Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 22 Mac 2014

mia,tantrum dan cici senget

macamlah mami ni tak sibuk sekarang. teringin sangat menulis tentang adik. mm,tengoklah setakat mana mata mami tak ngantuk,tangan mami tak letih.
--------------------------------------------------------------
 22/3/2014.1.32 pagi.

entri terbiar sejak beberapa hari lalu.
malam ni ada kekuatan untuk menulis semula,sebuah memori indah untuk adik kenang bila adik besar nanti.
 adik, sekarang ni tantrum adik semakin menjadi-jadi. lebih-lebih lagi kalau adik nak kena hantar ke sekolah, bergulung-gulung kat leher bapak,meraung-raung macam kena siksa.  adik,adik manja sangat ye? amboi,bila mami tanya teacher,elok je bapak hilang dari pandangan, adik pun senyap dan main-main je dengan kawan-kawan.

adik janganlah menangis selalu,belas hati kami nak hantar adik,tapi kalau tak hantar,macamana kami nak kerja,nak cari duit sekolahkan adik,nak belikan cici adik,nak beli pampers dan susu adik?adik nanti bosan duduk rumah sorang-sorang...

tapi mami rasa sedih,sebab kawan mami,makcik yati yang antar anak saudara dia kat sekolah adik tu cerita,teacher bagitau dia adik akan menerpa pintu setiap kali dengar kereta berhenti. adik ingat bapak n mami datang ambik adik. adik akan hampa kalau tu bukan kami. hadui,pilunya hati mami mendengarnya.

patutlah kalau petang mami ambik adik,adik akan terjerit-jerit sambil terlompat-lompat kesukaan. adik jerit kuat-kuat sampai satu taman boleh dengar,teacher terpaksa tutup gril sebab tak nak adik meluru ke depan sebelum mami sampai. bahaya!

adik,sejak adik ada cici senget ni bukan main adik berkepit dengan dia ye. wah,cici yang lama adik main lempar-lempar aje. tak baik tau dik,kesian cici gegerl tu, masa adik mula-mula tukar sekolah,seminggu dua tu cici tu la yang temankan adik kalau adik sedih,sekarang nak pandang pun tak mau. kalau adik tak mau,kita sedekah je lah kat orang lain yang memerlukan. boleh?

ada sapa-sapa nak tahu kenapa toys adik nama cici?sebabnya ialah,semua benda yang kiut,kecil dan tahap `baby` adik akan datang dekat,cium dan pegang sambil kata `cicciiiiii....`.  semua lah dia panggil cici. penyayang betul adik ni. tapi mami sedikit bimbang,adik cepat betul menyerap semua perkara,sampai yang tak baik pun adik serap juga.

terus apply pulak tu. tadi kita tengok rancangan tanah kubur kat oasis, ada makcik didie alias tu berlakon jadi orang jahat,jerit-jerit,pukul-pukul pembantu rumah dia. adik pun apa lagi,jerit-jerit dan pukul mami macam makcik didie. astaghfirullah,adik,tak baik buat macamtu. yang ending cerita, makcik didi tu mati kena siksa, pembantu rumah tu doakan dia, tak pulak adik tiru,eh..adik,adik...
inilah cici gegerl adik yang sedih sebab adik tak sayang dah

adik ingat tak macamana adik dapat cici baru. masa tu kita jalan-jalan kat jusco depan rumah kita. lepas tu bapak ajak adik tengok anak patung kat hot market. mami kata tak payah, nanti adik angkut apa pulak nak bawa balik.

bapak degil,nak bawak jugak. adik masa nampak anak patung, terus lari laju-laju kat situ. ada banyak sangat anak patung. adik terus pergi kat rak. ada 2 warna cici. satu,yang krim ni. satu lagi yang warna coklat. adik terus sambar yang warna krim,peluk kuat-kuat. adik kata `cici,cici`.

bapak kejar adik,adik lari laju-laju sambil bawak cici. auntie depan kedai hot market tu sampai gelak-gelak tengok adik.adik lari jauh-jauh. bapak kata nak tukar cici,cici yang adik pegang tu senget, telinganya macam tenggelam,kepalanya macam tak center.tapi adik peluk cici tu kuat-kuat. adik takut bapak sebenarnya nak pulangkan cici tu ke kaunter. adik tak peduli pujuk rayu bapak. nasib baik cici yang adik pilih tu seploh ringgit aje. kalau seribu?mana la mami nak cekau duit nak..

masa nak bayar cici pun adik tak kasi bapak. terpaksa kakak kaunter tu ambik cici lain yang sama untuk scan harga. bila adik dah pasti kita jauh dari kaunter,baru adik tak peluk cici sangat. tapi adik sangat sayang pada cici senget tu, mami nak pinjam pun adik tak kasi!



inilah cici senget buah hati adik ni. mami cakap tak caya,nak sangat. mm,memang ternyata adik sayang sangat. tidur malam mesti ada dia, kalau mami ambik pelan-pelan pun adik tahu,nanti adik nangis.









inilah buktinya adik tidur mesti bawa cici senget ni.sayang betul adik kat dia.nanti kalau adik cium cici,adik sampai bunyi `muah!muah!

















tengok,kat bawah tu 2 cici adik sebelum ni,tergolek macamtu aje.dulu, 2 cici tu lah yang adik sayangkan sangat,kan. adik tau tak, tak baik tau buat macam tu,peribahasa kata, `sudah dapat gading bertuah,tanduk tidak berguna lagi`.

apapun,mami harap adik sayang cici ni sampai lunyai.tak payah ganti yang baru cepat-cepat. belajarlah setia,nak...

3 comments:

TANTYSTARP berkata...

Comel...

Comels berkata...

sapa comel?mia,cici atau aku tan?haha

siti azizah Sang Pencinta berkata...

huhuww.. dah lama nunggu tuan tanah nulis.. baru ni le dapat.. nasib ada mia.. kalau tak berkubur la.. rumah ni.. hehehhehe

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com