Terdapat ralat dalam alat ini

Ahad, 24 Oktober 2010

siapa `The Other Guys` itu?

tadi agak bosan memikirkan rutin  harian dan malas nak tanda kertas.jadi ajak hubby tengok wayang di Jusco Tebrau.
tengok filem The Other Guys. aku suka sangat mesejnya.walau tak suka adegan kemesraan suami isterinya. hm, orang putih. mana-mana filem mesti ada babak macam ni. mati agaknya kalau takde gomol-gomol.

mark wahlberg dan farrell dalam filem ini

yang penting, aku suka mesejnya.ceritanya tentang 2 orang polis yang bekerja di belakang tabir, dibuli dan sentiasa dibodohkan oleh rakan setugas dan bos. tak diberi kepercayaan untuk selesaikan kes besar hanya sebab kesilapan kecil di awal kerjaya mereka. tetapi merekalah yang menyelesaikan semua kertas kerja orang hadapan atau wira yang selalu dicanang sebagai orang yang berguna.

akhirnya mereka berjaya menjalankan siasatan sendiri yang dapat menyelesaikan kes penipuan wang 30 bilion.tapi tetap tak dinobatkan sebagai hero. masih ada orang lain yang datang dan tampil dengan muka tak tahu malu mengaku mereka hero sebenar.

aku terkesan sekali dengan kata-kata akhir dari filem ini. lebih kurangnya bermaksud
`lazim sekali orang yang bekerja keras dan melakukan kerja sepenuh hati adalah mereka yang berada di belakang tabir. kewujudan yang tidak disedari dan sebenarnya merekalah wira tak didendang`.

aku teringat tentang kerja.
tentang beberapa orang hero yang tak didendang ini. aku sangat menghormati mereka. jauh sangat apa yang boleh aku nak bandingkan dengan apa aku buat.
tanty. cerita ini untuk engkau, engkau yang begitu bertungkus lumus nak naikkan gred bm spm budak-budak ni.aku tak dapat bayangkan kesakitan jiwa engkau. keletihan engkau. kesabaran engkau. sebagai ketua panitia, sebagai guru bm,kau menyelaras, kau merancang, kau mengajar pemulihan, kau bagi sepenuh tenaga dan jiwa untuk budak-budak ni. kau sanggup tak makan waktu rehat. minum air kotak laici aje. kau tak makan nasi pun.kau potostat bahan pakai duit kau sendiri. (aku rasa dekat beratus juga ye tan) kau sangat tekun hinggakan kertas bm kelas aku pun kau tersalah ambik. (hee..kalau aku tahu aku tak telefon engkau sampailah kau habis tertanda..kan best..)
memanglah kau kecewa bila budak bertuah tu renyuk dan buang kertas nota kita kan. memang hati kau hancur. kalau mak dia aku rasa dah kata `kurang ajar punya budak, tak tahu di untung...`lepastu mesti mak dia lempang sekali dua bagi feel sikit.
tapi kau tak kata apa-apa. aku nampak kau menahan perasaan. aku dapat rasa perasaan kau.
tak apalah tan. pahala yang besar untuk kau. mungkin nanti Tuhan akan balas masa Harith.sapa tahu kan.
tapi kalau kau tanya aku, aku tak sanggup jadi macam kau. andai kata aku dinaikkan seratus ringgit pun gaji aku untuk menyandang jawatan engkau sekarang ni aku akan tolak. aku kena berani bercakap agar aku tak jadi macam kau. aku tak sebaik kau dan setabah kau. nanti aku punya hbp naik, sapa pun tak boleh tolong kan. dari menyusahkan orang, baiklah aku tak ambil apa-apa tanggungjawab. aku bantu saja.

aku sekadar memberi kata perangsang agar engkau tabah. kaulah the other guys itu.

untuk anda semua yang lain, andai anda rasa andalah orang yang bertungkus lumus buat kerja tapi bos atau jabatan atau orang lain yang dapat manfaat dari kerja keras anda, anda juga the other guys. berbanggalah kerana walaupun tidak diketahui, Yang di Atas amat mengetahui. karma ini menegaskan, baik dibalas baik, jahat dibalas jahat. cuma tak tahu bila dan dimana.

salute dari aku.......

Khamis, 14 Oktober 2010

KAU TETAP KUHAJATI

14.10.2010.khamis. 5.10 petang.

`andai kita hidup bersama
hari ini dan seterusnya...`
sayu sangat aku rasa lirik lagu STING  tu..heh.memori.

entri kali ini aku dedikasikan kepada kawan-kawan baik aku (sebenarnya banyak sangat kawan baik aku, aku aje yang entah baik entah tidak baik sangat dengan kawan aku).
aku spesifikkan kepada kawan-kawan semasa aku meniti remaja, alam persekolahan yang banyak memorinya.
haritu hajar macam tak percaya yang aku kata aku simpan segala bagai suratnya yang dikirim kepada aku hampir 20 tahun lalu.

ok, nak bagi korang yakin apa aku kata, aku paparkan sedikit.

 ajar, ingat tak lagi kau kirim surat ni kat aku masa kau masih belajar kat key-el.



 shila, surat ni kau bagi aku masa nak raya tahun 94.gila -gila betul bahasa kau tapi kau dulu buat phd dari aku. tahniah la shild.


 ini pulak surat dari ita /toyon. masa ni kau masih kerja kat utm. aku kat maktab. lepas aku tunang kalau tak salah aku.



 atas dan bawah tu surat dari jijah, kipas susah mati blog aku.juga selepas aku bertunang. tahun 95.siap buat kad ucapan kreatif lagi.thanks jah..




bukti lebih jelas surat dan sampul surat dari ita.tarikh kat bawah tu tarikh aku ambil gambar bukti nih.


inilah sebahagian kecil dari surat-surat sahabat sejatiku. yang kukenal sejak remaja sampai nak jadi retua ni.

bukti kalian sentiasa di hatiku. walau aku dah 6 kali pindah rumah sejak surat ini korang bagi aku, dah dekat 20 tahun usianya. dah pernah nak hanyut dek banjir besaran kat senai tahun 1998...aku tetap simpan. macamana aku simpan memori itu, macam tulah kau orang semua ada di hatiku.

cuma kesibukan membataskan perhubungan. kita sibuk dengan urusan dunia dan keluarga. kadangkala emosi kita yang semakin matang ini terganggu dengan urusan kerja sampai tak ada mood untuk beramah mesra.kadang sebab jarak dan masa buat kita semakin alpa, bahawa satu ketika dulu kita saling menyayangi dan mengisi ruang hati yang ada saja ruang untuk diisi. kadang pertemuan kita di sekolah  masa tu  buat aku rasa terhibur dan jadi`escapism` aku dari duka kesusahan dan penderitaan keluarga.

sebab itu aku masih kuat menyatakan antara hubungan paling tulus dalam hidup ini ialah persahabatan masa kita masih hingusan. sebab kita mengasihi tanpa syarat. kita tak tahu pun shila nak jadi Dr Phd, kita tak tahu pun Hajar jadi team arkitek, kita tak tahu pun ita jadi bisneswoman, kita tak tahu pun jijah jadi staf dan pengajar kat institusi pengajian, dan aku sendiri tak tahu aku akan jadi macam ini sekarang.

segalanya masih kabur, tapi kita tetap jalinkan persahabatan itu.
(dan sahabatku Astanty yang kukenal di Starp, janganlah kau berkecil hati. kau juga sahabat yang terbaik, yang sudi mendengar keluhan rakan sekerjayamu ini yang hampir gila. terima kasih kerana memahami dan sudi meminjamkan telingamu. kau memang ada bakat jadi motivator, macam abang kau yang terkenal seantero negara itu...)

kadangkala korang semua tertanya kenapa aku menyepi. tak angkat telefon. tak tulis mesej. tak online facebook. dan macam-macam alasan klise aku.aku manusia biasa. yang memiliki simian line di tangan kiri. yang maknanya sangat mudah larut dengan perasaan. ada kalanya aku perlu masa bersendiri mencari diri, agar aku boleh kembali di sisi kalian semua. tapi aku harap korang semua yakin aku mencintai kalian semua kerana Allah, biar apapun dan biar bagaimanapun perbezaan kita sekarang. mungkin berbeza dari berbagai-bagai sudut, dari ideologi politik hingga prinsip jiwa.tapi persamaannya, kamu dan aku saling cinta.aku sayang persahabatan ini.andai kamu semua masih ragu, kenangkanlah balik , bagaimana aku menyimpan surat ini dari kalian, betapalah pula aku menyimpan korang semua dalam hati aku.

buat kawan-kawanku yang lain, aku juga sangat menyayangi kamu semua. cumanya tak ada bukti nak ditunjukkan macam surat-surat klasik antara aku dan mereka ini yang usianya hampir 20 tahun. kalau anak dara, dah bermenantu, tau tak...
jadi, selepas ini andai aku tiba-tiba hilang dan senyap sunyi, sebenarnya aku ada.ada di sudut hati korang semua. macamana adanya korang di sudut hati aku.sama macam surat-surat itu..

Rabu, 13 Oktober 2010

aku, honda dan kenangan

catatan pada 13.10.2010
 rabu,6.10 petang

ini bukan motor aku, tapi serupa la gayanya..

entri ini didorong oleh ira anak buah aku, kenangan yang terbit dari ceritanya dan imran legiman kerana mengingatkan aku seorang yang unik(pelik/kreatif /sengal) kerana mengecat motor dengan ayat-ayat power.

aku ada sebuah motorsikal. honda cup 70.ketika kami memilikinya , tahun 1988. JR 8504 plat nombornya.dibeli oleh Puan Supurah Tahir, bondaku.

masa tu aku berusia 14 tahun. tingkatan 2. abang ijam tingkatan 5. kami sekolah di smpb, kira-kira 9 km dari rumah. puncanya ada motor tu sebab kami selalu pujuk Pn. Supurah Tahir iaitu emakku yang kuat bekerja+garang+baik hati agar membelikan kami motor. aku tak larat nak mengharung 18 km ulang alik setiap hari naik beskal lagi.zaman tu tahun 1988. tanah merah lagi. bila hujan, `gembel`.jalan sikit kena turun sebab tayar beskal dah penuh tanah lembik. kena buang dengan kayu. kemudian kayuh lagi. turun lagi. hei berapa banyak kali nak turun da...tension betul. bila panas pulak, muka kami budak-budak kampung lubuk sipat nih berselaput tanah  merah berdebu. sampai ke kening, bulu mata semua jadi kuning oren.yang paling tak tahan, tudung, kasut ,stokin ,baju habis kuning.sebabnya ialah lori tanah merah akan lalu sebelah kami dengan tanpa belas, menyebabkan debu kuning berterbangan bagai salju winter sonata menyapu wajah suci kami.

masa tu aku tak peduli pada penampilan. tak de masa nak cinta-cinta. jadi kalau aku `kemproh` pun peduli la tak.tapi aku rasa mak patut belikan kami motor. sebabnya kalau mak nak pergi mana-mana kami boleh bawa mak dan hantar mak.. demikianlah kami memujuk mak dengan kata-kata manis sehinggakan pada satu hari...

mak balik dari rumah ah hong. mak kata mak dah belikan moto dari  kedai atek anak ah hong. yeyyyy...sayyang mak.motor tanpa road tax dan lesen. gasak le. tak de polis. dan buat pergi jalan kampung aje.

tapi yang agak tak menggembirakan aku motor tu dikuasai sepenuhnya oleh abang aku..sebab dia DAH BESAR.terpaksalah aku mengikut jadual dia. kalau pergi sekolah tak ada masalah. masaalah akan timbul masa balik. aku terpaksa berlari-lari tunggu abang ijam balik sebelum dia balik. dia akan balik ikut suka hati dia aje. benci betul aku. kalau dia tak nampak aku kat motor tu, dia boleh blah macam tu aje. ingat lubuk sipat dengan parit betak tu dekat?kalau aku tunggu dia, kadang 3 jam aku macam nak mati kat situ. dia ada latihan drama ke, apa ke bukan reti nak cakap dengan aku.

masalahnya motor tu parking belakang kedai wak jani. sepelaung jauhnya dari sekolah. setahun aku sekolah tu, sabar je la bebanyak.

aku tak boleh lupa satu peristiwa.dia balik cepat. tak bagitau aku. sakit betul hati aku menyumpah-nyumpah dalam hati. dengan hati sebal, aku jalan kaki dari parit betak sampai rumah tengah hari panas bedesing tu. ya tuan-tuan, jangan tak percaya..jalan kaki.! marah punya pasal. dalam hati aku cakap, `ah, aku tak mati la tak naik motor tu.`.lepastu aku set nak ngadu kat emak. sampai permatang sepam, ada kawan abang ijam yang duduk depan rumah ani kamari tu ternampak aku. dia sangat kasihan pada aku. dia cakap `jana, nak aku hantar ke?jauh sangat rumah kau`...aku dengan garangnya cakap `tak payahhh`. dalam hati teringin jugak sebab penat wooo. panas pulak tu.cuma kalau aku naik motor dia, habislah keperkasaan aku yang nak aku pamerkan pada mak nanti..
(aku lupa sapa jiran depan rumah ani tu. tapi aku ingat dia sebaya abang aku dan rambutnya keriting. hensem la jugak.kalau ani baca entri ni, bagitau aku yeh)

jadi aku teruskan berjalan

jalan dengan marah ni hilang penat tau tak. nak jadi cerita, dah tinggal beberapa langkah lagi nak sampai rumah, dengan tepatnya sampai sekolah cina depan rumah aku, abang aku dengan sengih-sengih  pun sampai. `naik la`, dia cakap. huh. mati hidup balik aku tak naik. ego. sakit hati. benci. semua bergabung menjadi kemarahan memuncak. bukan tahu nak pujuk. lagi dia tinggal aku ada lah. cis, cis , cis...

sampai rumah aku hempas beg sekolah. aku ngadu kat emak. masalahnya tak ada bukti sebab sampai saing-saing.yang paling aku marah, mak tak marah pun dia. aku bengang betul....
aku sabarrr aje dalam setahun tu. 
bila tahun 1989, aku form 3. yeeeha. aku yang bawak motor ni sepenuhnya.
aku tak kongsi lagi sebab abang aku dah habis sekolah.aku bawa motor ni ke mana-mana. masa tu minyak tak mahal. isi sebotol singgit je. tahan 2-3 hari .aku jadi transpoter mak masatu. mak cakap le nak ke mana, aku bawak.
paling mak suka ajak aku pergi rumah sedara mak kat pt. arif dan permatang palas. kadang pergi rumah kak idah kat parit seraya. kerap juga mak ajak pergi kebun kat bukit nyamuk. jauh tempat tu.. jalan dalam. aku ingat ada la dekat 30 km kut.aku masih terbayang indahnya kampung pedalaman sepanjang nak ke kebun yang mak nak teroka tu.kadang terdetik di hati `ini kampung bunian ke apa`.tapi tak tercakap kat mak. kena sembur karang. hehe
Masa aku form 3-4 aku bawa motor naik dengan imah kawan baik aku. motor tu motor lama, kondisinya banyak yang tak menyenangkan.
sampai satu tahap, kerjanya asyik tak hidup saja. aku sampai naik pro membuka plug dan ganti sendiri. aku gosok-gosok plug tu kemudian tiup-tiup sikit, hidup la pulak.

ada sekali peristiwa, motor aku rosak. masa tu aku form 5.aku jalan kaki. ada jiran aku naik moto. dia form 4. aku ada juga tumpang dia.satu hari aku nak tumpang dia.. 

tapi aku sangat malu kerana dia cakap...`maaf la kak, mak saya tak kasi tumpangkan sesiapa...``..oh, hinanya rasa bila tak berharta.rasa nak menitik air mata aku.
sebab tu aku jadi kuat sekarang. aku dah lalui rasa betapa hinanya kalau miskin. jadi aku belajar sungguh-sungguh. aku nak mak bangga dengan aku, walau mak buta huruf dan miskin, ada juga anaknya yang mampu masuk universiti.kepada orang yang kerek tu, hm...tak masuk u pun. jangan sombong sangat ye makcik. (ini dendam umur 17 tahun. jahat kan aku)

masa aku form 4, motor tu ekzoznya sungguh memalukan aku. bunyinya jadi sangat kuat kerana hujung ekzoznya dah `kerowok` kata orang Jerman. maksudnya dah berlubang. lubang yang membawa kepada tanggal seluruhnya hujung ekzoz itu. bunyi kuat sangat tak boleh kontrol. 
dulu kat kampung aku jadi idola. sebab kurus dan lawa. huh, nasib baik aku tak kawin dengan yang meminati aku sebab aku kurus dan lawa itu. kalaulah jadi, agaknya aku janda sekarang ni sebab aku dah tak kurus walaupun masih lawa. (terima kasih abang sebab cinta kat ayang walau ayang semakin lawa..=))

imah selalu cerita kat aku, kalau budak-budak muda berkumpul, (Abang imah tu kabo kat dia la, ) selalu akan kata dan tertanya-tanya..`siapa ha budak pompuan yang bawa motor bunyi kuat tu?`

nanti budak yang frust sebab aku tak layan chentanya tu kata `huh, perempuan tu? jangan kau tanya...dia itu perempuan racun,...``  hahaha. anehnya aku tak sedih pun dia kata kat aku macamtu. sebabnya aku memang tak hengen kat dia.

aku selalu termenung mengenangkan bagaimana nak reduce bunyi bising tu. macam -macam cara aku buat. semua tak berkesan. imah pun sama. rupanya aku sedar, ada satu aje cara yang berkesan. DUIT. hantar kedai cina A ti. habis cerita. tapi memang tak berkesan sampai bebila sebab aku dan imah memang tak berDUIT!

ada aku kesah. yang penting, aku boleh sekolah. itu aje.

bila tingkatan 5, aku menjaga motor dengan rajinnya .aku cat motor tu dengan cat basikal. warna hitam. lepas tu ah hong puji motor aku`wa, banyak rajin ha, kasi cantik motor`. aku senyum je. sebenarnya entah perli entah apa. sebabnya macam imran legiman cakap, motor aku penuh tulisan apa-apa entah. aku guna berus cina, aku tulis tajuk lagu. aku gunakan cat motor warna silver. cantik sangat la pada pandangan aku.
mak tak kata apa-apa. nanti aku lari dari rumah bawa motor macamana?ha...

kak ira nak tahu, rugi betul kak ira tak tengok motor tu zaman maksu pegang dia. rasanya kak ira kecik sangat tahun 1989-1991 tu. bukan kau paham erti seni pun..kan.=)

motor tu banyak berjasa. dari ilmu dunia sampai akhirat. banyaklah pahala mak sebab belikan anak-anak motor.kalau kak ira nak tahu, untuk senangkan pergerakan, embah beli satu tong besar minyak motor. kalau nak isi sendiri je. punya baik embah kan. (oh, maksu digamit sayu...tak boleh jadi, jumaat ni lepas kelas nak balik kampung, nak jumpa embah.....)selalunya tahan la seminggu lebih gitu.

bila aku kerja kilang  kat pt betak lepas habis form 6, aku naik beskal coper. tu pun puan sapurah belikan kat benut, naik bas. (aku tiba-tiba tersedar memang aku ni tak ingat mak ayah sebab dengan malasnya balik kampung...maaakkkkkk. nanti orang balik ye. 2 hari je lagi.).. satu ketika, waktu naik beskal balik dari kerja dari kilang Kwang Huei .sampai di bengkel kereta depan permatang palas, aku tak perasan kat belakang aku ada sorang gila sex maniac agaknya kejar aku. naik beskal besar. korang yang hidup remaja sezaman aku tentu tahu tentang `begog`.mamat ni tak siuman, rambut putih semua dan menakutkan buat gadis jelita macam aku,.  dia tinggal di pt wahab. yang menakutkan aku, begog kejar aku sambil bawak parang, naik basikal gerabak/besar yang konfirm lebih laju dari basikal aku. aku tak malu lagi dah, aku jerit sekuat hati...tolong...tolong... sampai serak. huh. sorang hero pun tak de. mujur depan tali air parit arif ada sekumpulan budak bujang berkumpul.aku kenal hasni, orang kampung aku.aku minta hasni iringkan sampai lubuk sipat.

begog tak jadi kejar. dia tak selera dengan jantan. selamat hidup aku masa tu. 

aku cerita dengan mak. mak risau. mak suruh aku naik moto. aku keberatan. bukan apa, moto tu dah semput, lebih laju naik beskal dari naik dia. 
tapi aku tak de pilihan . aku terpaksa jalan `darat` yang jauh 2 x ganda untuk kerja. terpaksalah naik moto yang banyak berjasa tu..walaupun aku rasa macam tak sampai-sampai.sekurang-kurangnya aku tak terserempak  dengan begog lagi.

lepas tu, aku rasa motor tu jadi eksperimen kebanyakan anak sedara aku untuk pandai naik motor. termasuklah ira.banyak lagi sebenarnya cerita tentang motor kapcai ni tapi dah maghrib dan hubby pun nak pakai lappy. jadi sekian terima kasih.

best tak kak ira cerita nih?

Isnin, 11 Oktober 2010

aku, emosi,emon dan buku

catatan pada hari isnin, 11.10.10 pukul 11.13 malam

sebenarnya aku merampas laptop ini dari hubby dengan cara yang sangat halus. tadi hubby tertidur sambil buat website. lepastu aku kata kat hubby supaya rehatkan mata sekejap. kemudian hubby pun berehat. kemudian aku menggunakan laptop ini dengan sewenang-wenangnya hinggalah hubby tersedar. tapi hubby dah terlambat. aku suruh hubby rehat kejap lagi. dan akhirnya tertidur semula.

biarlah hubby tidur. kesian. hari-hari kerja keras, tidur sampai 4 pagi. siang kerja kat tempat kerja pulak. demikianlah kasihnya hubby pada aku .rasanya. kalau boleh hubby nak berjaya sekarang juga dengan bekerja sendiri dan jadi jutawan secepat mungkin supaya aku tak perlu kerja lagi.sebab aku selalu mengadu aku dah macam tak sanggup dengan karier ini.kadang seronok, kadang aku sampai migrain.membius jiwaku. memakanku sedikit demi sedikit dengan kesakitan mendepani manusia yang tak mahu dimanusiakan. walau ada ramai yang menjadi penghibur duka, yang sedikit juga mengisi dada.sesak perasaan, sakit pemikiran,hai lah jana...kenapalah dengan engkau ni..(kejap lagi jijah akan marah kerana aku masih lagi fokus pada yang negatif walau sekeliling banyak yang positif).

sementara masih ada rasa nak menulis, aku coretkan sesuatu. lagipun kipas susah mati aku si jijah sang pencinta dah menagih entri baru. nak tunggu entri dia sama macam menunggu aku turun ke 54 kg iaitu balik 19 tahun dulu..

aku teringat peristiwa pagi tadi.masa masuk kelas 4sn 2.
tiba-tiba saja emon dengan wajah bangga mengeluarkan buku yang aku pernah baca. tajuknya Ya`juj dan Ma`juj. emon sengih-sengih sambil cakap...`cikgu, saya baca buku ni..``
aku kata, `bagus emon, beli sendiri ke pinjam library?`  emon kata ` beli lah cikgu..`



aku suka sangat.tahniahlah emon. semakin sayang cikgu pada kamu. mungkin kecil di mata orang .tapi besar di mata aku.kenapa?
sebab emon boleh saja pilih cikgu mana-mana dia suka untuk tunjuk buku apa yang dibacanya. tapi aku terharu emon pilih aku. sedikit sebanyak aku terfikir, mungkin ideologi yang aku paksakan kepada budak-budak ini sedikit sebanyak menyerap dalam batu jemala emon.ya, aku memang memaksa. aku terpaksa memaksa.kalau mereka nak menjadi terbaik, mereka kena banyak korbankan masa dengan membaca.bukan sekadar buku teks, tapi buku-buku ilmiah yang lain. dan aku sangat suka bila emon pilih satu buku yang perlukan minat dan mental yang kuat untuk bacanya sampai habis.jarang pelajar yang berusia 16 gemar dengan buku ilmiah seperti ini.tahniah kerana menempatkan diri dalam kumpulan `jarang` itu.
ada juga beberapa orang yang rajin membaca. fatin dahlan,zuraika, aimi, mira dan beberapa lagi.

tanpa baca, mustahil mereka boleh menulis dengan baik.sebagai guru, aku dan semua guru bahasa yang lain dapat menelah sejauh mana pembacaan seseorang pelajar melalui huraian karangan saja. meneliti gaya bahasa, sudah nampak kematangan atau ketandusan isi.sudah tahu idea yang diberi itu berdasarkan pengetahuan atau rekaan semata-mata.
dalam bahasa, aspek keintelektualan menghurai dalam karangan adalah satu-satunya perkara yang guru tak boleh tolong.KAMU YANG KENA TOLONG DIRI KAMU SENDIRI!
banyak membaca akan buat kamu cerdik,tulisan kamu nampak pandai dan memandaikan orang lain.

entri kali ini aku limpahkan puji-pujian untuk anak-anak buah aku yang rajin membaca. ya, aku bangga kerana anak buah aku rajin membaca. aku suka aimi juga. karangannya membuat aku rasa dihargai. dengan kebagusan bahasa, kemantapan fakta dan keindahan tatabahasa. acapkali aku sarankan kepada rakan dalam kelasnya agar contohi karangan aimi, tak tahulah mereka ikut atau tidak.

sudah aku katakan, dengan membaca, kita tak bodoh. justeru tidak membodohkan orang lain dan paling penting tidak dibodohkan sesiapa.

hati hati juga, jangan salah pilih bacaan.baca yang baik-baik saja.supaya otak tak rosak.
---------------------------------------------------
nota untuk emon.
---------------------------------------------------
sehingga kini cikgu masih terbayang manisnya senyuman kamu dan gerakan kamu mengeluarkan buku itu dari beg.tunjukkannya kepada cikgu, cikgu rasa sangat tersentuh. aduhai, cikgu menganggap bebelan cikgu selama ini diberi perhatian. terima kasih Allah, kerana bukakan pintu hati anak-anakku untuk membaca. semoga mereka jadi manusia pandai dan memandaikan orang lain..

ayuhlah anak-anak, terutama 4SN2, 4Teknik 3 dan 5P2.saya mencabar kamu semua untuk jadi manusia yang rajin membaca, kalahkan emon dengan segera.catatkan apa kamu baca dalam diari kamu, kalau kamu rasa dah banyak sangat dan layak dapat hadiah, datang jumpa saya. saya akan lihat senarai bacaan itu, saya pilih rawak untuk kamu huraikan sinopsisnya. kalau saya puas hati, cikgu akan beri penghargaan
.nak ke tak nak?

Rabu, 6 Oktober 2010

muhasabah hari ini,kenapalah ye...

catatan dibuat pada 10.00 malam, rabu, 6/10/10

aku menulis catatan ini untuk menambah keinsafan dalam diri.



pagi- 6.45-
 keluar rumah dengan iringan pandangan sayang dari hubby. hm..seronoknya bila aku keluar kerja lebih awal dari hubby, dah terbalik. patut isteri hantar suami di muka pintu, ni suami pulak yang hantar aku sampai pintu pagar. lepastu hubby akan pandang aku sampai aku hilang dari pandangannya. kalau aku rasa keadaan tak bahaya, aku akan menoleh pada hubby bila dah keluar simpang, tapi lazimnya aku tak pandang belakang dah. bahaya, kereta banyak. aku bukan expert sangat...aku suka pagi aku, aku gembira mendapat kasih sayang yang melimpah ruah dari Mu ya Allah, yang melebar pula kasih itu kepada suamiku. walau tak terungkap dengan kata-kata, hatiku merasainya.
hai...
 "fabiayyi ala i rabbikuma tukadziban" (Maka ni’mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?). Kalimat ini diulang berkali-kali dalam surah Ar Rahman.  


pada paginya aku bersyukur, tengahari nanti bagaimana?


7.30 pagi-


masuk kelas aku sendiri. tak sempat nak bincang pembetulan, aku sibuk menerangkan tentang draf sijil berhenti pada budak-budak ni. macam biasa, sentiasa menguji kesabaran. ada telinga tak mahu dengar, ada mata tak mahu tengok... Ya tuhan, sabarkanlah aku dalam menghadapi kerenah anak-anak ini...


8.15 pagi


makan nasi lauk ikan goreng dan soya bean. lepas ni nak ke kelas pemulihan pulak. rasa hati nak mengelat aje, tapi kesian pulak pada cikgu Fadli handle sorang-sorang. akhirnya masuk juga la. tapi harini kelas aman saja. lebih-lebih pun kucing  buat lawak tak kelakar dia. haru biru juga makmal bahasa tu.tapi aku malas nak tegur. fadli ada
aku pakat dengan fadli nak tamatkan pada 9.50 pagi.letih. 


rasa heaven juga. kelas 4Sn 2 dan 4 Tknk 3 dicutikan. kelas tak cukup untuk PMR. dapatlah berehat sekejap.


10.45 pagi


memang Tuhan betul-betul nak uji kesabaran aku. ada kelas seni. 3 kelas ini bergabung di makmal blok A. Fcui dah tunggu aku di koridor. sempat dia mengadu..`cikgu, kelas sangat bising, ramai orang cakap-cakap tak henti-henti...`  
eh, ada cikgu tak tadi?`..`ada, tapi mereka sangat biadap, kurang ajar. kesian cikgu tu pun tak tahu nak buat macamana lagi..`


aku dah suspen. aku dapat bayangkan kalau mereka semua bergabung. memang haru biru.
bila aku sampai, memang betul yang aku jangka. ada kelas yang macam dalam disko, semua langsir ditarik untuk jadi gelap. aku masuk kelas aku, p4 gabung dengan p5.tapi aku tak tahu dah nak bezakan mana satu budaknya, berserabut.
bila keadaan dah tenang, aku bagi kertas, contoh lukisan dan minta semua buat tugasan. yang baik, terus saja buat kerja walau mulut becok. asal buat kerja, aku tak kisahlah. nasib baik makmal ni jauh dari kelas periksa. kalau tak, pitam aku.


yang dah terlena, tak upaya aku nak gerakkan. dah bulan 10, sepuluh bulan aku nak kejutkan setiap kali aku masuk, kerja tak buat juga...akhirnya, aku diamkan lagi...sabar jana, sabar...aku masih berharap.


ada yang bercengkerama pulak tu. duduk belakang sekali, macam siput aku tengok bergesel-gesel. sakit mata aku. 5 kali aku tegur, elok-elok aku panggil tak maunya mengikut.akhirnya dengan suara aku yang ala-ala petir aku menjerit ala-ala memaki, baru nak bergerak untuk  berpisah. itu pun dengan muka muncung-muncung sambil merungut. tak buat juga kerja..ya Tuhan, harapnya kesakitan jiwa ini dapat jadi penebus dosaku.


ada sorang budak, aku rasa 5 kali aku pujuk buat kerja..menjawab pulak tu. tak mahu buat. aku perhatikan saja. akhirnya buat sesuatu yang betul-betul menguji kesabaran aku, dia main telefon bimbit!
bayangkanlah, aku bukan tunggul. aku ada perasaan, aku sangat menghormati orang hatta anak murid yang lebih muda tentunya dari aku. tapi kenapa tak boleh menghormati aku?
aku datang ke tempatnya, aku nak ambil telefonnya. dia berkeras tak mahu bagi, boleh diajaknya aku ini bergaduh..aku dah naik hantu...aku menggigil menahan marah, tangan dah nak melempang aje..tapi tertahan di pertengahan jalan.
akhirnya aku berkata kepadanya..
`kalau saya tampar kamu, belum tentu kamu dapat apa apa. kamu memang tak nak berubah. 10 bulan saya berlembut, kamu tak pernah cuba ambil peluang itu.
kamu marah kalau saya bandingkan dengan abang kamu. tapi , abang kamu tak pernah buat cikgu macamni. dia hormat dengan cikgu...jauh., memang sangat jauh dari kamu.`
biarlah hatinya terluka dengan perbandingan itu. aku lebih terluka kerana dia tak pernah mahu mengambil peluang yang aku beri.
aku tak jadi lempang dia. aku tak jadi bawa hal ini ke atas. dia berjanji nak buat kerja aku. masa berbaki 10 minit sedangkan kawan-kawan dia yang baik-baik itu dah mula hampir sejam tadi. 


sebelum aku pergi dari tempatnya, aku bertanya.`.apa salah saya pada awak`?..dia diam..kemudian menggeleng.dia minta satu peluang. aku beri peluang terakhir. aku katakan padanya,` selepas ini, kalau kamu tak mahu belajar , jangan tunjuk muka di kelas saya...kalau mahu duduk kelas, kamu kena buat kerja yang saya suruh`.


entah. aku tak tahu apa yang ada dihatinya.
yang penting , aku melihat pelajar yang lain trauma dengan kegilaan aku. seumur mereka tak pernah pernah tengok aku mengamuk, marah sampai menggigil dan nak menampar orang.


mujur aku tak lakukan.aku tak mahu apa-apa terjadi padanya. pada aku juga.aku sangat berhati-hati untuk gunakan tangan aku kerana aku memiliki simian line /garis tengah yang lurus di tapak tangan aku.


carilah sendiri apa maknanya simian line.makna tafsiran orang dulu-dulu,bahaya tu. dengan campurtangan syaitan, tak mustahil kelebihan ini menjadi kemudaratan. ye lah, tengah marah.. mesti syaitan suka. mesti aku kena rasuk dan tak ingat. mujur Tuhan menyabarkan aku.


dan apabila malam yang hening begini, aku sangat bersyukur aku tak pukul dan tidak melaporkan apa-apa.bila hatiku tenang, aku boleh berfikir, kemarahan dan kekasaran pasti tak mampu menyelesaikan masalah.
aku maafkan kesalahan anak murid aku tu. agar ia menjadi terapi kepada jiwa aku.agar dia mendapat hidayah. agar dia sedar, peluang sentiasa ada kalau dia nak berubah.


aku tak mahu hidup aku berakhir dengan tragis dan kebencian.sama ada aku bertahan, atau aku bertukar kerjaya.


entahlah.
memang aku rasa mungkin aku patut tukar kerjaya satu masa nanti kerana aku tak sanggup menghadapi hari-hari seperti hari ini pukul 10.45 pagi.sungguh, sekalipun lagi aku tak sanggup.rasanya cukuplah aku depresi selama 13 tahun ini.aku tak mahu menambah bilangan guru yang dapat rawatan psikitari.
dan alasan kedua aku sudah tak tahan bila doktor naikkan dos aku dari 5 mg ke 10 mg semalam..!
di sebalik kesakitan jiwa ini, sebenarnya aku pasti  mendapat nikmat yang banyak.cuma aku yang belum jumpa apakah dia. oh Tuhan, Ampunilah aku. aku memang banyak mendustai nikmatMu..
`.



ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com