz ngaji rukyah atau surah al baqarah masa mia mandi sampai lah surah tu habis. mami bilang supaya rumah kami bersih dari segala unsur yang jahat,kotor dan tak baik. juga agar mia tak diganggu mahkluk Allah yang jahat. pernah sekali tu mami lupa nak perdengarkan bacaan al quran masa mia mandi petang-petang. tiba-tiba mia melalak keras, takut. mami teringat rutin yang selalu mami buat tapi kali tu terlupa. cepat-cepat mami dengarkan bacaan rukyah. mia berhenti nangis. terima kasih Allah,sebab lindungkan mia dari kejahatan mahklukMu.sejak tu mami selalu beringat.

kat rumah, mami jarang sangat tengok tv. tengok pun kadang-kadang aje. tapi dah lebih 40 hari mami tak buka tv. entahlah. mami bilang,malas nak tengok tv. lagipun tv tu ada dekat mia baring,kat depan ni. mami tak suka kalau tv mempengaruhi hidup mia seawal ini. walaupun kalau mia tak ada pun bukan  saluran hiburan yang mami buka,tapi entah,mami bilang lebih baik mami tengok mia dan ajar mia baca buku.lagi bagus. sebab,mami bilang dekat bapak,mami ada baca satu artikel tentang kajian profesor orang putih,betapa anak-anak kalau mahu ia cerdik, jangan dedahkan dengan tv hingga usia 2 tahun. sebaliknya, banyakkan komunikasi dengan mereka. buktinya, anak yang selalu diajak berbual pandai meniru mimik muka seawal yang mungkin,tapi tidak tv.

mami belikan mia banyak buku. mami bilang,suruh mia selalu baca buku,supaya mia jadi orang berilmu. Allah suruh kita jadi orang rajin tuntut ilmu kan... bapak rajin ajak mia baca buku. mia pun sangat seronok kalau bapak ajar. nanti mia tiru apa bapak baca. lepas tu mami dan bapak akan gelak dan tepuk tangan sebab mereka bilang mia cerdik. tapi mia baca buku dengan bahasa mia sendiri!
 ni bapak sedang ajar mia baca buku. cerita tentang rama-rama,singa dan ulat merah. semua mahkluk ciptaan Allah. mia paling suka cerita ulat merah dengan nabi Daud. ulat merah tu bilang pada nabi Daud dia hari-hari zikir sebut nama Allah beribu-ribu kali siang malam. nabi Daud rasa insaf kerana mengatakan ulat merah tu tak ada gunanya diciptakan. mia nak zikir selalu,bila dah pandai nanti,sebab mia malu kat ulat merah. 


 bapak ajak mia sembang-sembang. mia suka layan bapak sembang. bapak baik. sepenat  manapun lepas bapak balik kerja, bapak akan sembang dengan mia. selalu mia tertunggu-tunggu bapak balik kerja!bapak best. mia sayyyaaang bapak!

 bapak pandai main gitar. masa ni bapak nyanyi lagu qatrunada `Allah cinta agung`. selalu bapak lupa lirik,mami yang tolong sambung. lagu qatrunada best sangat. baru mia tahu, cinta agung mia nombor 1 ialah Allah. kemudian nabi,baru mami,bapak dan semuanya!
 kalau mami sibuk sangat, bapak tolong jaga mia. kasi mia susu,dodoi mia, ajak mia jalan dan suma-suma lah.
hari tu mami macam nak gila menanda kertas BM anak murid mami. ramai, 80 orang,2 kertas,beratus-ratus helai. kesian mami,nak buat macamana..dah kerja.sepanjang hari bapak yang tolong jaga mia. tapi sekarang tak lagi. mami bilang,cuti ni mami nak habiskan masa dengan mia..yay!esok mami dah mula cuti.seronoknya hidup mia.


ok, mia nak tidur dulu. esok sambung lagi eh...bai...mia saaayyyang semua. muah,muah...

Jumaat, 9 November 2012

Damia Maisarah:Catatan hidup sepanjang 65 hari...(part 1)

salam semua pembaca blog mami Mia yang dikasihi. sebab mami dah lama tak update blog,mia nak update.tumpang blog mami. mia kecik lagi. mia belum pandai sangat IT. nanti mia dah besar sikit, mia minta bapak ajarkan mia. masa tu, mia ada blog sendiri. mia akan cerita kisah hidup mia.

Alhamdulillah, dengan cintaNya, Mia lahir ke dunia pada 5/09/2012. hari ni, umur mia dah 65 hari. mia syukur sangat kerana Allah begitu kasihkan mia. lahir saja mia ke dunia, semua orang di sekeliling mia terus menyintai dan mengasihi mia. terima kasih ya Allah, atas kasih sayangMu yang Kau limpahkan kepada mahklukMu lantas tercurah kepada Mia. mia sangat gembira meniti hari-hari mendatang kerana dikasihi semua orang. apa lagi  yang diperlukan oleh manusia dalam hidup ini selain kasih dan cinta?

mia ,mami kata tak banyak kerenah. cuma menangis bila nak susu, nak manja, punggung mia basah atau kembung perut. selain tu mia cuma tidur agar badan mia kuat dan cepat besar. masa lepas mandi, selain minyak yuyi dan vikcs, mami akan oleskan kasturi syifa` di ubun-ubun dan belakang telinga mia. mami bilang sebagai ikhtiar pergantungan kita kepada Allah supaya terlindung dari kejahatan jin,manusia serta fitnah dunia.

masa mia mula-mula hadir dalam hidup mami dan bapak, mami dan bapak kelam kabut, tak cukup tidur sampai mami mc dua hari!mami bilang mata mami macam panda,ada gelung hitam. tapi lama-lama mami dengan bapak dah biasa, mia pun semakin selesa hidup di dunia yang penuh fitnah ini. moga-moga Allah lindungkan mia dari kejahatan dunia ni,sampai mia dewasa,sampai mia dijemput kembali oleh Allah.

mia suka sangat. kawan-kawan mami semua baik, semua gembira dengan kehadiran mia dalam hidup mami. kawan-kawan mami datang rumah,peluk cium mia sampai mia penat. terima kasih mami syikin,mami onah,mami mila,mami yati dan mami wawa. kesudian mami semua datang,sempurnakan mencukur rambut mia sampai botak,sayangi mia seadanya begitu mengharukan. mami sampai nangis sebab terharu sangat.walaupun mami mia tak banyak sangat duduk sembang-sembang masa kerja,tapi mami -mami semua baik hati sangat.yang tak sempat datang pun semua ucap tahniah dan tumpang seronok atas kehadiran mia. tinggal auntie michelle dan auntie lela ni,kata nak datang,ntah bila la agaknya ye. mami jijah,mami shila dan mami rita pun,bila ntah nak sampai.




tak apalah, mia faham. mami dan auntie semua sibuk. cukuplah kegembiraan dalam menyambut khabar kehadiran mia ke dunia ni buat mia rasa begitu berharga.

masa datang rumah mia tu, mami syikin kata baik buang pokok birdnest depan rumah mami tu,orang tua kata tempat` cik pon` mandi. mami dengar terus rasa seram, petang tu juga mami buang pokok tu. sekarang ni depan rumah mami tinggal pokok pisang aje.tak bahaya kan mami syikin!

sejak mia lahir, rumah mami ramai sangat orang datang. mami sangat gembira sebab mami kata, kalau orang datang rumah kita bagus,nabi kata tetamu datang bawa rahmat, pulang mereka penghapusan dosa. mami sangat terharu...haritu ibu ani sebelah rumah pun datang dengan kak nurin, kak huda dan kak aina, pak toyib dan sapantah pakcik tu..siap bagi bantal n hadiah baju lagi. haha,mia suka sangat. masa tu juga terus pakai bantal tu.terima kasih ibu ani dan kakak-kakak yang baik, nanti mia dah besar sikit kita main-main sama-sama ye..
                                          inilah baju ibu ani belikan,kak nurin yang pilih katanya

                                         ini kasutnya,sekali dengan baju.lawa kan mia........



kawan-kawan mami yang lain pun ramai belikan mia baju. terima kasih mami liza dan mami tanty. cik an pun ada belikan baju mia. mak ngah, nek anjang...nenek,  mama.....haiii ramai laa. mia penat nak sebut semua. cuma ucapan terima kasih yang mia mampu ucapkan. baju cik an dan mami liza belum sempat mia nak posing. yang ada, kat bawah ni baju mami tanty belikan.macam biasa, mia rasa sangat ohsome...alhamdulillah,terima kasih ya Allah mengurniakan kecomelan kepada mia.(haha)



baju cekelat tu masa mami syikin belum potong rambut mia. baju tu pun mami tanty beli kecik sikit.baju pink yang dengan bapak tu mami tanty beli besar,tapi mia dah muat pakai...yeye,mia cepat besar.

sebenarnya, banyak legi cerita mia. ni belum separuh pun kisah hidup mia sepanjang 65 hari ni. tapi mia penat dah. nak minum susu.nak mandi dan tidur. mami kata kalau tak mandi nanti busuk. mia suka mandi. nanti mami akan bubuh air suam dalam besen mandi warna hijau muda. mia akan berenang-berenang dalam pegangan kukuh tangan mami,bersabunkan krim mandi yogurt berbau mangga..mmm,best tau....nanti mia tulis part 2 pulak ye...dah....

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com