Terdapat ralat dalam alat ini

Ahad, 24 Oktober 2010

siapa `The Other Guys` itu?

tadi agak bosan memikirkan rutin  harian dan malas nak tanda kertas.jadi ajak hubby tengok wayang di Jusco Tebrau.
tengok filem The Other Guys. aku suka sangat mesejnya.walau tak suka adegan kemesraan suami isterinya. hm, orang putih. mana-mana filem mesti ada babak macam ni. mati agaknya kalau takde gomol-gomol.

mark wahlberg dan farrell dalam filem ini

yang penting, aku suka mesejnya.ceritanya tentang 2 orang polis yang bekerja di belakang tabir, dibuli dan sentiasa dibodohkan oleh rakan setugas dan bos. tak diberi kepercayaan untuk selesaikan kes besar hanya sebab kesilapan kecil di awal kerjaya mereka. tetapi merekalah yang menyelesaikan semua kertas kerja orang hadapan atau wira yang selalu dicanang sebagai orang yang berguna.

akhirnya mereka berjaya menjalankan siasatan sendiri yang dapat menyelesaikan kes penipuan wang 30 bilion.tapi tetap tak dinobatkan sebagai hero. masih ada orang lain yang datang dan tampil dengan muka tak tahu malu mengaku mereka hero sebenar.

aku terkesan sekali dengan kata-kata akhir dari filem ini. lebih kurangnya bermaksud
`lazim sekali orang yang bekerja keras dan melakukan kerja sepenuh hati adalah mereka yang berada di belakang tabir. kewujudan yang tidak disedari dan sebenarnya merekalah wira tak didendang`.

aku teringat tentang kerja.
tentang beberapa orang hero yang tak didendang ini. aku sangat menghormati mereka. jauh sangat apa yang boleh aku nak bandingkan dengan apa aku buat.
tanty. cerita ini untuk engkau, engkau yang begitu bertungkus lumus nak naikkan gred bm spm budak-budak ni.aku tak dapat bayangkan kesakitan jiwa engkau. keletihan engkau. kesabaran engkau. sebagai ketua panitia, sebagai guru bm,kau menyelaras, kau merancang, kau mengajar pemulihan, kau bagi sepenuh tenaga dan jiwa untuk budak-budak ni. kau sanggup tak makan waktu rehat. minum air kotak laici aje. kau tak makan nasi pun.kau potostat bahan pakai duit kau sendiri. (aku rasa dekat beratus juga ye tan) kau sangat tekun hinggakan kertas bm kelas aku pun kau tersalah ambik. (hee..kalau aku tahu aku tak telefon engkau sampailah kau habis tertanda..kan best..)
memanglah kau kecewa bila budak bertuah tu renyuk dan buang kertas nota kita kan. memang hati kau hancur. kalau mak dia aku rasa dah kata `kurang ajar punya budak, tak tahu di untung...`lepastu mesti mak dia lempang sekali dua bagi feel sikit.
tapi kau tak kata apa-apa. aku nampak kau menahan perasaan. aku dapat rasa perasaan kau.
tak apalah tan. pahala yang besar untuk kau. mungkin nanti Tuhan akan balas masa Harith.sapa tahu kan.
tapi kalau kau tanya aku, aku tak sanggup jadi macam kau. andai kata aku dinaikkan seratus ringgit pun gaji aku untuk menyandang jawatan engkau sekarang ni aku akan tolak. aku kena berani bercakap agar aku tak jadi macam kau. aku tak sebaik kau dan setabah kau. nanti aku punya hbp naik, sapa pun tak boleh tolong kan. dari menyusahkan orang, baiklah aku tak ambil apa-apa tanggungjawab. aku bantu saja.

aku sekadar memberi kata perangsang agar engkau tabah. kaulah the other guys itu.

untuk anda semua yang lain, andai anda rasa andalah orang yang bertungkus lumus buat kerja tapi bos atau jabatan atau orang lain yang dapat manfaat dari kerja keras anda, anda juga the other guys. berbanggalah kerana walaupun tidak diketahui, Yang di Atas amat mengetahui. karma ini menegaskan, baik dibalas baik, jahat dibalas jahat. cuma tak tahu bila dan dimana.

salute dari aku.......

2 comments:

BAHREYN berkata...

Kekadang sedih juga bila x ada orang hargai. Ya la kita kan manusia bukan malaikat...punya perasaan

BAHREYN berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com