Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 14 Disember 2011

Aku Budak Lubuk Sipat (4)

5.42 petang.Rabu.

 fenomena wayang pacak dulu-dulu. serupalah di mana-mana termasuk kampungku.(gambar ihsan en.google)

kalau semalam punya catatan heroinnya ialah suzen, hari ini seperti yang aku janjikan, Inong Syikin @ Taj Asyikin merupakan watak utama.aku harap sangat-sangat kau baca syikin, sebab kerana peristiwa ini aku dipanggil `eton` oleh budak-budak kampung selama beberapa tahun.paling aku ingat yang suka panggil aku eton ialah saim, abangnya aris.

talent time

aku tak berapa ingat tahun bila. tapi mungkin sekitar 1987-88.yang penting masa tu aku tak berapa malu lagi.aku dalam tingkatan 1-2. kau ingat tak kin, satu hari kampung kita menganjurkan pertandingan nyanyian. era 80-an memang kampung kita aktif betul kalau bab kugiran, wayang pacak dan rock kapak.aku tak tahu sapa punya idea tapi yang selalu aku nampak begitu sibuk ialah Amat tulen.(betul ke gelaran dia tu?dah lama sangat la. tapi rasanya betul).
(orang kampung kita namanya banyak yang unik ye. Mail Buyong, Mail Bungkek, Noneng, Mbak Yu (mak aku),belacan, ayam.,amat tulen  (ada ke amat palsu)...)kalau korang ingat lagi nama-nama unik, sila komen nanti kat fb. mungkin ada yang aku tak kenal.

kau nak masuk nyanyi, tapi tak ada kawan. lain orang semua lelaki. tak ada sapa kau nak ajak., kau ajak aku. lepas tu kita pergi rumah cik ali, anak Cik Radiah/Cik Mail Buyong. mereka ada gerai kecil sebelah tadika, tempat aku beli jajan setiap kali sekolah agama.  (kalau ada kesilapan fakta pada nama, tolong betulkan tau).dengan tak tahu apa benda pun tentang lagu kecuali memekak bila dengar radio ikut artis tu menyanyi, dengan perasaan vokal aku cukup meyakinkan, aku pun di suruh nyanyi oleh cik ali. aku pun bedal je la. lagu zaiton sameon. Menaruh Harapan tajuknya. masa ni lagu itu sungguh killer, berminggu-minggu menang dalam carta.(kalau nak tahu lagu ni, cari sendiri dalam you tube.malu ah....)

tengah-tengah menyanyi, cik ali suruh berenti. dia kata  `okey,okey, nanti kau nyanyi ikut d minor tau`...
d minor?apa benda ntah. aku ha ah kan aje. lepas si syikin punya turn, kita orang pun balik.depan tangga rumah nenek kau, kita pakat nak pakai baju apa. aku ni mana tahu fesyen bagai. aku belasah je pakai baju kemeja bunga merah,latar putih abang ijam aku punya. seluar slack kelabu ntah sapa punya dan pakai baju panas warna coklat mak aku punya. itu pun kak ct bagi. peduli la. aku kan konfident. syikin, aku tak ingat kau pakai apa.yang penting kau pakai baju lah kan. kau nyanyi apa pun aku tak ingat.

pentas tu di bina betul-betul tepi tadika kemas tu. setentang dengan kedai kecil cik mail buyong. malam tu ramai sangat orang muda yang datang. anehnya aku tak rasa malu pun.sampai giliran aku, aku naik pentas, aku tunggu band main muzik, aku masuk,,lepas tu aku nyanyi macam orang lupa diri, lepas tu tau-tau dah habis. d minor?entah. mana aku tahu not lagu...yang pasti aku tengok cik ali dan bandnya geleng-geleng kepala nak kejar aku punya nyanyian.

bila dah kahwin dengan hubby, baru aku tahu apa puncanya cik ali and the gang geleng kepala. sebab aku nyanyi TAK IKUT BIT!

hubby selalu ketawa bila aku nyanyi beria-ia sambil dia main gitar. dia kata aku nyanyi laju sangat. kadang-kadang lambat sangat. suara aku memang sedap tapi tak masuk muzik. hancur. haha. alah, aku peduli apa, janji aku rasa best. selalu jugalah hubby tepuk dahi bila aku nyanyi.tapi cik ali dulu tak kata apa pun...tak sampai hati kut.

lepas aje aku nyanyi tu, orang sorak bukan main. aku pun macam apa aje rasanya. start hari tu la orang-orang bujang kampung aku terutama saim suka panggil aku eton..eton..malu seyh.aku ingat dah kahwin aje la baru diaorang berhenti panggil aku gitu.

kalau masa boleh diulang kan kin, sumpah aku tak mau nyanyi. mesti orang gelak macam apa kat bawah tu kan. tapi moral support kena bagi juga. sebab tu aku dapat tepukan jugak.hehe..

wayang pacak/pertandingan kugiran rock kapak

kau ingat tak kin, dulu kampung kita suka sangat buat wayang pacak.buat kat padang sekolah. tiketnya aku tak ingat. 50sen-1.00ringgit kalau tak salah. nanti lampu kalimantang akan diletakkan di tiang-tiang kecil menerangi simpang dan sekeliling kawasan nak masuk tu.tali rafia direntang sebagai pagar. ingat lagi satu peristiwa kita masuk ramai-ramai tak bayar tiket. masa tu abang kau unik dan ijik yang jaga, kita main selamba aje.hehe. tapi aku rasa janggal juga masa tu,ye la, depan tu kan masjid, kita pulak berpesta pora memekak-mekak dengan wayang atau band rock. pak imam tak marah ke?

kau ingat tak kin, kau ramai peminat. ada je yang ngekor kau. sampai kau naik rimas. akhirnya kau dapat tahu nama mamat tu ialah `dudut`. apa lagi, bila dia usik kau aje, kita semua ejek dia `dudut`,`dudut`..intonasi kita tu boleh buat mamat tu sakit hati atau malu sebab nama tu tak glamour langsung. aku tak ingat apa jadi kat mamat tu. kecewa agaknya.

masa tu lagu yang banyak dinyanyikan oleh grup yang bertanding ialah lagu BPR. seribu tahun tak kan mungkin.  atau kumpulan May. atau Isabella.layan lagu rock kapak sesekali best juga. tak macam lagu sekarang. tak puitis maksudnnya. sangat straigt to point.tak touching.cuba kau baca lirik lagu BPR. mesti kau rasa begitu puitis kan.

tapi tu semua zaman remaja. sekarang umur dah pertengahan ni, kurang-kurangkanlah rock ni kan. entah esok, entah lusa Allah jemput kita, mana nak jawab soalan asyik menghafal lagu je.   ustaz pun ada pesan, kita nanti diambil nyawa lazimnya ketika melakukan sesuatu yang sering kita lakukan. kalau kita ni asyik main fb aje, atau main game aje, atau asyik buat perkara lagha aje, takut-takut masa tu Allah panggil kita susah jugak kan..Nauzubillah.

bila ada wayang pacak, orang akan berbondong-bondong juga datang. aku dan abang ijam pernah berniaga.kak ct bungkuskan pecal dalam daun pisang. satu lagi benda entah apa. mihun goreng kut. yang boringnya, ijam tu ngelat, kejap aje dia lesap. aku la sorang-sorang menjual bertemankan lampu kabait. ada satu peristiwa sorang mamat tu begitu teruja nak beli bungkusan daun pisang aku tu. tak tanya-tanya apa bendanya terus beli aje. tengah gembira sangat dia nak makan tu, dia buka dan terperanjat. dia kata `opo ki? laa, pecelll``..aku ingat tapai..`......aku rasa nak tergelak.tapi dia tak boleh pulang balik, benda dah buka, duit pun dah bayar.

kau ingat tak kin, dulu kalau ada wayang pacak balik-balik cerita indonesia. paling popular tajuk `sundel bolong`. atau dukun lintah. seram betul dulu-dulu tengok sundel bolong.masih segar diingatan aku babak dia minum kuah sate satu periuk lepas tu kuah tu keluar semula melalui bahagian belakangnya yang berlubang. eiuuuu...geli.   tapi kan, kalau sekarang tengok cerita seram standard macam tu mesti kita gelak ramai-ramai.

dan yang lebih menariknya kan kin, nama sebenar artis yang jadi sundel bolong tu kau ingat tak...hahaha..ye, betul...namanya   SUZANA......


kalau wayang tengah diputarkan, tiba-tiba termati, apek yang jaga pita tu mesti kena booo.tak boleh blah. mesti bengang kan apek tu.kelam kabut dia nak membaikinya.makin gabra, makin lambatlah jawabnya.

kadang time wayang atau pertandingan kugiran menjadi medan mencari jodoh atau mengurat. terutama golongan muda-mudi. aku tak terlibat. kecik lagi da...

suzen:oi, apa ni, buruk-burukkan aku pulak
haris:dah memang nama kau , nak buat macamana?


papak:aku kecik lagi. tak faham apa pun. 


syikin:aku pun tak ingat nyanyi lagu apa.
aku:dah,dah....nanti aku tulis part 5 pulak...ide tengah mencurah-curah ni.

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com