Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 11 Oktober 2010

aku, emosi,emon dan buku

catatan pada hari isnin, 11.10.10 pukul 11.13 malam

sebenarnya aku merampas laptop ini dari hubby dengan cara yang sangat halus. tadi hubby tertidur sambil buat website. lepastu aku kata kat hubby supaya rehatkan mata sekejap. kemudian hubby pun berehat. kemudian aku menggunakan laptop ini dengan sewenang-wenangnya hinggalah hubby tersedar. tapi hubby dah terlambat. aku suruh hubby rehat kejap lagi. dan akhirnya tertidur semula.

biarlah hubby tidur. kesian. hari-hari kerja keras, tidur sampai 4 pagi. siang kerja kat tempat kerja pulak. demikianlah kasihnya hubby pada aku .rasanya. kalau boleh hubby nak berjaya sekarang juga dengan bekerja sendiri dan jadi jutawan secepat mungkin supaya aku tak perlu kerja lagi.sebab aku selalu mengadu aku dah macam tak sanggup dengan karier ini.kadang seronok, kadang aku sampai migrain.membius jiwaku. memakanku sedikit demi sedikit dengan kesakitan mendepani manusia yang tak mahu dimanusiakan. walau ada ramai yang menjadi penghibur duka, yang sedikit juga mengisi dada.sesak perasaan, sakit pemikiran,hai lah jana...kenapalah dengan engkau ni..(kejap lagi jijah akan marah kerana aku masih lagi fokus pada yang negatif walau sekeliling banyak yang positif).

sementara masih ada rasa nak menulis, aku coretkan sesuatu. lagipun kipas susah mati aku si jijah sang pencinta dah menagih entri baru. nak tunggu entri dia sama macam menunggu aku turun ke 54 kg iaitu balik 19 tahun dulu..

aku teringat peristiwa pagi tadi.masa masuk kelas 4sn 2.
tiba-tiba saja emon dengan wajah bangga mengeluarkan buku yang aku pernah baca. tajuknya Ya`juj dan Ma`juj. emon sengih-sengih sambil cakap...`cikgu, saya baca buku ni..``
aku kata, `bagus emon, beli sendiri ke pinjam library?`  emon kata ` beli lah cikgu..`



aku suka sangat.tahniahlah emon. semakin sayang cikgu pada kamu. mungkin kecil di mata orang .tapi besar di mata aku.kenapa?
sebab emon boleh saja pilih cikgu mana-mana dia suka untuk tunjuk buku apa yang dibacanya. tapi aku terharu emon pilih aku. sedikit sebanyak aku terfikir, mungkin ideologi yang aku paksakan kepada budak-budak ini sedikit sebanyak menyerap dalam batu jemala emon.ya, aku memang memaksa. aku terpaksa memaksa.kalau mereka nak menjadi terbaik, mereka kena banyak korbankan masa dengan membaca.bukan sekadar buku teks, tapi buku-buku ilmiah yang lain. dan aku sangat suka bila emon pilih satu buku yang perlukan minat dan mental yang kuat untuk bacanya sampai habis.jarang pelajar yang berusia 16 gemar dengan buku ilmiah seperti ini.tahniah kerana menempatkan diri dalam kumpulan `jarang` itu.
ada juga beberapa orang yang rajin membaca. fatin dahlan,zuraika, aimi, mira dan beberapa lagi.

tanpa baca, mustahil mereka boleh menulis dengan baik.sebagai guru, aku dan semua guru bahasa yang lain dapat menelah sejauh mana pembacaan seseorang pelajar melalui huraian karangan saja. meneliti gaya bahasa, sudah nampak kematangan atau ketandusan isi.sudah tahu idea yang diberi itu berdasarkan pengetahuan atau rekaan semata-mata.
dalam bahasa, aspek keintelektualan menghurai dalam karangan adalah satu-satunya perkara yang guru tak boleh tolong.KAMU YANG KENA TOLONG DIRI KAMU SENDIRI!
banyak membaca akan buat kamu cerdik,tulisan kamu nampak pandai dan memandaikan orang lain.

entri kali ini aku limpahkan puji-pujian untuk anak-anak buah aku yang rajin membaca. ya, aku bangga kerana anak buah aku rajin membaca. aku suka aimi juga. karangannya membuat aku rasa dihargai. dengan kebagusan bahasa, kemantapan fakta dan keindahan tatabahasa. acapkali aku sarankan kepada rakan dalam kelasnya agar contohi karangan aimi, tak tahulah mereka ikut atau tidak.

sudah aku katakan, dengan membaca, kita tak bodoh. justeru tidak membodohkan orang lain dan paling penting tidak dibodohkan sesiapa.

hati hati juga, jangan salah pilih bacaan.baca yang baik-baik saja.supaya otak tak rosak.
---------------------------------------------------
nota untuk emon.
---------------------------------------------------
sehingga kini cikgu masih terbayang manisnya senyuman kamu dan gerakan kamu mengeluarkan buku itu dari beg.tunjukkannya kepada cikgu, cikgu rasa sangat tersentuh. aduhai, cikgu menganggap bebelan cikgu selama ini diberi perhatian. terima kasih Allah, kerana bukakan pintu hati anak-anakku untuk membaca. semoga mereka jadi manusia pandai dan memandaikan orang lain..

ayuhlah anak-anak, terutama 4SN2, 4Teknik 3 dan 5P2.saya mencabar kamu semua untuk jadi manusia yang rajin membaca, kalahkan emon dengan segera.catatkan apa kamu baca dalam diari kamu, kalau kamu rasa dah banyak sangat dan layak dapat hadiah, datang jumpa saya. saya akan lihat senarai bacaan itu, saya pilih rawak untuk kamu huraikan sinopsisnya. kalau saya puas hati, cikgu akan beri penghargaan
.nak ke tak nak?

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com