Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 30 Disember 2009

kenduri kawin mimi suraya

pada 25-26 disember 2009 kak long buat kenduri sikit untuk meraikan anaknya mimi suraya berkahwin. ala, buat kenduri ala kadar aje, sebab dah buat kat perak secara besar-besaran haritu. kak long pun ibu tunggal, jadi kitaorang pakat-pakat sponsor la. sponsor paling banyak tentulah kak idah sebab dia kaya. ha ha. aku tolong apa yang mampu je. bapak tumbangkan sekor lembu, tak payah le beli.
aku tak boleh tido malam rewang tu. letih sangat,walaupun aku mengelat kerana adik beradik paling lambat sampai iaitu pagi rewang. kakak aku semua dah berkampung 2-3 hari sebelum.semua tidur dah bersepah-sepah. sampai 4 pagi aku tak boleh lena.hubby tido dalam kereta sebab ngantuk sangat kena jaga ayam supaya tak dimakan apa-apa benda lah. 6 pagi aku dah terbangun, alang-alang mandi terus la.dah le badan aku kena gegata dah mandi pun rasa merenyam-renyam. kalau tak mandi terus,nanti dah siang berebut bilik air plak. adik beradik, menantu, ipar duai dan cucu cucu mak semua dah dekat 50 orang aku ingat. lupa nak bagitau, malam tu aku mandi kat rumah mak ngah (kak idah). ada lah 10km lebih jauhnya dari rumah mak. aku tak boleh tahan nak tunggu turn. balik dari mandi tu aku tengok hajar tak sempat mandi lagi, dah dekat 10 malam. ha ha ha.kalau aku tak pergi  rumah kak idah rasanya pukul 12 malam baru sampai turn aku.

pengantin sampai dah dekat pukul 12 malam kut. kesian, mesti letih sebab petang tu they all kerja. duduk kl, lepas maghrib terus drive ke johor. mmm kadang kita kena berkorban untuk menggembirakan orang lain kan. sapa jadi menantu aku besok tak payah risau, aku tak suka menyusah-nyusah buat hal remeh . buat kat dewan je la. katering. kan senag. (Hm, anti sosial sungguh aku ni..)

sebab aku berfikir agak luar dari gaya tradisional agaknya. aku ingat lagi masa aku kawin dulu. aku n hubby betul-betul happy masa nikah je. tak de `pengarah`yang banyak. simple, tenang. segalanya berjalan lancar kat mesjid. tapi hari kenduri sangat membosankan aku. banyak sangat kerenah birokrasi, caca merba, dari petang sampai 2 pagi aku sental periuk besar-besar dengan hubby,ada la 5-6 biji.nak pengsan rasanya. tangan hitam kena arang nasib baik inai kuat. aku tak terlayan anak-anak murid aku, kesian diaorang. tengahari esoknya pergi rumah abang pulak, petang tu sampai tengah malam sekali lagi menyental periuk besar-besar. hi,, tension aku. boleh je aku jual mahal duduk kat rumah aje tak buat apa-apa. aku kan pengantin. tapi tak kan la pulak aku nak jadi diva. tak reti la aku. kut ya pemalas pun tak boleh la meninggalkan persepsi negatif di hari pertama menjadi menantu. ingat tu ye murid-murid.

tapi tak pe la. semua tu memori. sebab tu aku dengan hubby tak suka benda remeh temeh ni. kenapa la hidup nak disusahkan dengan adat bagai. perkahwinan, nikah, majlis ringkas, dah le...tak faham aku. kalau ada golongan otai yang baca entri ni mesti mengamuk sebab aku vokal sangat kan. ha ha. aku memang jahat. tapi cuba korang fikir, betul tak?

cuba tengok perkahwinan artis sebagai contoh. kawin 2-3 bulan dah cerai. grand bukan main. kos berpuluh ribu, kenapa tak bahgia jugak? jawabnya keberkatan tak ada.
biarlah aku kawin dengan hubby macam koboi je. tak de pelamin indah.ada la pelamin kelakar je kak ct dan kuncu-kuncunya buat. ambik mana sempat je. tak de baju labuci. tak de kompang segala. alhamdulillah, dah masuk 12 tahun kehidupan kami sangat bahgia dan moga berterusan hingga ke syurga. bukankah itu yang kita semua mahukan dalam hidup ini?

nanti sempat aku hantar gambar sempena perkahwinan anak saudara aku ni ye.

aku gembira dengan tidak melakukan apa-apa

rasa seronok betul dapat menghabiskan cuti dengan tenangnya, iaitu tidak melakukan apa-apa, Setiap pagi lepas hantar hubby pergi kerja dengan pandangan penuh sayang di muka pintu aku punya sangat banyak kesempatan menghabiskan masa cuma untuk bertafakur, merehatkan minda dengan tidur dan membaca dan cuma buat rutin suri rumah. basuh baju, pinggan mangkuk, kemas rumah dan masak. selebihnya tidak melakukan apa-apa. oh, heaven sekali.

sebahagian orang suka jalan-jalan dan bersosial untuk hilangkan boring. sebaliknya aku akan boring bila terlalu bersosial. emm, maksud aku bila berada dalam kalangan orang yang banyak sangat. contohnya kalau sale kat shopping complex ke, kenduri-kendara ke.. apa-apalah, janji orang yang ramai sangat. bukan aku tak suka dengan manusia, aku masih normal. tapi entahlah. itulah ciri sebenar aku agaknya. suka sunyi. sepi itu indah kan.

boleh kata aku cuma bercakap dengan sorang manusia je bila cuti-cuti ni iaitu hubby. ha ha. tapi hubby patut bangga dengan aku, senang dia tak payah kawal. daripada aku suka merayap, bertandang rumah orang dan bergosip, adalah lebih baik aku duduk rumah kan. tak buat pahala pun sekurangnya tak menambah dosa. cuma aku sedar, kelemahan aku ialah sepatutnya aku aktif dalam komuniti tempat aku tinggal ni. sakit pening atau mati nanti mereka la yang jenguk dulu. penanda aras keaktifan aku hanya menyertai marhaban setahun sekali. kadang ada juga la pergi baca yasin. oh, apalah nak jadi dengan aku ni. moga-moga aku bertambah rajin pada masa akan datang. kang mati keras dalam rumah tak sorang tahu. dah, jadi kera sumbang, sapa suruh kan.

nanti kalau ada undangan yasin aku nak pergi la. dah miss banyak kali. abis, mereka buat masa aku balik kampung. camno?

Selasa, 8 Disember 2009

malasnya nak keluar tapi perut amatlah lapar!

aku kalau dah dudk rumah memang susah betul nak keluar. maklum, sarang cinta. kadang kak ani pun confius aku ada ke tidak dalam rumah. senyap je dari pagi sampai malam, tak keluar-keluar. nak terserempak pun masa jemur kain la. kalau hari tu tak jemur kain, memang aku menjadi misteri hidupnya.

entahlah. aku tak tahu ada ke orang macam aku ni kat dunia .aku tak le pendiam sangat tapi aku tak suka la bersembang-sembang petang gitu. aku happy betul duduk dalam rumah. mungkinkah warna hijau yang damai ini mempengaruhi mindaku? kalau kawan abang datang rumah aku, mesti rasa tenang aje sampai tertidur. dah banyak kali macam tu. psikologi warna kut.

memikirkan kaitan warna dengan emosi, haritu aku bercadang nak cat labry dengan warna hijau. tapi takut semua masuk labry tertidur pulak. akhirnya aku buat keputusan cat dengan warna kuning. ceria sikit. jangan jadi hyper aktif sudahle. aku tengah terfikir ni, siap ke abang nak buat sebelum dateline. sekarang hubby kerja tak tentu, hujung minggu pun kerja. bukan ot pulak tu... mmm. harap sempat le.

aku lapar sangat ni. nak masak rajin sangat. sorang-sorang ni leceh la nak masak. nak keluar beli makanan ah.. malas betul nak salin baju la, start kereta la, apa la..bla..bla... barang dapur pun dah habis. tunggu abang nak ajak pergi econsave dah lewat. dekat 9 malam kadang hubby baru sampai. his,,, malasnya.. biar la lapar. tak mati kut rasanya setakat 4-5 jam lagi...

Isnin, 7 Disember 2009

membebel

kali pertama aku berkenalan dengan peugeot masa kat rumah mak yongpeng, tengok cd cerita `taxi`. best betul kena tipu orang putih, main drift-drift guna peugeot. lama dah berlalu. tak de keinginan pun memilikinya.
tapi awal bulan 4 2009 kak jem meracuni fikiranku untuk beli 206. yang menariknya, tak payah muka, tak de interest... harga Rm61200. masa tu hubby selalu hantar aku pakai jca pinjam abang man punya.

aku rasa dah sampai masanya untuk aku berdikari. kalau tak mula, macamana nak berani. aku balik rumah terus cakap dengan hubby nak ajak tengok 206. tengok kak jem punya tak lawa sangat. bila pergi showroom, aku ternampak yang pakai lambang peugeot, bukan naza. ropanya nak lambang tu kena beli ori, 300. ah, aku tak dulik. kalau boleh suma aku nak tukar ori peugeot tapi tak boleh. tak boleh sebab aku terlampau kaya.heh heh.

tapi aku nak komplen sikit pasal naza ni. ni yang aku marah ni orang melayu kalau berniaga masalah betul dengan integriti. loya betul. kalau dah suku sakat.... tu memang macam tu la. aku taktau sapa yang kaki belit sebenarnya. tapi lantakla aku nak membebel. kalau ceo naza baca blog aku bagus juga, biar dia dengar dari pengguna sendiri. kata tak de duit muka, tapi kena bayar gak rm300. untuk koperasi hapa ke entah. lepastu masa dalam agrement kata aku kena bayar rm425 sampai 12 tahun. tup-tup bila potong gaji jadi 438. hampeh kebenda datang kena bayar lebih RM13.50. kak jem dah bising je. aku telfon naza. dia kata memang naza potong 425. aku tak puas hati. korek punya korek ada satu koperasi rupanya yang uruskan pinjaman dengan angkasa. 13.50 tu yuran dia la. aku hangin betul. tak boleh ke cakap terus terang, 425 tambah yuran koperasi 13.50. dah 12 tahun dari satu customer saja koperasi hampeh dapat 1300 lebih kurang. kalau 10k? tak berjuta?

orang koperasi tu kata benda ni dah bentang dengan ceo naza, tapi pelik kenapqa naza tak bagitau customer. aKU KUT GERAM AKU REPORT JE KAT PAPER. integriti tak diamalkan dalam perniagaan.bukan berkira sangat, eh, tapi aku berkira la sebab duit aku. jadi harga sebenar 206 aku ialah rm63k something la. hangin, hangin.

nasib baik le naza pengedar tunggul. eh, tunggal. kalau tak aku rasa aku cari tempat lain nak beli peugeot. kalau aku cakap macamni ada orang marah. nanti kata busuk hati tengok melayu berniaga. sori la kawan, aku ni kalau boleh biar melayu muslim semua berjaya dalam perniagaan. tapi melayu, tolonglah. perhatikanlah kelemahan bangsa kita dalam berniaga. jangan ambil mudah perkara bersangkutan menjaga hati pelanggan kerana setinggi mana pun anda, tanpa pelanggan anda tidak ada apa-apa!

panjang pulak aku berleter. ni nak bagitau, best betul bawa 206. tak sama dengan lain. hubby la yang paling kata best, best tak habis-habis.ye la. kami pernah ada saga, wira, waja. tapi 206 the best. cuma hampa sikit dengan qc naza yg tertidur, dan pengurusan naza yang pekak telinga.
entry aku ni macam fokus harta dunia aje kan. he he. tak de la. saja je untuk jadi penguat semangat berusaha lebih gigih untuk capai impian. impian aku ialah nak langsaikan hutang rumah, kereta dan bank, bagi mak banyak-banyak duit, tolong keluarga aku yang susah, tolong orang miskin dan simpan harta sikit untuk hari depan supaya hidup tak menyusahkan orang.
semoga aku diberi umur yang berkat, rezki yang halal dan hidup sejahtera untuk mencapai impian ini. kekayaan bukan matlamat, cuma alat.
kalau hidup pun merempat, macamana nak beri orang lain manfaat?

yeee, mari kita mencintai kerja kita. khas buat tanty, teman aku meluah rasa betapa tak bestnya kerja kita kalau tengah banyak kan... ooo, ko enjoy ye cuti ni. pergi genting la, pd la... hamboi.... takpe, release tension sikit. kalau tak macam sakit je muka kau. ha ha ha.... selamat berehat.

buang girlfriend olat pulak

oh kejamnya aku. tadi baru lepas letak bini/adik/ makwe olat pulak kat tempat aku letak olat tempoh hari. bezanya kali ini aku terpaksa buang babynya juga. sayu betul hati aku. tapi nak buat macam mana. tak pe lah. aku dah letak dalam kotak, bagi makanan banyak-banyak dan letak dekat belakang kedai yg tak ada owner. ada satu ruang buang sampah yang tak digunakan, siap mozek lagi. aku letak kat situ. mana tau kalau hujan malam ni dapat la berteduh mereka anak-beranak. tu pun kalau maknya tak bawa anak dia merata-rata.

biarlah malaikat tolong jaga. aku bukan bela kucing ni tapi suka sangat landing umah aku. suka curi-curi masuk rumah dan selongkar tong sampah. dah tu garang semacam. minta makan boleh menderam-deram macam rimau. hubby sambil membebel bagi juga makan kat belakang. aku kadang malas. biar la cari makan sendiri. garang sangat.

tanty kata baru baca cerita aku buang olat. nangis. tan, aku ni lagi la. berhari-hari teringatkan dia. tadi pusing satu round kut terserempak tapi tak jumpa. hubby kata dah bahgia la olat agaknya. kat sini banyak komuniti kucing. aku kata mesti olat dicalonkan sebagai jkkk yang baru . hubby ketawa. ye la. kalau serius sangat nanti berlarut-larut sedihnya.

ntahla. tanty kata kalau binatang suka datang rumah kita tandanya kita orang baik. ye ke. amin. masin mulut tanty.tak pe la, hidup ni macam-macam nak dilalui. ini sebahagian cerita. untuk pujuk aku, hubby cakap tak pe la mel, nanti kita kaya abang beli banglo, tanah luas berekar-ekar, hah, bela la kucing berapa banyak pun.aku tersenyum. memudahan. yg penting, aku berdoa kepada Allah agar semua kucing yg pernah memberi kasihnya padaku dapat bersatu kembali di syurga bersamaku. cek net, ika, udel, potet, olat, poteh dan banyak lagi tak ingat dah. i`m a cat lover!

aku cuba menikmati hidup secara maksima

aku dan hubby selalunya akan dapat sesuatu dengan `belasah` je. gamble kata orang jawa.mengidamkan sesuatu, berangan bertahun-tahun, sampai akhirnya detik tiba lantakle duit ada sikit je, ambik juga barang tu. dari beli rumah, kereta sampai ke tv lcd samsung yang patutnya gambar cantik tapi tak berapa cantik kerana mutu penyiaran yang belum tinggi.(hm, ada je point nak salahkan orang, kalau dah benci,... heh heh)

hampir semua macamtu. entahlah. hidup aku ni rancang-rancang sangat tak jadi pun. tapi bila rileks, pasrah dan redha aje nanti peluang pun datang. kadang kelakar pun ada. nasib baik la aku n hubby bukan jenis manusia yang skema sangat. lebih kurang aje la dengan semua yang berlaku. kecuali aku, ada sikit fussy kalau hak aku sebagai pelanggan dikesampingkan.abang, hmmm. redho aje semua yang datang. malas nak bertekak katanya. sebab tu Allah jodohkan aku dengan dia. sorang cool. sorang ada mulut sikit. kalau tak asyik teraniaya aje la agaknya selama jadi pelanggan. dah, hubby tu baik sangat tak reti nak komplen.

nak cerita sikit, hari tu lepas gaji aku ajak hubby pegi jcard sale kat tmn u. tobat aku tak pegi dah. tak kuasa aku bersesak-sesak macam tu. nasib baik la aku ada hajat besar yang dah tersimpan sekian lama. nak beli beg sembonia dan kasut camel!


ni la beg yang aku gilakan sangat.


pergh. puas memilikinya.macam sombong je rasa dapat pakai brand ori.


kasut baru camel aku. aku belanja hubby beli kasut larry. sebagai balasan hubby kena belikan aku peugeot 308. adil kan. haha.


tengok wayang. 2012 dan cristmas carol.



habiskan duit makan kat tempat mahal. dah lama sangat tak buat gini. heh heh.


kusyuk betul hubby dengan model vaio kecik idamannya.


asal ada spagetti aku order. maklumla orang itali.


hubby lebih continental dari aku. makanan barat segala ni dia la yang ajar. dulu aku pantang makan benda camni. macam muak aje. sekaang pantang jumpa. muahaha.


tak membazir kan. lapar sangat.


jus ni tengok harganya seram aku. tapi tak pe la. dah 3 tahun tak pergi kenny rogers. merasa kaya sikit. he he.

alamak, banyak lagi nak cerita tapi aku tengah pening ada kucing betina yang liar belakang rumah aku sudah buat onar. adake patut masuk bilik belakang siap bawa anak dia lagi letak atas comfoter. tak bleh jadi. nak pasang perangkap, nak letak kat pasar. aku tak larat la nak jaga. jaga olat pun aku dah letih.
nanti la aku sambung balik ye. bai.

terpaksa buang olat betul-betul.

minggu lepas, aku tak nak ingat harinya aku terpaksa buat keputusan yang menyentak hati nuraniku. aku terpaksa letak olat kat tempat lain kerana memikirkan banyak faktor. tapi faktor terpenting aku ialah menjaga hati jiran.


gambar olat terakhir sebelum sayonara..kakinya bengkak satu tu, terhencut-hencut jalan. tapi bila dah baik baru aku lepaskan olat. aksi manja lepas kenyang makan smartheart.

kalau kencing kat umah aku boleh tahan lagi tapi pagi tu aku ternampak setompok kek warna kuning, banyak pulak tu kat taman depan rumah kak ani. aku suspen aje. nampak olat, aku tengok punggung dia. macam tak de kesan je. aku rasa kucing jantan lain sebab aku dah pesan dengan olat jangan berak kat kawasan rumah jiran.
tapi aku terpaksa buat keputusan. kadang-kadang aku nampak olat membaja kat kebun sayur mini auntie depan rumah aku tu, kadang aku nampak dia nak buat aksi memerut kat rumput karpet kee sebelah rumah. pening kepala aku. hati jiran wajib dijaga. kalaupun satu ketika bukan olat yang buat, tapi dah orang tau olat makan kat rumah aku, malas la jadi gaduh pulak nanti.

malam tu lepas maghrib dengan hati yang berat aku bagitau hubby kena letak olat tempat lain. hubby tersenyum tak yakin dengan apa yang dia dengar. `betul ke?, tak sedih?... aku kata memang sedih tapi dosa menyakiti hati jiran. biarlah aku yang merana asal jiran aku bahgia. oh, baiknya aku sebagai jiran. heh heh.

lepas je olat makan maghrib tu, aku dukung olat, bobok dia, cakap kat dia auntie terpaksa hantar olat tempat lain. olat berak merata-rata nanti orang marah. nanti kat tempat baru buat perangai elok-elok tau.
olat pejam mata . aku cium-cium olat buat kali terakhir. aku tak tau la olat faham ke tidak.
lepastu aku masukkan olat dalam sangkar kecik. dia relek je. aku bagitahu hubby aku tak sanggup nak buat seterusnya, biar hubby buat. lepastu hubby bawa olat masuk kereta, dalam perjalanan ke tempat baru olat macam tau. dia punya bunyi sayu sangat. aku macam syahdu betul. hubby kata aku kena tabahkan hati.   sampai kedai titah, kami letak olat kat belakang kedai. tu pun hubby yang buat. aku tak sanggup. aku pejam mata. bila hubby dah start kereta , aku tanya olat buat apa? hubby kata olat tercangak-cangak nak kenal pasti tempat baru. aku tanya hubby, orang jual ikan tu agaknya baik tak bang, bolehtak dia bagi olat ikan sekor kalau olat minta?  hubby kata selalunya orang kedai tak kedekut nak bagi kucing makan. hubby pun sedih jugak tapi terpaksa.

setiap pagiku kini sunyi tak de olat mintak makan. tak de sapa nak gesel kepala kat kaki aku. tak de sapa nak mengiaw bising kalau lapar. aku sayu je kalau nampak makanan olat bawah singki. dah seminggu ni baru aku ada kekuatan nak menulis tentangnya. jaga diri baik-baik ye lat. kita jumpa di syurga. aku elakkan diri dari pergi ke Titah seminggu dua ni. takut olat nampak . atau lebih tepat aku takut nampak olat.silap-silap aku bawa olat balik.

itulah hebatnya kasih sayang kan..

aku bukan musuh proton

tulisan emo aku kali ini bakal mengundang pro dan kontra dalam batu jemala korang. haha. tak apa lah kan. pemikiran aku yang tidak mesra BTN ini sekurang-kurangnya memberi dimensi baru untuk korang berfikir. jangan jadi orang yang berminda `yes man` saja.


peugeot 308 turbo, kegilaan hubby dan sekarang, aku!

kami berazam nak dapatkan kereta ni setelah merasa pengalaman pahit manis dengan peugeot 206 aku.
bukan aku banyak songeh, bukan aku tak patriotik, tapi banyak perkara yang menjengkelkan aku berkaitan kereta nasional ni. aku faham dan sangat menerima, teknologi kita baru dan tak layak nak ditandingkan dengan peugeot ke, honda ke, toyota ke dan apa saja lah kereta di dunia ni. aku juga cukup arif tak semestinya kereta mahal tak bermasalah. 206 aku pun hari tu buat aku naik hantu juga sebab qc naza ni tidur agaknya. ada ke salur aircond keluar tak dipasang, tu sebab aku punya seat kat kaki driver basah semedang. body pun macam ada bintik nak karat kut. balancing out.chamber lari. aligment lari. dah hantar servis ntah apa mak nenek lagi la.

aku bukan mengagungkan kereta luar, tapi memang la aku tak beli kereta lain kalau ada duit lagi. aku akan beli peugeot. feel semacam. lepas saja semua kelemahan yang qc naza terlepas pandang itu dibaiki, memang seronok betul bawa 206 aku. hubby pulak mentang-mentang aku cuti, dia bawa pergi kerja la pulak. hahaa. tak pe la. mesti dia rasa best berbanding bawak JCA pinjam. nanti la sayang, bila kita da berjaya, hutang dah habis, dah bagi mak suma yang patut, kita beli 308 pulak nak? aku rasa itu perasaan orang yang pakai honda,  sama juga yang pernah pakai kereta jenama lain, mesti ada rasa nak kekal dengan jenama itu. semalam aku test drive honda city baru kat indahpura. sorry. aku tak teruja. tengok airmuka aku je hubby dah boleh teka aku tak de feel. aku nak 308 jugak. tak kira!

TAPI AKU RASA SAPA YANG  PAKAI KERETA PROTON, AKAN ADA CITA-CITA TUKAR JENAMA LAIN. KAN?

ala, jangan tipu la. dan alasan yang serupa aku rasa dengan aku ialah, bukan sebab tak patriotik, tapi sebab kita rasa macam hampeh dengan kerenah birokrasi.tapi kemuncak menyampah aku pada proton ialah sejak penipuan proton dalam pemilihan nama mpv yang hampeh. aku keciwa sangat bukan sebab tak menang. kalah biasalah, bukan main banyak peraduan aku masuk tapi tak menang. aku relek aje. dah bukan rezki kan.

tapi yang aku marah sangat ialah KENAPA EXORA JADI PILIHAN? jawapan bangang proton ialah sebab bukan nama binatang dan bukan nama bunga. maksudnya bukan apa-apa makna. hello, kenapa bodoh sangat?dalam syarat pertandingan kata nama mestilah tida kaitan dengan nama bunga atau tumbuhan. mesti mempunyai maksud tertentu.
kesilapan proton ialah:
1.   walaupun Exora bukan nama bunga, tapi satu dunia tahu ia hampir menyamai nama saintifik  bagi bunga jejarum iaitu Ixora.
2.   peserta `bertuah ` itu ada ke tulis makna Exora tu, sebab dalam kenyataan tahap baghal proton ialah exora dipilih sebab tiada membawa apa-apa makna. haduh, bodoh betul. nak bagi kucing nama pun ada makna, contohnya olat sebab kependekan dari nama coklat. putih sebab bulu dia putih. comel sebab kucing tu nampak comel. ini nama bagi sebuah mpv, yang membawa kepada unsur patriotisme, tak de makna apa-apa? sapa bodoh? aku ke, rakyat Malaysia ke atau panel pemilih proton tu?

3.   daripada puluhan ribu (rasanya dekat juga cecah 30 ribu penyertaan kalau tak salah), tak kan lah tak ada satu pun makna yang baik, nama yang cantik , BERMAKNA, dan berkarisma untuk sebuah mpv? boleh korang fikir jahat macam aku, ntah ke minah yang terpilih tu kroni panel proton, sebab tu dia terpilih walau penyertaan dia tu tak menepati kriteria? di mana keadilan untuk 29999 peserta lain?

isi utamanya ialah, KALAU DARI NAMA PUN PROTON BOLEH MENIPU DAN MENGINJAK-INJAK INTELEKTUAL RAKYAT MALAYSIA, APA LAGI YANG KITA HARAPKAN DARI SEGI KUALITI? TIDAK MUNGKINKAH KITA DIPERBODOHKAN LAGI. DAN LAGI. DAN LAGI.

omputih kata, `enough is enough` la proton. aku sumpah tak akan beli produk ni untuk mengajar proton erti integriti. erti kuasa pengguna. erti intelektual rakyat marhaen macam aku.hari hari dalam tv propaganda cakap pasal integriti. hampeh, hampeh! bencinya aku.baik tv1,2 dan 3 tulis satu lagi perkataan dalam promo, tv propaganda anda. macam komunis. puas hati. hahaha. aku marah ni...

itu belum aku cerita harga proton yang murah gila-gila kat saudi, dan mana-mana negara lain. lebih kurang 35k saja harganya. mutu memang class. kita pulak, harga mahal macam gaban, kualiti, sendiri rasa la pemilik proton yang patriotik.korang sendiri tau la kan. maknanya, kita terpaksa cover semula kos orang luar yang murah tu dengan harga mahal dan kualiti rendah kita. ada faham. cuba tengok ceo-ceo proton, apa agaknya kereta dia pakai? saga BLM? hm...

aku yakin , kalau kita semua mampu, kita akan beli kereta luar. tapi dek nak cover `hasil `sikap keparat segelintir penguasa yang terlibat dalam bisnes ini, rakyat menjadi mangsa terpaksa membayar kereta yang mampu beli, kereta nasional. apa tidaknya, cukai import kereta sampai beratus persen, pakai la kereta malaysia yang `murah` tu. cuba korang fikir sikit, mana ada negara di dunia ni jual kereta kat rakyat sendiri lebih mahal daripada jual kereta kat orang luar. I malaysia je. tak bangga ke korang semua.

kalau korang semua kata aku tipu, emosi, atau apa-apa je la, terpulanglah. aku kena berhati kering sebab tu aku luahkan perasaan kat blog. kalau tak mau terima pandangan orang, baik aku nyorok kat bilik aje.tapi, abang man (abang ipar aku) dah pernah cakap kereta proton kat saudi memang murah dan kualiti baik sebab dia pernah bermastautin kat sana.

sekarang hubby suka usik aku, comel ingat tak dulu masa baru-baru kawin kalau abang kata nak beli honda, comel marah abang, kata abang tak patriotik la, tak bangga dengan negara la... `cukup bang, cukup.. aku terus tutup telinga. dan hubby dengan jahatnya ketawa macam rosyam nor dalam filem melayu macam tanda kemenangan sebab ideologi aku dah bertukar nampaknya.

aku tak benci malaysia. aku bangga, aku sayang dan aku yakin produk malaysia sangat baik. yang celakanya ialah manusia kapitalis yang ada dalam pentadbiran dan ekonomi itu. punya kuasa tapi melingkup. rakyat didahulukan. pooodaah. aku akan tukar paradigma kalau orang-orang jahat ini bertukar. boleh? ye. boleh. people power. masa untuk berubah.

Ahad, 22 November 2009

selamat pagi cinta

alhamdulillah, bangun pagi dengan gembira, penuh teruja. segalanya kerana cinta. cinta Tuhan padaku, cinta mahkluk menyegarkan jiwaku. kalau hari-hari macamni kan best. bangun pagi buat rutin suri rumah aje. tak yah pegi kerja. ahaks! banyak cantik muka aku. hutang berjota-jota tu sapa nak baya?

nanti kalau dah jotawan baru bleh berangan macam ni.  lama betul tak berblog. mesti korang rindukan aku kan. takpe. dah cuti ni aku akan curi masa. tapi tak janji le. banyak sangat program. sekarang ni pun bukan cuti betul-betul. aku jaga spm sampai 14/12/2009 ni. lepas tu sibuk pulak kak long nak kenduri mimi suraya. aku terfikir nak tidur mana nanti. anak buah aku je dah berpuluh-puluh orang. kanng aku tido umah kak idah mak kecik hati pulak. emm. camne ek. aku tak pandai la nak tido bersepah-sepah macamni. malu la aku ada abang ipar aku.

hubby pergi mengecat dengan emi kat labry STARP. aku tak payah ikut la sebab hubby tahu je selok belok labry tu. bukan pertama kali aku bawa hubby gi sekolah. aku bukan kronisme tau. mula-mula kami (aku dan kak Ganga Uma) nak upah kak milah cleaner dan kawan-kawan dia mengecat. dah tetiba pak leman berebut nak bolot sendiri. maklumlah. upah RM750. kelabu la mata agaknya. aku tak kuasa nak melayan. aku suruh kak milah buat keputusan nak cat atau tak. kak milah kata tak mau takut jadi gaduh pulak. susah sangat aku suruh hubby dengan emi je buat habis cerita. tak pening kepala aku. mesti hubby buat sehabis baik kan untuk jaga nama baik aku kat sekolah ni. heh heh.

memudahan sempat la hubby buat dalam tempohnya. tapi aku percaya diaorang buat yang terbaik. hubby kalau buat kerja sangat teliti tak macam aku. tak cerewet asal nampak kemas dan siap ok je la kan. aku dan hubby memang berbeza dari segi kerja. sebab tu aku cuma boleh jadi pelukis, tapi tak boleh jadi arkitek. nanti suma bangunan aku design roboh. hahaha.

okeylah korang. aku nak kemas rumah dulu. kemas rumah adalah terapi kepada minda aku. dalam tempoh 3 minit nanti aku juga yang kembur balik. selalu macamtu. lagi kalau ada hubby. kami sepahkan rumah sama-sama. happynya hidup.

tadi aku bekalkan mereka nasi lauk sambal tumis, ayam goreng dan telur. tak payah sibuk nak keluar makan kat kedai. jimat masa. baik kan aku. la la la...

Ahad, 1 November 2009

tangisan rakyat marhaen

aku tak minat jadi ahli politik. tapi aku suka memerhati keadaan politik. aku adalah agen perubahan minda anak bangsaku. aku bertanggungjawab dengan apa yang aku kata, tulis dan ajar. aku selalu ingatkan mereka` jangan ikut saja apa saya kata tapi fikir dan cari maklumat dari banyak sumber supaya minda tidak dibodohkan`. harapan aku, daripada 40 orang yang ternganga-nganga dengar apa aku katakan, takkan 10 tak ada yang mampu berubah?


aku postkan satu tulisan blogger yang isi hatinya sama dengan isi hatiku, tapi aku tak pandai nak tulis sepertinya.harap anda semua faham apa yang aku fikirkan. aku percaya semua pembaca blog aku adalah orang yang mindanya merdeka dan suka berfikir, jadi fikirkanlah...

oleh: perisik rakyat


Saya dah naik muak mendengar slogan “ rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”. Kalau nak ikut rasa saya nak kata - “ Pi mampus le” sebab tekanan demi tekanan yang diterima kekadang menyebabkan emosi saya amat terganggu.

Agaknya kerana inilah kita dengar di luar negeri ada yang mengamuk dengan menembak membabi buta hingga membunuh kanak-kanak dan orang sekeliling yang tidak ada kena mengena dengan yang memberi tekanan. dekat Malaysia belum le lagi dengar tapi tak mustahil akan berlaku jika masalah rakyat tidak ditangani dengan sebaiknya.

Sebagai seorang yang diberhentikan kerja dengan alasan kegawatan ekonomi dunia, saya tak pun menyalahkan majikan atau KERAjaan dalam soal ini tapi bila masalah orang-orang seperti saya tidak dipedulikan atau diambil kira dalam perancangaan ekonomi Negara mahupun budget, maka rasa marah mulalah timbul. Adakah nasib kami tak perlu dibela?

Bukannya kami mintak duit dengan KERAjaan untuk makan pakai kami. Kami Cuma mintak keprihatinan diatas masalah dan langkah-langkah proaktif diambil untuk membela nasib orang seperti kami. Jangan umpama “sudah jatuh ditimpa tangga, dihempap pulak oleh pasu bunga, pastu kena langgar pulak dengan lori traler ”.

Apa yang kami harapkan hanya pindaan kepada akta dan polisi yang mana membolehkan kami terus hidup dibumi yang dipinjamkan Allah kepada kita ini. Di sini saya akan sentuh 2 perkara berikut :-

1. KWSP – sekarang ni saya ubah namanya dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja kepada Kumpulkan Wang Secara Paksa – rasanya lebih tepat lagi nama tu. Nak keluar pun tak boleh dipaksa simpan juga. Simpan untuk kegunaan dan pelaburan siapa?

Apa tujuan KWSP ni..?, siapakah yang mendapat menafaatnya? Boleh tak para bijak pandai semua berikan hujah-hujahnya kerana saya berpendapat bahawa KWSP ini harus dibenarkan keluar atas pekara-pekara berikut :-

1. Untuk membeli ubat-ubatan.

Bagi pesakit seperti jantung, darah tinggi, kecing manis, buah pinggang mereka harus makan ubat seumur hidup dan kos perubatan mereka agak tinggi. Ada ubat yang menjangkau beratus ringgit untuk dos sebulan. Insuran dan majikan pun tak nak orang yang macam ini kerana mereka adalah liability.

Bila mereka ini dibuang kerja atau dipaksa berhenti kerja, macamana? Siapa nak tanggung perubatan mereka ni? Tak kan baitulmal atau pusat zakat kot?

Mereka ni ada duit dalam KWSP – biarlah mereka gunakan duit mereka tu kenapa tak bagi ? Jangan cakap akta KWSP ada peruntukan untuk ini – sila semak borang dan buat pertanyaan dikaunter KWSP terlebih dahulu.

Saya cadangkan anda bertanya kepada beberapa pejabat KWSP kerana saya pasti mesti jawapan yang anda terima berlainan. Apa kata tanya tuan pengarahnya pula?

2. Untuk Haji.

Mengapa tak dibenarkan? Tak payahlah jawap boleh menabung kat Tabung Haji. Masalahnya kalau memang dah tak de kerja dan tak de gaji nak menabung apanya? Haji adalah rukun Islam dan mereka berkemampuan kerana punya wang dalam KWSP kenapa tak dibenarkan? Kerana KERAjaan dah guna duit tu ? Berdosalah kamu semua kerana menyusahkan orang hendak buat ibadat!

3. Untuk Bayar Hutang.

Bila dah tak kerja tentulah tak de gaji dan bila tak de gaji macamanalah nak bayar hutang? Kelonggaran harus diberi kepada golongan ini kerana mereka ada wang yang mereka tak boleh keluarkan sedangkan wang mereka cukup untuk bayar hutang itu.

Kenapa nak biarkan mereka ini dimufliskan oleh bank? Sebab dah muflis pun tetap kena bayar dan bila keluarkan KWSP mereka kena bayar jugakan?

Alangkah eloknya pekara ini dipertimbangkan. Nak kayakan lawyer buat apa sebab rakyat yang sengsara sebab semua kos ditanggung oleh yang berhutang jadi kalau hutangnya hanya 20K, dengan kos jadilah 50K, tak menindas ke namanya tu?

Lagipun duit tu duit mereka sendiri – jadi apa masalahnya? Fikir-fikirkanlah. Gunakanlah kedudukan dan pangkat anda untuk memberikan sedikit harapan dan kegembiraan kepada rakyat jelata bukan hanya memenuhkan tembolok didada !

2. Pelupusan Kereta berumur 15 tahun keatas.

Ini lagilah kerja giler – tak sekolah ke apa? Cubalah buat kajian terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu cadangan tu. Fikirkan pekara dibawah ini :-

1. Berapa harga kereta di Malaysia ini – kereta buruk/lama pun berharga ribu-ribu. Jadi orang yang dah ada kereta lama tu macamana?

2. Tak cukup dengan loading insuran yang tinggi dan kini ditambah dengan inspection pulak – sungguh membebankan – rakyat diutamakan !

3. Memang mengutamakan rakyatlah ni – nak beli kereta baru kenalah amik bank loan – bank nak bagi ke loan kat orang yang black list, yang tua, yang tak bekerja , yang tak de statement of income? Hallo, buka mata, buka minda ! Gunakan akal cegah kebodohan !

“Jika perbelanjaan pengurusan melebihi pendapatan” bererti defisit – kalau berniaga ni dalam kerugian. Kenapa belanjawan 2010 perbelanjaan pengurusan lebih tinggi dari pembangunan?”

Fikir-fikirkanlah. Ya ampun, "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" ? Rakyat 1Malaysia yang teraniaya.

Jumaat, 30 Oktober 2009

apa erti persahabatan sebenar.

Iris pernah bagi aku kata-kata hikmat yang lebih kurangnya begini:`sahabat itu tidak dikira dengan siapa yang datang dulu atau sampai kemudian, tetapi yang paling setia tak pernah meninggalkan kita walau apa keadaannya.`..
betul kata Iris. aku dah berusia 35. ramai orang dah kutemui. ada kawan ada sahabat. tapi aku bersyukur pada Allah mengurniakan aku ramai sahabat. walau kadang perhubungan itu terputus akibat jarak dan masa, tapi segala kenangan berbekas di hati. aku rasa sahabat yang betul-betul hanya mahukan ikhlasnya persahabatan adalah orang yang berkawan dengan kita sejak kecil dan teman di bangku sekolah. kenapa aku katakan begitu?

sebab persahabatan ketika itu dibina ketika masing-masing tak punya apa dan tak tahu apa potensi atau kerjaya kita akan datang. masing-masing dengan uniform yang putih, seputih hati dalam persahabatan.duit sama-sama pokai, muka sama-sama comot, otak sama-sama pening... tapi keserasian mengakrabkan hubungan.

mungkin aku bukan orang yang rajin hubungi sahabat-sahabat aku. tapi kalaulah mereka tahu hatiku selalu ingat mereka, ingat saat-sat indah dan memilukan bersama. kongsi suka duka. sangat mengujakan ingat segala kisah lalu. maafkan aku sahabat andai aku malas menghantar sebaris sms pun. tapi nama kalian tetap tertanam diruang hatiku.

aku melalui hidup yang pelbagai fasanya. suka duka sering berganti. banyak sahabat yang setia hingga kini menemani aku meniti kedewasaan.
nanti ada masa aku cerita tentang mereka.

Jumaat yang berkat

aku suka mengajar pada hari Jumaat. aku rasa aura ketenangan mendamaikan jiwa budak-budak ni. setiap jumaat kami adakan budaya Al-Quran dan Moral dari 7.30 pagi sampai 8.05 . pengisiannya macam-macamla, tapi selalunya ustaz bagi tazkirah. atau paling tak pun baca yasin ramai-ramai. masuk kelas senang betul nak kawal. tak le membrutal macam selalu.

tadi aku bagitau kelas 5P1 betapa aku suka mengajar kelas mereka hari jumaat. tenaaanng aje. mereka pun tahu hati dan jiwa mereka tenteram lepas tazkirah pagi. lagi seronok kalau ustaz Tuan yang ceramah. aku rasa ustaz ni mesti banyak sembahyang malam. kata-katanya sedap didengar, tak payah marah-marah jerit-jerit macam kita orang budak ikut aje cakap dia. kalau bagi tazkirah pun menusuk ke hati. oh, jeles betul aku.moga aku akan bertambah baik sebelum dijemput pulang.

harini belajar sajak`Derita Pertama`. kisah nabi Adam tercampak ke dunia. bagus juga tajuk ni terus aku sambung tazkirah santai dalam kelas. 3 perkara aku ingatkan budak hari ini ialah jaga percakapan ketika nak minum kerana air merakam getaran baik atau buruk. 70% badan kita adalah air. kalau buruk aje yang masuk apa kes?
kemudian aku ingatkan supaya selalu selawat kepada nabi S.A.W dalam susah senang sebab tidak ada manusia yng kasihkan kita seperti nabi kasihkan umatnya. ubat hati tenang. lagi satu aku pesan kat budak kalau nak hati bahgia, tengok orang yang duduk di bawah, jangan tengok orang yang di atas kita. hidup sentiasa tak pernah cukup.

kadang-kadang aku pun tak tau macamana aku boleh tertazkirah bebudak ni. baik-baik cerita puisi, macam-macam cerita nanti datang, bebudak pulak menganga-nganga masa aku bercerita. aku pun sangka mesti cerita aku best la.tapi memang best pun agaknya. jadi kepada sesiapa yang minat nak jadi cikgu, pastikan kita ada banyak pengetahuan am yang luas. kena banyak baca buku berbagai genre, kena tengok national geographic ke, discovery ke. apa saja yang anda mampu. budak sekarang advance. kadang soalan yang dia nak tahu tak terjangka akal kita. dan zaman sekarang jawapan hendaklah kukuh kerana kebijaksanaan kita tercermin di situ.

harap-harapnya walaupun cerita -cerita kami tadi agak terkeluar dari topik, mudah-mudahan mereka ambil yang baik darinya. tugas aku mendidik, bukan hanya mengajar. salah didikan aku, nerakalah jawabnya. besar tanggungjawab aku. tapi aku bahgia andai mereka berjaya di dunia. dan di sana...

Jumaat, 23 Oktober 2009

masihkah mencintai

ronda ronda saifulislam, jumpa artikel yg sangat mengingatkan aku. anda bagaimana?



“Assalamualaikum,” sang suami memberi salam tatkala menjengah di muka pintu usai pulang daripada kerja.
“Waalaikum al-salaam. Abang tolong petik suis kipas tu,” jawab si isteri yang sedang membedakkan anaknya.
Wajah suami menjadi kelat.
Suis dipetik, tetapi cerianya di muka pintu tadi terbang melayang.
“Ina sakit kepalalah. Agaknya sebab kopi yang Ina minum petang tadi. Banyak kafien,” adu sang isteri sambil memicit-micit kepalanya.
“Ayang ada nampak tak butang baju melayu abang? Rasanya semalam abang letak di atas almari ini,” jawab si suami, dengan soalan yang bukan jawapan.
Si isteri bangun dengan air muka yang berubah, sambil teraba-raba mengeluarkan butang baju melayu suami daripada simpanan.
SEMUSIM TELAH BERLALU
Dialog seperti ini tidak melintas kehidupan pasangan yang masih berinai di jari. Tatkala itu, bicaranya panjang-panjang. Selang seminit ada sahaja gurau senda yang memecah tawa. Itu seni berbual di musim bulan madu.
Tetapi selepas masa berlalu, perbualan menjadi semakin ringkas dan isi-isinya lebih banyak bersangkutan dengan rutin harian berbanding butir-butir baru yang menambah warna hubungan antara suami dan isteri. Jika dahulu, had 160 karakter pada SMS itu menambah sulit untuk pesan-pesan dihantar  antara dua pasangan yang bercinta, kini 160 karakter itu sering sahaja berbaki. Bukan kerana banyak ringkasan ejaan, tetapi banyak ringkasan pesan.
Ada kalanya perkembangan seperti ini tidak disedari berlaku di antara suami dan isteri. Mereka membiarkan sahaja perbualan sesama mereka hilang kemanisan dan kemesraan. Sebaliknya berasa cukup selesa dengan tercapainya matlamat-matlamat harian, dan tercegah daripada pergaduhan yang kebetulannya sering mencelah hubungan mereka semasa beranak satu dahulu, berbanding sekarang.
Seorang isteri mahu pun suami harus bertanya, apakah isi kandungan kata-kata hariannya kepada pasangan?
Arahan?
Suruhan?
Permintaan?
Larangan?
Kritikan?
MINIT-MINIT PENENTU
Selepas berpisah separuh hari kerana komitmen kerja, memilih perkataan yang betul sebagai pemula bicara di minit-minit awal pertemuan amat penting. Tetapi setelah 12 jam tidak bertemu, dan kalimah yang menyambut pertemuan ialah ‘arahan’ biar pun arahan itu logik, perlu, dan tidak mempunyai apa-apa niat yang tidak baik, ia tetap tabiat yang mampu menghambarkan hubungan perkahwinan.
“Assalamualaikum,” kata suami semasa isteri membuka pintu kereta.
“Waalaikum al-Salaam. Amboi cerianya muka abang. Ada berita baikkah?” jawab si isteri, beserta kenyataan yang memperlihatkan kepekaannya ‘membaca’ suami.
“Oh, tiada apa-apa. Projek abang dah siap. Berita baiknya, balik ke rumah hari ini dengan kepala kosong. Tenang” balas suami. Bijak mewujudkan ‘berita baik’ walaupun mungkin tidak terfikir mengenainya untuk dikongsi bersama isteri semasa terperangkap di kesesakan jalan raya tadi.
“Baguslah. Tidaklah nanti mengigau-ngigau di malam hari. Abang kalau runsingkan sesuatu sampai bercakap dalam tidur, tau” tambah si isteri.
Perbualan itu berterusan dan ia amat berkesan dalam menghilangkan rasa letih bekerja sepanjang hari kedua-duanya. Si suami biar pun sudah 10 tahun berumahtangga, sering mahu bersegera bertemu dengan isteri kerana yakin bakal terhibur dengan celoteh yang menenangkan diri setelah diasak bebanan tugas semenjak pagi. Isteri juga tersenyum-senyum berdiri di bawah redup bumbung pejabat kerana perbualan semalam bersama suami terasa bagai mahu disambung lagi.
DIALOG PEROSAK
Berbeza sekali kesan perbualan pasangan berikut ini:
“Assalamualaikum. Lama tunggu?” tanya suami kepada isteri setelah tiba lewat sedikit akibat traffic jam.
“Wa ‘alaikum al-Salam. Biasa aje. Abang jom pergi kedai sekejap. Tadi bibik sms, katanya sabun mandi anak sudah habis,” jawab isteri, beserta ‘permintaan’.
“Ok,” jawab suami, benar-benar ringkas.
“Letih betullah di tempat kerja tadi. Minggu depan ada pemeriksaan ISO. Habis semua orang dikerah bos supaya menyediakan laporan. Rasa bengkak tangan ini dibuatnya,” kata isteri sambil menunjukkan tangannya.
Suami hanya menjeling di hujung mata.
“Jadi minggu depan, you balik kerja lewatlah ya?” tanya suami.
Soalannya langsung tidak mempunyai sebarang indikasi yang menunjukkan kepeduliannya terhadap bengkak tangan si isteri.
“Agaknya” balas isteri.
Suami terus memerhatikan trafik.
Isteri pula merenung jauh ke luar tingkap.
Hanya hilai tawa DJ radio sahaja yang memecah hening sepi di dalam kereta.
Kedua-duanya sedang membunuh kasih sayang mereka tanpa sedar, tatkala bicara masing-masing gersang dari sebarang emosi dan usaha yang bisa menyuburkan cinta. Mereka tidak bergaduh, tetapi menyediakan tapak untuk perang dingin yang membingungkan.
RAFAS DAN JANGAN RAFAS
Pernahkah kita terfikir mengapa di dalam suasana-suasana tertentu, kita dilarang daripada mengungkapkan kata-kata atau melakukan sebarang perbuatan yang dikategorikan sebagai rafas di dalam al-Quran dan al-Sunnah? Bagi mereka yang berada di dalam ihram, atau yang sedang berpuasa khususnya di bulan Ramadhan, larangan terhadap unsur rafas itu diulang berkali-kali.
Rafas ini adalah perkataan atau perbuatan yang bersangkut paut dengan seks, bermula daripada cakap-cakap dan tindak tanduk hinggalah membawa kepada menggauli pasangan.
Jika negatif ia bernama lucah.
Jika positif ia bermaksud intim.
Kedua-duanya harus dielak tatkala sedang berihram atau berpuasa kerana kondisi masing-masing yang sedang ‘terbatas’.
Tetapi ketika suami dan isteri tidak berihram mahu pun berpuasa, ‘berrafaslah’ kamu antara satu sama lain!
Ia tidak sama sekali bermaksud melucahkan perkataan atau perbuatan. Tetapi apa yang diperlukan dalam hubungan suami isteri adalah kata-kata dan perbuatan yang intim serta menerbitkan rasa cinta.
HAMBAR DAN HILANG ‘SENSE OF HUMOR’
Seandainya suami yang balik bekerja, mengajak isteri berbual tentang pandangannya berkaitan dengan perkembangan Papan Kedua Bursa Saham Kuala Lumpur, atau gosip ekonomi di saluran Bloomberg, di manakah saluran untuk terbitnya rasa cinta dan mesra antara pasangan berkenaan?
Mungkin pandangan ini lebih perlu ditegaskan kepada pasangan-pasangan yang bertemu jodoh di medan dakwah. Kita pasti, ramai daripada kalangan aktivis dakwah yang berkahwin adalah di atas faktor-faktor yang tinggi, dan bukan didorong oleh kecantikan isteri, atau ketampanan suami.
Tetapi, biar pun perkahwinan itu bukan kerana kecantikan, janganlah sampai sang suami langsung tidak pernah menghargai kecantikan isteri.
“Abang, cantik tak baju raya saya ni?” tanya si isteri yang baru membeli baju raya dengan warna sedondon baju raya suami yang telah ditempah lebih awal.
“Hmm…” jawab si suami, langsung tidak menampakkan sebarang emosi.
Lebih teruk lagi, jika usaha isteri untuk berhias, diperlekeh pula oleh si suami.
“Ok la, berbanding dengan nangka berbalut kain batik di pokok tu!” kata suami.
Aduh, hancur hati isteri mendengarnya.
Sama jugalah dengan sang isteri. Andaikata perkahwinan yang dibina tiada kena mengena dengan soal paras rupa sekali pun, berilah galakan kepada suami untuk berhias. Tidaklah sampai bersolek pula, tetapi cukuplah dengan memakai pakaian yang kemas, rambut bersikat, janggut dikemaskan, bulu ketiak dan kuku dipotong, serta tubuh badannya diberi galakan agar maintain dan tidak terlalu membesar.
TELADAN NABAWI
Pernah di suatu ketika, terdapat sebuah kisah yang disampaikan oleh ‘Abbas al-’Aqad di dalam ‘Abqariah al-Siddiq berkenaan dengan sebuah syair yang telah dihafal oleh ‘Aisyah radhiyallaahu ‘anha. Syair berkenaan dipelajari oleh ‘Aisyah daripada bapanya Abu Bakr al-Siddiq radhiyalaahu ‘anhu.
“Suatu hari ketika cuaca begitu panas terik, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam memperbaiki kasut baginda. Di dahi baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam mengalir peluh hingga ke pipi. Ketika itu ‘Aisyah mampir dan memerhatikan baginda dari dekat, seolah-olah beliau teringatkan sesuatu.
Lalu Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bertanya, “Apakah hal yang menyebabkan engkau tercengang?”
‘Aisyah menjawab, “Diriku merenung wajahmu, dan keringat yang mengalir itu menerbitkan kilauan yang menakjubkan diriku. Sekiranya Abu Kabir al-Hazli melihatmu, pastilah dia tahu bahawa engkaulah orang yang paling berhak ke akan syairnya.”
Baginda bertanya lagi, “apakah yang dia katakan?”
‘Aisyah menjawab dengan lantunan syair:
syair-abu-kabir
Tidak berbekas padanya (kebudak-budakan) susuan ibu atau sakit yang melarat
Jika engkau memandang kepada wajahnya yang berseri-seri
Bercahaya bagaikan kilatan petir yang menyambar

Baginda Rasulullah sallallaahu tatkala mendengar syair itu melepaskan apa yang ada di tangan Baginda, bangun lalu mencium dahi ‘Aisyah dan berkata, “kemanisan apa yang telah engkau ungkapkan, adalah lebih mengujakan berbanding pandangan peluhku berbekas kepada dirimu!” [Lihat juga Rahmat-ul-lil-Aalameen: jilid 2, ms. 153]
Catatan itu begitu indah pada menggambarkan keintiman hubungan di antara Uswah Hasanah kita dengan isterinya. Bagaimana ‘Aisyah menggunakan kuasa kata-kata syair yang indah untuk memuji suaminya yang kepenatan bekerja, manakala suami pula menunjukkan penghargaan tertinggi kepada usaha itu lantas membalasnya dengan ciuman mesra di kening sang isteri.
Tidak hairanlah pada titis peluh pun boleh ada sinar cinta!
Keindahan Rumahtangga Nabawi itu bukan dicampakkan Allah daripada Syurga tanpa harga. Ia datang bersama usaha Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam dan isteri baginda pada menimbulkan perasaan cinta dan kasih sayang yang membawa ke Jannah.
Justeru bagi para suami dan isteri yang sudah masuk sedekad mengharung kehidupan, hitungkanlah kata-kata dan perbuatan seharianmu. Apakah ia baja menyubur cinta, atau bahang kemarau gersang.
Bertindak sebelum terlambat.
Mencegah lebih indah daripada mengubat.
Hambar kata mendingin rasa, perang tanpa berkasar suara, sebelum tiba malang dan petaka, beringat-ingatlah meniti usia.
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Khamis, 22 Oktober 2009

tanty aku rasa kita pospon dulu....

tan aku rasa kita pospon dulu la sebab aku rasa mcm tak berbaloi la dgn kita byr.aku da cari info orang yg dah pegi, aku rasa sikit je pengisian dia dlm masa 3 jam cukup ape. aku tgh cari e-book paling bagus ni tentang tu nanti dapat aku share ye. tapi kalau ko nak pegi sangat aku tak boleh halang. nanti ko n bahrin  buat demo pulak. maaf aku cakap macam `k` ajak beria tapi aku musnahkannya dengan sekelip mata cuma.tapi, ini untuk menyelamatkan duit n masa lapang kita. aku rasa baik kau pegi jusco tebrau tengok wayang dgn famili lagi best. tak pun ko pegi jln-jln kat shoping compleks meredakan perasaan ko...

tan aku dah bosan sangat. tadi ain bagi form, aku kena jaga SPM! bosan, bosan... aku akan jadi tak bosan kalau elaun sampai 3 juta tapi... aku nak rehatkan minda cuti-cuti ni, akhirnya sampai 16 hb 12 aku kena keja. sapa pun tak mo ganti.nak resign aaa...
ko dah buat plan strategik. aku tak tau apa lagi. tadi menggodek smm bodoh tu. nak nangis aku rasa. aku mintak tolong dengan ketua kelas aku, ringan sikit beban. tu pun orang nak jeles kerja cikgu ni kata cuti banyak kan.

kalaulah mereka di luar tu tahu kerja-kerja perkeranian yg kita buat selain ajar budak mata pelajaran dalam kelas mesti mereka menangis guling-guling sebab tersalah tuduh kata kerja kita senang kan tanty.

tapi aku ingat nak mohon jadi cikgu sesi petang la. tak de beban kerja macam hampeh ni. aku kalau stayback jeles betul tengok they all tak de kerja. gaji sama aje kan...yg da veteren tu siap dekat 6k lagi.

aku tau keja sesi petang memang separuh saja dari sesi pagi sebab dulu da 7 tahun aku jadi cikgu petang.jom mohon petang.
aku rasa mesti cik rahmat atau puan jeling -jeling kat kita.. ha ha ha..aku satu apa pun paper budak tak tanda lagi tan. aku letih sangat buat kerja kelas aku. 16 nanti aku da meeting. belum tutup sekolah aku da pegi jaga spm. mesti aku kena settle suma sekali seminggu awal dari korang. tolong, aku tak bley bernafas....

tah apa apa

kepala aku berat. banyaknya kerja nak buat. biasala kerja cikgu hujung-hujung tahun ni. tambah kalau kita cikgu kelas. pegang pulak subjek penting periksa mcm bahasa ke, mate ke...
penat sangat otak aku sebab harini 7 waktu. aku kena ajar kelas GALUS-budak yg tak lulus bm supaya lulus masa spm nanti. aku tobat tak mo ajar kelas yg ada gengster cina 4 eko tu. sakit hati aku. kurang ajar , dah la budus, biadap dengan cikgu.sedarla diri korang tu bongok. ikut hati kulempang-lempang aje anak orang tak bertamadun ni. nak kata kolot tak le jugak. bapak tokey apantah, duduk kat palm villa tuh. korang bayangkan, masa aku ajar kelas dia tahun lepas, aku berdiri kat tepi pintu perhatikan grup bodoh ni main judi, dah aku rampas, aku koyak daun terupnya, besok bawak lagi. masa aku berdiri tu, dia boleh oder macam kedai mamak`teh tarik satu!`

pernah sekali tu aku datang nak rampas daun terup dia, tak sempat rampas, dia kumpul dan hulur kat aku..nah cikgu, ambiklah...
kaki memang semedang atas meja.

lama-lama aku tak kuasa. lantak lah kau situ nak jadi setan ke apa ke. aku rasa bapak dia TOKEY JUDI LA. ITU YG ANAK JADI TAK BERJENIS TU.
ramai juga budak cina india yang baik-baik. jadi aku buat kesimpulan, baik atau tidaknya anak-anak ni banyak faktor. antaranya, makanan sumber yng halal, persekitaran dan sikap sendiri.

kalau aku diberi pilihan untuk menjawab soalan orang sekolah mana yg baik, aku rela mengatakan baiklah hantar anak ke sekolah pondok ke, agamake.
bila asas dah kukuh, kurang sikit kebarangkalian untuk  buat masalah.

aku dah cakap dengan kak sakdi dan tanty aku tak mo ajar kelompok jahat ni. tadi aku nampak cikgu amrufiza dah jadi macam orang gaji diaorang kena jemput masuk kelas, kejar keliling sekolah.
tingkatan 5 beb, tingkatan 5. sudahnya budak-budak ni olok-olokkan amru depan tandas. aku cakap kat amru, tak payah layan budak gila ni. cukup la 5 tahun cikgu saiko dengan diaorang. ko ajar je budak yg tinggal dalam kelas tu.
nasib baik amro sabar. kena kat aku, mesti darah tinggi aku akan melaju dengan kereknya. tak tahu tahun depan aku kena ajar spesis puaka macam ni tak. rotan pun dah tak makan saman. bawa beg betul-betul sekeping je beg. lain dalm tu daun pakau dan dompet duit yg aku pun tak banyak macamtu. setakat bawa 50hengget tu da koman sangat la mereka ni..

tu sebab aku nak pergi seminar mengenal potensi sebenar kat M-suite selasa ni. mana tau bidang sebenar aku lain. aku akan berusaha ke arah itu. aku tak nak tersiksa dalam kerja. muka pun nampak tua!

lawak sammy vellu

dia ni memang lawak gila. aku suka usik mr. Mohan tentang sammy, marah betul dia. macam tak mo dah dengar nama sammy ni kalau boleh. haha. dah  dah le encik, bagile orang muda pulak...


Tanpa Nama berkata...
Samy Vellu Jokes A friend in Malaysia, Shah sent me this jokes on Samy Vellu. Poor Samy Vellu... Since when he has become the butt of every body's jokes? Since time immemorial.. Samy Vellu on the speed of Pos Laju's delivery system :- "BESOK KIRIM, HARI INI SAMPAI" :-) At a TV interview, when trying to say he was ashamed, he said: ..Kemaluan saya besar' Samy said in a ceramah: "Kita akan bina satu jambatan untuk orang-orang kampong disini." One pakcik asked, "Datuk, sini takde sungai, buat apa bina jambatan?" and Samy gloriously replied, "Kalau takde sungai, kita bina sungai!" Samy's favorite quote on national television: "Toll naik sikit, manyak marah saya. You ingat semua ini toll saya punya bapa punya kah!" During the water crisis: "semua orang diminta jangan membuang aiyerr..!" Regarding social problems: "..orang2 muda sekarang banyak hisap dada.." At a blood donation campaign in Sungei Siput: "...marilah kita semua menderma dara.." During the height of the Al-Arqam saga, he said in a press conference, "Saya gembira bahawa didapati tiada pemuda MIC terlibat dalam kes Arqam.." At an opening ceremony: "Tuan tuan dan puan puan, saudara mara, sesudah semua orang makan kenyang, sekarang kita mempersilakan Datin Paduka Rafidah Aziz naik ke pentas untuk membuka kain" Commenting about his modesty: "sebenarnya, kemaluan saya sangat-sangat besar" And the best: u know why our N-S Highway concessionaire is named PLUS. PLUS Highway = Pungut Lebih Untuk Samy " saya berasa bangga dapat melihat pusat-pusat jururawat yang cantik-cantik.".upon opening ceremony for nursing training center "Saya tidak setuju dan menentang sekeras2nya tuduhan PAS memanggil kami kapir ..." Ucapan Samy Vellu sempena kepulangan angsakawan Dr. Sheikh Mudzafar, "Kita rasa bersyukur kerana angkawasan kita yang telah MENINGGAL DUNIA selama 10 hari telah selamat DIKEBUMI."

jangan gigit polis.

zaman edan. betul-betul menggilakan. anda ditahan polis tanpa sebab tertentu. anda minta hak anda dibacakan sebelum ditangkap. anda diheret dengan kasarnya ke trak polis tanpa tahu salah anda. anda meronta. polis tumbuk anda. anda gigit polis itu. untuk pertahankan diri.

akhirnya anda dijatuhkan hukuman denda 3000 rm dan penjara 6 bulan. polis pukul anda tak pe, dia jalankan tugas.
adilkah keputusan ini?
hakim jatuhkan hukum pun atas bukti yg tak nampak, tak kukuh..  aku tak tau, tapi korang pikirla sendiri...

by:Nurul Izzah Bt Anwar

Saya melihat prinsip “beyond reasonable doubt” sekali lagi dicabuli dalam keputusan penghakiman teman kami, Sdr YB Tian Chua. Tampaknya tidak perlu lagi dibuktikan yang tertuduh itu menggigit sesiapa walaupun dakwaan yang dilemparkan itu berbunyi “menggigit anggota polis.” Justeru kalaupun dalam video tidak ada seorang pun di seanterio dunia Malaysia dan luarnya melihat gigitan tersebut, tidak mengapa. Kerana, bila dilihat Tian bergelut dengan pihak polis, natijahnya tentu gigitan berlaku!
Inference, mere inference. Bukti dilempar keluar, kerana akhirnya tidak perlu bukti -kita perlu percaya bulat-bulat institusi-institusi kerajaan yang ada di luar sana. Walau SUHAKAM mengesyorkan keperluan mereformasikan institusi keselamatan , secara khusus PDRM, kesemuanya ditolak ketepi. Walau Suruhanjaya Diraja Mengenai Rakaman Video VK Lingam mengesahkan rakaman konspirasi antara pimpinan kerajaan dan peguam VK Lingam dalam memilih hakim, ketua hakim dan lain-lain, tidak perlu kita ambil tindakan. Kerana, kalau sudah didakwa, dan terbukti pengkritik kerajaan, beginilah nasib yang diterima.
Doa serta dokongan penuh kami buatmu, Tian!



Rabu, 21 Oktober 2009

apa ada dalam otak kita tanty

aku tak tau apa yang ada dalam otak aku sekarang. banyak sangat kerja nak buat macam dah tak terdaya rasanya. fail LAB bodoh, SMM(lagi bodoh, malas betul nak melayan), yuran, hadiah aktiviti PMR, tanda kertas bm gerak gempur, print sijil kerja kursus, buat rancangan tahunan unit perpustakaan,bla-bla-bla... peningnya kepala aku.

tanty, rupanya cara kita menanda dengan budak tak berkesan, lagi sakit kepala aku. dah cuba tanda rumusan, tak tahu juga. tapi bagus juga lepas tu aku bagitau mereka, tau pun susah, jangan ingat nak cepat je markah tau lain kali. baru tanda sebaris kertas sendiri pun dah merungut,..
tanty, nak tak pergi M-suite 27hb ni. jomla kita kenal potensi sebenar kita.mungkin kita memilih bidang yang salah dan menjalani hari-hari yg menyeksakan sebab kita tak kenal potensi kita.

kalau ko dan Bahrin tak nak pergi aku sedih gak, tapi daripada ko melepak kat shopping complex sebab ko kata karen tak de malam tu, apa kata ko ikut aku buat sesuatu yang bermanfaat sikit. mua ha ha.
aku rasa 98% aku akan pergi. alah, ko bukan tak tau aku memang minat metafizik ni.kalau aku nak sambung master atau phd pun aku rasa aku nak ambil metafizik la. best. tenang rasa hati aku.
tanty,
salute dengan ko, rajin betul kerja. tapi beringat sikit. ko punya organ komponen ada satu dah tak ada, bahaya untuk kesihatan engkau. tak payah la ko beria sangat buat kerja sebab ia tak kan habis. ko tau sebab aku fikirkan kerja sangat la dulu aku dapat hbp sekarang ni.

ko nak jadi macam aku ke?


M-suite Jb

perbezaan ketara 1malaysia dengan China

beza betul ya tuan-tuan.loya aku tengok. sapa-sapa yang memilih orang zalim dan menzalimi diri sendiri, jawab la dengan Allah nanti.Pikiiir la sendiri.!!!!!






China-bukan negara islam pun. tapi jijik dengan rasuah.
Malaysia-negara Islam la sangat. makin rasuah makin diangkat jadi pemimpin.. mana la perginya akal ye.
boleh pulak tu dimurnikan namanya, `teknikal isu, politik wang... apa-apa je la...aku da tak boleh tahan melihat kebodohan melantun-lantun rakyat Malaysia nih... korang? boleh tahan ke?

makcik rambut kaler merah yang vogue

sape makcik ni sebenarnya?macam jin pun ada tengok rambutnya tu...jangan main -main ha..


Mahu berkenalan dengan makcik ni? Zaaassssss... Scrool ke bawah ye pakcik-pakcik sekalian

;
;
;
;Dr Khunying Pornthip Rojanasunand   

M.D. ialah seorang pakar forensik dan bertugas sebagai Director of Central Institute of Forensic Science Thailand. Beliau adalah pakar forensik yang ulung bukan sahaja di Thailand malah bertaraf antarabangsa.

Dr. Khunying adalah orang yang bertanggungjawan memperkenalkan DNA sebagai bahan bukti untuk diguna pakai di Mahkamah Thailand.

Pada tahun 2004 – setelah berlakunya – tsunami – Dr. Khunying telah menjalankan kajian forensik untuk mengenali mayat-mayat yang telah hancur.

Pada tahun 2005 National Geography telah membuat satu rakaman dokumentri tentang tugas beliau di wilayah Phang Nga ketika membuat kajian forensik untuk mengenali mayat mangsa tsunami.

Paling akhir ialah kajian beliau terhadap kematian pelakon Hollywood David Carradine yang ditemui mati didalam bilik hotel di Bangkok. Dunia telah gempar dengan berita ini matinya pelakon kungfu yang tersohor ini. Pelbagai andaian telah dibuat. Dibunuh oleh samseng. Dibunuh kerana dadah. Dibunuh kerana tersilap orang.

Keluarga David Carradine telah membawa pakar mereka sendiri untuk membuat sissatan.

Dr. Khunying telah dijemput untuk membuat siasatan forensik. Beliau mendapati David mati kerana autoerotic asphyxiation yang menyebabkan autoerotic yang fatal dan bukan dibunuh.

Pendapat Dr Khunying ini telah diterima dengan baik oleh keluraga David walau pun pada awalnya mereka mensyaki ada 'kerja jahat' terhadap David.

Dr Khunying telah di jemput oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk membuat kajian forensik terhadap kematian Teoh Beng Hock.

Hasil dari kajian forensik Dr Khunying telah membuat kesimpulan bahawa 80% dari tanda-tanda yang ditemui menunjukkan Teoh Beng Hock telah dibunuh.

Hari ini makcik ni sudah top di Malaysia tapi bakal di pandang sepi oleh media arus perdana yang lagaknya seperti katak di bawah tempurung kelapa "Kannan The Santan King".
Akan ada menteri-menteri lagak serupa genius Dr House namun otak hanyalah sebesar otak tungau* mengeluarkan kenyataan serupa bau longkang 
Ikuti kenyataan makcik ni kat bawah...

PAKAR : YAKIN 80% TEOH DIBUNUH

Seorang pakar patologi dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand membuat kesimpulan yang mengejutkan dalam inkeus kematian Teoh Beng Hock pagi ini dengan menyatakan bahawa setiausaha politik itu telah dicekik sebelum jatuh dari tingkat 14 Plaza Masalam.

Katanya, terdapat tanda bulat pada leher Teoh yang menunjukkan dia 'dicekik'.

Menurutnya lagi, retakan pada tengkorak Teoh bukan satu kecederaan akibat terjatuh.

Manakala kecederaan pada lubang dubur Teoh, katanya, boleh disebabkan dicucuk dengan objek sebelum dia jatuh.

Ini, katanya, berdasarkan kepada gambar-gambar yang diambil di tempat Teoh ditemui jatuh.

Dr Pornthip membuat kesimpulan bahawa 80 peratus Teoh dibunuh dan 20 peratus dia membunuh diri.

Beliau memberi keterangan sebagai saksi pakar di inkues tersebut yang diadakan untuk menentukan punca kematian Teoh.

Dr Pornthip adalah pengarah dan pengasas bersama Institut Pusat Sains Forensik Kementerian Keadilan Thailanad dan dianggap pakar dalam siasatan kes-kes pembunuhan yang rumit.

Penutup kita serah pada encik tukar tiub...

tukartiub: "Askum semua, satu pun akhbar arus perdana belum membawa berita ini.mungkin talian internet terputus atau semua wartawan sedang membuat rekod dikir barat paling lama dalam jamban kah kah kah..., Sekian dari saya"*


*beberapa kalimah gua curik kat blog lain tapi dah lupa kat mana...


Selasa, 20 Oktober 2009

el cumbanchero


 kalau ikut teori kecerdasan pelbagai, kita diciptakan oleh Allah dengan kecerdasan dalam bidang berbeza. jadi semata-mata seseorang itu lemah dalam bidang yg kita mahir, jangan anggap kita terhebat kerana kita mungkin lemah dalam bidang yang dia mahir.
paling penting, kita perlu kenal potensi diri.
aku jeles juga tengok budak kecik da pandai main muzik. aku da 11 tahun belajar petik gitar dari hubby, hampeh tak pandai-pandai sampai sekarang. nyanyi suara sedap tapi nanti tak ikut bit. letih hubby nak mengejar tempo. ha ha.. kecerdasan aku di bidang lain, muzik mungkin bukan salah satunya..

nak buang olat!

semalam hari isnin. aku masih cuti ganti. apa mimpi tah subuh tu hubby ajak pergi hutan bandar putra nak joging(jalan lambat-lambat)
dengan semangatnya sebelum 7 pagi dah bersiap nak keluar. buka pintu, olat masuk dan makan kat dapur di bawah singki. manis kan tempat tu. heh heh. lepas tu dia keluar dan sampai langsir sliding, dia sendeng bontot dan crit..crit.. kencing, menandakan territory dia1 depan hubby pulak tu. hubby marah, dia kata nak buang olat.

aku pun dengan nada dering yg sedih cakap, tak pe la nanti kita bawa sekali. kat luar, aku buka pintu pagar. olat datang. landing depan rumah kak ani. aku pegang olat. dia buat -buat macam selalu, lemahkan badan dan guling-guling manja dengan bulu yang dah macan feather duster tu. gesel-gesel kaki aku. aku angkat olat, nak masukkan dalam kereta. aku tengok hubby, buat mata macam sayu... lepas tu hubby senyum simpul, dari luar aku nampak gerak bibir hubby kata  ``tak payah lah`...

aku tersengih, lepaskan olat dan tutup pagar.masuk kereta dan gelak-gelak. aku tanya hubby kenapa tak kasi buang olat?tadi marah?`helleh, yg tadi muka sebek-sebek nak nangis tu sapa?`lepas tu kami gelak.

aku tak sampai hati nak buang olat walaupun dia selalu menyakitkan hati dengan kencing bersepah. tapi olat le kawan aku. hubby cakap tak pe la nanti kalau dia kerja ada juga nak buat kawan. la la la..
kadang aku temper jugak dengan olat. nampak aje dia nak marking, aku lempang punggung dia. lari laju-laju karang lapar masuk balik. olat-olat. dia dah sebahagian keluarga aku. haritu aku balik kg beraya tiga hari.
malam ke empat aku balik kulai, kee jiran aku cakap setiap pagi bising depan pintu mintak makan. bunyi macam nak mati dah. politik betul.

tanty tanya mana datang nama olat ni. banyak-banyak gambar reuniouns dia suka gambar olat interframe. aku cakap sebab warna dia coklat, aku panggil dia olat.

sekarang ni kalau musim mengawan aku n hubby sakit jiwa dengar dia memekak macam gendang cina. kadang hubby simbah dengan air, tak boleh tahan sakit telinga dengar suara soprano dia.


gambar tebaru olat sempena deepavali 2009


Isnin, 19 Oktober 2009

rasuah dan pemimpin anda

aku pasti ramai tertanya-tanya kenapa aku macam anti sangat dengan sebahagian pemimpin kita. aku banyak mencari maklumat, disitu pemikiran aku terbuka. aku seimbangkan pembacaan, media arus perdana aku baca, media alternatif pun aku baca. aku yakin kalau anda buat begini, katakan anda darjah empat sekalipun, pasti dapat buat pilihan, siapa yg anda nak pilih sebagai pemimpin anda. 
nasib baik la ada media alternatif, kalau tak sampai tahun 2090 pun minda aku tak bergerak.
korang mungkin tanya lagi, kenapa hanya berita alternatif yg aku postkan. sebabnya media kerajaan dah 24 jam, setiap hari dari surat khabar ,tv sampai ke internet, semua dia punya!


bacalah tulisan satira tukar tiub, yg gerenti sampai kiamat pun tak kan keluar kat utusan!


kalau najis dah macam bunga, memang mereka tak jijik nak menelannya.
sebab tu hubby cakap, tak pe kita lambat sikit kaya dari menjatuhkan maruah meminta-minta dari orang politik. ramai kawan hubby berjaya dengan cara tu. duit dekat juta-juta agaknya. tapi, kalu duit tu datang dengan cara kotor, aku pun tak kan benarkan hubby bawa balik. apa yang penting bagi aku ialah prinsip dan maruah agama. bukan alim sangat pun aku ni tapi kalau benda asas macam tu pun susah nak buat, payah nak cerita!

CARA EKONOMI KAPITALIS MENCARI PASARAN

kena lobi dapat amoi - TukarTiub
HADIAH PADA MENTERI KESIHATAN, POLIS DIGESA SIASAT - malaysiakini

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng hari ini membuat laporan di ibupejabat polis daerah Sentul berhubung dakwaan 'hadiah' kereta dari syarikat binaan Axis Construction Sdn Bhd (ACSB) kepada isteri Menteri Kesihatan, i Liow Tiong Lai.

Laporan tersebut dibuat berdasarkan sebuah artikel yang disiarkan dalam lamaweb Malaysia Today pada 14 Oktober lalu.

Artikel tersebut- 'To The Health Minister YB Dato Liow' - mendakwa isteri Liow - Lee Su Loo - dikatakan menerima sebuah Toyota Alphard (dengan nombor pendaftaran WSB 15) yang berharga hampir RM600,000 pada hari jadinya pada bulan Januari.

Artikel itu seterusnya mendakwa bahawa ACSB membayar wang pendahuluan kereta tersebut berjumlah lebih RM300,000 melalui cek Bank Hong Leong bernombor HLB 373727.

KAH KAH KAH…

kah kah kah…. JAMIN SPRM TAK TAHU….. kah kah kah..

kah kah kah... JAMIN POLIS MAKE DONNNO... kah kah kah..

kah kah kah... KALAU ISTERI KHALID SAMAD DAPAT HADIAH INI... JAMIN LIMA PULUH RIBU POLIS DATANG... kah kah kah..

kah kah kah... KALAU ISTERI LIM GUAN ENGA DAPAT HADIAH INI.... JAMIN SETENGAH JUTA PEGAWAI SPRM AKAN DATANG... BULU BULU AKAN DI CABUT... kah kah kah..

kah kah kah... KALAU ISTERI NIK AZIZ DAPAT HADIAH INI...SATU JUTA POLIS TURUN KE KOTA BAHRU... kah kah kah..

kah kah kah... KALAU ISTERI KARPAL SINGH DAPAR HADIAH INI...LIMA PULUH RIBU PEMUDA GEROMBOLAN AKAN MENGEPONG... kah kah kah..'

kah kah kah…. KALAU YANG DAPAT HADIAH KERETA INI NURUL IZZAH… JAMIN SEPULUH RIBU POLIS DATANG…. kah kah kah…

kah kah kah… KALAU YANG DAPAT HADIAH KERETA INI ELI WONG…. TUJUH JUTA GAMBAR KELUAR DALAM AKHBAR….. kah kah kah…

nota:
jagan lupa.
ingat kembali bagaimana dalama masa tidak lama lagi
anak anak gadis berumur 13 tahun akan dikenakan suntikan.
ingat bagaimana tidak lagi lama vaksin H1N1 akan sampai.
ingat bagaimana paku du buang di tengah jaklan raya kemudian ada iklan tukar tiub
ingat bagaimana minyak dicurah dijalan raya - dihadapan telah tow truck

inilah cara kapitalis bergerak.merasuh dan melobi untuk
menjual produk mereka. pelobi memberi hadiah : kereta , percutian , duit, saham,
jadi ahli lembaga syarikat atau amoi – atau kesemuanya sekali.

inilah contoh terbaik ketuanan melayu kah kah kah
http://tukartiub.blogspot.com/

wayang

semalam hari ahad. ajak hubby pergi tengok wayang kat jusco tebrau. melepaskan penat. aku suka tengok citer omputih. tak minat sangat cerita melayu. entahlah, bukan berlagak. cuma aku malas nak tengok lawak splastik yang bodoh. tak semua la. memang jauh ketinggalan sebab teknologi kita pun jauh sangat dengan barat atau hongkong. barat dan negara lain pun ada juga lawak dungu yang memualkan.
kalau aku nak bagi rating filem yg mesejnya boleh tahan aku suka filem aflin sauki. kalau suka filem yg tak payah fikir berat-berat dan just for fun tengok david teoh punya filem. tapi aku tak suka filem razak mohiden n yusof haslam. aku rasa mentaliti aku direndah-rendahkan dengan lawak splastik tahap gaban. tengok ajelah sifu dan tongga tu. kesian aku dengan bakat yang ada tapi terpaksa ikut skrip bodoh camtu.  nasib baik tak ada lagi filem julie dahlan, kalau tak, aku mogok tak mo tengok tv setahun pun tak pe. geli aku. cerita ntah apa-apa. banyak eksploitasi badan pompuan je.

sapa-sapa pengarah yang terbaca entry ni jangan marah ha... ini pandangan peribadi aku. lagi satu aku benci betul filem yg tema bohsia, rempit, drift dan apa-apa ntah. lebih sudu dari kuah. adegan seks lebih banyak dari tema cerita. tak membantu pun filem tu sebenarnya untuk ubah budak-budak nakal ni. maaflah ye shamsul, filem kau tak de dalam senarai wajib tengok aku.

semalam aku marathon tengok 2 wayang. cloudy with a chance of meatballs dan papadom. sempat la juga 2 kali semayang kat jusco tu. amik 5.20 dan 8.30 mlm.
aku suka cerita animasi omputih. terselit pengajaran yang tinggi didalamnya.
aku suka juga dengan cerita afdlin sauki. cuma tak payah la adegan mesra-mesra, peluk cium tu even watak anak ayah atau suami isteri. tak bagus. boleh je nak tunjuk kasih sayang tanpa babak seperti itu. itulah kekuatan seni yg anda kena cari.

alang-alang aku berleter tentang filem malaysia, aku nak tegur sikit cerita nur kasih tu. mesej baik tapi aku muak dengan adegan peluk cium gesel pelakon-pelakonnya. cerita dakwah dah jadi cerita murah. muak, loya, mual aku tengok. dah tak pernah tengok lagi. dah tau pun apa endingnya. hei, anda yang mengarah, produser dan semua yang terlibat, filem boleh jadi medium yg baik untuk mendidik. tapi kalau anda semua terbawa dengan pemikiran liberal, ramai-ramailah kita ke neraka akhirnya. apa tidaknya, sikit-sikit cium dahi, peluk bini, peluk laki... gesel-gesel.. wass upp? anda semua kena berubah dan akui anda tidak sekreatif iran dalam pembikinan movie.

semalam aku n hubby tak banyak ketawa di saat orang ketawa masa tengok papadom. aku tak suka lawak splastik. tapi ada juga babak yang buat kami ketawa spontan. itulah yg kami cari dalam filem melayu. jarang jumpa. adakah salah penonton kalau mereka tak gemar menonton filem sendiri?


layan cerita animasi lagi puas hati...

Ahad, 18 Oktober 2009

pertemuan semula yang indah

semalam 17.10.2009. reunions kawan-kawan kabinet dan beberapa kerat SMPB.aura kegembiraan masih berlegar di rumah ini sehingga saat ini. teruja. terharu. tak dapat nak diungkapkan. berbelas tahun tak jumpa, anak -anak memasing tiba-tiba dah nak ke alam remaja. gembiranya aku dengan pertemuan ini tak terucapkan. berbaloi aku memasak untuk tetamu-tetamu istimewaku. betapa erti persahabatan dari bangku sekolah itu tidak dapat digambarkan betapa besar maknanya..
penghargaan terbesar untuk jijah dan ita mastermind projek ni. tak lupa buat semua yg hadir . cerita banyak pun tak guna. layan gambar nak..


da 22 tahun persahabatan. masih indah dan mengujakan.
shila,ita, aku yg vogue,ani, jijah. baju oren tu anak shila, una.


aku n hubby selaku tuan rumah. ye, ye, sila datang. aku tengah bergambar ni.
apa? sesat ke shah alam? kulai la, kulai.ok..ok.. roger n out.
 

ita (s/uprojek), jijah(pengarah projek), una dan shila. hiasan depan tu anak nordin main merangkak-merangkak.


best tak lauk kampung?sambal belacan, sayur bening meranti, ulam jantung pisang..walla..


sebahagian sajian. pakai set vantage pusing-pusing.


nordin`s family


shila da amik phd. lepas ni jadi lecturer. gaji dg52. kaya..kaya.tahniah la ti. ko memang kuat semangat.


hubby n ijan. dia ni kalau jadi bodyguard mesti orang jahat takut.


ani membebel sebab sesat. jijah, una n shila mengiyakan aje. ha ha ha


meriahnya kasut..


duduk sekampung ijan n nordin ni tapi jarang bertemu...
jumpa juga kat rumah aku.


anak ani yg vogue macam mak dia.


dengan ijan`s family dan kawan2 yg best.


dengan nordin`s family.


apa la agaknya yg disembangkan oleh hubby dengan
fan club nih?


dengan ani`s family.


pengarah projek yg comel. jijah. hubby kata jijah ni kalau takde seyap sunyi majlis.


adja. best fren aku since tingkatan 4(1990). bestnya. rindu menggebu-gebu lepas jumpa.
ajaibnya hubungan persahabatan. tak berlandaskan harta benda atau rupa.
tak puas sembang. takpe, adja kata raya haji nak buat kat rumah dia pulak.


eh. olat pun ada interframe. hubby saje amik gambo dia.
meramaikan majlis.olat ni pengotor sekarang.
suka guling-guling kat jalan, simen. mandi malas.


anak ita dah letih sampai buka baju. besok auntie pasang aircond kat ruang tamu ye..


sally. best fren sejak darjah 3(1983). makan sesorang tanpa
peduli anak dan suami. patut semua kurus.mua ha ha.


apa la jijah n azwa ni cerita. baju biru tu hanafi bakron.
da 18 tahun baru jodohnya jumpa kitaorang kat rumah aku. alhamdulillah.
kesian dengar kata isteri dia kena dialisis.
semoga cepat sembuh.


pengarah projek da nak balik. iman da mengaruk,bapa dia da nak mengamuk.. he he


shila n sally da nak balik. tak puas la jumpa korang.
nanti kalau aku da kayajuta-juta aku sponsor reunions kita kat chalet ke, mana ke..
puas sikit jumpa lama-lama la kan. doakan la aku jutawan cepat-cepat.


una sedih sebab duit raya dia mak dia rembat sebab nak bagi duit raya kat anak-anak kawan.
sally top up duit raya kat anak shila yang ada kat umah.

tetiba aku jumpa adja anak dia dah besar. kakak n daniel.
kakak rupa azwa, daniel muka adja.


anak dara apek dah bosan nak ajak mak dia balik. zu ni
kerja misi kat o&g sultanah aminah.


geng merah. adja, azwa, apek bini apek, aku hubby dan anak-anak syurga.
bahgianya pertemuan. adja kali terakhir jumpa 11 tahun dulu.
apek lagi lama, 18 tahun! lepas spm tak pernah jumpa
akhirnya tuhan jumpakan kami di rumah aku..


jijah selaku pengarah projek beria betul. bravo jah, bravo!


s/u projek, ita dah letih. balik da maghrib. mekasih ta  tolong
basuh pinggan vantage aku.  jumpa lagi ek.luv u.


makanan paling popular. kejap je da abis.


hati goreng berempah. liatnya, tapi belasah je la. terpejam-pejam mata anak apek nak kunyah. kesian.
nasib baik sedap. he he.\


rendang ayam. ayam tua n ayam muda.


kasut adja. mau 5 menet nak buka ni. vogue betul datin ni.


da tinggal mangkuk je. alhamdulillah..


ni bukan reunions. ni anak murid aku yg datang da kali ke dua.
karpet, topek, sapantah nama lupa, aku, oma, amin, adik oma. zul mesti jeles.

apapun, terimakasih kerana membawa rahmat di atas kehadiran korang semua. akan ku kenang sampai bila-bila,ada umur jumpa lagi. babai.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com