Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 2 April 2011

Cinta manusia. berbaloi sangatkah untuk dikejar?


3.01 pagi. 2/4/2011.(sabtu)


entri ini untuk anak muda yang sibuk nak bercinta,dan tertarik kepada fizikal semata-mata.

Jocelyn Wildenstein. Oleh kerana terlalu takut ditinggalkan oleh suaminya yang sudah mula menggatal dengan perempuan lain, akhirnya Jocelyn secara beransur-ansur melakukan pembedahan plastik untuk menjadikan wajahnya menyerupai kucing hutan. Katanya, suaminya amat meminati kucing hutan, jadi dia berharap apabila rupanya semakin mirip dengan kucing hutan, maka suaminya itu akan lebih sayang kepadanya.

Malangnya pembedahan demi pembedahan menjadikan suaminya semakin takut dengannya. Pada akhirnya Jocelyn menceraikan suaminya setelah menangkapnya berzina dengan seorang model Rusia yang berumur 19 tahun ketika itu.

Siapa yang harus lebih dipersalahkan dalam hal ini? Paranoid isterinya, kecurangan suaminya atau pun ketidakfaham mereka tentang apa ertinya sebuah perkahwinan itu? (kredit cerita asal dari Hembusan)


aku rasa tak perlu bermatian mengubah apa yang `original` dari diri kita, untuk memenangi hati pasangan. dia menyintai kita dengan pakej yang asal kita ada, kenapa perlu nak berubah demi memuaskan hati orang lain? kalau cinta dan sayang itu lahir dari hati yang tulus, kekallah ia begitu walau peredaran masa akan buat gigi kita gugur, uban kita bertabur, mata kita kabur dan kulit pun semakin kendur.

andainya dengan perubahan fizikal itu membuat sidia berubah hati, nyata sekali dia manusia yang tidak layak mengasihi dan dikasihi. lupakan saja, alihkan cintamu kepada yang lebih berhak, yang menyintaimu tak kira buruk manapun wajahmu. Dialah Sang Pencinta,yang tak pernah jemu mendengarkanmu. hanya kau yang bosan mencarinya, lantas berlari jauh-jauh meninggalkannya. Dialah Allah.

kadang aku kasihan dengan orang yang berhias bermati-matian yang tak tahu untuk merebut perhatian siapa ke entah. akhirnya jadi hamba fesyen, hamba kosmetik. tak sanggup keluar rumah kalau lipstik tak padan warna dengan baju dan payung. aduhai, apakah?

untuk kaum adam pula, janganlah kamu tertipu dengan penampilan wanita yang beria-ia berhias . realitinya selepas kamu berkahwin, isteri kamu itu tak akan sanggup berbedak,bergincu dari subuh hari sampai tengah malam dan pagi hari ketika kamu bangun tidur.

setelah aku membebaskan diri dari jadi hamba fesyen dan kosmetik , aku rasa dunia ini begitu ringkas dan mudah bagi aku. aku tak akan terperuk dalam bilik semata-mata lipstik aku dah habis ketika aku nak pergi kerja. 


janganlah kau kata aku kolot pulak. aku masih dalam standard normal ukuran manusia. cuma aku rasa gembira kerana bebas menjadi tuan kepada apa yang aku nak pakai tanpa mengira pendapat orang tentang apa yang patut aku pakai.


untuk menikmati betapa bebasnya dunia ini, kau harus menukar pandangan engkau tentang persoalan `AKU BUAT APA_APA INI UNTUK SIAPA SEBENARNYA?`


InshaAllah, kau akan happy.
----------------------------
rita:lama tak komen.
jijah:no komen
suzen:er, i tak tau nak komen apa.
aku:komen je la apa-apa pun menandakan korang wujud dan jadi kipas susah mati aku. kipas dah mati nih.

1 comments:

siti azizah Sang Pencinta berkata...

dia pernah keluar dlm oprah winfrey show.. jgn jadi hamba kpd diri kita sendiri.. sebenarnya org spt ini tidak yakin dgn dirinya sendiri itu aje..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com