Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 11 Disember 2010

KARISMA yang membina karisma

aku masuk kelab karisma SMB semasa tingkatan 6.aku tak tahu kenapa aku ikut. tak ada sebab yang pasti kerana aku tak suka outdoor atau rekreasi.tapi yang paling kuat desak aku ialah sheila. masa itu masaalah terbesar aku ialah  `di mana nak buang air besar`. setiap pagi aku mesti buat rutin itu kerana sistem pencernaan aku sangat baik. dah kalau kat atas gunung tu, macamana?bukan ada tandas. lepas tu sheila cabar aku..`e..eleh. itu pun nak jadi masaalah. kecik aje. apalah kau ni jana.``

aku tak suka orang bakar-bakar aku macam tu. anak banjar dan jawa lah katakan. jadi aku eyakan aje lah. masih aku ingat, aku satu kumpulan dengan Daeng Mahathir, Ajak Kecik dan beberapa orang lagi. member gonjeng aku yang lain ialah sheila, liza, awe, ajak besar, hanif dan juga beberapa nama yang agak kabur dari ingatan. em, proses penuaan,haha

tiba hari yang dijanjikan, kami bertolak ke muo. (muar).bising betul dalam bas. macam nak ekspos kat orang. aku terperasan ada sorang brader tu meluat betul tengok perangai kami. hehe. remaja. mengada-ngada je lebih.

cikgu yang bawa ialah cikgu Mastura dan cikgu Aziz.(cikgu Fuad ikut tak ye?) aku tak berapa tahu kaedah bercamping ni. tak pernah nak ke gunung-gunung bagai. dalam serba tak tahu dan tak mahu pulak nak bertanya, aku bawak badan dan barang seadanya. bawa periuk kecil dan cerek kecil. dan perkara paling bodoh, susu cair. (nanti aku bagitau kenapa semua ni memberi pelajaran dalam hidup aku)aku pesan dengan mahadir bawa burasak (makanan orang bugis, macam ketupat tapi bukan)sebab aku malas nak masak. aku bawa sadin juga.megi juga.

cikgu aziz tak benarkan bawa sabun. aku tak faham. tapi tak tanya. kami memilih untuk menggunakan track yang sukar, tak main la track yang ada disediakan. cikgu pesan jangan mendahului penunjuk jalan. aku tak rasa apa- apa. tak takut. tak letih. seronok sangat pun tak. biasa aje. entahlah. mungkin sebab susah dan hutan dah jadi mainan harian aku. setakat hutan tu, aku jumpa setiap minggu bila tolong emak menoreh. masak pakai kayu api hari-hari. entah. apa yang seronoknya. tapi saja cari pengalaman.

petang, kami sampai di satu tempat yang agak datar. dan cantik sebab ada air terjun. kemudian kami dibawa meneroka ke hutan kecil dan ditunjukkan beberapa tumbuhan hutan oleh juru pandu.
di sini aku melakukan kesilapan aku yang pertama. tak memberitahu orang lain tentang pergerakan.masa pakcik tu sibuk beri kuliah dia, aku rasa macam nak terbuang air besar. jadi dengan selambanya aku keluar tinggalkan kumpulan itu dan cari port yang sesuai. tak tahu ke mana yang sesuai sebab mana ada toilet. jadi aku terfikir turun jauh ke air terjun di bawah. lepas puas membuang, aku ala-ala puteri gunung ledang siap baring-baring ni kat pasir dan air terjun tu. bersiram la konon. siap menyanyi lagi.

tiba-tiba aku terdengar sayup-sayup suara orang ramai. bergema..janaaa.....janaaaa....jana.....paling kuat suara awe. aku diamkan aje. ingatkan macam khayalan kut. apahal nak panggil-panggil ni. tak rock betul.

kemudian aku dengar suara awe semakin dekat.` jaaaanaaaa...`..
akupun jawab tanpa rasa bersalah.` hoiiiiiii..`..
awa tanya.`.kau kat manaaaaa?`
lepas tu aku naik tersengih-sengih. aku tak faham itu satu kesalahan serius! awa nampak aku. awa bengang sangat. dia cakap `kau ke mana, semua orang cari kau tau...`
aku pun storylah segalanya. tapi cikgu cool aje. cuma cikgu cakap tak boleh buat begitu. bahaya . ini dalam hutan. oh, naifnya aku.

malam tu aku mengaku salah. sebagai punishment, mereka cadangkan aku menjalani operasi burung pungguk sorang sorang. oh tidakkk...aku tak berani. sebab sebelum pergi tu mona ada cerita seram. ada orang pernah nampak muka sebesar-besar alam. ada orang yang menyamar jadi orang tapi bukan orang. dan macam-macam lagi.

tidak. aku tak mahu.dan diaorang tak dapat paksa aku. hehe.lepas berehat, kitaorang meneruskan perjalanan. dah tengahari, letih, kitaorang berehat. aku dan liza jumpa satu batu yang besar tapi agak curam. aku kata kat liza, ini bagus buat tempat berehat. jadi kami pun dan beberapa wanita anggun yang lain jadikan itu tempat tidur malam nanti.tak banyak yang dapat dibuat tengah hari tu. budak lelaki buat khemah kut. kitaorang tidur aje. tapi aku ada jalan-jalan juga. aku terserempak dengan satu lopak air. kecil saja. menitik sikit-sikit. aku terfikir baik aku tadah dengan botol sepanjang hari. aku ni kuat buang air besar dan kuat minum air. tak ada dapur gas nak masak. jadi dengan gigihnya aku berulang alik tadah air. dapatlah 2 botol 1.5 liter bekas air oren.

petang tu nak terbuang air kecil. jadi aku minta sheila temankan. aku tak tau nak buang kat mana, semua tempat aku rasa diperhatikan. aku tawakal saja, pergi lereng gunung dan buang le. masa tu aku terikat dengan kepercayaan khurafat yang aku rasa tak bersalahan dengan agama. jadi aku pun kata`ampun datuk nenek, anak cucu tumpang kencing`...entah bila pulak makhluk halus kat situ jadi datuk nenek aku ntah.
sekarang dah tau. patutnya baca ayat Al Quran,ayat nabi sulaiman tu. yang menundukkan jin tu. alah, aku lupa. lain kali aku ingat aku tulis eh.

siang punya cerita dah selesai.malamnya,aku rasa dalam 3-4 pagi gitu, panggilan alam semula jadi sudah menyesakkanku. siapa lagi nak ku jadikan mangsa. tentulah shila. dia yang beia mengajak aku kan. aku deal dengan dia sebelum pergi kalau aku nak buang air dialah eskot aku. jadi mau tak mau dia terpaksa pergi. heh. malam buta beb, nak buang air kat mana?last-last dah agak jauh dari tempat tidur kami, aku jadi macam rakun, korek lubang agak dalam. juga la. sambil tu takut juga sesapa tersedar, malu beb nampak aku tengah `ber`. shila kata `cepat la`. aku pun memerut dengan hati tak berapa lapang. asal lega dah lah.
selesai satu hal. aku tidur balik.rupanya tidur tempat sendeng tak selesa. pengajaran kedua tu...teori aku dan liza salah rupanya. sebenarnya batu datar lebih merehatkan dari senget. dalam pukul 6 pagi gitu aku rasa budak lelaki bangun .berkawal ntah apa aku tak tau. gasak le. tiba-tiba hanif suluh aku hanif separuh berteriak `Ya Allah Jana, kenapa engkau ni? kesejukan?`  aku memang kesejukan. tergigil-gigil macam kena demam kura.aku tak dapat kontrol gegaran badan aku. itu refleks semula jadi badan supaya rasa panas bila kita kesejukan rupanya. korang tau kenapa?aku pakai stokin basah!dah tu aje stokin yang ada. mana la aku tau pergi gunung ni sejuk.cerdik sangat. dah la bawa stokin satu tu aje. pakai kasut sekolah pulak tu. yang aku ingat lepastu hanif pinjamkan selimut @kain pelikat dia kut untuk tolong aku. aku tak ingat aku dapat sponsor stokin dia tak..hehe. terima kasih nif. tahniah lah, kau berjaya mencipta karisma dari KARISMA.

lepastu,kami meneruskan pendakian. rasanya buat subuh-subuh sebab nak tengok matahari terbit kat puncak ledang.adalah satu gambar aku kat atas tu. dah jenis orang tak ada perasaan, biasa aje.tapi memang le cantik. tapi tak puas hati sebab aku jumpa najis manusia yang sangat menjijikkan atas tu. menci!siapa lah budus sangat. cuba buat macam aku, korek tanah.

eh, lupa. masa pagi tu aku nak tergelak sorang-sorang. bila aku amat-amati, aku nampak tempat aku buang air besar tu betul-betul setingkat atas dari khemah budak lelaki. haha....nasib baik tak ada sesiapa tersedar.

masa nak balik, kami mandi macam itik serati kat ban. aku, awa dan shila gelak tak sudah-sudah bila budak lelaki pinjam `syampu` awa. lepas tu komen membina mereka ialah, hm, sejuk dan nyaman syampu ini.  hahaha..awa, kau ingat tak?

bila balik, aku buat satu lagi kesalahan yang tak disengajakan. aku sengaja nak menguji daya tahan aku. aku tak berhenti banyak kali sebab nak tengok aku boleh tak buat dengan jayanya. ya. boleh. aku orang ketiga sampai lepas mahadir dan sapa entah. tapi lepastu bila kawan-kawan sampai, shila macam bengang kat aku. dia cakap, `apa lah kau ni, kita orang tunggu engkau tau, nak jalan saing-saing..`
er.....aku tak tau..

moralnya, banyak aku belajar dari kembara ini.paling bererti sebab ia berdasarkan pengalaman.
1.jangan ke mana mana tanpa pengetahuan ahli kumpulan. bahaya.
2.jangan ingkar arahan ketua.
3.jangan bawa sabun sebab kita tak boleh mencemari alam semulajadi dengan cemical.
4.jangan tidur di kawasan curam dengan anggapan ia gaya baru untuk releks. itu bodoh namanya.
5.jangan bawa susu cair/pekat manis masa naik gunung. habis tumpah semuanya.
6.jangan baca ayat halau hantu secara khurafat. baca doa nabi sulaiman, baru betul. dari al Quran.
7.bawa stokin lebih. nanti kesejukan.lagi baik bungkus dulu pakaian menggunakan plastik  supaya tak basah atau sejuk kalau hujan ke apa.
8.pastikan kawan atau kumpulan tahu niat sebenar anda berbuat sesuatu agar tak tercetus konflik.

dan banyak lagi.
tapi, aku rasa bertuah bila dah meniti dewasa ini kerana menyertai KARISMA. mendidik aku tanpa sedar, betapa pentingnya alam sekitar. hubungan dengan manusia, hubungan dengan alam tak boleh dipisahkan. kesukaran menempuh perjalanan itu aku sematkan dalam hati, inilah ukuran kemampuanku. cikgu aziz kata`orang yang boleh survive bila perang nanti ialah orang yang boleh survive dalam pendakian ini`. lebih kurang begitu.
pahala berterusan untuk cikgu aziz (arwah) sebab memberi kami faham betapa wajib cintakan alam. dia tak berceramah berjela-jela. cukup sepatah kata `jangan bawa sabun`.lebih 10 tahun baru aku tahu apa maksudnya. dan kalau ada pahala amalanku menjaga alam ini, aku hadiahkan juga kepada arwah cikgu.aku bangga menyatakan aku jadi ahli WWF untuk sama-sama jaga alam ini.


sumbanganku tak besar, cuma aku harap ia boleh juga mengubah dunia. usaha yang besar bermula dari kecil-kecilan kan..aku juga bangga menyatakan satu disiplin yang aku terapkan dalam keluarga ialah jangan buang sampah dari tingkap kereta ke jalanraya. jangan buang sampah selain di tempat yang sepatutnya. mungkin agak skema, tapi itulah amalan kami. yang bertunjangkan dari kesedaran KARISMA.
kalau seluruh ahli KARISMA buat macam keluarga kecil aku buat iaitu tak buang sampah merata-rata, sekurang-kurangnya 40 keluarga dah bersihkan alam. kalau diamalkan sampai anak cucu dan cicit, kan berkembang biak tabiat tu hingga sejuta orang. tak gitu?tak besar ke impaknya?

untuk kawan-kawan kelab KARISMA, tahniah kerana mendapat karisma darinya. terima kasih untuk cikgu-cikgu yang dekat di hati. cikgu aziz, cikgu mastura dan cikgu fuad. cikgu semua banyak memberi kesan kepada kami. sama ada disedari atau tidak.

2 comments:

Hanafiah berkata...

Salam,
Dah lama benor aku nak komen, tapi asyik tertangguh2 jer (alasan..hehehe).

Pertama sekali, aku kagum...kagum dengan dedikasi ko dalam hidup termasuklah penulisah ko kat blog ni. Padat dan sendat dengan pelbagai rencah kehidupan.

Keduanya, bangga gak aku sebab nama aku tercatat juga dalam skrip blog ko ni. KARISMA, memang banyak mengajar aku. Tapi aku malu, sebab yang mencoret tentang KARISMA bulanlah hardcore macam aku ni, tapi ko pulak yg menulisnya. Menunjukkan betapa ko menghargai setiap cebis pengalaman dalam hidup.

Teruskan berkarya, aku akan tetap follow dari jauh.

p/s – aku memang risau sangat kat ko masa kita daki gunung tu. Iyelah, bukan mudah..tu yang masing2 put extra care kat ko...hehehe.

Comels berkata...

tq nif. aku ingat daah duduk negara kiwi tak sudi lagi sembang dengan kawan lama. aku rasa semua orang ada memori cuma mungkin kesempatan dan komitmen tak mengizinkan. oleh kerana aku ni ada rasa nak menulis, aku tulislah. semoga membangkitkan nostalgia lama.

em, terima kasih extra care kat aku, tapi sebenarnya aku dah biasa dengan hutan, orang ceruk banat lah katakan. cuma pengalaman berekspidisi tu memberi lebih banyak.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com