Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 6 April 2011

memoir aku seorang cikgu (3)

Keinginan menulis meluap-luap ni. sementelahan hubby belum ada mood nak guna komputer ni, aku guna dulu lah. wah, malam ni aku rasa aku sedang berlakon drama melayu sebab sepanjang aku menaip ni hubby main gitar nada melankolik je. sungguh kena dengan plot cerita ni.heh...

aku bergambar dengan geng  dorm Ahmad bakhtiar. kecuali Shima,dia dorm lain. cik C pulak satu blok tapi tingkat bawah.ayu betul aku masa nih. lemak degil belum melekat.dekat tulisan `ini bilik aku` tu lah tempat aku berlabun sampai semester 2.

korang nampak rumah kat tepi akak yang baju jalur hitam putih tu. itulah rumah misteri yang aku kata kat entri sebelum ni.kami semua satu dorm, nak beli mesin taip olevetti kat puduraya.

rumah buruk belakang gambar kakak baju jalur tu lah rumah R.O winstead. tak tahu sekarang ni rumah tu ada lagi tak. aku tanya cikgu baru keluar UPSI macam tak tahu tentang kewujudan rumah ni.masa aku belajar di sini, aku tak ada kamera. kalau tak habis ke lantai-lantainya aku mesti ambil gambar.buat bukti. zaman sekarang ni cakap aje tak de bukti tak best la.dengar cerita, UPSI ni dulu tempat ramai pegawai inggeris duduk. ni sebelum perang jepun tau. korang tahu je la, orang putih ni budaya dia dancing-dancing je kalau nak berhibur tu.
satu hari sedang lepak ramai-ramai dengan cik c dan member lain, mereka buka cerita yang blok kami duduk tu agak `angker`. Cik C ni pemberani orangnya, orang KL.Dia kawan praktikum aku kat Teluk Intan. macam-macam cerita keluar tapi yang paling suspen cik C punya cerita. 

satu malam tu, dia kata semua budak dorm dia dah tidur. dia terjaga sebab macam tersedar ada orang sedang duduk kat katil dia. bila dia bukak mata hah kau....berpuluh-puluh orang inggeris datang mengelilingi dia, dengan kostum lama ala 1920-an gitu. dia tak panik, tapi dia marah kerana ada satu orang putih sudah main-main dengan muka dia. dia bergaduh dengan orang tu sebab muka dia sakit. makin marah makin buat. tapi herannya semua kawan dia tak sedar. lama-lama entah give up agaknya tengok cik C tak takut, hantu tu ramai-ramai blah gitu je. korang tau mereka pergi mana?balik rumah buruk tu!

bila kami tanya apa dah dia buat sampai kena macam tu, dia kata tak buat apa-apa, cuma ada tinjau-tinjau sikit rumah tu dari dekat.aku ada pengalaman mistik juga dengan cik c masa kat teluk intan, entri lain aku cerita ya. 

rupanya tempat asrama tu memang angker. angker ialah tempat yang ada hantu, senang cerita.bila dah lama sikit duduk situ barulah tahu. mana tak angker, katil, meja dan hampir semua peralatan dalam tu digunakan sejak zaman dulu sampai perang jepun.masa perang, katil tempat aku tidur tu dijadikan sebagai katil pesakit. ntah berapa yang mati atas katil tu pun aku tak tahu.
inilah asrama aku. meja tu aku punya. katil yang ada tu dari besi seluruhnya, meja pun sama. kesian kan. macam miskin gitu...tapi aku suka kat sini. suasana tenteram.yg bertelekung putih tu kawan aku, inn.jangan kata mahkluk halus pulak..bunga ros kat dinding tu kak ita baru beli di Cameron Highland. kelas mereka buat rombongan cik kiah.

dekat bilik ni, ada beberapa peristiwa berlaku. satu malam, Kak Ct selaku yang senior dan agak warak terjaga dari tidur .dia cerita, terpandang sesusuk tubuh tanpa kepala dekat almari  sebelah katil kak ani. aku tanya kak ct apa tak jerit?akak tak takut ke?   sebab kak ct tu warak orangnya dia rilek aje. dia kata akak baca ayat Quran je la...kami  ada 8-9 orang. kak ning, aku, kak zura, kak ina, kak zila, kak ct, zue, kak ita dan kak ani.. inn tu asyik datang je bilik kitaorang. hehe.lepas je kak ct cerita macamtu, kami semua sangat takut. malamnya tak de sorang pun tidur atas katil. semua bentang toto kat bawah. rebut-rebut nak tidur tengah. lepastu aku gempak aku kata sapa tidur tengah hantu kacau dulu berebut-rebut pulak semua nak tidur tepi. heh. sengal betul. masa nak tidur tu aku bukak kaset ngaji.konon-konon biar hantu terbakar.nasib la sapa tak terlelap lepas bacaan ngaji habis. 

lama juga le kami tidur kat bawah aje. setiap kali tidur atas katil aku terbayang orang tak ada kepala la, orang mati la, orang sakit la..hiii...macam-macam.  selang beberapa malam ada satu lagi kejadian misteri. zue hilang  tanpa dapat dikesan. pagi tu kak ina yang perasan peristiwa tu. kak ina tersedar banyak kali tapi zue asyik tak ada di katilnya. tapi kak ina sangka baik je, entah zue ke tandas ke, tidur bilik kawan lain ke. pagi tu kak ina tanya zue pergi mana.zue cakap `tak dak pi mana aih, ada ja zue tidoq kat katiy la` (zue orang selama, Perak. lebih kurang macamtule cakapnya...)apa lagi..kami pun berpandangan sesama sendiri dan bulu roma aku merinding

lepas tu puas le kak ina bagitau dia mati-mati ingat zue ke tandas atau tidur bilik kawan. zue pulak mati-mati kata dia tak pergi mana pun. seram aku dengar.ke mana zue sebenarnya malam tu?

bila kak zila nak bermake-up, satu lagi keanehan berlaku. make-up kit kak zila sudah kena cakar!seolah-olah ada kuku tajam yang panjang nak gunakan make up tu. ada 4 warna tak salah aku, semua permukaan makeup tu terguris panjang dalam pola yang sama. aku rasa mesti hantu tu perempuan, nak pinjam make up bagai. beli la sendiri ye tak. kak zila tak jadi pakai makeup tu. dia buang saja. tak tau la kut dia ambil balik lepas tu sebab sayang, baru sangat dia beli.

sebelum aku dengar semua cerita seram tu, aku tak pernah takut nak balik sendiri. pernah satu ketika aku nak kena lawan debat dengan IPDA. masa tu orang semua masih cuti. kami balik awal sehari dua untuk buat persiapan debat. jadi aku fikir hanya 4-5 orang saja student yang ada termasuk aku. aku sampai tengah malam. pukul 1-2 pagi kut. nak tidur mesjid tanjung malim tu,aku teringat, haritu masa aku pergi masjid pernah terserempak orang yang macam musafir gitu. lelaki. penampilan tak terbela. dah la aku perempuan. dia pun tumpang tidur kat situ. sampai pagi aku berjaga. fikir peristiwa tu aku nekad aje balik asrama. tapi tak takut, sebab  tak tahu. depan blok aku ada sorang kakak tu pun team debat aku. jadi ada la kawan walau cuma berdua. aku mandi kat bilik air, tidur sorang-sorang...semua tak jadi hal..

nasib baik kak Ct dan Cik C cerita semua ni selepas aku tidur sorang-sorang tu. kalau tak, taubat aku tak sanggup dah..

------------------------------------------------------
ita:alaaa, sambung lagi..
jijah:cepat la jana.
napi:aku nak buat teh pulak
hajar:aku silent reader
suzen:kah kah kah...


9 comments:

Kimi Yun berkata...

alahai,,,,tomeynyer la hai cikgu sye nie...no wonder la blog pn nme comels..;p

siti azizah Sang Pencinta berkata...

aku benci betul la.... asik berenti time org nak klimaks.. hissyyy

Comels berkata...

kimi:sebab tu saya gemukkan badan bila nak masuk starp.kang nganga aje si samsuri dengan sapa tu?alah, lupa nama dia.macamana?
jijah:ini strategi pemasaran namanya.haha.jah,aku nak berhenti tapi ingatan dan idea mencurah datang.jadi aku terpaksa sambung sikit-sikit terutama ketika kau klimaks membaca.bijak kan aku...

Comels berkata...

eh kimi, salah la. kasmuri, bukan samsuri.samsuri tu abang dia. saya ajar dulu masa abang dia kecik.tersasul la pulak...

Kimi Yun berkata...

sape cikgu?dlm kelas 2 kn cume 2 org jewk dak lelaki.mirul ngn muri...huhu

Comels berkata...

betullah. mirul, lupa nama dia. sorang lagi shahlan kan. tapi tengah jalan dia berhenti dan kerja . betul tak.

Wong Khoo Lai berkata...

takut..nak tido

Comels berkata...

baca ayat Qursi, baca Bismillah.jangan pandang belakang...hiiii hiii hiiii

Kimi Yun berkata...

die mmg benti p lps tue die smbung kat unisel ker kt instedt cmtu la xegt sye.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com