Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 8 Disember 2014

MEMOIR AKU SEORANG CIKGU (part 15) AKU,GAJET DAN KAWAN-KAWAN







Ahad. .12.2014

Menulis lagi aku kali ini.Alhamdulillah masih punya kesempatan melakukan sesuatu walau tak sebesar mana tapi mudah-mudahan memberi manfaat walau diambil dari sudut manapun kepadamu yang membacanya.entah begitu banyak memoir yang tersimpan dalam ingatan,jika ditakung saja dalam kotak fikir mungkin setakat itu sahajalah hayatnya.agar tak beku dan karat otak yang dah masuk 4 siri ini,kukuatkan hati memetik aksara demi melakar kenangan.
-----------------------------------------------------------------------



Kali ini ingin bicara dengan kak maznah,rakan seperjuangan yang gagah hati dan mindanya.mula-mula saya nak minta maaflah kak,saya tak peduli dah dengan huruf besar atau kecil dalam tulisan saya ini.kalau karangan budak dah tentu merah dan bergaris-garis saya kerjakan begitu banyak kesalahan tatabahasanya begini.haha.sebabnya saya terkial-kial menaip di tab ni kak.semata-mata saya tak sanggup berlama-lama menghadap komputer besar di bilik kerja saya tu.



Entah mengapa saya rasa sakit dan tak berapa sihat kalau berlama-lama depan pc.mungkin arus elektromagnet yang kuat tak sesuai dengan tubuh saya.ewah.alasan kan kak.tapi betul,saya kurang gemar gajet.tak pedulilah apa orang nak kata tentang pendirian saya tapi saya tetap hanya gunakan gajet untuk perhubungan dan perkara asas sahaja.tapi kerja kita ni mana boleh dipisahkan dengan gajet ye kak.saya rasa kalau yang namanya cikgu ni tak ada komputer yang dibeli sendiri boleh jadi gila agaknya kalau tak siap kerja.kemudian,perlu pula ada internet.kalau tak macamanalah kita nak isi markah online, semak gaji online,kemaskini data online...bla bla bla,semua online belaka walau yang manual kena buat juga.2 kali kerja kak,2 kali kerja.



Tapi akak percaya tak,saya gunakan teknologi untuk yang wajib tu sahaja lah.yang advance sikit ya blog ni dan fb.cukuplah hanya itu setakat ini,itupun dah buat saya macam sibuk,penat dengan lajunya teknologi berlari.akak,ramai orang tak percaya saya cuma guna telefon jenis samsung yang boleh buat torchlight tu kak.(kat gambar atas tuu...)yang cuma boleh call,mesej dan alarm.cukuplah untuk saya.tak ada keperluan untuk saya guna telefon yang ada seribu satu kegunaan.Kawan-kawan terutamanya syikin dan kak wa dah banyak kali bebelkan saya sebab tak nak beli telefon yang ada wasap,mereka kata susah betul nak hubungi terutama buat main masak-masak. kak wahida kata `belilah jana, sekarang 2-3 ratus dah dapat..` oh tuhan,ini bukan soal harga kawanku!

saya tak ada whassup,twitter,wechat,insta,telegram dan entah apa-apa mak nenek istilah yang baru-baru tu kak,tak ada. Dan saya tak rasa kuno pun kerana tak memilikinya.sebaliknya saya rasa sangat tenang.hidup saya sangat mudah dan simple sekali. Saya tak perlu terkejar-kejar tengok telefon yang tak henti-henti bunyi dek wassup.lagi-lagi kalau tentang kerja,bunyi pula tengah-tengah malam buta.oh,  !   tidak!  


 Tak cukup lagikah siang tu dah terbeban dengan macam-macam urusan,malam pun nak berbunyi.untuk esok,biarlah esok yang bercerita,kan kak.itu kalau kerja. kalau orang hantar gambar-gambar bukan-bukan?   lawak tak berapa kelakar? maklumat salah? tak tenangnya hidup saya kak,sebab saya ni jenis pantang dengar bunyi,mesti nak tengok. tak senang duduk saya nanti.sebab itu mencegah lebih baik daripada mengubati.ha,boleh ke pakai teori saya ni?



Saya ni kelam kabut orangnya.dan agak panik bila dapat maklumat.jadi biarlah saya dapat tahu dari mulut kawan-kawan pada esok pagi tentang kerja yang diberi setelah mereka dikejutkan oleh wassup pada malam hari!

kak, akak rasa tak apa yang saya rasa.hidup ini semakin renggang dan rumit dengan kepesatan teknologi sekarang ini.



Saya sungguh terkilan dan tak suka lihat fenomena betapa teknologi yang sepatutnya merapatkan semakin merenggangkan.benarlah telahan ilmuan tersohor dahulu,albert einstein yang begitu runsing akan hari di mana manusia semakin jauh...
.



INILAH MASANYA KAK.  Pernah tak akak lihat keluarga yang makan semeja tapi tangan sibuk menekan telefon pintar masing-masing,berhubung dengan insan yang berbatu jauhnya sedangkan yang didepan semakin janggal rasanya.dan kebiadaban seakan jadi kebiasaan bila anak muda menjawab tak acuh pertanyaan orang tua kerana tangan sibuk menaip aksara dan muka tak dipaling mengadap siapa berbicara.

 Dan bukan sedikit rasa tersinggung kala situasi bertandang ke rumah orang,tuan rumah atau tetamu sibuk tot tet tot tet tersenyum sendiri melayan mesej entah siapa sedang yang didepan mata terkebil-kebil tak dilayan seperti sepatutnya. Anak-anak sekecil umur sekolah rendah sudah punya telefon pintar sendiri dan sanggup ikat perut dari duit belanja untuk cukupkan 2 -3 ratus demi telefon yang ada pada kawannya,agar dia pun ada.



Entahlah,untuk apa semua itu.saya semakin takut menunggu mia besar dan menghadapi cabaran sebegini hebat.mudah-mudahan mampu untuk saya menyelamatkannya dari mangsa teknologi.kak,seawal umur 2 tahun ini pun sudah pandai dia buka tab ayahnya dan cari aplikasi apa dia nak tengok. Cerdiknya budak sekarang kak,sedang dulu umur saya 17 pun takut-takut nak menyentuh komputer.takut meletup!



Kak maznah yang tabah dan sentiasa manis senyumnya,saya rasa saya tak perlukan sangat gajet untuk mencari sesuatu,terutama pengalaman.gajet cuma medium perantara dan saya tak mahu lemas dalam teknologi yang semakin kencang berlari. Saya lebih banyak belajar melalui alam,persekitaran dan orang-orang yang saya temui.saya tak mahu kebergantungan saya pada gajet canggih all in one terutama telefon pintar membuat saya hilang kepekaan kepada naluri.saya ni orang seni,maka teknologi bukan sesuatu yang sangat mengujakan saya. Seni saya berbentuk old school,saya tak ghairah sangat  nak mengikuti perkembangan teknologi,kecuali sebagai alat yang boleh saya kawal penggunaannya.



Kak,saya suka memerhati.saya tak berapa banyak berbual.tapi saya banyak belajar.belajar perkara yang baik-baik dari orang sekeliling saya.kalau saya perlu ketabahan menghadapi sakit dan musibah,saya teringatkan akak.sehingga ke tahap akak ini akak masih boleh tersenyum dan ketawa ceria,buat saya malu jika berkeluh kesah dengan sakit yang saya ada. Tanty pula begitu tabah menguruskan arwah suaminya selama bertahun dan kesabarannya itu mengingatkan saya agar lebih bertabah menghadapi kegetiran yang belum masanya diizin pergi oleh Tuhan yang begitu suka menguji hamba yang Ia kasihi.mudah-mudahan Allah mengasihi saya,dan kita semua.





Kalau saya nak lihat orang yang sentiasa bertenaga dan bersungguh dalam kerjaya walau dah hampir bersara,saya teringat kak fauziah.sentiasa keibuan walau kelas yang diajar tahap penghujung benua asia!kalau saya nak lihat orang yang masak dari hati,tak jauh duduknya,syikin!rasanya ramuan yang dia masak sama saja dengan yang kita masak,tapi rasanya amboi,,menyebabkan kawan-kawan ni gagal berkali-kali dalam diet yang dibangga-bangga sehari dua.



Kalau nak tengok cikgu yang mampu kawal kelas hanya dengan jelingan pun dialah orangnya.tak payah terpekik terlolong macam saya,dia lalu saja menikus budak-budak tu. Budak tingkatan 5 tau kak,bukan darjah 5! Ilmu penggerun apa ntah dipakainya,memang kurniaan Allah untuknya lah kak.ingat 2015 ni nak menuntut dari dia lah. Kak,kalau saya nak tengok s/u yang sabar benar,kak wahida. Kalau saya dah migrain berkali-kali lah kut dapat kerja macam tu. Dengan internet yang banyak loading dari online,dia sabar benar menyiapkan tugasnya.

walaupun dia kaya,dia tak sombong dan senang mendekatinya.paling tak dilupa,kalau tak nampak muka pun saya boleh kenal hilaiannya.dekat sekolah kita tu,dia sorang sajalah kak yang istimewa gitu ketawanya(Haha,kak wa jangan marah ha)Onah pun sama kak,jarang betul dia marah pada budak-budak. Redha aje dia masuk kelas belakang dan jarang saya dengar ulasan negatif setiap kali dia keluar kelas penghujung benua asia.



Kalau adik-adik muda kita ni,bab cikgu bahasa saya sangat respect dengan zizi dan zuna.energi,kaedah dan ketabahan mereka memang saya tak terkejarkanlah.untung panitia bahasa ada mereka.kalau kerja perkeranian yang perlu banyak sangat menghadap komputer dan online,saya sangat harapkan kepakaran nurul,adik yang comel duduk sebelah saya.(kan saya dah cerita saya tak boleh hadap pc lama-lama.err...tulis blog lain,ini bukan kerja,ini tak ada kerja namanya)



Menyeberang ke tingkatan 6 sana,siapa tak kenal teacher lela.tak ada apa yang boleh buat dia tak ketawa. Cakap sepatah dua,ketawa 5 6 kali. Sungguh,saya suka dengar ketawanya kerana saya akan ikut ketawa.periang betul dia kan.macam tak ada problem aje dia tu.happy go lucky,setiap cuti mesti pergi oversea.mudah-mudahan saya ada rezki dan kesempatan nak tengok tempat lain di bumi yang tuhan ciptakan ni.saya nak sangat ke new zealand dan pompeii kak,InshaAllah andai ada izinNya.



Kalau nak ditulis kak,tak cukup-cukup rasanya.cikgu kat sekolah kita tu dekat 200 orang dan masing-masing ada keistimewaan sendiri.tapi itulah,macam yang saya kata,saya ini pencatat,pemerhati yang belajar banyak dari manusia sekeliling saya.di manapun kita pergi,macam-macam orang akan kita temui.sisi gelap,kusam dan muram pastilah ada tapi mana-mana tempat pun sama juga kan kak.kalau boleh saya tak mahu ingat perkara negatif atau manusia negatif sebab saya pun bukanlah baik sangat untuk melihat keburukan orang.



Mudah-mudahan urusan kita selama bekerja ni dalam redha Allah kan kak.mari kita sama- sama mengingatkan,keluar saja pintu rumah untuk kerja kita niat untuk Allah.mudah-mudahan kalau Allah jemput kita waktu kerja mati syahid kita kan kak.amiin. InshaAllah.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com