Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 11 Disember 2010

KARISMA yang membina karisma

aku masuk kelab karisma SMB semasa tingkatan 6.aku tak tahu kenapa aku ikut. tak ada sebab yang pasti kerana aku tak suka outdoor atau rekreasi.tapi yang paling kuat desak aku ialah sheila. masa itu masaalah terbesar aku ialah  `di mana nak buang air besar`. setiap pagi aku mesti buat rutin itu kerana sistem pencernaan aku sangat baik. dah kalau kat atas gunung tu, macamana?bukan ada tandas. lepas tu sheila cabar aku..`e..eleh. itu pun nak jadi masaalah. kecik aje. apalah kau ni jana.``

aku tak suka orang bakar-bakar aku macam tu. anak banjar dan jawa lah katakan. jadi aku eyakan aje lah. masih aku ingat, aku satu kumpulan dengan Daeng Mahathir, Ajak Kecik dan beberapa orang lagi. member gonjeng aku yang lain ialah sheila, liza, awe, ajak besar, hanif dan juga beberapa nama yang agak kabur dari ingatan. em, proses penuaan,haha

tiba hari yang dijanjikan, kami bertolak ke muo. (muar).bising betul dalam bas. macam nak ekspos kat orang. aku terperasan ada sorang brader tu meluat betul tengok perangai kami. hehe. remaja. mengada-ngada je lebih.

cikgu yang bawa ialah cikgu Mastura dan cikgu Aziz.(cikgu Fuad ikut tak ye?) aku tak berapa tahu kaedah bercamping ni. tak pernah nak ke gunung-gunung bagai. dalam serba tak tahu dan tak mahu pulak nak bertanya, aku bawak badan dan barang seadanya. bawa periuk kecil dan cerek kecil. dan perkara paling bodoh, susu cair. (nanti aku bagitau kenapa semua ni memberi pelajaran dalam hidup aku)aku pesan dengan mahadir bawa burasak (makanan orang bugis, macam ketupat tapi bukan)sebab aku malas nak masak. aku bawa sadin juga.megi juga.

cikgu aziz tak benarkan bawa sabun. aku tak faham. tapi tak tanya. kami memilih untuk menggunakan track yang sukar, tak main la track yang ada disediakan. cikgu pesan jangan mendahului penunjuk jalan. aku tak rasa apa- apa. tak takut. tak letih. seronok sangat pun tak. biasa aje. entahlah. mungkin sebab susah dan hutan dah jadi mainan harian aku. setakat hutan tu, aku jumpa setiap minggu bila tolong emak menoreh. masak pakai kayu api hari-hari. entah. apa yang seronoknya. tapi saja cari pengalaman.

petang, kami sampai di satu tempat yang agak datar. dan cantik sebab ada air terjun. kemudian kami dibawa meneroka ke hutan kecil dan ditunjukkan beberapa tumbuhan hutan oleh juru pandu.
di sini aku melakukan kesilapan aku yang pertama. tak memberitahu orang lain tentang pergerakan.masa pakcik tu sibuk beri kuliah dia, aku rasa macam nak terbuang air besar. jadi dengan selambanya aku keluar tinggalkan kumpulan itu dan cari port yang sesuai. tak tahu ke mana yang sesuai sebab mana ada toilet. jadi aku terfikir turun jauh ke air terjun di bawah. lepas puas membuang, aku ala-ala puteri gunung ledang siap baring-baring ni kat pasir dan air terjun tu. bersiram la konon. siap menyanyi lagi.

tiba-tiba aku terdengar sayup-sayup suara orang ramai. bergema..janaaa.....janaaaa....jana.....paling kuat suara awe. aku diamkan aje. ingatkan macam khayalan kut. apahal nak panggil-panggil ni. tak rock betul.

kemudian aku dengar suara awe semakin dekat.` jaaaanaaaa...`..
akupun jawab tanpa rasa bersalah.` hoiiiiiii..`..
awa tanya.`.kau kat manaaaaa?`
lepas tu aku naik tersengih-sengih. aku tak faham itu satu kesalahan serius! awa nampak aku. awa bengang sangat. dia cakap `kau ke mana, semua orang cari kau tau...`
aku pun storylah segalanya. tapi cikgu cool aje. cuma cikgu cakap tak boleh buat begitu. bahaya . ini dalam hutan. oh, naifnya aku.

malam tu aku mengaku salah. sebagai punishment, mereka cadangkan aku menjalani operasi burung pungguk sorang sorang. oh tidakkk...aku tak berani. sebab sebelum pergi tu mona ada cerita seram. ada orang pernah nampak muka sebesar-besar alam. ada orang yang menyamar jadi orang tapi bukan orang. dan macam-macam lagi.

tidak. aku tak mahu.dan diaorang tak dapat paksa aku. hehe.lepas berehat, kitaorang meneruskan perjalanan. dah tengahari, letih, kitaorang berehat. aku dan liza jumpa satu batu yang besar tapi agak curam. aku kata kat liza, ini bagus buat tempat berehat. jadi kami pun dan beberapa wanita anggun yang lain jadikan itu tempat tidur malam nanti.tak banyak yang dapat dibuat tengah hari tu. budak lelaki buat khemah kut. kitaorang tidur aje. tapi aku ada jalan-jalan juga. aku terserempak dengan satu lopak air. kecil saja. menitik sikit-sikit. aku terfikir baik aku tadah dengan botol sepanjang hari. aku ni kuat buang air besar dan kuat minum air. tak ada dapur gas nak masak. jadi dengan gigihnya aku berulang alik tadah air. dapatlah 2 botol 1.5 liter bekas air oren.

petang tu nak terbuang air kecil. jadi aku minta sheila temankan. aku tak tau nak buang kat mana, semua tempat aku rasa diperhatikan. aku tawakal saja, pergi lereng gunung dan buang le. masa tu aku terikat dengan kepercayaan khurafat yang aku rasa tak bersalahan dengan agama. jadi aku pun kata`ampun datuk nenek, anak cucu tumpang kencing`...entah bila pulak makhluk halus kat situ jadi datuk nenek aku ntah.
sekarang dah tau. patutnya baca ayat Al Quran,ayat nabi sulaiman tu. yang menundukkan jin tu. alah, aku lupa. lain kali aku ingat aku tulis eh.

siang punya cerita dah selesai.malamnya,aku rasa dalam 3-4 pagi gitu, panggilan alam semula jadi sudah menyesakkanku. siapa lagi nak ku jadikan mangsa. tentulah shila. dia yang beia mengajak aku kan. aku deal dengan dia sebelum pergi kalau aku nak buang air dialah eskot aku. jadi mau tak mau dia terpaksa pergi. heh. malam buta beb, nak buang air kat mana?last-last dah agak jauh dari tempat tidur kami, aku jadi macam rakun, korek lubang agak dalam. juga la. sambil tu takut juga sesapa tersedar, malu beb nampak aku tengah `ber`. shila kata `cepat la`. aku pun memerut dengan hati tak berapa lapang. asal lega dah lah.
selesai satu hal. aku tidur balik.rupanya tidur tempat sendeng tak selesa. pengajaran kedua tu...teori aku dan liza salah rupanya. sebenarnya batu datar lebih merehatkan dari senget. dalam pukul 6 pagi gitu aku rasa budak lelaki bangun .berkawal ntah apa aku tak tau. gasak le. tiba-tiba hanif suluh aku hanif separuh berteriak `Ya Allah Jana, kenapa engkau ni? kesejukan?`  aku memang kesejukan. tergigil-gigil macam kena demam kura.aku tak dapat kontrol gegaran badan aku. itu refleks semula jadi badan supaya rasa panas bila kita kesejukan rupanya. korang tau kenapa?aku pakai stokin basah!dah tu aje stokin yang ada. mana la aku tau pergi gunung ni sejuk.cerdik sangat. dah la bawa stokin satu tu aje. pakai kasut sekolah pulak tu. yang aku ingat lepastu hanif pinjamkan selimut @kain pelikat dia kut untuk tolong aku. aku tak ingat aku dapat sponsor stokin dia tak..hehe. terima kasih nif. tahniah lah, kau berjaya mencipta karisma dari KARISMA.

lepastu,kami meneruskan pendakian. rasanya buat subuh-subuh sebab nak tengok matahari terbit kat puncak ledang.adalah satu gambar aku kat atas tu. dah jenis orang tak ada perasaan, biasa aje.tapi memang le cantik. tapi tak puas hati sebab aku jumpa najis manusia yang sangat menjijikkan atas tu. menci!siapa lah budus sangat. cuba buat macam aku, korek tanah.

eh, lupa. masa pagi tu aku nak tergelak sorang-sorang. bila aku amat-amati, aku nampak tempat aku buang air besar tu betul-betul setingkat atas dari khemah budak lelaki. haha....nasib baik tak ada sesiapa tersedar.

masa nak balik, kami mandi macam itik serati kat ban. aku, awa dan shila gelak tak sudah-sudah bila budak lelaki pinjam `syampu` awa. lepas tu komen membina mereka ialah, hm, sejuk dan nyaman syampu ini.  hahaha..awa, kau ingat tak?

bila balik, aku buat satu lagi kesalahan yang tak disengajakan. aku sengaja nak menguji daya tahan aku. aku tak berhenti banyak kali sebab nak tengok aku boleh tak buat dengan jayanya. ya. boleh. aku orang ketiga sampai lepas mahadir dan sapa entah. tapi lepastu bila kawan-kawan sampai, shila macam bengang kat aku. dia cakap, `apa lah kau ni, kita orang tunggu engkau tau, nak jalan saing-saing..`
er.....aku tak tau..

moralnya, banyak aku belajar dari kembara ini.paling bererti sebab ia berdasarkan pengalaman.
1.jangan ke mana mana tanpa pengetahuan ahli kumpulan. bahaya.
2.jangan ingkar arahan ketua.
3.jangan bawa sabun sebab kita tak boleh mencemari alam semulajadi dengan cemical.
4.jangan tidur di kawasan curam dengan anggapan ia gaya baru untuk releks. itu bodoh namanya.
5.jangan bawa susu cair/pekat manis masa naik gunung. habis tumpah semuanya.
6.jangan baca ayat halau hantu secara khurafat. baca doa nabi sulaiman, baru betul. dari al Quran.
7.bawa stokin lebih. nanti kesejukan.lagi baik bungkus dulu pakaian menggunakan plastik  supaya tak basah atau sejuk kalau hujan ke apa.
8.pastikan kawan atau kumpulan tahu niat sebenar anda berbuat sesuatu agar tak tercetus konflik.

dan banyak lagi.
tapi, aku rasa bertuah bila dah meniti dewasa ini kerana menyertai KARISMA. mendidik aku tanpa sedar, betapa pentingnya alam sekitar. hubungan dengan manusia, hubungan dengan alam tak boleh dipisahkan. kesukaran menempuh perjalanan itu aku sematkan dalam hati, inilah ukuran kemampuanku. cikgu aziz kata`orang yang boleh survive bila perang nanti ialah orang yang boleh survive dalam pendakian ini`. lebih kurang begitu.
pahala berterusan untuk cikgu aziz (arwah) sebab memberi kami faham betapa wajib cintakan alam. dia tak berceramah berjela-jela. cukup sepatah kata `jangan bawa sabun`.lebih 10 tahun baru aku tahu apa maksudnya. dan kalau ada pahala amalanku menjaga alam ini, aku hadiahkan juga kepada arwah cikgu.aku bangga menyatakan aku jadi ahli WWF untuk sama-sama jaga alam ini.


sumbanganku tak besar, cuma aku harap ia boleh juga mengubah dunia. usaha yang besar bermula dari kecil-kecilan kan..aku juga bangga menyatakan satu disiplin yang aku terapkan dalam keluarga ialah jangan buang sampah dari tingkap kereta ke jalanraya. jangan buang sampah selain di tempat yang sepatutnya. mungkin agak skema, tapi itulah amalan kami. yang bertunjangkan dari kesedaran KARISMA.
kalau seluruh ahli KARISMA buat macam keluarga kecil aku buat iaitu tak buang sampah merata-rata, sekurang-kurangnya 40 keluarga dah bersihkan alam. kalau diamalkan sampai anak cucu dan cicit, kan berkembang biak tabiat tu hingga sejuta orang. tak gitu?tak besar ke impaknya?

untuk kawan-kawan kelab KARISMA, tahniah kerana mendapat karisma darinya. terima kasih untuk cikgu-cikgu yang dekat di hati. cikgu aziz, cikgu mastura dan cikgu fuad. cikgu semua banyak memberi kesan kepada kami. sama ada disedari atau tidak.

tentang lapar

sabtu.9.35 pagi.

berapa ramai yang terfikir betapa setiap hari dia mendapat nikmat dari Allah selama 24jam tanpa henti?
kita terlalu makmur, rasanya tak pernah kita berlapar sampai macam orang lain di bahagian lain dunia.

cuba perhatikan gambar di atas. orang yang ambil gambar ni dapat anugerah tertinggi kerana nilai gambarnya. tetapi kemudiannya membunuh diri akibat tekanan perasaan yang amat dahsyat memikirkan kejadian ini.
seekor burung hering pemakan bangkai sedang tunggu masa saja untuk budak ini habis nyawa. lapar. sangat lapar.nak angkat badan pun dah tak berdaya.cuba bayangkan, pernah tak kita jadi macamni.?

apa perasaan kita tengok gambar ini. budak ini kebuluran, bukan nak minta istana RM24 juta, minta makan saja untuk sambung nyawa.....
anak -anak kita pernah terjumpa situasi ini?agak mustahil rasanya. sebab apa?sebab kita dah terlebih mewah.sangat mewah.
dalam hal makan, aku insaf sangat. aku tak tergamak nak mencela makanan. sedap atau tidak, sebolehnya aku diamkan saja. merungut tentang makanan sama saja yang ada setiap masa.di rumah. di restoran. di kantin.semuanya bagi aku adalah manifestasi betapa hinanya aku sebagai manusia yang tak tahu diuntung. tak bersyukur dengan rezki yang Allah beri. dah bagus ada makanan. kalau tak ada?

masa tengah susah sangat dulu, aku dan hubby pernah menangis sambil makan. sayu sangat rasa hati. tiba-tiba rasa sedih sangat. betapa kami yang kufur nikmat selama inipun tidak dibiarkan kelaparan.`baiknya Allah kan sayang, kita tak ada duit pun kita tak pernah kebuluran. Allah beri kita nasi, lauk,ikan, sayur, ayam goreng, cengkodok, air sirap dan macam-macam lagi...
lepas itu aku macam tak boleh nak mengunyah lagi. nasi di pinggan berbalam dalam hamburan air mata.kami sangat terkesan dengan bait lagu Qatrunnada..
Ya Allah Engkaulah pelindungku
Engkaulah sumber rezkiku
diwaktu sakit Kau sembuhkan
diwaktu lapar Kau beri makan...
dulu aku rasa aku tak bersyukur dengan apa saja yang aku dapat. segalanya tak menepati . ada saja yang kurang. aku jadi terkasima pada suatu ketika (pastinya masa tengah susah dulu). aku komplen pasal makanan. tapi hubby diam saja. aku tanya ngape?tiba-tiba aku terperasan hubby menahan sebak dan airmata sambil mengertap bibir. menangis. aku jadi confuse pulak. kenapa menangis .tak hujan tak ribut.tiba-tiba hubby bagitahu aku dalam sedu-sedannya, betapa Allah itu baik dan maha mengasihani. waktu tak berduit macamtu, ada saja sumber rezki kami. memanglah bukan makanan mewah macam dekat secret resepi atau nando`s atau KFC.tapi  kami ADA makanan untuk di makan. tak perlu merangkak minta makan, kutip makanan berulat dari tong sampah dan tak ada burung hering tunggu di belakang untuk makan kita yang jadi bangkai sebab tak makan.

oh, perasaanku tertampar dan terkena smackdown sekali. sungguh banyak nikmat Allah, tapi aku tak perasankannya.

malu. sayu. insaf. semuanya berbaur menjadi satu.

sejak itu aku dan hubby tak pernah komplen tentang makanan. asalkan halal, bersih dan ada rasa cukup dah bagi kami. suka makan. tak suka diam saja. ye lah, hati kan lain-lain. selera pun macam tu kan.susah aku nak tahu masakan aku sedap atau tak sebab hubby tak pernah kata tak sedap. aku tahu, nak menjaga hati aku jatuh nombor dua tapi biarlah yang pertama itu kerana hubby ingat bahawa pemberi rezki yang memberi rezki untuknya hari itu mahu memberi makanan yang dilihatnya ketika itu didepannya.
aku kadang-kadang sedih bila dengar orang banyak sangat komplen pasal makan. meluat pun ada. kalau nak sedap sangat buat ajelah sendiri dah tahu makanan yang dia beli tu tak berapa sedap.

kena bezakan antara sedap dan servis. ya, aku tak kompromi kalau servis macam labi-labi. lambat betul nak bagi pelanggan makan. sedap atau tidak itu perkara lain.tapi kalau dah hantar makanan pun sampai 12 jam menunggu memang melampau lah kan.

sebenarnya untuk sesuap nasi yang kita makan  itu, malaikat mencarinya seluruh alam selama 24 jam. tiba hari kita nak mati nanti, malaikat akan datang bercakap dengan roh kita, `ya fulan, hari ini aku telah mencari dari timur ke barat, utara dan selatan serta setiap ceruk bumi.malangnya rezkimu dah habis setakat ini. 
korang tahu apa bakal berlaku lepas tu?lepas tu malaikat maut cabut nyawa kita. faham? dah tak ada rezeki lagi kat dunia ni. maknanya dah tak boleh hidup kat alam ni lagi.
pernah tak kamu semua renungkan cengkodok penyek yang kamu makan tu berapa ramai manusia terlibat memprosesnya?
bahannya ialah tepung, bilis, bawang, telur , air, minyak.bahan yang mesti ada untuk peralatan pula ialah sudu, besen, paip, kuali,sudip.tepung dari gandum. gandum ditanam oleh peladang. mungkin dari amerika. kemudian, dia perlukan bajak, baja dan kilang untuk proses gandum tersebut menjadi tepung. tepung tu pulak kena diurus oleh beratus-ratus orang di kilang untuk bungkus dan hantar ke tempat kita. penghantaran pula melibatkan kapal dagang. perlu peranan beratus orang lagi seperti kapten kapal, awak-awak dan pekerja pelabuhan dan syarikat yang bina kapal tu pulak. kalau tak ada macamana nak sampai tepung tu ke malaysia?
sampai ke sini, di hantar ke kedai runcit, giant, tesco, econsave dan mana-mana tempat untuk kita beli. tu baru cerita tepung. bilis?perlu nelayan pulak. yang hidup matinya diperjudi di laut. hujan, panas, ribut, petir. demi nak menyampaikan bilis tu ke kedai untuk korang buat.cengkodok.bawang/ini lagi kes besar tapi kita tak perasan. bawang yang kita beli tu kebanyakan dari india. bayangkanlah, betapa ramai buruh yang bertungkus lumus di sana semata-mata mencari sesuap rezki untuk jual bawang yang alahai berapa sen saja dapatnya.(tak pernah lagi aku dengar bawang harganya sampai RM300 sekilo)air?kalau duduk johor ni SAJ lah orangnya. kalau tak, tentu kena angkut air telaga bila nak masak. minyak sawit?indon pulak kita perlukan untuk uruskan ladang sawit.dan senarai tu berlanjutan berantai sampai kita tak mampu nak fikir. belum kira peralatan yang kita gunakan tu. berapa ramai orang yang terlibat mewujudkannya. dari buruh kecil, operator pengeluaran sampailah tauke kedai 2 hengget tempat kita beli peralatan itu.

jadi aku nak tanya korang semua, masih tergamakkah korang mengutuk sebiji cekodok yang agak terkeras sikit kerana kurang air setelah memikirkan berapa ramainya manusia yang terlibat untuk proses penghasilan sebiji cengkodok, yang dengannya ramai manusia mendapat pekerjaan dan upah, ramai juga yang penat kelelahan, semata-mata produk akhir di dapur itu hanya sebiji cekodok?tergamaknya...


semoga lepas ini aku dan kamu menjadi orang yang lebih bersyukur.amin.
(ita:heh, emo la pulak jana pepagi ni......
jijah:syhh.jangan komplen, makan je..)dan ita pun mengunyah cekodok sambal yang dicipta jijah dengan perlahan-lahan sambil tunduk kerana takut jana marah.

Ahad, 24 Oktober 2010

siapa `The Other Guys` itu?

tadi agak bosan memikirkan rutin  harian dan malas nak tanda kertas.jadi ajak hubby tengok wayang di Jusco Tebrau.
tengok filem The Other Guys. aku suka sangat mesejnya.walau tak suka adegan kemesraan suami isterinya. hm, orang putih. mana-mana filem mesti ada babak macam ni. mati agaknya kalau takde gomol-gomol.

mark wahlberg dan farrell dalam filem ini

yang penting, aku suka mesejnya.ceritanya tentang 2 orang polis yang bekerja di belakang tabir, dibuli dan sentiasa dibodohkan oleh rakan setugas dan bos. tak diberi kepercayaan untuk selesaikan kes besar hanya sebab kesilapan kecil di awal kerjaya mereka. tetapi merekalah yang menyelesaikan semua kertas kerja orang hadapan atau wira yang selalu dicanang sebagai orang yang berguna.

akhirnya mereka berjaya menjalankan siasatan sendiri yang dapat menyelesaikan kes penipuan wang 30 bilion.tapi tetap tak dinobatkan sebagai hero. masih ada orang lain yang datang dan tampil dengan muka tak tahu malu mengaku mereka hero sebenar.

aku terkesan sekali dengan kata-kata akhir dari filem ini. lebih kurangnya bermaksud
`lazim sekali orang yang bekerja keras dan melakukan kerja sepenuh hati adalah mereka yang berada di belakang tabir. kewujudan yang tidak disedari dan sebenarnya merekalah wira tak didendang`.

aku teringat tentang kerja.
tentang beberapa orang hero yang tak didendang ini. aku sangat menghormati mereka. jauh sangat apa yang boleh aku nak bandingkan dengan apa aku buat.
tanty. cerita ini untuk engkau, engkau yang begitu bertungkus lumus nak naikkan gred bm spm budak-budak ni.aku tak dapat bayangkan kesakitan jiwa engkau. keletihan engkau. kesabaran engkau. sebagai ketua panitia, sebagai guru bm,kau menyelaras, kau merancang, kau mengajar pemulihan, kau bagi sepenuh tenaga dan jiwa untuk budak-budak ni. kau sanggup tak makan waktu rehat. minum air kotak laici aje. kau tak makan nasi pun.kau potostat bahan pakai duit kau sendiri. (aku rasa dekat beratus juga ye tan) kau sangat tekun hinggakan kertas bm kelas aku pun kau tersalah ambik. (hee..kalau aku tahu aku tak telefon engkau sampailah kau habis tertanda..kan best..)
memanglah kau kecewa bila budak bertuah tu renyuk dan buang kertas nota kita kan. memang hati kau hancur. kalau mak dia aku rasa dah kata `kurang ajar punya budak, tak tahu di untung...`lepastu mesti mak dia lempang sekali dua bagi feel sikit.
tapi kau tak kata apa-apa. aku nampak kau menahan perasaan. aku dapat rasa perasaan kau.
tak apalah tan. pahala yang besar untuk kau. mungkin nanti Tuhan akan balas masa Harith.sapa tahu kan.
tapi kalau kau tanya aku, aku tak sanggup jadi macam kau. andai kata aku dinaikkan seratus ringgit pun gaji aku untuk menyandang jawatan engkau sekarang ni aku akan tolak. aku kena berani bercakap agar aku tak jadi macam kau. aku tak sebaik kau dan setabah kau. nanti aku punya hbp naik, sapa pun tak boleh tolong kan. dari menyusahkan orang, baiklah aku tak ambil apa-apa tanggungjawab. aku bantu saja.

aku sekadar memberi kata perangsang agar engkau tabah. kaulah the other guys itu.

untuk anda semua yang lain, andai anda rasa andalah orang yang bertungkus lumus buat kerja tapi bos atau jabatan atau orang lain yang dapat manfaat dari kerja keras anda, anda juga the other guys. berbanggalah kerana walaupun tidak diketahui, Yang di Atas amat mengetahui. karma ini menegaskan, baik dibalas baik, jahat dibalas jahat. cuma tak tahu bila dan dimana.

salute dari aku.......

Khamis, 14 Oktober 2010

KAU TETAP KUHAJATI

14.10.2010.khamis. 5.10 petang.

`andai kita hidup bersama
hari ini dan seterusnya...`
sayu sangat aku rasa lirik lagu STING  tu..heh.memori.

entri kali ini aku dedikasikan kepada kawan-kawan baik aku (sebenarnya banyak sangat kawan baik aku, aku aje yang entah baik entah tidak baik sangat dengan kawan aku).
aku spesifikkan kepada kawan-kawan semasa aku meniti remaja, alam persekolahan yang banyak memorinya.
haritu hajar macam tak percaya yang aku kata aku simpan segala bagai suratnya yang dikirim kepada aku hampir 20 tahun lalu.

ok, nak bagi korang yakin apa aku kata, aku paparkan sedikit.

 ajar, ingat tak lagi kau kirim surat ni kat aku masa kau masih belajar kat key-el.



 shila, surat ni kau bagi aku masa nak raya tahun 94.gila -gila betul bahasa kau tapi kau dulu buat phd dari aku. tahniah la shild.


 ini pulak surat dari ita /toyon. masa ni kau masih kerja kat utm. aku kat maktab. lepas aku tunang kalau tak salah aku.



 atas dan bawah tu surat dari jijah, kipas susah mati blog aku.juga selepas aku bertunang. tahun 95.siap buat kad ucapan kreatif lagi.thanks jah..




bukti lebih jelas surat dan sampul surat dari ita.tarikh kat bawah tu tarikh aku ambil gambar bukti nih.


inilah sebahagian kecil dari surat-surat sahabat sejatiku. yang kukenal sejak remaja sampai nak jadi retua ni.

bukti kalian sentiasa di hatiku. walau aku dah 6 kali pindah rumah sejak surat ini korang bagi aku, dah dekat 20 tahun usianya. dah pernah nak hanyut dek banjir besaran kat senai tahun 1998...aku tetap simpan. macamana aku simpan memori itu, macam tulah kau orang semua ada di hatiku.

cuma kesibukan membataskan perhubungan. kita sibuk dengan urusan dunia dan keluarga. kadangkala emosi kita yang semakin matang ini terganggu dengan urusan kerja sampai tak ada mood untuk beramah mesra.kadang sebab jarak dan masa buat kita semakin alpa, bahawa satu ketika dulu kita saling menyayangi dan mengisi ruang hati yang ada saja ruang untuk diisi. kadang pertemuan kita di sekolah  masa tu  buat aku rasa terhibur dan jadi`escapism` aku dari duka kesusahan dan penderitaan keluarga.

sebab itu aku masih kuat menyatakan antara hubungan paling tulus dalam hidup ini ialah persahabatan masa kita masih hingusan. sebab kita mengasihi tanpa syarat. kita tak tahu pun shila nak jadi Dr Phd, kita tak tahu pun Hajar jadi team arkitek, kita tak tahu pun ita jadi bisneswoman, kita tak tahu pun jijah jadi staf dan pengajar kat institusi pengajian, dan aku sendiri tak tahu aku akan jadi macam ini sekarang.

segalanya masih kabur, tapi kita tetap jalinkan persahabatan itu.
(dan sahabatku Astanty yang kukenal di Starp, janganlah kau berkecil hati. kau juga sahabat yang terbaik, yang sudi mendengar keluhan rakan sekerjayamu ini yang hampir gila. terima kasih kerana memahami dan sudi meminjamkan telingamu. kau memang ada bakat jadi motivator, macam abang kau yang terkenal seantero negara itu...)

kadangkala korang semua tertanya kenapa aku menyepi. tak angkat telefon. tak tulis mesej. tak online facebook. dan macam-macam alasan klise aku.aku manusia biasa. yang memiliki simian line di tangan kiri. yang maknanya sangat mudah larut dengan perasaan. ada kalanya aku perlu masa bersendiri mencari diri, agar aku boleh kembali di sisi kalian semua. tapi aku harap korang semua yakin aku mencintai kalian semua kerana Allah, biar apapun dan biar bagaimanapun perbezaan kita sekarang. mungkin berbeza dari berbagai-bagai sudut, dari ideologi politik hingga prinsip jiwa.tapi persamaannya, kamu dan aku saling cinta.aku sayang persahabatan ini.andai kamu semua masih ragu, kenangkanlah balik , bagaimana aku menyimpan surat ini dari kalian, betapalah pula aku menyimpan korang semua dalam hati aku.

buat kawan-kawanku yang lain, aku juga sangat menyayangi kamu semua. cumanya tak ada bukti nak ditunjukkan macam surat-surat klasik antara aku dan mereka ini yang usianya hampir 20 tahun. kalau anak dara, dah bermenantu, tau tak...
jadi, selepas ini andai aku tiba-tiba hilang dan senyap sunyi, sebenarnya aku ada.ada di sudut hati korang semua. macamana adanya korang di sudut hati aku.sama macam surat-surat itu..

Rabu, 13 Oktober 2010

aku, honda dan kenangan

catatan pada 13.10.2010
 rabu,6.10 petang

ini bukan motor aku, tapi serupa la gayanya..

entri ini didorong oleh ira anak buah aku, kenangan yang terbit dari ceritanya dan imran legiman kerana mengingatkan aku seorang yang unik(pelik/kreatif /sengal) kerana mengecat motor dengan ayat-ayat power.

aku ada sebuah motorsikal. honda cup 70.ketika kami memilikinya , tahun 1988. JR 8504 plat nombornya.dibeli oleh Puan Supurah Tahir, bondaku.

masa tu aku berusia 14 tahun. tingkatan 2. abang ijam tingkatan 5. kami sekolah di smpb, kira-kira 9 km dari rumah. puncanya ada motor tu sebab kami selalu pujuk Pn. Supurah Tahir iaitu emakku yang kuat bekerja+garang+baik hati agar membelikan kami motor. aku tak larat nak mengharung 18 km ulang alik setiap hari naik beskal lagi.zaman tu tahun 1988. tanah merah lagi. bila hujan, `gembel`.jalan sikit kena turun sebab tayar beskal dah penuh tanah lembik. kena buang dengan kayu. kemudian kayuh lagi. turun lagi. hei berapa banyak kali nak turun da...tension betul. bila panas pulak, muka kami budak-budak kampung lubuk sipat nih berselaput tanah  merah berdebu. sampai ke kening, bulu mata semua jadi kuning oren.yang paling tak tahan, tudung, kasut ,stokin ,baju habis kuning.sebabnya ialah lori tanah merah akan lalu sebelah kami dengan tanpa belas, menyebabkan debu kuning berterbangan bagai salju winter sonata menyapu wajah suci kami.

masa tu aku tak peduli pada penampilan. tak de masa nak cinta-cinta. jadi kalau aku `kemproh` pun peduli la tak.tapi aku rasa mak patut belikan kami motor. sebabnya kalau mak nak pergi mana-mana kami boleh bawa mak dan hantar mak.. demikianlah kami memujuk mak dengan kata-kata manis sehinggakan pada satu hari...

mak balik dari rumah ah hong. mak kata mak dah belikan moto dari  kedai atek anak ah hong. yeyyyy...sayyang mak.motor tanpa road tax dan lesen. gasak le. tak de polis. dan buat pergi jalan kampung aje.

tapi yang agak tak menggembirakan aku motor tu dikuasai sepenuhnya oleh abang aku..sebab dia DAH BESAR.terpaksalah aku mengikut jadual dia. kalau pergi sekolah tak ada masalah. masaalah akan timbul masa balik. aku terpaksa berlari-lari tunggu abang ijam balik sebelum dia balik. dia akan balik ikut suka hati dia aje. benci betul aku. kalau dia tak nampak aku kat motor tu, dia boleh blah macam tu aje. ingat lubuk sipat dengan parit betak tu dekat?kalau aku tunggu dia, kadang 3 jam aku macam nak mati kat situ. dia ada latihan drama ke, apa ke bukan reti nak cakap dengan aku.

masalahnya motor tu parking belakang kedai wak jani. sepelaung jauhnya dari sekolah. setahun aku sekolah tu, sabar je la bebanyak.

aku tak boleh lupa satu peristiwa.dia balik cepat. tak bagitau aku. sakit betul hati aku menyumpah-nyumpah dalam hati. dengan hati sebal, aku jalan kaki dari parit betak sampai rumah tengah hari panas bedesing tu. ya tuan-tuan, jangan tak percaya..jalan kaki.! marah punya pasal. dalam hati aku cakap, `ah, aku tak mati la tak naik motor tu.`.lepastu aku set nak ngadu kat emak. sampai permatang sepam, ada kawan abang ijam yang duduk depan rumah ani kamari tu ternampak aku. dia sangat kasihan pada aku. dia cakap `jana, nak aku hantar ke?jauh sangat rumah kau`...aku dengan garangnya cakap `tak payahhh`. dalam hati teringin jugak sebab penat wooo. panas pulak tu.cuma kalau aku naik motor dia, habislah keperkasaan aku yang nak aku pamerkan pada mak nanti..
(aku lupa sapa jiran depan rumah ani tu. tapi aku ingat dia sebaya abang aku dan rambutnya keriting. hensem la jugak.kalau ani baca entri ni, bagitau aku yeh)

jadi aku teruskan berjalan

jalan dengan marah ni hilang penat tau tak. nak jadi cerita, dah tinggal beberapa langkah lagi nak sampai rumah, dengan tepatnya sampai sekolah cina depan rumah aku, abang aku dengan sengih-sengih  pun sampai. `naik la`, dia cakap. huh. mati hidup balik aku tak naik. ego. sakit hati. benci. semua bergabung menjadi kemarahan memuncak. bukan tahu nak pujuk. lagi dia tinggal aku ada lah. cis, cis , cis...

sampai rumah aku hempas beg sekolah. aku ngadu kat emak. masalahnya tak ada bukti sebab sampai saing-saing.yang paling aku marah, mak tak marah pun dia. aku bengang betul....
aku sabarrr aje dalam setahun tu. 
bila tahun 1989, aku form 3. yeeeha. aku yang bawak motor ni sepenuhnya.
aku tak kongsi lagi sebab abang aku dah habis sekolah.aku bawa motor ni ke mana-mana. masa tu minyak tak mahal. isi sebotol singgit je. tahan 2-3 hari .aku jadi transpoter mak masatu. mak cakap le nak ke mana, aku bawak.
paling mak suka ajak aku pergi rumah sedara mak kat pt. arif dan permatang palas. kadang pergi rumah kak idah kat parit seraya. kerap juga mak ajak pergi kebun kat bukit nyamuk. jauh tempat tu.. jalan dalam. aku ingat ada la dekat 30 km kut.aku masih terbayang indahnya kampung pedalaman sepanjang nak ke kebun yang mak nak teroka tu.kadang terdetik di hati `ini kampung bunian ke apa`.tapi tak tercakap kat mak. kena sembur karang. hehe
Masa aku form 3-4 aku bawa motor naik dengan imah kawan baik aku. motor tu motor lama, kondisinya banyak yang tak menyenangkan.
sampai satu tahap, kerjanya asyik tak hidup saja. aku sampai naik pro membuka plug dan ganti sendiri. aku gosok-gosok plug tu kemudian tiup-tiup sikit, hidup la pulak.

ada sekali peristiwa, motor aku rosak. masa tu aku form 5.aku jalan kaki. ada jiran aku naik moto. dia form 4. aku ada juga tumpang dia.satu hari aku nak tumpang dia.. 

tapi aku sangat malu kerana dia cakap...`maaf la kak, mak saya tak kasi tumpangkan sesiapa...``..oh, hinanya rasa bila tak berharta.rasa nak menitik air mata aku.
sebab tu aku jadi kuat sekarang. aku dah lalui rasa betapa hinanya kalau miskin. jadi aku belajar sungguh-sungguh. aku nak mak bangga dengan aku, walau mak buta huruf dan miskin, ada juga anaknya yang mampu masuk universiti.kepada orang yang kerek tu, hm...tak masuk u pun. jangan sombong sangat ye makcik. (ini dendam umur 17 tahun. jahat kan aku)

masa aku form 4, motor tu ekzoznya sungguh memalukan aku. bunyinya jadi sangat kuat kerana hujung ekzoznya dah `kerowok` kata orang Jerman. maksudnya dah berlubang. lubang yang membawa kepada tanggal seluruhnya hujung ekzoz itu. bunyi kuat sangat tak boleh kontrol. 
dulu kat kampung aku jadi idola. sebab kurus dan lawa. huh, nasib baik aku tak kawin dengan yang meminati aku sebab aku kurus dan lawa itu. kalaulah jadi, agaknya aku janda sekarang ni sebab aku dah tak kurus walaupun masih lawa. (terima kasih abang sebab cinta kat ayang walau ayang semakin lawa..=))

imah selalu cerita kat aku, kalau budak-budak muda berkumpul, (Abang imah tu kabo kat dia la, ) selalu akan kata dan tertanya-tanya..`siapa ha budak pompuan yang bawa motor bunyi kuat tu?`

nanti budak yang frust sebab aku tak layan chentanya tu kata `huh, perempuan tu? jangan kau tanya...dia itu perempuan racun,...``  hahaha. anehnya aku tak sedih pun dia kata kat aku macamtu. sebabnya aku memang tak hengen kat dia.

aku selalu termenung mengenangkan bagaimana nak reduce bunyi bising tu. macam -macam cara aku buat. semua tak berkesan. imah pun sama. rupanya aku sedar, ada satu aje cara yang berkesan. DUIT. hantar kedai cina A ti. habis cerita. tapi memang tak berkesan sampai bebila sebab aku dan imah memang tak berDUIT!

ada aku kesah. yang penting, aku boleh sekolah. itu aje.

bila tingkatan 5, aku menjaga motor dengan rajinnya .aku cat motor tu dengan cat basikal. warna hitam. lepas tu ah hong puji motor aku`wa, banyak rajin ha, kasi cantik motor`. aku senyum je. sebenarnya entah perli entah apa. sebabnya macam imran legiman cakap, motor aku penuh tulisan apa-apa entah. aku guna berus cina, aku tulis tajuk lagu. aku gunakan cat motor warna silver. cantik sangat la pada pandangan aku.
mak tak kata apa-apa. nanti aku lari dari rumah bawa motor macamana?ha...

kak ira nak tahu, rugi betul kak ira tak tengok motor tu zaman maksu pegang dia. rasanya kak ira kecik sangat tahun 1989-1991 tu. bukan kau paham erti seni pun..kan.=)

motor tu banyak berjasa. dari ilmu dunia sampai akhirat. banyaklah pahala mak sebab belikan anak-anak motor.kalau kak ira nak tahu, untuk senangkan pergerakan, embah beli satu tong besar minyak motor. kalau nak isi sendiri je. punya baik embah kan. (oh, maksu digamit sayu...tak boleh jadi, jumaat ni lepas kelas nak balik kampung, nak jumpa embah.....)selalunya tahan la seminggu lebih gitu.

bila aku kerja kilang  kat pt betak lepas habis form 6, aku naik beskal coper. tu pun puan sapurah belikan kat benut, naik bas. (aku tiba-tiba tersedar memang aku ni tak ingat mak ayah sebab dengan malasnya balik kampung...maaakkkkkk. nanti orang balik ye. 2 hari je lagi.).. satu ketika, waktu naik beskal balik dari kerja dari kilang Kwang Huei .sampai di bengkel kereta depan permatang palas, aku tak perasan kat belakang aku ada sorang gila sex maniac agaknya kejar aku. naik beskal besar. korang yang hidup remaja sezaman aku tentu tahu tentang `begog`.mamat ni tak siuman, rambut putih semua dan menakutkan buat gadis jelita macam aku,.  dia tinggal di pt wahab. yang menakutkan aku, begog kejar aku sambil bawak parang, naik basikal gerabak/besar yang konfirm lebih laju dari basikal aku. aku tak malu lagi dah, aku jerit sekuat hati...tolong...tolong... sampai serak. huh. sorang hero pun tak de. mujur depan tali air parit arif ada sekumpulan budak bujang berkumpul.aku kenal hasni, orang kampung aku.aku minta hasni iringkan sampai lubuk sipat.

begog tak jadi kejar. dia tak selera dengan jantan. selamat hidup aku masa tu. 

aku cerita dengan mak. mak risau. mak suruh aku naik moto. aku keberatan. bukan apa, moto tu dah semput, lebih laju naik beskal dari naik dia. 
tapi aku tak de pilihan . aku terpaksa jalan `darat` yang jauh 2 x ganda untuk kerja. terpaksalah naik moto yang banyak berjasa tu..walaupun aku rasa macam tak sampai-sampai.sekurang-kurangnya aku tak terserempak  dengan begog lagi.

lepas tu, aku rasa motor tu jadi eksperimen kebanyakan anak sedara aku untuk pandai naik motor. termasuklah ira.banyak lagi sebenarnya cerita tentang motor kapcai ni tapi dah maghrib dan hubby pun nak pakai lappy. jadi sekian terima kasih.

best tak kak ira cerita nih?

Isnin, 11 Oktober 2010

aku, emosi,emon dan buku

catatan pada hari isnin, 11.10.10 pukul 11.13 malam

sebenarnya aku merampas laptop ini dari hubby dengan cara yang sangat halus. tadi hubby tertidur sambil buat website. lepastu aku kata kat hubby supaya rehatkan mata sekejap. kemudian hubby pun berehat. kemudian aku menggunakan laptop ini dengan sewenang-wenangnya hinggalah hubby tersedar. tapi hubby dah terlambat. aku suruh hubby rehat kejap lagi. dan akhirnya tertidur semula.

biarlah hubby tidur. kesian. hari-hari kerja keras, tidur sampai 4 pagi. siang kerja kat tempat kerja pulak. demikianlah kasihnya hubby pada aku .rasanya. kalau boleh hubby nak berjaya sekarang juga dengan bekerja sendiri dan jadi jutawan secepat mungkin supaya aku tak perlu kerja lagi.sebab aku selalu mengadu aku dah macam tak sanggup dengan karier ini.kadang seronok, kadang aku sampai migrain.membius jiwaku. memakanku sedikit demi sedikit dengan kesakitan mendepani manusia yang tak mahu dimanusiakan. walau ada ramai yang menjadi penghibur duka, yang sedikit juga mengisi dada.sesak perasaan, sakit pemikiran,hai lah jana...kenapalah dengan engkau ni..(kejap lagi jijah akan marah kerana aku masih lagi fokus pada yang negatif walau sekeliling banyak yang positif).

sementara masih ada rasa nak menulis, aku coretkan sesuatu. lagipun kipas susah mati aku si jijah sang pencinta dah menagih entri baru. nak tunggu entri dia sama macam menunggu aku turun ke 54 kg iaitu balik 19 tahun dulu..

aku teringat peristiwa pagi tadi.masa masuk kelas 4sn 2.
tiba-tiba saja emon dengan wajah bangga mengeluarkan buku yang aku pernah baca. tajuknya Ya`juj dan Ma`juj. emon sengih-sengih sambil cakap...`cikgu, saya baca buku ni..``
aku kata, `bagus emon, beli sendiri ke pinjam library?`  emon kata ` beli lah cikgu..`



aku suka sangat.tahniahlah emon. semakin sayang cikgu pada kamu. mungkin kecil di mata orang .tapi besar di mata aku.kenapa?
sebab emon boleh saja pilih cikgu mana-mana dia suka untuk tunjuk buku apa yang dibacanya. tapi aku terharu emon pilih aku. sedikit sebanyak aku terfikir, mungkin ideologi yang aku paksakan kepada budak-budak ini sedikit sebanyak menyerap dalam batu jemala emon.ya, aku memang memaksa. aku terpaksa memaksa.kalau mereka nak menjadi terbaik, mereka kena banyak korbankan masa dengan membaca.bukan sekadar buku teks, tapi buku-buku ilmiah yang lain. dan aku sangat suka bila emon pilih satu buku yang perlukan minat dan mental yang kuat untuk bacanya sampai habis.jarang pelajar yang berusia 16 gemar dengan buku ilmiah seperti ini.tahniah kerana menempatkan diri dalam kumpulan `jarang` itu.
ada juga beberapa orang yang rajin membaca. fatin dahlan,zuraika, aimi, mira dan beberapa lagi.

tanpa baca, mustahil mereka boleh menulis dengan baik.sebagai guru, aku dan semua guru bahasa yang lain dapat menelah sejauh mana pembacaan seseorang pelajar melalui huraian karangan saja. meneliti gaya bahasa, sudah nampak kematangan atau ketandusan isi.sudah tahu idea yang diberi itu berdasarkan pengetahuan atau rekaan semata-mata.
dalam bahasa, aspek keintelektualan menghurai dalam karangan adalah satu-satunya perkara yang guru tak boleh tolong.KAMU YANG KENA TOLONG DIRI KAMU SENDIRI!
banyak membaca akan buat kamu cerdik,tulisan kamu nampak pandai dan memandaikan orang lain.

entri kali ini aku limpahkan puji-pujian untuk anak-anak buah aku yang rajin membaca. ya, aku bangga kerana anak buah aku rajin membaca. aku suka aimi juga. karangannya membuat aku rasa dihargai. dengan kebagusan bahasa, kemantapan fakta dan keindahan tatabahasa. acapkali aku sarankan kepada rakan dalam kelasnya agar contohi karangan aimi, tak tahulah mereka ikut atau tidak.

sudah aku katakan, dengan membaca, kita tak bodoh. justeru tidak membodohkan orang lain dan paling penting tidak dibodohkan sesiapa.

hati hati juga, jangan salah pilih bacaan.baca yang baik-baik saja.supaya otak tak rosak.
---------------------------------------------------
nota untuk emon.
---------------------------------------------------
sehingga kini cikgu masih terbayang manisnya senyuman kamu dan gerakan kamu mengeluarkan buku itu dari beg.tunjukkannya kepada cikgu, cikgu rasa sangat tersentuh. aduhai, cikgu menganggap bebelan cikgu selama ini diberi perhatian. terima kasih Allah, kerana bukakan pintu hati anak-anakku untuk membaca. semoga mereka jadi manusia pandai dan memandaikan orang lain..

ayuhlah anak-anak, terutama 4SN2, 4Teknik 3 dan 5P2.saya mencabar kamu semua untuk jadi manusia yang rajin membaca, kalahkan emon dengan segera.catatkan apa kamu baca dalam diari kamu, kalau kamu rasa dah banyak sangat dan layak dapat hadiah, datang jumpa saya. saya akan lihat senarai bacaan itu, saya pilih rawak untuk kamu huraikan sinopsisnya. kalau saya puas hati, cikgu akan beri penghargaan
.nak ke tak nak?

Rabu, 6 Oktober 2010

muhasabah hari ini,kenapalah ye...

catatan dibuat pada 10.00 malam, rabu, 6/10/10

aku menulis catatan ini untuk menambah keinsafan dalam diri.



pagi- 6.45-
 keluar rumah dengan iringan pandangan sayang dari hubby. hm..seronoknya bila aku keluar kerja lebih awal dari hubby, dah terbalik. patut isteri hantar suami di muka pintu, ni suami pulak yang hantar aku sampai pintu pagar. lepastu hubby akan pandang aku sampai aku hilang dari pandangannya. kalau aku rasa keadaan tak bahaya, aku akan menoleh pada hubby bila dah keluar simpang, tapi lazimnya aku tak pandang belakang dah. bahaya, kereta banyak. aku bukan expert sangat...aku suka pagi aku, aku gembira mendapat kasih sayang yang melimpah ruah dari Mu ya Allah, yang melebar pula kasih itu kepada suamiku. walau tak terungkap dengan kata-kata, hatiku merasainya.
hai...
 "fabiayyi ala i rabbikuma tukadziban" (Maka ni’mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?). Kalimat ini diulang berkali-kali dalam surah Ar Rahman.  


pada paginya aku bersyukur, tengahari nanti bagaimana?


7.30 pagi-


masuk kelas aku sendiri. tak sempat nak bincang pembetulan, aku sibuk menerangkan tentang draf sijil berhenti pada budak-budak ni. macam biasa, sentiasa menguji kesabaran. ada telinga tak mahu dengar, ada mata tak mahu tengok... Ya tuhan, sabarkanlah aku dalam menghadapi kerenah anak-anak ini...


8.15 pagi


makan nasi lauk ikan goreng dan soya bean. lepas ni nak ke kelas pemulihan pulak. rasa hati nak mengelat aje, tapi kesian pulak pada cikgu Fadli handle sorang-sorang. akhirnya masuk juga la. tapi harini kelas aman saja. lebih-lebih pun kucing  buat lawak tak kelakar dia. haru biru juga makmal bahasa tu.tapi aku malas nak tegur. fadli ada
aku pakat dengan fadli nak tamatkan pada 9.50 pagi.letih. 


rasa heaven juga. kelas 4Sn 2 dan 4 Tknk 3 dicutikan. kelas tak cukup untuk PMR. dapatlah berehat sekejap.


10.45 pagi


memang Tuhan betul-betul nak uji kesabaran aku. ada kelas seni. 3 kelas ini bergabung di makmal blok A. Fcui dah tunggu aku di koridor. sempat dia mengadu..`cikgu, kelas sangat bising, ramai orang cakap-cakap tak henti-henti...`  
eh, ada cikgu tak tadi?`..`ada, tapi mereka sangat biadap, kurang ajar. kesian cikgu tu pun tak tahu nak buat macamana lagi..`


aku dah suspen. aku dapat bayangkan kalau mereka semua bergabung. memang haru biru.
bila aku sampai, memang betul yang aku jangka. ada kelas yang macam dalam disko, semua langsir ditarik untuk jadi gelap. aku masuk kelas aku, p4 gabung dengan p5.tapi aku tak tahu dah nak bezakan mana satu budaknya, berserabut.
bila keadaan dah tenang, aku bagi kertas, contoh lukisan dan minta semua buat tugasan. yang baik, terus saja buat kerja walau mulut becok. asal buat kerja, aku tak kisahlah. nasib baik makmal ni jauh dari kelas periksa. kalau tak, pitam aku.


yang dah terlena, tak upaya aku nak gerakkan. dah bulan 10, sepuluh bulan aku nak kejutkan setiap kali aku masuk, kerja tak buat juga...akhirnya, aku diamkan lagi...sabar jana, sabar...aku masih berharap.


ada yang bercengkerama pulak tu. duduk belakang sekali, macam siput aku tengok bergesel-gesel. sakit mata aku. 5 kali aku tegur, elok-elok aku panggil tak maunya mengikut.akhirnya dengan suara aku yang ala-ala petir aku menjerit ala-ala memaki, baru nak bergerak untuk  berpisah. itu pun dengan muka muncung-muncung sambil merungut. tak buat juga kerja..ya Tuhan, harapnya kesakitan jiwa ini dapat jadi penebus dosaku.


ada sorang budak, aku rasa 5 kali aku pujuk buat kerja..menjawab pulak tu. tak mahu buat. aku perhatikan saja. akhirnya buat sesuatu yang betul-betul menguji kesabaran aku, dia main telefon bimbit!
bayangkanlah, aku bukan tunggul. aku ada perasaan, aku sangat menghormati orang hatta anak murid yang lebih muda tentunya dari aku. tapi kenapa tak boleh menghormati aku?
aku datang ke tempatnya, aku nak ambil telefonnya. dia berkeras tak mahu bagi, boleh diajaknya aku ini bergaduh..aku dah naik hantu...aku menggigil menahan marah, tangan dah nak melempang aje..tapi tertahan di pertengahan jalan.
akhirnya aku berkata kepadanya..
`kalau saya tampar kamu, belum tentu kamu dapat apa apa. kamu memang tak nak berubah. 10 bulan saya berlembut, kamu tak pernah cuba ambil peluang itu.
kamu marah kalau saya bandingkan dengan abang kamu. tapi , abang kamu tak pernah buat cikgu macamni. dia hormat dengan cikgu...jauh., memang sangat jauh dari kamu.`
biarlah hatinya terluka dengan perbandingan itu. aku lebih terluka kerana dia tak pernah mahu mengambil peluang yang aku beri.
aku tak jadi lempang dia. aku tak jadi bawa hal ini ke atas. dia berjanji nak buat kerja aku. masa berbaki 10 minit sedangkan kawan-kawan dia yang baik-baik itu dah mula hampir sejam tadi. 


sebelum aku pergi dari tempatnya, aku bertanya.`.apa salah saya pada awak`?..dia diam..kemudian menggeleng.dia minta satu peluang. aku beri peluang terakhir. aku katakan padanya,` selepas ini, kalau kamu tak mahu belajar , jangan tunjuk muka di kelas saya...kalau mahu duduk kelas, kamu kena buat kerja yang saya suruh`.


entah. aku tak tahu apa yang ada dihatinya.
yang penting , aku melihat pelajar yang lain trauma dengan kegilaan aku. seumur mereka tak pernah pernah tengok aku mengamuk, marah sampai menggigil dan nak menampar orang.


mujur aku tak lakukan.aku tak mahu apa-apa terjadi padanya. pada aku juga.aku sangat berhati-hati untuk gunakan tangan aku kerana aku memiliki simian line /garis tengah yang lurus di tapak tangan aku.


carilah sendiri apa maknanya simian line.makna tafsiran orang dulu-dulu,bahaya tu. dengan campurtangan syaitan, tak mustahil kelebihan ini menjadi kemudaratan. ye lah, tengah marah.. mesti syaitan suka. mesti aku kena rasuk dan tak ingat. mujur Tuhan menyabarkan aku.


dan apabila malam yang hening begini, aku sangat bersyukur aku tak pukul dan tidak melaporkan apa-apa.bila hatiku tenang, aku boleh berfikir, kemarahan dan kekasaran pasti tak mampu menyelesaikan masalah.
aku maafkan kesalahan anak murid aku tu. agar ia menjadi terapi kepada jiwa aku.agar dia mendapat hidayah. agar dia sedar, peluang sentiasa ada kalau dia nak berubah.


aku tak mahu hidup aku berakhir dengan tragis dan kebencian.sama ada aku bertahan, atau aku bertukar kerjaya.


entahlah.
memang aku rasa mungkin aku patut tukar kerjaya satu masa nanti kerana aku tak sanggup menghadapi hari-hari seperti hari ini pukul 10.45 pagi.sungguh, sekalipun lagi aku tak sanggup.rasanya cukuplah aku depresi selama 13 tahun ini.aku tak mahu menambah bilangan guru yang dapat rawatan psikitari.
dan alasan kedua aku sudah tak tahan bila doktor naikkan dos aku dari 5 mg ke 10 mg semalam..!
di sebalik kesakitan jiwa ini, sebenarnya aku pasti  mendapat nikmat yang banyak.cuma aku yang belum jumpa apakah dia. oh Tuhan, Ampunilah aku. aku memang banyak mendustai nikmatMu..
`.



Ahad, 26 September 2010

SIAPA YANG CIKGU PALING SAYANG?

"cikgu, Kai Lin kata cikgu tak sayang dia, cikgu hanya sayang saya"..aku terkedu."eh, kenapa pulak fcui, saya tak pernah pun bezakan kamu semua. apa yang saya dah buat sampai dia kata begitu?"
"dia kata semalam cikgu pukul dia, tak cakap dengan dia.."

Astaghfirullah.

aku sungguh tak sangka.aku tak pernah terniat nak pukul Kai Lin.Mungkin aku tepuk bahunya sedikit sebab aku suruh dia betulkan kerja seninya.
tapi yang aku paling tak sangka persepsi itu datang dari Kai Lin. Yang tak pernah atau jarang sekali berkomunikasi dengan aku kerana dia tak fasih berbahasa melayu. kalau dia bercakap pun aku tak faham apa sebab pertuturannya tak jelas.tapi, Kai Lin ini aku kategorikan pelajar yang baik kerana tidak pernah menimbulkan masalah atau banyak kerenah. sama seperti kawan-kawannya Pei Hua, Fcui dan ....argh...lupa la pulak siapa nama budak lelaki sorang ni.ini yang malas ni kalau terlupa. perah otak macam nak gila tak ingat juga siapa namanya.


tak apa lah. sememtara tak ingat ni aku beri nama X dulu.
kalau tidak, habis satu post tak siap nanti..

upsssssss..

.aku dah teringat.nama budak ni Ming Woon.

mereka mungkin tak pandai dalam akademik, tapi ada keistimewaan sendiri.

kai lin-pemalu.tak pernah buat cikgu marah.
fcui-baik, selalu menghargai guru dengan beri kad ucapan atau hadiah.
Pei Hua-tulisan sebesar-besar alam. tapi sangat ringan tulang walau kadang banyak sangat cakapnya.
MingWoon-misteri.dengan dunianya sendiri. suka cakap dan ketawa sorang-sorang. mula-mula dulu aku seram juga.tapi lama-lama dah biasa. kalau melukis, dia akan gunakan pembaris untuk besarkan lukisan ikut skala. walau nampak tak begitu sempurna, tapi aku rasa dia macam jurutera atau grafik designer pula.

aku terkejut bila mereka yang aku takrifkan `istimewa` ini ada tafsiran tentang aku.dan juga cikgu-cikgu lain barangkali.

tapi, aku sedar, inilah hakikat kerjaya ini. kita menyentuh nurani mereka. kadang tanpa sedar. maafkan saya Kai Lin, kalau kamu terluka...saya tak pernah bencikan awak..

kadang ada pelajar tertanya, siapa murid paling cikgu sayang.
jawapan aku, rasanya mereka semua patut banyak membaca untuk tahu apa yang mereka mahu tahu.

untuk menambah kecerdikan, cerita di bawah ini bakal memberi jawapan kepada persoalan kamu semua...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

suatu hari seorang guru sufi diajukan persoalan tentang siapakah murid yang paling disayanginya. kebetulannya guru ini terlihat cenderung memberi lebih perhatian kepada seorang pelajar muda. namanya Ahmad. sebab ada dua Ahmad, seorang digelar Ahmad besar kerana badannya dan umurnya yang tua. Ahmad yang disayangi ini dinamakan Ahmad kecil kerana muda,bertubuh sangat kecil dan baru belajarnya.
Para pelajar agak hairan mengapa bukan ahmad besar yang lebih disayangi sedangkan beliau kuat beribadah dan lebih lama pula belajar berbanding ahmad kecil.
untuk merungkai persoalan itu, guru itu membuat satu perjumpaan dan meminta semua orang berkumpul.

sesudah itu, guru tersebut meminta ahmad besar memikul seekor unta yang besar untuk dinaikkan ke atas loteng. Ahmad besar terus berkata,"mana mungkin hai guru.unta ini sangat besar sedangkan loteng itu terlalu tinggi. tentu cedera tulang belakang saya kalau saya berbuat apa yang tuan suruh. adakah tuan berfikiran waras?"

guru tua itu hanya tersenyum.kemudian dipanggilnya Ahmad kecil. disuruhnya ahmad kecil mengangkat unta itu ke atas loteng. tanpa berkata apa-apa, ahmad kecil terus mengangkat unta tersebut dengan sekuat tenaganya.dicubanya berkali-kali tapi unta itu sedikitpun tidak berganjak. perlakuannya sungguh lucu hingga menjadi bahan ketawa murid-murid yang lain.

selepas itu guru itu berkata."saksikanlah kalian semua. inilah bukti mengapa aku amat menyayangi ahmad kecil ini. ketika aku meminta ahmad besar berbuat sesuatu, dia mempersoalkan arahanku dan berdalih untuk mengelakkan tugas itu.tetapi ketika aku meminta ahmad kecil berbuat sesuatu walau kelihatan tidak masuk akal, dia tidak pernah berkeluh kesah apa lagi berkurang ajar kepadaku. ketaatannya itulah yang membuat hatiku sayang kepadanya.
sudahkah kamu semua mengerti?"

mereka semua mengangguk dan meminta maaf kepada guru tersebut. mulai hari itu mereka semua berusaha mencontohi ahmad kecil untuk mengambil hati guru tersebut dan dapat ilmu yang bermanfaat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
saudara saudari ,tuan-tuan dan anak anak semua,
fahamkah anda dengan kisah sufi ini?
semoga jangan lagi kamu bertanya siapa antara kamu paling cikgu sayang. lihatlah apa yang kamu perbuat kepada guru untuk mengukur sejauh mana kamu berhak menerima kasih sayang guru-guru kamu.....
selamat menggunakan akal untuk berfikir..

Jumaat, 24 September 2010

HARI YANG GEMBIRA

CATATAN DIBUAT PUKUL 4.55 PETANG, 24 HB 09.2010.JUMAAT.

aku tak tahu kenapa raya tahun ini aku begitu malas nak meraikannya dengan bersungguh-sungguh. aku rasa aku mengalami depresi atau kemurungan peringkat pertama. gejalanya tak mahu jumpa orang, tak gemar dengan perkumpulan, malas nak beraya dan malas membuka rumah untuk rumah terbuka.oh, kenapa dengan aku?

entahlah, apa sangat yang aku fikirkan. dalam perjalanan mencari diri ada banyak yang tercicir. nak dikutip kembali, apa gunanya. nak dikejar takut tak sampai.

yang pasti hari ini aku cuba gembirakan anak-anak murid aku sebab mereka cuba untuk bergembira.hari ini jamuan hari raya dan akhir tahun, buat di kelas masing-masing. aku malas nak sibuk-sibuk sebab dengan bangganya aku mengisytiharkan anak-anak buah aku bab jamuan ni memang boleh diharap sangat.

selaku mak pengantin aku goyang kaki je.aku harap, mereka dapat mengenang kembali detik indah ini setelah mereka tinggalkan alam persekolahan. kenakalan zaman remaja mereka kadang buat aku terkenang kembali usia 17 tahun aku di zaman 90-an dulu.

 fatin,ecah kecik,aku, fizah dan pika.yg kat tangan aku tu apa ke nama entah, fatin yg buat.
oh, baru aku ingat.coctail namanya.sedap...

 antara kuih raya yang ada.mmm, ntah sapa yang bawa.makan aje la.

 haziq baca doa makan. boleh le...

 kucai dan zul

 mira dan awok.awok ni ketua kelas, tapi ketua yg lain -lain pun dia
juga.nakal betul...

 kek ni nana yg beli.kat tesco kut.


 sayangnya mr. Manimaran vegi harini. makan kuih je la ye..hehe



 palany pun puasa vegi juga. em, makan tembikai je la palany...


 fatin:tak baik makan tangan kiri tau faiz
faiz:ala, aku kan pakai sudu...
pudin:huh, makan bakteria la engkau ni.nugget tu aku yang goreng tau.


 ckgu:panie, jangan jwab BM macam tasawur, format lain, faham tak...
panie:faham, tapi saya ni pelupalah..
cikgu:jgn makan semut banyak sangat....


 bebudak ni rajin betul beli kek.nana yg beli.
yg buat tangan macam huruf v tu lah nana


 aku dan mr.Tamil.terima kasih sudi datang...


 aku dan kak Gangga. indahnya senyuman yang ikhlas dari lubuk hati..

 mira dengan muka berkrim...hm, membazir je budak-budak ni
tapi aku biarkan saja kerana malas nak marah-marah pada hari
yg gembira buat mereka ni.tahun depan dah bawa haluan sendiri..


gurau melampau bebudak ni.jgn gembira sangat,nanti duka..
 esah dan pudin. antara orang kuat majlis. tahniah, dah tunjuk 
potensi untuk kelolakan majlis. nasi tomato esah memang power.
(er....mak esah kut yg buat..hehe)

mi goreng mamak.bapak esah kamarol yg buat. 
sedap bangat, esok nak minta resipi dari esah.

fakhrudin, tzer ying dan rahmat..hepi nampak...

sebahagian kecil anak-anak aku yg nakal. macam-macam perangai
 kuih raya yg tak berusik selama 15 hari raya,
bawa ke sekolah selesai dalam 10 minit. ajaib kan...
manjanya aku ke manjanya bebudak ni...

pertandingan the biggest winner.shadah, esah, ain dan aku..
eh, ain pun masuk ke?
indahnya persahabatan kan...

sebenarnya banyak lagi gambar, tapi malas nak upload. haha. beratus tu..kalau kamu semua nak gambar, nanti cikgu beri aje dari thumbdrive, cuci sendiri la.

aku seronok dengan anak-anak ni. baik pekerti walau agak nakal, tapi aku tahu perasaan sayang dan senyuman yang diberi adalah ikhlas. jadi, aku yang terhutang budi kepada mereka kerana memberi sedikit cebisan kasih untuk aku nikmati.

terima kasih anak-anak semua. semoga di penghujung perjalanan nanti kalian semua beroleh cahaya yang indah dan keselamatan hidup dunia akhirat.pesanan cikgu, tak kira bagaimana kamu bermula, yang penting ialah bagaimana kamu akan berakhir. tak kisahlah kamu nak menjadi apa. tapi pastikan apa yang kamu nak jadi itu beri manfaat untuk kamu dan mahkluk Allah di dunia ini.

semoga amalan baik kamu semua menjadi jariah berpanjangan untuk cikgu di barzakh nanti.
salam sayang, salam aidilfitri, maaf zahir batin.
selamat menempuh SPM dengan usaha sehabis baik.

Isnin, 31 Mei 2010

kenapa aku berkahwin dan memilihnya

catatan dibuat tepat 12 tgh malam, ahad, 31 /mei/2010.

apa nak jadi dengan aku ni. mood nak menanda kertas peperiksaan tak datang-datang.rasa nak berehat aje. mentang-mentang cuti 3 hari. masalahnya kalau tak ada mood, sebenarnya adalah dilarang untuk menanda kertas peperiksaan terutama bahasa melayu.dikhuatiri markah yang diberi ketika itu adalah markah tidak selayaknya didapati oleh calon, sama ada terlalu rendah atau terlalu tinggi.mmmm..masalahnya juga, kalau tak mula menanda,` masak` aku nanti, kelas ada 3, budak kira-kira 120, karangan seorang dah dua.120 x 2 dah 240.belum rumusan, prosa klasik, cerpen, sajak, peribahasa, tatabahasa,novel...arggghhhhh
kenapa aku jadi cikgu bm?

selalunya masalah akan selesai sehari dua sebelum date line.masa tu jalan pun dah macam budak baru hisap dadah.mengantuk, sakit kepala..macam-macam le..biasalah tu. tekanan akan kurasa sebagai satu perkara yang sungguh hebat bila aku berjaya mengatasinya.macamana hebatnya?entah, susah nak cakap. macam makan ayam kut.



tinggalkan cerita menanda kertas tu. aku nak cerita sebuah rahsia hidup.rahsia yang membentuk siapa aku sekarang.aku menulis entri kali ini kerana terdorong ingin berkongsi nilai satu perkara penting dari sudut pandang aku. Nilai perkahwinan. segalanya berpunca setelah aku membaca coretan guru sastera aku dalam entri terbarunya, susahnya nak kahwin.entahlah tuan , saya rasa tuan lebih banyak mempengaruhi saya dari sudut sastera walaupun kita bertemu di medan seni visual.tahniah juga kerana bakal menerima menantu baru tak lama lagi, terlebih lagi tahniah sungguh kerana menjadi orang tua yang berfikiran jauh, menentang arus juga tu...haha.
masa aku nak bernikah dulu, aku baru mengajar tak sampai setahun. ringkasnya , pertunangan aku sebelumnya berlangsung ketika aku masih belajar di UPSI.setelah aku dapat menilai betapa suamiku ini adalah intan dari banyaknya  taburan kaca yang melukai,

aku tekad menerimanya sebagai suami walau dia mungkin tak sekaya yang lain.yang penting, dia tak pernah melukai hatiku, menerimaku seadanya, jujur dalam bersikap, menghormati orang tuaku...

sebelum itu,sebenarnya aku menerima pengajaran yang sangat berharga. kerana kecewa dengan sikap aku yang lupa daratan agaknya, hubby ambil keputusan belayar ikut MISC. masa tu baru aku tahu erti rindu, kasih dan kesetiaan sebenar. bayangkan, aku tak tahu dia di mana, hari ini mungkin di Australia, minggu depan sudah di Jerman, 7 hari kemudian mungkin di  Mesir. hanya surat pengubat rasa, itupun 2-3 bulan sekali.barulah aku sedar, sebaiknya ialah mengahwini orang yang sangat menyintai kita, bukan yang kita tergila-gilakannya.telefon?mana ada telefon tengah-tengah laut tu.kalau ada pun telefon publik. kena tunggu berlabuh di mana-mana. nak telefon dia, ntah dia kat mana.nokia?LG?Samsung? apa tu?hm, yang namanya telefon bimbit itu hanya orang-orang kaya yang mampu memilikinya. masa tahun 1995-1997,sesiapa yang ada telefon bimbit bukan main berlagak lagi. cakap kuat-kuat, supaya orang jeling. kalau boleh, masa berbual tu, harap-harap asyik ada orang call masuk, supaya darjah cemburu orang semakin membara,haha.oleh kerana aku golongan tak berapa kaya, jadi tak ada lah telefon bimbit.sakitnya merindu...tapi itulah manisnya perhubungan, kejauhan menguji kesetiaan.

melalut pulak cerita ni.okey, balik semula.Kerana terlalu merindu, pada satu hari aku telefon mak hubby di kampung. rindu sangat, jadi dengar berita mak dia pun aku rasa cukup happy.(tentunya menggunakan telefon awam dan telefon rumah)tiba-tiba hubby yg angkat, aku rasa nak menangis kegembiraan.tak sangka hubby cuti. aku terus suarakan pada hubby ajak bertunang supaya ada ikatan,(pada hal dulu aku jual mahal)dia kata dia tak ada apa-apa,semekin.  aku tak peduli, ringkas-ringkas sudah.yang penting, aku terikat.
aku sebenarnya takut ada orang lain yang meminang aku selain dia. aku dah rasa ada sesuatu yang tak kena. aku betul- betul mimpi ular hitam yang besar datang nak belit dan patuk aku. kadang ular sawa pun ada juga.kan orang tua kata kalau mimpi ular ada orang nak pinang kita.nasib baik ular rattle snake tak de. takut juga dengan ekornya yang berdesir tu.. tak boleh jadi ni.aku mesti selamatkan diri.

jadi dengan ganasnya aku bincang dengan mak ayah di kampung.mak dah tahu sebenarnya aku berkawan dengan hubby, cuma tak tahu je sejauh mana hubungan tu.
Alhamdulillah, mak tak banyak cerita. satu yang aku sangat bangga dengan emak, dia tak pernah menyusahkan pihak lelaki yang datang nak meminang anak-anak perempuannya. segalanya ikut kemampuan dan budi bicara. emak memang sweet.susah nak cari orang tua yang memudahkan hidup anak-anak macam tu..akhirnya pada hari yang ditetapkan, rombongan abang datang meminang. aku kelam kabut betul.tiba-tiba mak abang tukar plan, tak jadi datang petang, datang pagi sebab ada hal penting sebelah petang. masa tu, aku tengah cari kunyit kat rumpun yang semak tu. habis kuning tangan aku.aku lari cepat-cepat tukar baju lawa pada pandangan aku dan duduk diam-diam dalam bilik.

berlangsunglah acara pertunangan seadanya.yang aku dapat dengar ada la perkataan bunga.merujuk pada aku la tu.majlis tu agak kelam kabut juga sebab selang 2 hari abang aku pulak nak kawin.maka sibuklah hari tu orang tebang pokok kelapa lah, apa lah. jadi  riuh rendah le majlis.kakak-kakak aku bertungkus lumus memasak kat dapur. hm, tak ada gambar pun .cuma ada satu gambar lepas tunang.mana ada kamera masa tu.tu pun aku tak ingat gunakan kamera siapa.nasib le ada juga.

rupanya memang betul telahan aku.masa hari abang ijam kawin tu, x- lama datang rumah dengan arwah abang long, abang ipar aku. x ni kawan aku sejak form 3, masalahnya mak tak berapa suka sebab jauh sangat.anak dia dah 2 kawin orang jauh, masuk aku kalau tak dah jadi 3.

kerana itu aku tak teruskan hubungan dengan x.dia pun kata ok saja. lama aku tak berhubung.aku pun pisah cara baik.ah, kisah budak-budak.lepas tu bebudak kabinet kenalkan aku dengan hubby.tapi aku sangat tak sangka, pada tahun itu(setelah hampir 10 tahun!) x datang dengan hasrat meminang...aku tak tahu apa jadi hari abang ijam kawin. mesti hubby terserempak dengan x. tapi mesti sebagai lelaki yang gentelemen mereka tak berparang pulak hanya kerana aku.siapalah aku.haha

aku tahu pun selepas aku kawin dengan hubby.aku korek rahsia dari kak siti.kak siti kata arwah abang long marah sangat dengan aku,tunang senyap-senyap .dia ingat aku akan kahwin dengan x.tapi Allah sayangkan aku. selama tempoh bertunang aku tak jumpa arwah abang long. kalau tidak mesti abang long basuh aku cukup-cukup kalau jumpa.sampailah masa dia meninggal dunia.tapi aku rasa aku tak salah.aku pun pelik kenapa x tak bagi tahu abang long yg kami dah berpisah secara baik.dah lama sangat pun perkara tu berlalu.jadi abang long fikir kami masih kawan lagi.abang long salah sangka...his,,,entahlah.

korang nak tahu, lepas sehari tunang tu aku bergegas ke UPSI semula untuk bantu urusan pendaftaran pelajar baru.aku yg offer diri. aku tahu, aku ni pemalas sikit nak bersosial.aku tak pandai kalau orang ramai sangat.masa abang ijam kawin mesti orang ramai..jadi, nasib baik ada program pendaftaran, sukanya aku.

lagi satu aku nak berlagak pada `kaca` yang melukai aku, aku nak buktikan bahawa masih ada intan yang sudi menyinari hidupku.jadi dengan kereknya setiap kali presentation, aku akan tayang-tayang cincin permata aku kat depan kelas.konon-konon aku betul-betulkan jari masa menulis.huh, puas hati aku.kau ingat aku tak laku ke ha......

lepas aje aku bekerja dengan gaji tak seberapa hubby pun baru kerja kat darat. juga dengan gaji tak seberapa.sebenarnya peluang lebih baik untuknya kalau di laut, boleh sampai jadi engineer.gaji pun kurang-kurang 7 -8 ribu.masalahnya tak sanggup ikat kontrak 13 tahun dengan MISC.buat apa kawin kalau kena duduk jauh-jauh sangat.jadinya dengan keadaan serba kurang, aku nekad saja bernikah.alah, duit boleh cari kat mana-mana.kebahagiaan kena bina.dah kalau sorang kat darat sorang kat laut apa cerita.macam asam dengan ikan pulak.

cukup ringkas, tak ada kompang, bunga manggar apa segala. aku pun malas nak pening-pening buat perkara bukan-bukan tu.adat ni banyak menyusahkan daripada membantu.dengan budget yang tak ada, berhabis ribu-ribu buat apa.baik duit tu buat persediaan tempuh hidup baru.

masa tu kak idah dan mak pujuk aku suruh sanding. dia sanggup sponsor.tapi aku tak nak.aku kata baik duit tu bagi aku yg baru nak hidup ni.hehe. jahat kan aku. mak mengalah.kawinlah aku dengan sempoinya.baju kawin aku sehelai aje.tu la baju nikah, baju khatam Quran dan baju hari kenduri. tempah pun kat kedai Haji Samad.kedai biasa aje.tak ada manik labuci.his, rimas lah.

aku terpaksa aje pakai baju kuning songket kat rumah mak abang. kecik hati pulak nanti kalau tak pakai.tapi kesimpulannya, bagi aku, lebih baik ikut sunnah saja. yang penting nikah.bergambar tu bolehlah, buat kenangan. tapi kalau dah tak ada budget janganlah berhabis di situ. membazir.

kalau aku jadi mak bapa, mungkin aku adalah mak bapa yang melawan arus. aku tak suka perkara remeh temeh jadi alasan perkahwinan tak dapat dilangsungkan. budak ni kalau dia cakap dah nak kawin, cukup syarat kawinkan saja.mereka manusia yang normal, ada nafsu.berdosa menyusahkan urusan anak muda yang dah berhasrat baik.janganlah kerana adat, hantaran, sanding dan apa-apa yg menyukarkan dan melibatkan kos menjadi penghalang untuk mereka .budak muda, memang tak berduit. kekayaan dan keselesaan itu datang dengan berkatnya perkahwinan. mana ada orang yang terus kaya raya dalam usia muda.kalau adapun macam kerabat raja ke, anak sultan brunei ke, kroni politik ke...lain la.ini kita bercerita tentang orang biasa, rakyat marhaen yang bergelut dengan hidup dan kenaikan minyak yang gila, kos barang naik, harga ayam, beras lembu semua naik...maka mak ayah perempuan pun macam orang kesurupan minta harga tinggi untuk hantaran anak perempuannya.contohilah emak aku, ikut seikhlasnya dan patut padan serta mampu pihak lelaki. kenduri jemput ikut budget sudah le..ini nak grand mengalahkan ziana zain.

sehingga aku memutuskan untuk berkahwin, aku berdoa pada Allah,andainya keputusan ini adalah yang terbaik untukku, kekalkanlah perkahwinanku sehingga syurga.janganlah timpakan aku dengan ujian yang kami tak mampu menggalasnya.bahagiakanlah hidupku sehingga akhirnya.aku meminta untuk dirahmati.aku takut neraka Allah.

aku tak nak bermaksiat di hadapanNya.aku rasa bersalah kalau berjumpa untuk makan sekalipun masa bertunang sebab aku belum ada ikatan,aku malu sebenarnya.(betul kata orang, pemakaian akan bantu kita bersikap.Alhamdulillah, aku dah tak pakai tudung rugged.aku rela pakai tudung labuh, bukan kerana sesiapa,tapi kerana Allah.jadi dah pakai tudung labuh,tak kan nak dating.malu,malu...) jadi aku tak ragu untuk berkahwin kerana aku sangat ingin dikasihi dan mengasihi.dengan cara yang suci. membina hidup yang baru, tak mahu satu pun coretan luka dan sakit dalam corak keluargaku sendiri. aku tak nak ulangi kesilapan-kesilapan dalam berkeluarga oleh contoh yang banyak kita lihat.aku nak lari dari rasa tak menentu selama ini.

membazir aje kalau aku berdua-dua belum kawin. kalau dah kawin, senyum pun aku dapat pahala. sapu rumah dapat pahala. masak nasi dapat pahala.pandang suami dengan sayang dapat pahala.berpegang tangan dengan suami, dapat pahala. malah dosa beguguran dari celah jari..cuba aku buat semua itu masa belum kawin, usah dapat pahala,masuk neraka lagi ada.jadi aku pun jelas dengan niat perkahwinanku.

sebab itu aku tak menyesal aku tak sekaya kawan-kawan yang lain. mungkin mereka ada apa yang aku tak ada tapi mereka juga tak ada apa yang aku ada.
sebab itu aku tak merungut(bukan tak pernah, pembohong la tu, cuma tak bising-bising)bila aku teruji dengan krisis kewangan yang sangat dasyat.gambaran dasyat itu ialah lebih kurang 6 tahun aku hidup dalam perit kewangan. aku sambung degree dalam keadaan gaji potong separuh, yang bakinya aku dapat setiap bulan cuma 18 ringgit.suami aku kena buang kerja, kilang tutup. cuba buat kerja sendiri, berniaga cakoi cukup ala kadar untuk makan.sambil tu hubby dengan tabahnya belajar buat website dan repair komputer sendiri. aku salute betul, dia tak give up walau aku dah give up kadang-kadang. dari zero, sekarang hubby jadi tempat rujukan member setaman kalau ada masalah komputer.kadang orang hantar repair seposen pun tak bagi .hubby senyum aje.kadang buat website macam nak gila, dah siap tak bayar pulak payment.hubby senyum lagi. aku yang naik gila.pun hubby senyum lagi.
pernah aku ada waja, tapi kena tarik depan mata sebab tak mampu nak bayar waktu hubby mula berniaga.nasib baik abang man ada kereta buruk proton yang dia tak pakai, jadi kami pinjam sampai aku mampu beli kereta sendiri.rumah aku dah nak kena lelong. yang paling sayu, masa tu abang nak pergi beli yis dan beli tepung nak buat modal buat cakoi hari tu. ada la seratus lebih. datang staf bank rakyat tuntut hutang abang. sampai masuk rumah .terpaksalah hubby bagi. sedihnya.....


tapi itu semua tidak mematahkan semangat. ia mengeratkan kasih sayang aku dengan hubby. mampukah kami bertahan, dapatkah aku berkorban.aku tak kisah gajiku habis untuk selesaikan urusan rumahtangga sementara hubby belum dapat kerja.kerja sendiri dengan ikhlas macamtu, hm..hanya Allah yang tahu azabnya.hubby tolong kutip duit syiling yang bersepah kat lantai.5 sen pun sangat berharga bagi kami.
tapi, bukannya mendung tak berlalu.kalau hujan pun berhenti. selepas hujan, pasti ada pelangi yang indah.

ujian tetap datang silih berganti. tapi aku rasa, dengan asas tujuan yang kuat kenapa aku berkahwin itu menjadi perisai daripada fitnah ujian.bukan tak pernah menangis, bukan tak pernah tergigit lidah. tapi cepatlah kembali kepada asal, kenangkan kenapa aku berkahwin, sedarkan tanggungjawab yang hadir dalam perkahwinan, segalanya akan reda.mana ada rumahtangga tak pernah bertengkar, aku rasa kalau ada pun mungkin pasangan bisu.
tapi, biasanya pertengkaran itu membaja lagi cinta selepasnya kan.

kalau ujian itu berlalu, maknanya kini aku meniti pelangi selepas hujan .aku tekad dengan hubby untuk bina kebahagiaan.makanya aku dan dia tidak pernah berkata kasar, tidak pernah memaksa, tidak pernah menghalang hobi masing-masing dan tolak ansur dalam urusan. tidak semestinya aku perempuan aku tak boleh bayar bil, beli itu ini dan tidak semestinya dia lelaki tak boleh tolong masak atau basuh baju dan kemas rumah.kerana kesesuaian masa dan kerja, aku sangat pro dalam urusan bil, rumah dan sebagainya, manakala hubby juga tak kekok atau malu tolong sidai kain, lipat baju, sapu sampah atau masak.

masalahnya, aku rasa pasangan yang krisis ialah yang tak berhati perut. macamlah dia sorang kerja, balik rumah isteri yang bekerja juga tunggang langgang menyelesaikan urusan, suami pula mengangkang baca surat khabar,tahunya makan tidur.anak menangis, tergamak dia panggil isteri suruh pujuk sedangkan dia senang lenang tengok tv.nasib isteri tak hempuk tv tu kat perut dia.
kadang ada juga isteri tak berhati perut, sibuk minta suami belikan itu ini,sedangkan suami tak mampu.ada gaji sendiri tak mau kongsi ringankan beban,memang bukan kewajipan, tapi kan berpahala. nak bawa ke mana pun duit tu.suruh suami buat itu ini.suruh boleh, tapi seni menyuruh kena kuasai. kan berbeza ungkapan`awak boleh tak kemas rumah tu sikit, tau makan tidur aje, saya penat awak tahu tak...blalallaa..boleh saja cakap dengan bijaksana`sayang yang baik hati, sudi tak tolong kemaskan suratkhabar yang bersepah dan kusyen yang terjatuh tu.nanti kita nak makan kan susah sebab rumah kita ni belum renovate,kalau dah besar nanti boleh le kut`......lepastu  satu penyakit orang perempuan suka berleter bila suami di rumah. ada berleter, tak ada berleter. neraka betul rumah macamtu.

jadi untuk keluarga aku yang dianggotai oleh hubby dan aku ini, ada syarat yang kami ikut untuk kekal harmoni. syaratnya ialah  KALAU KITA TAK MAHU BUAT, JANGAN SURUH PASANGAN KITA BUAT.
memang mujarab. aku tak berleter kalau rumah bersepah, hubby pun tak marah kalau diapun malas nak tolong kemas. nanti kalau dah sakit mata, buatlah sama-sama.kalau tak sama-samapun, siapa yang rela.aku sentiasa ada pilihan untuk masak atau tidak, untuk suka sesuatu atau tidak. tiada paksaan dalam perhubungan kami.

aku berazam untuk sama-sama menjadi lebih baik di sisi Allah sebelum kami dijemput pulang. biarlah bahagia di dunia dan di akhirat. rumahtangga syurga dunia. tapi kalau berkahwin itu umpama masuk taman neraka untuk anda, lebih baik jangan kahwin!

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com