Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 15 Jun 2011

Memoir Aku Seorang Cikgu (Part 6)

15  jun 2011. (rabu).3.12 petang

pelbagai pengalaman pahit manis dapat aku kutip sepanjang berkhidmat di sekolah ini.mendapat kejutan, persekitaran baru, kawan baru, gaya hidup baru...semua baru.

kerana muka aku nampak garang, aku dilantik jadi guru disiplin dan guru pengawas. salah satu tugas daripada 490 tugas lain seorang guru pasca 90-an. masa tu aku masih muda, orang muda cergas je.umur 23 tahun adalah umur yang sangat hijau aku rasa dalam menempa pengalaman.

aku tak tahu aku ni garang sangat ke. tapi tahun lepas ada seorang bekas murid aku (umur dah 20-an) jumpa balik dalam FB kata kat aku,`salam cikgu, seorang cikgu yang garang  masa saya sekolah dulu`...

entahlah, tapi masa tu aku mengajar budak menengah rendah yang umur sekitar 13-15 tahun. masa ni budak sangatlah aktif. adrenalin melebih-lebih. jadi aku kena garang. kalau tidak yang terjal nanti pijak kepala pulak.dengan garangnya aku ni lah banyak sungguh peristiwa yang tak dapat aku lupakan berlaku.

aku memang pantang tengok budak kecik bersolek pergi sekolah. paling geram yang cukur bulu kening, kemudian cover dengan celak. kalau buang celak tu nanti licin je muka tak ada bulu langsung macam ikan keli. kerana aku cikgu disiplin, aku berani aje bertindak ikut apa yang aku fikir logik. contohnya kalau dah degil sangat bagi warning banyak kali tak mahu dengar, aku panggil budak tu ramai-ramai kemudian aku celakkan pakai permanent marker dan suruh berdiri depan bilik guru.

ada yang serik, ada yang tidak..tu belum baju senteng, tudung singkat, kain macam nak ke sawah...
pelajar cina kalau kelas-kelas hujung tu, datang sekolah untuk tidur aje. kalau bangun tidur pun nanti bergaduh atau ponteng. ada seorang tu aku ingat lagi tingkatan 2F, memang penidur tegar. kawan-kawannya bagitahu tak payah marah-marah sebab buat sakit mulut saja. setiap malam budak tu pergi disko sampai 3 pagi. memang la mengantuk..



sekali peristiwa aku nak masuk kelas aku terpempan depan pintu. ada ke patut ada anak siapa entah tulis guna marker pen besar-besar kat pintu  `CIKGU DAN ANJING DI LARANG MASUK`.agak kurang ajar budak tu. masalahnya sapa nak mengaku. budak pagi kata budak petang, budak petang kata budak pagi.last-last aku rasa budak tu hidup dia mesti tak tenteram sebab kena sumpah dengan cikgu setiap kali mereka terbaca tulisan tu. yang pasti tu mesti kerja budak melayu.

kalau kita dah lama dalam perkhidmatan kita akan pakar dalam bidang kita. aku rasa salah satu kepakaran guru ialah tengok tulisan dah tahu pelajar itu bangsa apa.dari segi bentuk huruf dan lenggok bahasa memang boleh teka. aku ada seorang kawan guru namanya kak Ita. (arwah) meninggal kena sakit darah tinggi di usia 30-an. satu ketika, kak ita sangat tension dan menangis berhari-hari kerana ada budak tulis nama dia dengan sesuatu yang tidak baik. aku tak ingat apa, tapi gaya-gaya mencarut lah.

kalau aku nak buat macam kak ita aku rasa aku boleh jadi gila. dekat bengkel seni tu, macam-macam benda budak tulis tentang aku, kalau dapat budaknya aku lempangkan aje. kurang ajar sangat kan. satu ketika, ada budak cina perempuan yang sangat anti dengan aku sebab dia sangat banyak kali kena marah kerana sikapnya yang menjengkelkan telah mencarutkan nama aku di meja bengkel. aku dapat tangkap dia sebab aku akan chek setiap kali budak nak keluar dari bengkel setiap meja kerusi. aku lempang dia sebab kurang ajar sangat.

esoknya dia datang bawa parent dan adik beradiknya. aku dipanggil ke bilik penyelia petang.aku tak kisah, aku cakap je la apa yang benar nanti. belum sempat aku kata apa apa, abang budak tu jerit nama aku..`Puan Jana?`...kemudian dia bebelkan adik dia dalam bahasa cina.entah apa pun aku tak faham. kemudian dia terangkan kepada mak dia siapa aku. kemudian budak perempuan tu kena marah family dia semula. hahaha. korang tau kenapa? sebab abang budak tu ialah bekas ketua pengawas di bawah seliaan aku masa dia sekolah sesi petang...jadi dia tahu apa aku buat bukan nak menganiaya adik dia, cuma nak bagi pengajaran. kes berakhir dengan macamtu saja.

KALAU AKU TAK NAK, KAU NAK BUAT APA?

peristiwa ni berlaku pada kawan baik aku, Ina (inot). masa tu Inot baru posting. masih takut-takut. dia datang pada aku menangis-nangis. aku tanya kenapa. dia story, ada sorang budak tingkatan 2 tu biadap dengan dia.Inot suruh budak tu pungut sampah kat meja dia sendiri. tengok inot lemah lembut gitu, naik tocang le budak tu. lagi dia angkat kaki dia atas meja macam along dalam wayang sambil cakap  `kalau aku tak buat , KAU nak buat apa`? apa perasaan korang kalau anak kau panggil `engkau` kat kau?menyirap kan?inot tenung dia, lagi dia jegil mata kat inot.

aku tanya Inot, `kau buat apa not?`...`saya nak buat apa kak, saya tengok je la. nak dipukul badan besar...`..ooo, tu yang lepas tu tak tahan dan menangis mengadu kat aku..hehehe....kalau aku yang kena memang aku rotan je.hm, anak siapa lah tu...korang bayangkan, budak umur 14 tahun boleh cakap macamtu dengan cikgu dia. entah macamana dia cakap dengan emak bapa dia kat rumah. sah-sah anak derhaka ni.

rasanya sekarang budak tu dah kahwin, umur agak aku dah 24-25 gitu. aku berdoa semoga dia tak mewariskan kejahatan kepada generasi dia.kalau tak habis disumpah seluruh keturunan dek cikgu-cikgu...

MAGEN

aku ingat sorang budak nama magen.nakal nauzubillah.asyik kena rotan dengan penyelia petang. tapi budak-budak ni cerdik. nanti mereka masukkan buku buat alas punggung. kalau kena sebat tak sakit. tapi Cik Rahmat lagi cerdik. dia pakar dalam membezakan bunyi punggung beralas buku atau tak. kalau dia pukul bunyi kelepek..kelepek semacam je, dia suruh budak bukak seluar. haha. kalau kantoi ada buku, mati budak tu kena sebat double sebab menipu. takut betul budak-budak dengan cikgu rahmat. nampak dia lalu terus mencicit lari.

si Magen ni punya nakal sampai mak dia datang sekolah jumpa kami dan cakap, `cikgu, saya mahu kasi berhenti ini budak, baaanyak kasi susah sama saya, balik kampung, jaga lembu lagi bagus!!`...kemudian Magen pun berhenti. tapi tak balik kampung pun. lepas berhenti tu rajin pulak datang sekolah. terpekik terlolong kacau kawannya dalam kelas.ronda-ronda dengan baju cap tengkorak dia tu tawaf sekeliling sekolah. satu hari dia buat perangai hero tamilnya tu. dia cakap-cakap sekuat hati dan jerit-jerit. menceroboh sekolah segerombolan dengan budak-budak tak bersekolah. Magen tak perasankan aku yang perhatikan dia dari tingkat atas. aku tengok aje, apa lagi yang dia nak buat.

masa tu jauh lagi dari tempat aku berdiri. sambil dia berjalan, dikerumuni hero tamil lain, bangga bercerita ntah apa benda mereka buat bising. bila dah dekat betul-betul kat blok bawah tempat aku berdiri tu aku jerit kuat-kuat nama dia. `Magennnnn!!!`. terperanjat beruk dia dan kawan-kawannya. dia tak pasti siapa yang sergah dia tapi dek terperanjat tu mereka bertempiaran lari tak cukup tanah.ada yang lari ke depan, ke belakang, terjatuh pun ada. terperanjat punya pasal. aku rasa kelakar sangat, budak-budak dalam kelas pun pakat jenguk ke bawah dan gelak ramai-ramai. hm, aku ingat berani sangat.hehe... lepas tu tak pernah jumpa magen lagi.

CANTIK TAPI TAK CERDIK

peristiwa berlaku dalam kelas 2H kalau tak salah aku tahun-tahun 98 gitu.aku sangat letih kalau tengok budak-budak ni tak faham-faham , tak boleh ke buat rutin bersihkan kelas tanpa perlu disuruh. suka betul bergelumang dengan sampah. jijik tekak aku tengok kotor betul kelas dengan sampah sarap dan habuk serta kerusi meja tunggang langgang. budak perempuan hampir separuh kelas tu. muka masing-masing putih melepak bertempek bedak, kening cukur, kuku runcing, baju licin berseterika.pendek kata menangis lah Tiz Ziqyah tu kalau tengok. tapi kat bawah kaki tu kalau pijak boleh tergelincir la rasanya sebab dengan kotor dan basahnya plastik bekas air minuman.bersepah-sepah.

konon nak guna cara psikologi kali ni. aku diam aje. aku duduk dan tengokkan muka semua. memang la diam.tapi tak seorang pun bergerak ambil penyapu ke, pungut sampah ke. jadi idea aku ialah kaedah `kapimpinan melalui teladan`. aku dengan tenangnya ambil penyapu. sapu bahagian depan. kejap algi aku harap ada la sorang dua budak perempuan yang ambil sapu tu dari aku. eh, dah bersih depan ni tak ada sapa pun gerak. aku sabar lagi.

aku gerak ke meja murid pulak. aku sapu kat tepi-tepi anak dara semua tu. saja je aku uji , aku kata `tolong alihkan kerusi, saya nak sapu tempat kamu ni...`...kalau korang kat tempat budak tu, sanggup tak kau biar cikgu kau sapukan tempat kau?fikir tak betapa kau merendahkan martabat cikgu kau bila kau buat begitu? aku yakin kalau korang yg jadi budak-budak   tu mesti ambil penyapu dan menangis-nangis minta maaf kerana buat cikgu macam tu kan. sebab korang baik dan berakal.

tapi, korang tahu apa budak-budak tu buat?bila aku suruh angkat kerusi sebab aku nak bersihkan tempat dia, bukan kata nak minta maaf dan ambil penyapu tu untuk sapu sendiri... lagi diaorang angkat kerusi SURUH AKU SAPU!

aku tak tahu nak marah atau menangis. bebal sangat kah fikiran, tak tahu bezakan cikgu atau tukang kebun. tak tahu bezakan cikgu betul nak sapu atau perli sikap mereka...aku rasa sedih sangat.

TAPI, tiba-tiba ada seorang BUDAK LELAKI CINA datang padaku dan kata `cikgu, biar saya sapu!` . kemudia dia pandang budak-budak perempuan melayu tu dan kata `lu orang tak ada otak ka suruh cikgu sapu lu punya tempat !  haiiiyyaaa...`

kelas pun jadi senyap. aku bersyukur kerana ada lagi manusia yang tak buta hati. yang penting dia menyelamatkan maruah aku sebagai guru yg nak main psikologi tapi tak berjaya.
bila aku terkenang kembali peristiwa ini aku berdoa pada Allah supaya budak lelaki cina itu mendapat kebaikan dalam hidupnya . sekurang-kurangnya dapat isteri yang baik dan RAJIN MENYAPU RUMAH.dan semoga budak-budak perempuan itu berubahlah jadi baik. agar tidaklah jadi suri rumah PEMALAS. harap muka saja cantik, tapi fikiran tak cerdik, buat apa.

1 comments:

siti azizah Sang Pencinta berkata...

huhuw... tak tahan perut aku ni ana oiiii..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com