Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 28 Julai 2011

diospyros blancoi di tepi kelas.



 inilah buah mentega yang ditakdirkan menjadi rezki aku harini. dalam nama orang putihnya Velvet apple.dalam bahasa indonesia bisbul. kalau nama saintifiknya diospyros blancoi.

kawan, kau pernah makan buah ni?. sudah puluhan tahun aku tak merasanya. tapi bila aku pindah ke sekolah baru, pokok ni elok aje ditanam di sebelah kelas.jadi peneduh yang menarik dan sepi. kerana aku teringin sangat nak makan, minggu lepas aku minta tolong seorang anak murid  yang kacak dan tinggi macam salman khan petikkan buah ni. oleh kerana disertakan puji-pujian yang memberi galakan kepadanya, dia dan kawannya pun berlari-lari ambil kerusi dan petik 2 yang besar dan 1 yang kecil untuk aku.

inilah buah yang `Salman Khan ` tolong ambikkan tu. kata as ini belum masak sangat.












 pokok buah mentega diambil dari kelas 5Sains 2 pagi tadi, masa budak-budak sedang ulangkaji untuk ujian pukul 11 nanti..aku macam tak ada kerja pula.

Diospyros blancoi merupakan salah satu jenis buah yang tergolong dalam buah-buahan nadir atau buah yang jarang atau sukar untuk dijumpai hari ini. asalnya dari tumbuhan meliar di hutan-hutan Filipina tetapi kemudian ke tanah jawa dan melalui hampir macam-macam perkara akhirnya tangan sapa entah yang tanam kat sekolah aku ni.
inilah hasilnya setelah aku berhempas pulas menghabiskannya menggunakan kaedah kaup guna sudu sebab sangat rajin nak mengupas kulitnya.Kulit buah mempunyai bulu halus seperti baldu. Ada sesetengah orang yang kata Buah mentega rasanya manis dan sedikit berlemak dan baunya harum ketika dimasukkan kedalam mulut. Ada juga yang menyatakan ia boleh juga dihiris dan dicampur dengan buah-buahan lain dan dijadikan rojak buah.

kalau kau tanya aku, aku baru makan tadi .  baunya harum paduan antara bau keju dan susu atau durian. entahlah, tapi agak mencucuk hidung juga.dan rasanya sangat lemak, manis, berkrim macam dutch lady .
Alhamdulillah. dan nikmat Tuhan yang manakah aku boleh dustakan.

tentang khasiatnya,Setiap 100 gram buah bisbul mengandung 2,8 gram protein, 0,2 gram lemak, 11,8 gram karbohidrat, 1,8 gram serat, 46 mg kalsium, 18 mg fosfor, 0,6 mg zat besi, vitamin A, vitamin C, tiamin, roblavin, dan energi. Dengan kandungan seratnya yang tinggi, maka bisbul bermanfaat untuk meningkatkan daya tahan tubuh, memperbaiki saluran pencernaan, menghaluskan kulit, menjaga kesehatan mata, dan mencegah sembelit.

Tanty tanya aku cara nak makan buah ni. aku kata ikut suka hati dia, nak buang kulit boleh, nak makan dengan kulit boleh dan nak makan kulit saja isinya dibuang pun boleh. Tanty gelak besar. jawapan yang paling logik ialah yang pertama lah kan. kalau kau makan dengan kulit nanti kau kena pergi klinik sebab kulitnya yang berbulu bak baldu ni agak miang juga rasanya bila kena tangan. bayangkanlah kalau kat tekak kita kan. kesian kau tan, baru hari ini kau dapat ilmu tentang buah ni. itupun lepas cikgu Kamal bagitau tadi kan.

tanty, ini rahsia tau. aku nak suruh budak petik buah ni petang nanti. kat sekolah kita ada solat hajat kan. aku datang la awal sikit. esok kan ada pot luck kat atas. kau joint tak. nak meraikan kak midah juga. aku nak buat suprise, bawa buah mentega untuk kita rasa dalam pot luck besok, Insya Allah.naiklah atas, boleh kau rasa kalau ada rezki.
 
ini pula tempat pertapaan aku .buah mentega,aku dan kerja temanya.

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com