Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 16 Oktober 2014

mia-rindu,serindu - rindunya


7/7/2014
3.49 petang.
adik, masa mak tulis blog ni mak belum ambik adik dari sekolah. mak nak masak kejap dan terus mandi,kejap lagi kita jalan-jalan ke ioi nak tak.kesian adik, asyik ajak jalan aje. tadi bapak kata masa hantar adik ke sekolah, bila bapak pusing-pusing adik suka,ketawa-ketawa, tapi bila bapak masuk ke jalan nak pergi sekolah, adik ambik teddy bear, tutup muka, tak nak tengok jalan tu. 

bila bapak hantar adik ke teacher adik nangis sedih. kesian anak mak, adik tabah lah nak ye, lagi  3 hari mak cuti,kita boleh duduk sama-sama kat rumah,kita jalan-jalan insyaallah.

mak rasa rindu sangat dengan adik, kalau adik balik aje, nanti mak peluk-peluk adik, mak cium-cium adik sampai adik lari.tapi adik suka sangat bila sampai rumah. padahal, adik selalu tersasul panggil mak dengan bapak `teacher,teacher`..

adik sangat comel bila adik sebut perkataan yang ada huruf `L`. contohnya `jalan`,bilon, bola, tolon,.....
paling kelakar, masa mak nak beli barang dapur kat mydeen, adik sedih bila kami usik nak hantar adik ke sekolah. adik tahu jalan nak ke sekolah naik bukit, kalau nak jalan-jalan hala ke bawah. bapak saja pandu jalan ke bukit,bapak cakap nak hantar adik sekolah, adik jerit, taknak!taknak! bapaaaaak, tolooonnn!

kami ketawakan adik,sangat lucu cara adik melafazkan ungkapan tu. adik baru nak pandai cakap, sweet sangat bila dengar adik cakap. kadang adik cakap satu apa pun mak tak faham apa, tapi mak eyakan aje sebab tak mahu adik patah jiwa.

adik belahan jiwa mak,

bila sampai mydeen,adik bosan bapak lama sangat berbual dengan kawan dia, adik duduk troli, muka tangkup kat palang buat-buat tidur. lepastu bila beratur lama sangat adik dah bosan, mak turunkan adik, mulalah adik jalan-jalan macam mandur, tangan dua-dua silang kat belakang, adik check barang-barang, adik belek-belek febreeze, adik betul-betul macam supervisor!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

bila duduk rumah, kalau dengar azan, adik suruh semua diam.adik kata `syihhh`,letak telunjuk kat mulut. lepastu, bila nampak bapak atau mak nak solat, adik cari sejadah dan ambil tudung polkadot mak, adik nak solat sama-sama. adik pandai takbiratul ihram dan terus sujud, tapi mak takut masa sujud tu adik tergolek sebab adik tak bengkokkan kaki!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16/10/2014
entri di atas dah 3 bulan mak peram,malam ni berkesempatan nak update dan banyak perkara terutama kepetahan adik semakin bertambah!
adik tidur cuma pakai lampin saja.baju dan seluar adik buka,konon-konon adik demam sambil pegang-pegang badan sendiri. sambil melentik-lentik kat badan mak yang macam bantal buat adik ni,tiba-tiba adik cakap "mia lapo,mia lapo!"

aduhai lah anak, petang tadi dah makan mihun sup, masa mak makan nasi adik makan juga,malam ni adik kata "lapo" lagi?
mak terus pergi dapur, ambil 3 epal hijau, mak buat jus,campur sikit saja gula. dalam kegelapan ruang tamu sebab kalau lampu terang sampai ke pagi lah gamaknya adik tak tidur, kita menghirup jus epal dalam mug putih yang berat tu. 

adik kata, 'em,macam...macam (masam) tapi adik minum juga. kita senyum sama-sama kerana dapat isi perut kita yang lapar dengan epal yang segar,alhamdulillah kan dik. lepas tu adik baring, layan blues dan mak tepuk-tepuk badan adik, adik kata 'tipi,tipi..tipi..' adik tak suka kena tepuk malam ni. mak biarkan adik tertidur sendiri dan mak ambil kesempatan untuk menulis di sini. lain kali mak tulis lagi dik ye, untuk kenangan adik bila mak dah tak ada lagi di dunia ni,semoga melalui coretan emak dapat adik rasakan betapa cintanya emak pada adik seorang.

sayang daripada emak..
emak........11.04 malam


0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com