Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 22 Oktober 2014

ANJING:HAKIKAT,SYARIAT,MAKRIFAT DAN MEMOIR SEORANG AKU (PART 2)

10.22 MLM. 21/10/2014

INI SAMBUNGAN ENTRI TADI. PANJANG SANGAT KAWAN,MESTI KAU MALAS NAK BACA. HEHE.

banyak kenangan melibatkan anjing dalam hidup aku.  ada pelbagai cara Tuhan mengujiku melalui mahkluk anjing ini. dah nama pun hidup  lebih 40 tahun (amboi, matang dah ni).yang mana teringat aku catatkan buat teladan,atau sempadan. terpulang kau melihatnya bagaimana.

sebagaimana seperti kebanyakan orang melayu tipikal yang tinggal di Malaysia, aku dan anjing juga bukannya  besahabat baik. malah ada beberapa insiden ngeri yang buat aku trauma dengan anjing. antaranya...

ANEKDOT 1.:AKU, ANJING AH HONG dan MEMOIR BALIK NGAJI

kisah terjadi masa sekolah rendah.ngaji di rumah cik Amat Jarah.waktu malam.lepas maghrib sampai ke isyak naik basikal atau jalan kaki. letrik belum ada. depan rumah ada cina Ah Hong jiran  yang suka bela anjing. anjing yang nakal. suka gempak kami walhal hari-hari kami melintas rumah dia. kami tu ialah aku, abang ijam dan kak roha. melolong-lolong kalau menyalak.kadang dia kejar-kejar manja. aku pulak yang melolong-lolong. siap bawak kayu bagai. tak heran anjing tu aku rasa.
satu malam,rasa seram nak lalu tapi agak yakin sebab dah menghafal ayat menghalau anjing yang kak imah ajar.  surah yasin, yang bunyinya `' summumbukmun umyum fahum laayar jiun..`

whoaa, konfiden sungguh malam tu. dari lepas turun tangga rumah cik amat aku baca dalam hati tak putus-putus dengan harapan sampai rumah ah hong nanti tak ada la anjing tu nak kejar. aku naik basikal,kak roha bawa aku. abang ijam naik basikal sendiri.
sampai rumah cik anor aku dah suspen, takut tak berhasil.  kak roha mula baca ayat tu kuat-kuat. detik dinantikan tiba. sampai rumah ah hong kami baca kuat-kuat .ramai-ramai. sambil tu kak roha kayuh lagi laju. sekali tu, `kung! kong!kong!`. apa lagi. terpekik terlolong la kami sambil terjerit-jerit. sebab bukan saja menyalak, anjing tu tak berikat dan menyerbu ke basikal kami. walaupun gelap, aku nampak sosok anjing tu garang ya ampun.  kaki aku naik ke pinggang kak roha, takut kena gigit.  eh, pandai pulak anjing tu main acah-acah, kejap dekat kejap jauh sikit. kemudian bila ah hong dengar riuh-riuh, dia pun panggil anjing dia masuk. elok aje anjing tu lari balik. huh, geram betul.

sambil takut, gelihati pun ada. lepas itu, terbahak-bahak kami ketawa .bila difikirkan balik, padan  pun ayat tu  tak berkesan, mesti masa kami baca tu tunggang langgang. tajwid ke mana,sebutan ke laut. ntah ke siap anjing tu cakap dalam hati `teruknya budak-budak ni`! insiden terjerit-jerit bila balik ngaji sebab kena kejar anjing kekal menjadi rutin 3-4 tahun mendatang selagi tak habis mengaji lagi.. 

dah umur matang ni, baru terfikir, Allah datangkan anjing untuk kami ketika itu sebagai pengajaran, kena haqqul yakin bila beramal. ini tidak,mulut baca tapi hati mempertikai keberkesanan ayat Allah, memang la padan muka bila tak berkesan.lagi satu, berharganya pengalaman, susahnya menuntut ilmu mengaji. semoga guru dan keluarganya dirahmati Allah. semoga Allah ampunkan dosa arwah emak,dan tempatkan beliau dalam syurgaNya kerana dalam buta hurufnya, begitu komited dia menggalakkan kami mengaji sehingga setiap kali naik juz baru, mak akan buat kuih untuk di makan sama-sama di rumah tuan guru.......

ANEKDOT 2:AKU,MAIKEL DAN KEMANUSIAAN

kisah berlaku sekitar tahun 2000. menyewa di sebuah taman perumahan di senai.alamat,rahsia , sebab nanti sibuk pula kau tanya siapa yang terlibat. sibuk tau. sekadar tahu cerita sudah. ambil pengajarannya.

sebelah kanan rumah aku, ada brother tu suka bela kucing. sebelah kiri, tah rumah siapa sebab masa aku pindah, orangnya dah tak ada. mungkin beli rumah lain kut. bila tak ada tu, pagarnya pula tak berkunci,jadi apa pun boleh keluar masuk depan laman rumah tu.

aku perasan ada seekor anjing yang tua dan kurus selalu merayau dan berlegar kat rumah tu. belas aku melihatnya, tentu tuannya tak bawa pindah. maikel aku beri nama anjing tu, sebab masa tu aku bela kucing yang ada nama cantik-cantik. potet, ika,udel,cek net....maikel sangat setia, selalu balik rumah tuan dia, duduk,tidur,jalan dengan perut yang kempis. kalau kami berpapasan, matanya tampak sayu dan sedih,seolah katanya`puan,tolonglah saya, lapar....`. aku sekadar mampu berdoa agar maikel dapat cari makan.

yang sadisnya, brother sebelah kanan  tu benci sangat dengan maikel. selalu marah-marah maikel yg suka lalu lalang depan rumah kami. maikel pun satu, dah tahu orang tak suka lalu lah juga. brother tu selalu perambat maikel sampai rumah tinggal tu dan kunci pagar. aku kesian kat maikel,sayu aje si maikel tu terkurung. bila ada peluang, brother tu pegi kerja, cepat-cepat aku buka pintu pagar suruh maikel keluar.

drama kunci dan lepaskan maikel berlangsung banyak kali. satu hari, aku kesian sangat kat maikel aku curi-curi baling friskies milik kucing aku untuk maikel makan. aku tuang air dari tepi pagar batu yang memisahkan rumah kami. entah dapat minum entah tidak  sebab aku main curah saja, tak berani bagi bekas takut brother tu syak aku yg  kasi lepas maikel. sampai sekarang walau aku dah pindah ke tempat yang indah, aku masih sebak ingat kesetiaan maikel pada tuan yang habis madu sepah dibuang tu, dan kekejaman brother tu kurung maikel sampai lapar.  ..ingatlah kawan, satu hari di mana semua mahkluk meminta keadilan ke atas apa yang berlaku  dan dilakukan pada mereka. hatta dia cuma seekor anjing tua.

ANEKDOT 3: AKU,JR 8504 DAN KAWANAN ANJING 

KISAH berlaku tatkala sekolah menengah. tingkatan 3,bawa motor honda cup mak belikan. asal boleh aje la motor tu jalan,aku lenjan aje. tak lawa mana pun,model 70-an barangkali. ah,tak kisahlah.bersyukurlah dapat motor. pada jijah tu, naik basikal sampai tingkatan 5.hehe.

balik sekolah, sampai pt hj. ariff,ada rumah apek dekat simpang jalan tu. tak aku sangka-sangka,sedang layan blues memikirkan apa entah, aku tak perasan entah datang dari mana sekumpulan anjing berdedai-dedai macam nak melintas gitu. sesuka hati aje,bukan kisahkan aku dan motor honda ni, main lari-lari lah pulak depan aku. dek terperanjat,tak sempat brek, apa lagi....`gedegannggg! aku terlanggar anjing. patutnya anjing-anjing tu yang penyek,tapi rupanya aku yang terduduk dengan motor aku elok tersembam ke tanah. anjing-anjing tu pulak macam tak ada perasaan bersalah,selamba aje meneruskan aktiviti berlari gembira di tengah hari buta..

aku  nak kata apa, bangun ajelah kontrol ayu. nasib baik tak ada sesiapa lalu,kalau tak malunya,diva kampung terduduk sebab langgar anjing.
moralnya,jangan berangan masa naik motor,nanti anjing pedajal kita!

ANEKDOT 4:` CIKGU, TOLONG LUKIS ANJING!`

satu kegemaran aku mengisi masa terluang ialah melukis sambil jual lukisan tu. lazimnya buat kad ucapan/motivasi dan pelanggan boleh request nak gambar apa. semua benda selalunya tak berat permintaan mereka untuk aku tunaikan,tapi ada sorang pelanggan ni, Qing Ning, 5 sn 2 2011. boleh dimintanya gambar anjing untuk aku lukis..aku keberatan,dia tanya `kenapa?`....entahlah, tapi tak sampai hati nak menghampakan. kubuatkan juga,dengan kata-kata `ni saya lukis untuk awak sorang, awak first,awak last! Qing ning berteka teki,tapi aku senyum saja. tak ada apa pun sebenarnya, cuma aku tak minat nak lukis anjing sebagai subject matter!



 inilah gambar yang aku buat untuk dia.tah nak bagi sapa tak tahu lah. kat mana qing ning sekarang,.dah besar agaknya.

ANEKDOT 5: KURANG AJAR

kisah masa mengajar di senai. sesi petang kelas hujung. panas. dan menyiksa jiwa. di sinilah punca pertama aku dapat high blood presure. kesabaran saja buat aku bertahan. satu hari,dengan gigihnya aku melangkah ke kelas tingkatan 2. budak dah tah macam apa.tak terkawal.terpekik terlolong. sampai pintu, aku terpempan. ada tulisan besar-besar,guna marker permanent dengan bangganya pemberi tahuan ditulis ~CIKGU DAN ANJING DILARANG MASUK!`

aku terasa sangat.tak tahu siapa menulis, ditujukan untuk cikgu siapa dan apa tujuannya, bagiku itu satu tanda kebiadaban melampau.aku hanya mampu berdoa semoga tiada dalam kalangan keluarga dan rakan taulanku mempunyai anak yang berani benar menulis begitu. sebuah manifestasi kebodohan.

ANEKDOT 6:ANJING,SYAITAN DAN AZAN

bila berpindah ke BP, aku sangat selesa di sini..segalanya mendamaikan selain jem teruk pagi-pagi nak pergi kerja. tapi bila di rumah,aku rasa sangat tenang dan sejuk hariku. jiran kiri kanan alhamdulillah, baik hati. langkau 3 rumah, ada auntie tu bela anjing yang sangat peramah. pantang apa lalu semua nak disalaknya. 

kadang aku tengok dia mengurat anjing yang lalu lalang. kesian,batin tersiksa kut sebab asyik kena kurung  di rumah saja. kadang suaranya  buat aku sakit kepala, bunyi tak berhenti-henti. tapi masih boleh kuterima berbanding bunyi orang berkaraoke di majlis kahwin masyarakat melayu sekarang. rasa nak terkeluar otak disengat muzik berdentum dentam. tak tahu kenapa budaya ini dah jadi semacam kewajipan pula setiap kali ada majlis kahwin. mia kalau kahwin besok besar takdelah mak nak buat karaoke bagai ni nak. bukak radio,sudah. 

anjing jiran ni kadang bagus juga. dek terlalu prihatin, apa saja objek mencurigakan yang dia nampak,dia berbunyi lah. rasa selamat juga kut ada pencuri di kawasan kami ni, mesti fikir banyak kali nak masuk rumah sapa-sapa kerana penggera ni menggila sungguh bunyinya.

cuma satu perkara yang aku perasan, dan menjadi misteri hingga kini dalam ruang akalku. setiap kali masuk waktu subuh, azan subuh yang syahdu berkumandang dengan jelas. dan anjing ini, setiap kali,tanpa mungkir sepanjang yang aku perasan akan seolah menyahut seruan azan dengan sayu. setiap patah lafaz azan akan disambutnya dengan salakan yang mendayu, dan panjang.  aku jadi malu kadangkala kerana dia hanya seekor anjing, tapi bangun awal dan menyahut seruan azan dengan takzim dan rutin.

atau, mungkinkah dia ternampak syaitan yang lari bertempiaran ketika azan sedang dilaungkan. maklumlah, dulu boleh tahan juga cerita-cerita angker di daerah perumahan aku ini. antaranya termasuklah jiran aku yang isterinya terkesima tatkala siram bunga malam buta, ternampak seorang perempuan berbaju putih melintas depan rumah dan terus berjalan lalu hinggap di tangki air besar hujung jalan sana!

entahlah. semuanya berkemungkinan. sekurang-kurangnya, walaupun cuma anjing, kamu tak perlu risau sebab tidak ada neraka disediakan untuk kamu, berbanding aku,manusia... 
----------------------------------------------------------------------

tamat sudah sedikit kisah antara aku dan sesuatu berkaitan anjing. pandangan hidup ini melalui jalan yang tak sama. hakikat, makrifat,syariat,semua lain cara memandang sesuatu. semoga kita tak mempermudah setiap suruh dan larangan Allah tapi jangan pula kita terlajak menghukum seseorang atau sesuatu kerana hakikat dilihat tak sama kalau ditenung makrifat!

1 comments:

siti azizah Sang Pencinta berkata...

amboiii aku pun ada kisah jugak pasal anjing.. tp malas nak menulis tentangnya.. cuma yg boleh aku katakan .. anjing tu buat aku selamat bila balik malam lepas keje krn dgn setia dia mengiringi aku hingga selamat sampai ke rumah

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com