Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 22 April 2010

sekuntum za`faran untukmu insan

cerita ini kutulis pada pukul 4.46 petang, Khamis, 22.4.2010.

kenapa memilih za`faran untuk hadiah istimewa?kerana aku ingin kelainan,aku mahukan ia menjadi sesuatu yang sangat berharga. oh, sebelum itu,terlupa aku nak beritahu, entri kali ini didedikasi buat guru-guru yang pernah mengajarku erti hidup sebagai manusia.

 za`faran(saffron)
 menuai za`faran di Khashmir


kerana za`faran itu begitu berharga. hidup kita bermakna bila ada tambahan rempah ratus peristiwa dan cerita.macam masakan, tak ada rempah, tawarlah ia. nak makan pun tak bangkit selera.jadi untuk lari dari `klise` bunga ros sebagai hadiah, apa kata aku berikan za`faran pula sebagai tanda kasihku dan penghargaanku kepada insan -insan yang banyak berjasa dalam hidupku ini.nak tahu bagaimana mahalnya za`faran itu, hmmm tanyalah encik google.pasti jumpa.cuma sedikit info untuk ku kongsi, za`faran ini sekilo harganya boleh mencecah RM23,000! lebih mahal dari emas kan.Cukuplah tentang itu, aku tak sabar nak menulis tentang guru -guruku.

aku tak dapat menyebutkan semua, tapi aku dengan rendah hati ingin mengucapkan selamat hari guru dan selamat berbahagia buat semua guruku dari aku tadika sehingga ke IPTA. terlebih lagi cikgu sekolah rendah yang banyak mengenalkan aku erti perkataan , huruf dan makna sesuatu perkara. tanpa kalian semua, aku masih lagi anak kampung yang bodoh dan naif.

1980

CIKGU ARFAH
Guru pertama aku secara formal.penyayang dan sangat cantik. melantik aku jadi ketua kelas walau aku rasa ada lagi yang lebih layak. satu hari, ada karnival apa kat sekolah tadika, aku lupa.cikgu suruh kami menyanyi 2 lagu.latihan dah buat seminggu yang lalu. aku jadi ketua. tapi kerana gabra, aku nyanyi satu lagu ulang 2 kali.kawan-kawan aku ikut aje la.
 cikgu Arfah yang berbaju oren.yang bertudung hijau kak Sapiah,
aku  pula yang nampak suci dan nerd tu.

lepas nyanyi cikgu Arpah  panggil kami ke satu sudut, dia masam saja. dia marah, kenapa aku ulang lagu yang sama 2 kali? aku blur. terkebil-kebil tak ada perasaan. lepas tu cikgu suruh kami bersurai. aku pun tak tahu apa perasaan cikgu tu...aku rasa dia mesti bengang kat aku.

sekali peristiwa, aku termembuang air kecil masa beratur nak balik. aku takut nak keluar baris masa tengah nyanyi sebab cikgu pesan jangan bergerak-gerak masa nyanyi. aku tak tahan, terbuang kat situ juga. lepas nyanyi, cikgu perasan simen basah. dia tanya`ni kerja kamu ye?`aku angguk aje la. takut. takut cikgu marah. rupanya cikgu tak marah. dia suruh aku dan haida basuh kaki kerana haida terpijak bahan buangan aku. masa basuh kaki tu, aku rasa malu juga dengan haida, bual-bual konon-konon belek butang baju dia.aku katakan butang bajunya lawa.sebenarnya nak cover perasaan malu....(er..haida yang pakai uniform sekolah)
kalau diingat semula aku rasa nak berjalan sambil tutup kepala dengan baldi. tapi tak apa lah kan.masa tu kecil lagi. jadi kesilapan itu boleh dimaafkan.kann.
terimakasih untuk cikgu arfah dan kak safiah yang sabar melayan kerenah kami. kami dah berjaya cikgu....

1981-1986 (SK SERI BAHAGIA< KG LUBUK SIPAT)
aku darjah satu hingga 6. ramai cikgu yang mewarnai hidup aku. cikgu Sahrom(arwah), sangat penyayang dan freindly. pernah timang aku. masa tu aku tak chubby macam sekarang laaa..

CIKGU SARIMIN
cikgu matematik. garang betul, seram aku. hari-hari sebelum belajar kami kena berdiri atas kerusi sebab kena hafal sifir. masalahnya belum jawab dah kena ketil. sakit pulak tu. rasa tak mau datang sekolah aje kalau ada matematik.satu hari semasa buat latihan, entah kenapa kawan-kawan aku cepat sangat siapnya. aku tak meniru pun, aku buat aje sendiri.tapi aku panik kemudiannya bila semua orang macam dah hantar.tiba-tiba aku menangis.takut kena marah. cikgu Sarimin tanya, `kenapa nangis?  `aku jawab belum siap. cikgu tersenyum.`saya tak marah kalau belum siap, asal jangan meniru buat sajalah. teruskan.`.aku rasa tiba-tiba hidup aku bercahaya-cahaya setelah diselimuti kegelapan. buat pertama kalinya aku rasa cikgu sarimin cikgu paling best dalam hidup aku...

CIKGU YANTI
 cikgu Yanti yang cantik jelita tu.

Cikgu perempuan yang sangat cantik pada pandangan mata kami. lemah lembut, penyayang. satu hari Yazid Yunos buli kawan-kawan aku. semua nangis. untuk tak dikatakan tak terlibat aku nangis sama. melebih-lebih pula. cikgu datang pujuk kami. kawan -kawan aku mengadu dengan cikgu kena pukul di kaki, tangan, muka dan mana-mana lah. abis, aku nak kata aku kena pukul di mana? semua kawan aku dah sebut bahagian `kena pukul` masing -masing. (aku rasa mereka tipu aje, untuk cari perhatiannn)jadi bila sampai turn aku, aku mengadu kat cikgu Yanti yang aku kena pukul kat semua tempat.aku rasa cikgu yanti tergelak. dia tahu aku membohong aje. nak minta perhatian. tapi yang baiknya, cikgu pujuk juga. tu yang best tu...

bahagialah cikgu ye.dengar-dengar anak-anak cikgu yanti dah ada yang jadi peguam sekarang.aku ingat lagi anak cikgu ni namanya Farah Diba dan Farah Dina. aku pernah ikut kak Roha pergi rumah cikgu yanti masa hari raya. masa tu rumah cikgu di Merlong ke, rengit ke. ajaibnya semangat betul kami berbasikal saja dari rumah. aku rasa jaraknya lebih 20km tu. cikgu masak tengah hari. aku tak kan lupa sambal tumis telur hancur cikgu. sedap.mesti cikgu masak dengan kasih sayang. sebab tu aku ambil sifat cikgu yanti bila aku berhadapan dengan anak murid aku pula. budak-budak ni dahaga kasih sayang sebenarnya.

CIKGU RAFEE
suami cikgu yanti. guru bahasa inggeris. aku rasa dia sayangkan aku sebab sekali peritiwa masa aku tengah melintas bilik rehat cikgu dia panggil aku masuk. kemudian dia cakap dengan cikgu Razif,`Zif, lawa tak budak ni? `aku rasa cikgu Razif kalau kata aku lawa pun sekadar nak ambil hati cikgu Rafee saje. masa tu cikgu Razif kata yang lawa budaknya bernama Dewi Murni Abdul Hamid. budak Pt. Arif. huh. tak peduli la. yang penting cikgu kata aku lawa walaupun aku hitam legam dan kurus kering macam budak afrika.terima kasih cikgu kerana menaikkan self esteem saya dengan pujian yang ikhlas.

sekali peristiwa, cikgu rafee macam nak marah aku kerana baca bahasa inggeris tak pandai-pandai. ada satu ketika dia macam nak naik darah bila aku baca `hi` dalam bahasa inggeris dengan sebutan `hi` jugak. sepatutnya jadi `hai`. lepas tu aku ingat pengajaran itu sampai mati.

1987-1991 (SM PT BETAK- BENUT)

hidupku paling berwarna warni di sini. ketemu kawan-kawan yang best. yang berkawan tanpa mengira status dan stratafikasi sosial. miskin kaya semua sama. tak tahu lah yang lain, tapi kalau aku, itulah yang aku rasa. aku bersangka baik mereka pun begitu.

CIKGU ADAM


Guru kelas aku di tingkatan 2.tegas juga orangnya,takut la nak main-main. aku tak lupa satu ungkapan yang diberikan untuk shila. dia kata shila `cagu menaun`.kaki shila cagu tak baik-baik. shila beritahu aku cikgu adam ada kata cagu menaun kat dia,lama-lama bila nak ejek shila aku ejek dia cagu menaun.cikgu, shila pun sekarang jadi cikgu kaunseling. sedang proses menamatkan phd!hebat kami kerana  hebatnya cikgu kami..


CIKGU JAMIRAN SIAT.
 inilah cikgu jamiran yang aku hormati

Guru yang terlalu banyak mencorak siapa aku sekarang walau mungkin tidak disedarinya. cikgu, 19 tahun saya menunggu untuk meluahkan rasa terima kasih dan maaf yang tak terhingga untuk cikgu. cikgu tak tahu, tapi saya akan beritahu sekarang. saya dah berjanji dengan diri saya kalau saya jumpa cikgu tak kiralah bertemu muka atau dalam maya, saya akan dedahkan isi hati seorang murid yang rasa berdosa ini. semoga dengan ini cikgu ampunkan kesilapan saya dan menjadi asbab untuk Allah mengangkatkan segala dugaan yang tak mampu saya tangani kala mengajar anak orang ,macam cikgu ajar saya 19 tahun lalu.

cikgulah orangnya yang benar -benar membuat saya yakin bahawa saya berpotensi besar dalam seni. peristiwa pertama, ketika cikgu beri saya dan hajar tamin 1 canvas dan set cat minyak. cikgu kata lukislah apa saja. cikgu tahu tak, tindakan cikgu itu buat saya tertanya, besar sangatkah bakat saya hingga cikgu beri kanvas? tapi saya gembira, saya tahu cikgu tahu apa cikgu lakukan. saya lukis gambar pemandangan, hajar lukis gambar kapal layar. bila siap, cikgu gantung di bilik seni. walau tak secantik mana, saya bangga sangat cikgu!cikgu memupuk keyakinan saya bahawa saya berbakat melukis.lagipun zaman tu mana orang ada melukis guna oil painting di SMPB, macam artist barat saja rasanya.

saya membawa sikap cikgu ini ketika mengajar seni. saya bagi bintang besar-besar atau A kepada lukisan pelajar saya walau tak cantik mana. saya tak tahu adakah ia berkesan atau tidak tapi adalah nampak perubahan sikap mereka. cumanya cikgu, saya rasa ada hijab yang menghalang saya dan mereka menikmati keindahan mengajar dan belajar seni. kadang mereka seperti tiada jiwa. macam roh dah keluar dari jasad. saya macam cakap dengan tunggul mati.atau patung bernyawa. ada kala saya dah habis daya.tolonglah saya cikgu, ampunkanlah saya. andai ini kifarah dosa saya terhadap cikgu.

cikgu ingat tak, suatu hari cikgu dan cikgu Ishak Dumun hantar saya dan Hajar Tamin ke pertandingan melukis poster peringkat daerah.
 inilah sijil yang menghantui hidupku dari 19 jun 1991

sebelum tu cikgu dah pilihkan proposal yang patut saya lukis.sampai sana, saya tak ikut cakap cikgu. saya lukis proposal kedua .saya tak lukis lukisan yang cikgu kata lebih cantik. tapi saya masih tak menyedari itu satu kesalahan. mungkin hati cikgu luka.saya pilih gambar tengkorak latar hitam macam black metal sedangkan satu lagi yang cikgu suruh lukis ialah warna latar kuning merah dan oren.

tapi saya tahu hati cikgu lebih luka ketika masa dah nak habis, cikgu ingatkan saya dan hajar.`masa dah nak habis, cepat siapkan.` saya menjawap,` cikgu jangan la cakap aje, hilang konsentrasi kami,bla..bla..`dengan nada yang kasar, (hajar, kenapa kau tak marah aku yang kurang ajar, sedangkan nama kau ajar..).ajar terdiam,.cikgu terdiam.(oh hajar, kau ingat tak peristiwa ini, 19 tahun jar, aku tak pernah lupa...jahatnya aku, sekarang padan muka aku dapat budak yg 14 kali ganda ..) lepastu cikgu melangkah dengan sedih, terus keluar dari bilik tu dan tak bercakap apa-apa.saya terfikir mungkin cikgu kecil hati, saya tak pernah begitu...tapi dah dasar sombong, saya teruskan saja melukis.ya Allah cikgu, saya tak terniat untuk kurang ajar, tapi saya panik sebenarnya. akhirnya keputusan diumumkan, saya tempat kedua. hajar tempat pertama.sah-sah Allah balas stage 1.tapi tak sedar lagi tu..

cikgu tak menunjukkan reaksi marah atau apa. biasa saja.
tapi masa di sekolah, cikgu Ishak panggil saya. dia cakap ringkas saja, `Jana, hari ini awak ada kecilkan hati seseorang. fikirkan.`
saya faham apa dan siapa yang cikgu Ishak maksudkan. itulah kesilapan saya. ego saya yang malu nak minta maaf menyebabkan saya tak pergi pun minta maaf dengan cikgu! hati saya meronta, tapi mulut saya berat. bodohnya saya cikgu.
walaupun mungkin cikgu dah lupakan tapi mungkin di sisi Allah saya masih berhutang.
cikgu, ampunkanlah saya...saya tahu apa rasanya bila hati terguris oleh kata-kata anak murid.
semoga dengan keampunan cikgu, jalan saya menjadi lebih mudah.

kali kedua cikgu mengiktiraf kewujudan saya pada satu ketika selepas kami semua membuat aktiviti melukis. di hujung padang, tinggal cikgu, saya dan seorang lagi kawan saya tak ingat siapa dia.ketika kawan-kawan saya cepat beredar sebab malas nak kemaskan berus, saya tolong cikgu dengan senang hati. tentu cikgu tak sangka kata-kata cikgu memberi inspirasi kepada saya. cikgu kata,` bagus, macamnilah layak jadi ketua, selesaikan semua kerja dengan sempurna`.begitulah lebih kurang, saya rasa cikgu tak ingat ini semua kerana hampir 20 tahun berlalu.tapi saya ingat.di lubuk hati saya yang paling dalam tertanam kata-kata itu, sampai kini.terbayang lagi hujung padang mana yang saya maksudkan, dulu dekat bengkel pertanian, berhampiran rumah guru yang didiami oleh cikgu Masamah dan Cikgu Jais .terbayang lagi bagaimana selepas itu saya terlebih rajin membersihkan berus-berus tersebut.saya tak kisahkan pun kawan-kawan yang dah berada di kelas.
kerana itu saya menjaga kata-kata saya.saya takut kalau saya tercakap yang buruk dan mengguris hati pelajar saya, kesannya mungkin berpuluh tahun. andai ada ungkapan kata saya yang berinspirasi, biarlah kesannya juga berpuluh tahun. seperti apa yang saya alami.
ketika saya tingkatan satu, saya tak ingat siapa ajar saya pendidikan seni,tapi saya rasa cikgu juga orangnya. tak kisahlah cikgu atau cikgu lain, tapi saya nak mengucapkan berbanyak terima kasih kerana memanjangkan jangka hayat kepercayaan saya terhadap kebolehan diri sendiri dalam melukis.
masa itu ujian, saya betul betul terlupa nak bawa peralatan melukis. prinsip saya malu nak meminjam,walau tak de tapi tak pula rasa nak meminta-minta.
tapi saya tak boleh tahan tengok semua orang mewarna.jadi saya tebalkan muka meminjam dari kawan saya, siti Salimah. warna dan berus. malunya, Tuhan saja yang tahu. adat meminjam, pakai saja apa yang ada. tak kan nak berlebih-lebih pula.
saya ingat sangat. lukisan saya kulit buku, gambar seorang tua di bawah pokok tengah bersandar. dikarang oleh `Tuk Na`. warna ?sangat minimalis. biru cair untuk semua pakaian watak, kuning cair untuk keseluruhan latar. saya tak yakin saya dapat lulus. sangat ala kadar. buruk pun ya juga. tapi saya rapikan juga apa yang boleh.

tiba dapat keputusan itu, saya sangat tak sangka. cikgu bagi 50/100. rasa sangat suprise. saya bersangka baik yang cikgu sangat baik.(sebab bila dah mengajar ni baru saya tahu kadang kita beri markah supaya pelajar tak patah semangat,nak diikutkan alahai, c pun belum tentu..).sebab itu apapun yang saya buat sekarang, semuanya berdasarkan pengalaman. saya lakukan apa yang saya mahu guru lakukan untuk saya dulu. dan saya sedaya upaya lakukan macamana guru-guru saya yang baik lakukan kepada saya.terima kasih cikgu memberi contoh baik untuk suri teladan.

kemuncak cerita saya, pada sambutan hari guru di smpb tahun1991. tak terasa pun nak mengucapkan `selamat hari guru`untuk cikgu-cikgu. usai saja majlis, terus saja bersurai. cikgu ada menegur,`kamu semua ni, cuba la beri sikit ucapan ke apa ke pada guru-guru`...
maaflah cikgu, kami salah. masa tahun 1991 budaya itu belum mengakar lagi. bukan sengaja.jadi, saya nak tebus balik silap saya, dan mewakili kawan -kawan, nak ucapkan selamat hari guru untuk cikgu, dan cikgu-cikgu juga....
puasnya dapat melepaskan apa yang terbuku di hati.cikgu, maafkan saya.

SMB 1992-1993
tingkatan 6

CIKGU ROSLAN IDRIS

cikgu seni yang sangat aku hormati. kerana prinsipnya. kerana santunnya. kerana caranya yang berhikmah dalam menegur, membuatkan aku sangat malu untuk berbuat salah.
aku ambil seni dengan salmah.belajar berdua saja.masa tu ambil ekonomi makro dengan cikgu normalia. tapi aku punya otak kiri tak boleh fungsi dengan baik. asyik gagal saja. lama-lama cikgu malia fed-up. dia kata `jana, kalau awak nak ambil sangat seni, buang la ekonomi, pergi kelas seni..`aku gumbira. aku pergi la bilik seni. cikgu malia panik. takut aku merajuk. maklum, pra u dah besar tak boleh le cara macam budak form 3. tapi aku tak marah pun dengan cikgu malia. tak ada apa nak dimarahkan.
aku degil masa form 6.join karisma,daki gunung ledang. join teater, geli betul sebab aku mengada-ngada tak suka pakai tudung.lepas tu ada skandal pulak dengan apek cina .haha.bodoh betul kalau diingat.untuk ita, jijah dan sapa yang tahu, dah ,gelak dalam hati aje.jangan ungkit kisah lama yang bodoh tu.
cumanya aku perlu beritahu, kegilaan aku ialah sampai dapat lukis potret apek tu kat sketch book aku.sebiji pulak tu muka dia. dengan rambut belah tengah. his. tapi cikgu roslan tak marah. dia cuma catatkan satu lagu yang baik untuk akudi bawah lukisan itu.antara baitnya..
pandangan mata selalu menipu
pandangan akal selalu tersalah
pandangan nafsu selalu melulu
pandangan hati itu yang hakiki...
kalau hati itu bersih.

berhikmah sungguh kan. tak berleter pun.

aku masih teringin untuk jumpa cikgu roslan.dialah juga cikgu yang memberi nilai kepercayaan tinggi untukku melukis. kegilaan melukis gambar udang berputik bila tengok lukisan itu di bilik seninya.harap dapat jumpa cikgu satu hari nanti. cikgu orang yang hebat. sekarang ni terkenal sebagai pelopor lukisan atas kaca. siapa tak kenal cikgu roslan bukan orang pontian le tu..

UITM
2004-MPBP

sebenarnya semua pensyarah mpbp sangat kami sayangi. sungguh kebapaan. En Taslim, En.Manan, En. Rousliluddin, En. Thana, En. Jamil, En. Azni dan En. Shapiai.sebenarnya ada ramai lagi, tapi sekadar beberapa nama. masa melanjutkan pelajaran di sini, rasa malas nak pergi shah Alam. apakan daya, cukup 1 sem kami terpaksa pergi. aku suka mpbp. aromanya, suasananya, damainya...segalanya mengasyikkan.tapi antara ramai tu, Allah takdirkan aku jumpa kembali Tn Hj Shapiai selepas aku kembali berkhidmat di sekolah.

Tn. Hj Shapiai Mohd Ramly

aku sangat kagum dengannya. beliau terus aktif dengan Warisan Johor,walau dah bersara. bahagian penerbitan mungkin. tapi tahukah kalian semua, pertemuan aku dengan Hj Shapiai membakar semangatku untuk menulis, dan insyaAllah aku berazam akan membukukan pengalaman aku dan rakan -rakan dalam sebuah buku. perkampungan penulis muda johor tempoh hari memberi aku tahu yang guruku ini hebat berbahasa orangnya.lihat sajalah blognya, melihat kesunyataan, ada entri yang kita perlu baca 3 kali untuk memahami maksudnya!
aku rasa malu, guruku yang sudah berusia dibandingkan aku masih mampu menulis yang indah-indah. kenapa tidak aku?
InsyaAllah Tuan, saya akan usahakan. kalau sudah siap nanti, harap tuan tak keberatan untuk membeleknya, melihat kekurangan yang perlu dibaiki demi kewujudan sebuah buku yang bukan hanya angan-angan.saya mesti hubungi yang lain. kalau mereka tahu betapa gigihnya cikgu dalam dunia sastera, mungkin semangat itu boleh melebar kepada mereka semua pula.

demikianlah catatan aku mengenai guru. terimakasih tuan-tuan dan puan-puan, kasih dan bakti  kalian semua tidak terbalas dengan kata-kata. hanya Allah yang layak mengganjarinya. bertuahnya saya terpilih menjadi murid tuan semua.
orang daik menjala di Tanjung
dapat keli jual di kuala
budi baik rasa nak junjung
sampai mati kukenang jua

Isnin, 19 April 2010

siapa nak ubat sabar?

catatan ditulis pada pukul.3.35 petang, 19/04/2010,isnin.
khas buat aku dan kawan-kawan, istimewanya kalangan guru. istimewa buat Tanty yang begitu rajin bekerja walau organ dalaman dah berkurang satu.

 gambar atas:kak sakdi,aku dan tanty
gambar bawah:mejaku, tahun lepas.serabut,macam serabutnya fikiranku...tapi kini tak lagi!

aku minum jus kismis.
aku inginkan kebaikan meminumnya.aku dah rasa keberkesanannya,alhamdulillah.

ramuannya adalah kismis,madu,habbatus sauda,kurma nabi(ajwah),buah tin, minyak zaitun,za`faran.
dalam kitab perubatan nabi menyebutkan nabi pernah bersabda `sebaik-baik makanan ialah buah kismis,(zabib),ia menghilangkan keletihan,menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan,mencerahkan warna kulit ,mengharumkan hidung dan mulut.
Alhamdulillah, aku rasa ada benarnya.yang paling benar, aku semakin sabar, dapat kawal kemarahan walau dengan budak terjal.hatiku tenang, seolah tak terganggu dengan apa yang berlaku. memang tak 100% berjaya, tapi dapat sangat kurasa keberkesanannya.
contohnya, masuk kelas 4p5 harini. sekumpulan pelajar dah terpekik terlolong macam kena sawan tangis. suhu pula sangat panas. yang membutanya lain, yang blur pun ramai.tapi aku rasa aku tenang saja.
aku menegur dengan sabar.yang tidak dibuat-buat. atau paksa,sabar yang datang semacam daya menolak aku untuk kuat dan kuat.
orang yang bukan guru tak tahu apa rasanya ye tanty kalau kita cerita begini. hanya yang melaluinya yang faham.
jadi aku sangat mengesyorkan untukmu tanty, ambil makanan sunnah ini. kau akan lebih bertenaga. tambahan pula semakin cantik sekarang dengan koleksi baju baru yang rolling 3 minggu pun belum habis lagi, hahaha.

aku rasa ko bagi haris pun bagus.tengok banyak testimonial, budak-budak yg minum jus kismis ni makin tunjukkan banyak perubahan positif,dari segi akhlak dan minda.
tak salah mencuba, untuk kebaikan kan.
anak muridku yang sedang sambung belajar, cuba-cubalah cari.jangan asyik makan jajan saja. tak berkhasiat langsung!
(haha,kan dah kena leter dengan emak)

Ahad, 18 April 2010

sepinggan udang galah berulam cinta

catatan ini ditulis seminit lagi berakhirnya 17 haribulan 4 2010.(pukul 11.59 tengah malam)

sebenarnya hari ini hari ulang tahun hubby. tapi kami tak meraikannya dengan bunga, kad ucapan atau jalan-jalan.itulah uniknya cinta.kalau aku ditanya, apa tanda aku mencintai dia?, salah satu perlakuanku ialah membiarkan dia membuat apa saja kesukaannya selagi bukan perkara dosa,sehingga dia puas dengan hobinya itu. cinta bukan mengawal, tapi melepaskan ia bebas kerana sebebas manapun dia, akan kembali kepada kita yang dicintainya.
bukan aku ideal sangat,tapi aku belajar melalui pengalaman.kedewasaan ini menjadikan aku semakin bijak untuk bersikap.
hubby tak pernah menghalang aku dengan hobiku, tak pula memaksa aku untuk ikut akan hobinya..jadi kenapa aku nak bising berleter kalau hari ini dia nak pergi memancing udang walaupun sepatutnya kami meraikan hari lahirnya?
kerana aku mencintainya, aku biarkan dia melakukan apa yang dicintainya.lagipun aku juga gilakan udang.obses gila-gila. sampaikan masa painting finale di UiTm dulu aku boleh pilih udang galah sebagai subjek matter.kebetulan tema painting food art, tak ada masalah le kan.

ini lah bukti obsesi aku terhadap udang galah.nama saintifiknya pun aku ingat sampai sekarang.macrobarium rosenbergii.
jadi hari ini dengan obsesnya hubby ke kota tinggi   untuk mencari lubuk sepit biru dengan Emi dan Saiful.dah masuk 3 kali pergi, tapi 2 kali tu adalah dapat sekor dua ikan kecil.cuma aku sedikit bimbang, orang kata udang galah ni suka duduk kat lubuk sang bedal.kotor-kotor atau daki bedal tu udang la yang makan, macam peranan ikan mdk untuk bersihkan akuarium.alah, tawakal saja, bukan nak cari gaduh, nak cari rezeki kan.

aku tahu hubby pergi pun untuk cari rezki, di samping hobi.Alhamdulillah, banyak rezki hari ini. dah tertulis, kali ni pergi  tak le `ngecer` orang di rumah...
dah bagi tiga orang semua dapat banyak ni,emmm,not bad.Alhamdulillah
jongkong ni abang hadiahkan kat comel sempena hari lahir abang hari ni.eh, terbalik pulak ye...

aa,dah abang bagi kena ambik la, nanti abang kecik hati pulak. ngeee
 goreng dengan bawang kunyit dan gula merah saja pun dah merangsang nafsu makan...laparnya..

agak kurang asam gambar ni. tak pelawa tu yang rasa macam tak puas hati tu...er,sila,sila,jangan malu-malu...
sudah ku katakan, uniknya cinta.udang paling besar hadiah buatku dari suamiku tercinta.faham tidak, dimana letaknya cinta itu? bukan pada udang tapi pada hati yang membuat keputusan untuk memberikan yang terbaik buat yang dikasihi...
 oh,tragik sungguh nasib semua udang ni.selamat.sebatilah cinta dalam perut.haha.

apa yang aku ingin kongsikan dalam entri ini ialah, kasih sayang akan buat hidup kita jadi indah.terpulang bagaimana kita mahu menghargai pasangan atau pasangan mahu menghargai kita kerana cara orang berbeza.
janganlah sekali-kali kita membandingkan cara orang lain dengan cara kita kerana kebahagiaan bukan orang yang rasakan, ukurannya anda tentukan.
caranya anda yang tetapkan. jangan biarkan gaya hidup orang lain mempengaruhi anda.jadilah diri sendiri. sayang, selesa dengan diri sendiri.

akhir sekali, aku ingin nyatakan betapa Allah maha baik, maha pengasih dan penyayang.permintaanku untuk mengecapi nikmat sedapnya makan tertunai dengan rezki melimpah ruah hubby bawa pulang.kasih sayang semakin bercambah.,hati rasakan segalanya indah.
terimakasih Ya Allah atas segala pemberianMu.
semoga anda juga menjadi bertambah bahagia dengan hidup berulam cinta.


Sabtu, 17 April 2010

mengatur kasut,mengatur manusia


kenapa perlu ada arahan sebegini.yang paling teruknya bila arahan ini ada di pintu surau, masjid, perpustakaan dan sebagainya.entri kali ini adalah untuk aku sendiri,dan kita semua yang sama tabiat seperti aku.tak ambil endah tentang susun atur kasut ketika nak masuk rumah atau mana-mana premis.
kalau tak salah aku, ikut feng shui, tak elok letak kasut depan rumah.kenapa,aku kurang pasti.bagi aku lebih tak elok jika berkasut dalam rumah, macam orang putih.rumah memang nampak bersih tapi suci belum tentu.
maha suci Allah yang mengajar umat manusia melalui nabi dan rasulNya betapa kebersihan adalah cermin iman. maka orang melayu terbiasa dengan amalan bersih ini. adalah janggal kalau kita berkasut dalam rumah.dah lah ketika berjalan itu kita tak tahu apa yang kita pijak.

sebenarnya beberapa hari lepas sembang-sembang dengan ustazah noraini di kantin. tercakap pula aini yang pensyarah dia pernah beritahu, `orang yang tak mampu mengatur kasut seliparnya tentu tak dapat mengatur manusia`.agak simple kata-kata tersebut tapi memberi kesan yang mendalam dalam jiwa aku.terimakasih aini, berkongsi ilmu,terlebih lagi terima kasih Allah, memberi aku hikmah kemanisan ilmu.


kadang kita tak tahu apakah kata-kata yang kita lafazkan itu memberi kesan atau tidak.kadang kita bercakap tanpa maksud atau fikir, tetapi yang mendengar boleh salah tafsir.SEBAB ITULAH KATA NABI, LIDAH ORANG JAHIL ITU MENDAHULUI AKALNYA.maksudnya jangan salah cakap atau cakap banyak sangat, kalau tak bermanfaat sesia aje masuk neraka nanti.sebab tu sekarang aku rasa aku perlu lebih banyak diam dari bercakap yang tak perlu. dalam kes kasut ini, aku rasa begitu terkesan,aku dapat ilmu. mendalam sekali.orang lain tak tahulah. bila dilanjutkan pemikiran kita, betul juga ye.hal-hal kaki ini nampak kecil di bawah sana, kita pandang remeh sekali. tapi dari remeh itulah kita kena belajar mengurusnya dengan sempurna baru berfikir untuk mengurus perkara besar.

patut pun kadang aku rasa tak berjaya mengurus manusia.kerana aku alpa tentang mengurus kasut. nak masuk rumah, tak pernah pun terfikir nak susun di tepi elok-elok.sementelah pula aku berdua saja dengan hubby di syurga kami, jadi tak ada lah nampak bersepah sangat. walau bagaimanapun, ia tetap dalam kategori tak terurus! kadang bila dah nampak teruk atau tunggang langgang baru aku kemaskan. inilah kelemahan aku, dan mungkin kita semua.
ada logiknya teori itu, sebab bila aku mula mendisiplinkan diri mengurus kasut, terjadi beberapa perkara yang bergerak seiring yang menunjukkan kebolehan aku megurus manusia semakin meningkat!
bukti yang nyata ketika aku berada dalam kelas 4P5 tempoh hari, aku berjaya kawal kesabaran aku di tahap ekstra maksima dengan karenah pelbagai yang boleh  membuat aku pitam di tengah hari. kata-kataku didengar juga oleh murid tegar yang bersubang berantai macam along gila. dibuka juga aksesori tu walau muka nampak marah dan ego tercabar.aku berjaya menghalang mereka yang bagai cacing kepanasan dari keluar kelas sebelum waktu.

alhamdulillah.segalanya bukti bahawa kalau kita bekerja dengan sistematik, segala urusan pasti akan bertukar menjadi lebih sistematik.walaupun kata-kata itu sangat ringkas, menjadi ingatan untuk aku dan hubby.balik kerja haritu, aku terus bagitau hubby tak mau lagi kasut bersepah di muka pintu...hehe. dan sudah seminggu aku dan dia mendisiplinkan diri untuk terus menyusun kasut.
nabi pernah berpesan, perbuatan baik tu walaupun sedikit eloklah diamalkan daripada tahu banyak ilmu tapi tak praktikkan langsung.

untuk itu, aku menyeru diriku, keluargaku dan sahabat penjenguk blog semua, mulailah menyusun kasut kita pada hari ini. sampai satu tahap tidak perlu lagi pemberitahuan SILA SUSUN KASUT ANDA.!

Selasa, 13 April 2010

perasaan

hari dah masuk ke hari selasa,13/4/2010 pukul 2.44 pagi. tadi dah tidur awal,pukul 9.30.terjaga seputar pukul 1.30 pagi. gosok baju untuk esok dan buka fb.mau tak tidur ni.ish, bahaya.
tapi sementara ada kekuatan untuk menulis ni, aku tulislah juga. sekadar menyatakan perasaan.
kadang hati ini tak dapat difahami. perasaan datang silih berganti. paling seronok waktu hujung minggu atau cuti sekolah. yeeeha.bila sesi persekolahan bermula, mula la rasa lemah-lemah badan, nak demam-demam dan macam-macam lagi penyakit mengada-ngada nak buat alasan tak mau pergi kerja.

tak senonoh betul.

aku suka kerja aku. tapi keadaan memaksa untuk aku bertarung menghayati keindahan menjadi seorang guru atau seorang babu.belakangan ini dengar banyak rungutan guru.macamlah teruk sangat beban kerja. yang sadisnya, orang terus menghukum, tak mau kerja berhenti, jangan merungut!
aku pernah tanya kak zah, guru otai di sekolah aku tentang beza mengajar dulu dan sekarang. aku anggarkan kak zah sebaya dengan guru-guru aku masa aku sekolah tahun 1981-1993 dulu. kak zah kata memang banyak sangat bezanya. stress melampau-lampau. beban kerja bertambah-tambah.program mengarut-ngarut punya banyak sampai nak masuk mengajar yang patut jadi keutamaan terpaksa dilakukan dengan perasaan yang tension akibat keletihan kerja perkeranian.
guru jadi polis,jururawat, tukang kebun, kerani,algojo,kaunselor,jurulatih sukan,bla-bla-bla.
tapi semua tu terubat bila masuk ke kelas murid menanti dengan sabar dan adab untuk menuntut ilmu.
masaalahnya dah ramai tak ada adab.
aku rasa sungguh seronok kalau masuk ke kelas yang muridnya perangainya sama macam zaman aku sekolah dulu.degil macam mana pun, seingat aku tak ada la kes melawan cikgu. benci macam mana sekalipun, tak pernah kurang ajar dengan cikgu. sebab tu aku rasa hidup kami ni berkat, belajar ala kadar saja, tak pernah seorang pun aku tahu kawan-kawan aku ambil tusyen di mana-mana. bila berhubung di fb, tau lah masing-masing di puncak kerjaya, ada yang menetap di luar negara, ke luar negara,dan segala perkara yang boleh ditakrifkan sebagai `kejayaan`.terima kasih tidak terhingga untuk semua guruku.
cuma aku terkilan, aku berat mulut nak ucap selamat hari guru masa sambutan hari guru zaman sekolah dulu. hm..kawan-kawan aku pun sama.maklum, budaya ucapan itu belum mengakar dalam kalangan pelajar zaman dulu.
paling-paling nakal pun aku rasa geng roslisam simo dan azli yang bergaduh ala filem tamil. tu pun kena `sound` dengan cikgu Rahim di perhimpunan, aku rasa terus senyap kes mereka.

budak sekarang?
sungguh menyakitkan jiwa. yang baik ada, yang menyesakkan dada pun tak kurang.bukan label kelas jadi ukuran bodoh atau pandai seseorang tapi bagaimana membawa sikap itu yang penting.
aku terkadang rasa sangat `give-up`bila masuk kelas yang pelajarnya tak ada perasaan langsung. tak ada emosi untuk belajar, tak ada reaksi untuk tindak balas, tak de keseronokan dalam hidup. datang sekolah sebab emak paksa. seawal 7.30 pagi dah tidur semula. dalam beg usahkan buku, sebatang pensel pun tak ada. lagi sakit jiwa kalau mengajar seni visual, semua benda tak bawa.nak belajar apa?akhirnya aku yang jadi `babu` bawa semua benda untuk dihidang kepada putera raja. mana nak berkat belajar macamni.kalau aku tak bawa, meloponglah sampai habis waktu. cikguuu jugak yang salah.

marah sudah, pujuk sudah, merayu sudah. kadang aku merendahkan ego aku serendah-rendahnya sebagai guru, memujuk budak-budak ini  supaya buat kerja, tak berkesan juga. macam bercakap dengan tunggul mati. lama-lama aku yang mati. itu belum kira yang biadapnya, yang cakap kotornya. ini adalah kumpulan pelajar yang emak bapa dah tak sanggup jaga di rumah, suruh ke sekolah dan dilonggokkan kepada guru untuk bentuknya sebagai manusia terbilang.
sungguh mengecewakan. kerjaya ini mementingkan kesabaran tahap mega.kalau tidak, kita perlu bersedia menghadapi pelbagai penyakit kronik seperti lemah jantung dan darah tinggi.

hari ini sangat panas, masuk ke kelas budak-budak dah tak boleh nak fokus. yang tidur dah berapa orang. yang jaga pun mata saja celik, perasaan melayang-layang entah ke mana.
aku letih sangat .letih jiwa.dah masuk bulan ke empat, perangai tak berubah juga.makin teruk adalah. hai lah hati.tenanglah engkau.
esok aku menghadapi masa dan hari yang baru.semoga pengalaman esok kurang menyakitkan. ada hari gembira.ada hari duka. dalam dunia ini semacam satu kewajipan untuk menerima saja apa yang berlaku kerana segalanya telah diaturkan.tentang takdir dan ketetapan ini, aku akan posting di entri yang lain.

Sabtu, 10 April 2010

lebih baik diam dari menulis yang tak perlu!

hari ini 10/4/2010,SABTU.
terima kasih ya Allah memberikan satu lagi hari yang indah buat hamba-hambaMu yang lemah ini.lama betul tak menulis, bikin frustasi saja kepada kamu yang suka membaca blog aku..haha.. maaflah tuan,puan anak-anak dan adik-adik.  keinginan menulis ada. cuma tak sepakat dengan kerajinan. itulah masalahnya.idea berlegar di kepala tapi jari tak mau petik  punat huruf...bila ada kecelaruan emosi macamtu, selalunya comels tak kan menulis apa-apa kerana takut posting yang merapu saja.
aku menyedari mungkin ada anak murid aku yang selalu jenguk blog ni untuk mencari seteguk kisah yang memberi manfaat.kadang bila melihat traffic feed-jit itu, tertanya juga siapa gerangan yg datang dari Nashville, Japan,Sarawak dan mana-mana lah tu..andai kamu yang dimaksud itu mendapat sesuatu yang baik dari mana-mana posting, alhamdulillah. kalau dapat yang tak baik, maafkanlah.. itu kesilapan penulisan seorang manusia secomels ini...

biarpun ia mungkin hanya kisah pengalaman peribadi, yang penting bagaimana aku menghadapi kisah itu yang perlu dilihat.kalau ternampak kekuatan,contohilah.kalau terpamer kelemahan,hindarilah. aku menginsafi setiap bicara maya yang terlontar ini akan dipertanggungjawabkan nanti adakah bermanfaat atau membawa maksiat.

jadi, tegur menegurlah kita bersama. terharu juga, penulisan dari penulis blog se`kecil (hahaha,ironinya) aku dilihat mencapai 2500 kali,sama ada sengaja atau tidak.bayangkan kalau tulisan itu dosa, dosa tersebar 2500 kali.bayangkan kalau tulisan itu pahala, menyebar pula 2500 kali.berpahala atau tidak, Allah yang tentukan.tapi aku yang buat pilihan untuk menulis berpahala atau menulis berdosa.

hari ini sebuah rekod untuk hidup aku sendiri sebab menghabiskan masa bersama hubby ke tempat yang agak memenatkan.awal pagi ke bandar jb ,bayar roadtax di Naza.hubby ajak pulak ke Kota tinggi untuk makan kat kedai nasi ayam apa nama ntah tu.kata terkenal juga di jb,di kt...tapi dah Allah tetapkan haritu rezki aku dan hubby bukan nasi ayam, tapi nasi lauk kampung.ulam daun betik, ikan bakar dan sambal belacan. erkkk.alhamdulillah. terlanjur ke kota, alangkah rugi tak beli kain ela buat baju kurung. beli 4 pasang, nanti jahit le kat kampung ke...hm.lepasni tak le  aku bosan dan budak bosan tengok aku pergi kerja dengan baju yang sama, rolling seminggu je.he he.alangkah sedikitnya baju kurung aku.pakai baju baru ni semangat sikit kan mengajar. he he...
lepas tu abang ajak pergi air terjun kota tinggi. his. kena bayar dah habis 18 hengget untuk 2 orang. tapi penat nak naik jauh ke atas. demi cintaku pada hubby, ikutkan aje la.walhal jauh di sudut hati aku rasa nak naik heli aje biar cepat sampai.tapi dah tak best la air terjun ni.macam kekurangan .beberapa tahun dulu lebih baik rasanya.di bawah ni gambar aku selaku model kepenatan berposing terpaksa di ketinggian yg paling tinggi dibenarkan.tu wajah sebenar tanpa make up tu.asli woooo.tanpa perasa dan pewarna tiruan ye puan-puan...

                                          ini le gelang wetworld nak masuk.9 hengget seorang.cis.tak best langsung!
tak apa lah. yang penting pengalaman tu. penat aih,,aku tak seremaja 18 tahun masa di smb dulu. tahun 1993 ikut group karisma daki gunung ledang tak ikut trak pun, selamba saja.tak penat pun rasanya. esoknya sekolah relek je.tak de sorang pun yang ponteng.kalau tak percaya tanya liza, hanafiah,dan entah, sapa-sapa ntah lagi.tapi tu dulu.sekarang kena minum anlene.takut reput tulang.
balik dari kota singgah ke Chan furnicure.aku tak kira, nak beli aircond jugak.letih la panas sangat. nanti isnin kontraktor datang pasang. tak sabar nak menggelempang tengok tv dihembus bayu dingin penyaman udara...oh.indahnya hidup kalau sejuk. tu yang teringin nak ke oversea tu.nanti lah kumpul duit kan,dah cukup kita pergi ye...
lepas tu ingat dah boleh balik. hubby kata teringin makan kat singgah selalu danga bay.layannn. pusing balik ke jb.makan sup ikan dan nasi goreng seafood.balik dah nak maghrib. his. penatnya. hubby kata ni baru nama jalan-jalan. ye lah tu...
tak apa lah. janji aku dapat menggembirakan hubby yg selalu menggembirakan aku. walau kita tak berapa suka sesuatu perkara, kita kena berkorban untuk buat orang yang kita sayang gembira kerana dia juga selalu berkorban melakukan sesuatu yg dia kurang suka tetapi dilakukan juga untuk menggembirakan kita yg dikasihinya. betul kan?erti hidup pada memberi, bukan hanya menerima (tiru kata saifulislam^^)

Ahad, 4 April 2010

jalan-jalan cari keceriaan

hari ini ahad, 4/4/2010. hari yang berbaki untuk dihabiskan bersama hubby menikmati keceriaan hidup waktu cuti. semalam dah dekat seharian kat sekolah. mesyuarat sampai dekat pukul satu petang. aku dengan derhakanya cabut ketika 12.30 lagi. mujur aku duduk belakang, tak nampak sangat kurang ajar. heh. otak aku tak boleh terima dah. nak balik kampung, rindu dengan emak. tapi tanggungjawab rumahtangga tak terlaksana. rumah belum kemas, baju belum basuh, dapur belum kemas..wargh... mak, sori, orang rasa orang nak balik minggu depan ye. rindu kat segalanya di kampung...

tadi pergi jaya jusco tebrau tengok wayang. clash of titans. minggu lepas cerita paling aku suka, how to train your dragon. minggu sebelumnya tengok alice and wonderland. sebelumnya lagi tengok solomon kane.. puh. tengok wayang aje kerjanya aku dan hubby. tapi satu pun tak de cerita melayu. he he.. sori. susah la nak tengok cerita melayu. kenapa   ntah...

emmm. bosannya. rasa tak cukup cuti ni... tak pe la. nak buat macamana. kerja makan gaji macam tu la. apapun , aku nak prepare untuk kerja esok. kuasai emosi, jangan emosi kuasai aku... baiii

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com