Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 20 Oktober 2011

Penanda Buku (2):Man JAdda wajada

8/10/2011.sabtu

minggu lepas minggu keusahawanan di sekolah aku, STARP. ikut hati malas nak buka gerai, tapi mengenangkan ikrar sendiri yang tak mahu lupa diri bila dah tak berapa susah ni, ditambah pula semangat fatin, zu dan beberapa anak buah yang berkobar-kobar  betul nak belajar berniaga, akhirnya aku memutuskan ambil juga gerai. sebab aku orang terawal, kak zehan bagi gerai baik punya.nombor 1!

                                           bersama YB Bukit Batu yg beli 10 bookmark angrybird untuk anak beliau, Pn Pengetua ,Pn PK  dan YDP PIBG yg singgah ke gerai comels.

selalunya kalau hari usahawan begitu, orang melayu terutamanya asyik nak jual makanan, makanan dan makanan. ada 24 gerai, semua nak jual makanan. aku malas dengan klise itu.lagipun aku tak pandai sangat bab masak-masak ni. tak rajin pun ia juga.

jadi, aku juallah apa yang aku minat dan suka serta pandai membuatnya.aku jual lukisan dan penanda buku.letih juga nak menyiapkan beratus-ratus penanda buku dan lukisan,sambil pula menanda kertas jawapan spm.tapi kalau hati dah suka.....

sebenarnya niat aku selain menajamkan kreativiti, yang penting aku dapat menyebarkan kata-kata motivasi kat bookmark tu. manusia ni perlu diingat-ingatkan selalu, memang tahu tapi selalunya lupa. jadi, mudah-mudahan memberi manfaat untuk aku dan mereka semua.

mulanya aku takut nak jual benda lain daripada orang lain. tapi kalau tak cuba mana kita tahu kan. kelebihannya, walaupun mungkin tak habis terjual tapi simpan 3-4 tahun pun tak basi.

untuk kepelbagaian, aku tanya budak, apa ye yang budak-budak suka kalau digambarkan?mamat jawab, cuba cikgu jual angry bird dan Domo. memang, bookmark yang paling cepat habis ialah angry bird .
 yang hitam,kuning dan biru tu bookmark angry bird. ada 44 keping,
semua habis dalam masa yang cepat sekali.
musim angry bird mengawan sekarang ni...

ada parents yang cerita balik kat aku bahawa anaknya bergaduh sebab nakkan book mark angry bird tapi maknya beli satu je. yang satu lagi gambar lain. parent tu kata `i beli untuk mereka tengok seni kata motivasinya, tapi mereka nakkan gambarnya!`..heh..budak. tengah gila-gila sekarang musim angry bird .apa benda game pun aku tak tahu. kalau kita rajin kaji trend semasa dan sedikit kreatif, kita akan dapat untung 5-6 kali ganda. contohnya, untuk model angry bird punya bookmark sahaja aku boleh dapat hampir Rm50 bagi modal yang tak sampai Rm10!modalnya cuma sticker, kertas,pen dan idea.....................................


....................................................
aku sambung entri yang terbengkalai ni setelah 12 hari aku tinggalkan.
sekarang pukul 12.13 tengah malam, khamis, 20 /10/2011.

Terima kasih Allah, memberikan aku perjalanan hidup yang berwarna warni, yang menjadikannya sangat berisi dengan cerita suka dan duka. sungguh, segala kejadian sama ada baik atau buruk mempunyai hikmah yang tak terkira banyaknya. paling penting walaupun ada sebahagian kenangan itu amat menyakitkan ia menjadi ubat yang begitu melegakan jiwa setelah kita berjaya melepasinya.

aku mengalami kesan spritual yang tak dapat aku gambarkan kepadamu kawan, cuma aku boleh bercerita bahawa setiap kesakitan yang aku tempuh dulu membentuk siapa aku sekarang. empatiku melimpah ruah melihat kesusahan orang lain. bila aku terpandang orang tua yang masih gigih bekerja mencuci tandas, merumput kebun atau menyapu jalan ,aku terkenang jerih payah ibu ayahku. melihat mak minah atau mak teh membancuh air dan memasak di kantin, terkenang kak long yang dulu pernah bekerja di kantin kilang dari pagi sampai malam. terpandang ibu-ibu setengah baya baru pulang kerja dari kilang bila aku memandu pagi-pagi ke sekolah, teringat kak roha yang siang malam berhempas pulas mencari rezeki sebagai ibu tunggal.

inilah mak teh dan mak minah yg setia memasak untuk kami setiap pagi, cikgu yang kelaparan.

begitu banyak perkaitan hidup semua orang yang memberi kesan padaku. sebab itu aku tak tergamak marah-marah kalau mak teh lupa bancuh air sebab terlalu sibuk, aku ke dapur buat sendiri. aku tak gamak lalu sebelah kakak cleaner tanpa menyapa atau sekurangnya tersenyum kerana mereka juga ibu dan kakak kepada keluarga di rumah. aku tak lepas mendoakan ibu ayahku setiap kali terpandang orang tua yang masih bekerja pada usia patut berehat di rumah kerana kejerihan yang sama pasti tertanggung di pundak orang tuaku masa mereka bekerja menghidupiku.

Tuhan, aku punya empati.cuma aku masih seorang penyimpan. aku simpan dalam-dalam semua itu di lubuk hati. hanya kau kawan, yang setia membaca tulisanku ini yang tahu hati ini bagaimana. aku jarang mengungkapkan perasaan ketika berbicara kerana aku rasa lebih selesa menutupi sebahagian perasaanku di khalayak. kawan, kau kukira lebih mengenali aku kiranya kau setia membaca tulisanku. aku lebih dekat denganmu kawan,melalui bicara hati ini. dan biarkanlah begitu. aku sukainya.

malam ini kulihat sudah 14958 kali blog aku dikunjungi.aku sangat berbesar hati dan terharu kawan atas kesudianmu berkongsi rasa di sini. sebab itu aku sedaya mungkin menulis sesuatu yang bermanfaat untuk kau ambil,agar kau tidak sia-sia bila datang ke mari dan aku tidak menghabiskan masa dengan sia-sia menulis sampah. sebab itu kawan, bersabarlah kalau aku lambat menulis. aku menunggu rasa yang sesuai, isu yang sesuai.

kawan, rupanya Allah mencanai aku sebagai insan seni terutama bidang lukisan dengan perjalanan yang sangat hebat. melukis bukan senang tapi tidak juga terlalu susah. ia sama saja dengan apa juga pekerjaan di dunia ini. kalau kau buat sesuatu dengan cinta, hasilnya memang sangat baik.memang bakat itu penting, tapi kemahuan, motivasi dan keadaan yang `memaksa` kita mengoptimumkan bakat itu juga main peranan yang besar.

aku bersyukur kini kerana Allah mengujiku dengan kesempitan yang sangat sulit digambarkan ketika aku menyambung pengajian di UiTM dahulu. macamana ye sempitnya?em,contohnya dalam seminggu, 3 hari itu dompetku ada RM1 atau 2 sahaja. macamana aku survive?
aku ambil tempahan melukis artwork kawan-kawan.kadang ada sesetengah gambar yang tak sanggup mereka lukis untuk folio. contohnya Kak Nisa, dia geli nak lukis ular sawa tapi suka ambil gambarnya untuk jadi subject matter. maka akulah yang melukiskannya. kak step kadang terlalu letih nak buat gambar burung atau apa, aku lah yang ambil upahnya,kak eli terlalu banyak kerja lain nak disiapkan, akulah ambil upah untuk lukis folionya yang lain. jadi skill aku bertambah baik dari semasa ke semasa.

......................

mana cerita penanda buku nih?  em...sambung esok. dah dekat pukul 1 pagi. esok kerja. jumpa lagi...

zzzzzzzzzzzz.


...................................................................

sambung lagi.
4.31 petang. khamis,20/10/2011
aku jenguk pengunjung blog,wow, tepat angka 15000..terima kasih kawan kerana sudi berziarah ke rumahku  ini.

ramai orang tak berlaku adil padaku bila mengandaikan aku dikurnai Allah dengan kepandaian melukis ,mudah dan sangat bertuah. kawan, aku bersyukur Allah memberiku kelebihan.bakat.tapi ia tidak akan berfungsi kalau aku pendamkannya, tidak manfaatkannya. dan aku bukan lahir-lahir terus pandai melukis, perjalananku panjang kawan. aku cenderung melukis sejak kecil. dulu, aku selalu koyakkan buku kak roha atau kak imah atau kak siti di tengah-tengah supaya mereka tak perasan kertas kosong dah tinggal sedikit. dengan kertas itu, masa mereka semua ke sekolah aku akan menekap gambar dari buku teks dan lukis apa saja aku suka.sampai ke sekolah, perkara yang buat aku tak penat ialah melukis. masa aku koyak buku tulis itu, aku nyanyi kuat-kuat supaya mak tak dengar bunyi koyakan kertas.ada juga faedahnya, sekarang suara aku kuat betul kalau dalam kelas.jiwa boleh kacau dengar aku berkicau...kadang aku nampak budak mula tekap-telinga dengan tangan bila aku mula berleter terutama bab sanggul punuk unta.dalam hati mungkin mereka kata `eiii,cikgu ni ajar BM ke agama?`..em..aku tak peduli.

kemuncaknya masa tingkatan 6, cikgu ekonomi marah-marah dengan aku sebab aku asyik pergi bengkel lukisan cikgu Roslan, mantan guru yg mengajarku di SMB. Masih ku ingat dialog cikgu Normalia yang manis tu  `kalau kamu nak sangat ambil lukisan, pergilah, tak payah ambil ekonomi.`
bagai mengantuk di sorong bantal,aku berlari-lari ke bengkel lukisan. aku belajar melukis di situ. di situlah berputiknya minat aku yg mendalam pada subject matter udang galah, kerana ku lihat ada sebuah lukisan cat air 2 ekor udang galah yang sungguh hidup.beberapa hari kemudian, cikgu Normalia panik bila mengetahui kedegilanku untuk buang subjek ekonomi dan ambil seni. dia sangka aku merajuk. pengetua pun sampai panggil aku ke biliknya bertanyakan muktamadkah keputusanku.

buat cikgu Normalia yang manis, cikgu, janganlah cikgu sedih, saya bukan tak suka cikgu atau subjek itu atau merajuk. tapi  dah memang saya sangat suka seni, saya tak kisah ambil seni dan tak sehebat kawan-kawan saya yg lain dengan pakej ekonominya.
aku tetap dengan keputusanku kerana aku ikut saja gerak hati. walhal aku tak tahu pun apa yang aku cita-citakan selepas itu, tapi aku mengambilnya dengan sepenuh hati.
bila keputusan diumumkan, aku dapat  c untuk lukisan dan satu lagi subjek kesukaanku, sejarah.em, oklah tu, kira pandai lah juga kan sebab STPM..heh..
...................................................................
.........Jijah:Ya Tuhan..mana cerita bookmarknya?
Ita.............:entah,cepat la...tapi best juga nostalgia form 6 tu eh..
suzen:aku dulu budak SMB juga. lagi pandai dari korang sebab aku budak sains..
ita dan jijah:huh...
aku:er,aku buat part 3 la, panjang sangat entri ni muntah pulak kau nak membacanya..tunggu..

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com