Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 7 Disember 2009

terpaksa buang olat betul-betul.

minggu lepas, aku tak nak ingat harinya aku terpaksa buat keputusan yang menyentak hati nuraniku. aku terpaksa letak olat kat tempat lain kerana memikirkan banyak faktor. tapi faktor terpenting aku ialah menjaga hati jiran.


gambar olat terakhir sebelum sayonara..kakinya bengkak satu tu, terhencut-hencut jalan. tapi bila dah baik baru aku lepaskan olat. aksi manja lepas kenyang makan smartheart.

kalau kencing kat umah aku boleh tahan lagi tapi pagi tu aku ternampak setompok kek warna kuning, banyak pulak tu kat taman depan rumah kak ani. aku suspen aje. nampak olat, aku tengok punggung dia. macam tak de kesan je. aku rasa kucing jantan lain sebab aku dah pesan dengan olat jangan berak kat kawasan rumah jiran.
tapi aku terpaksa buat keputusan. kadang-kadang aku nampak olat membaja kat kebun sayur mini auntie depan rumah aku tu, kadang aku nampak dia nak buat aksi memerut kat rumput karpet kee sebelah rumah. pening kepala aku. hati jiran wajib dijaga. kalaupun satu ketika bukan olat yang buat, tapi dah orang tau olat makan kat rumah aku, malas la jadi gaduh pulak nanti.

malam tu lepas maghrib dengan hati yang berat aku bagitau hubby kena letak olat tempat lain. hubby tersenyum tak yakin dengan apa yang dia dengar. `betul ke?, tak sedih?... aku kata memang sedih tapi dosa menyakiti hati jiran. biarlah aku yang merana asal jiran aku bahgia. oh, baiknya aku sebagai jiran. heh heh.

lepas je olat makan maghrib tu, aku dukung olat, bobok dia, cakap kat dia auntie terpaksa hantar olat tempat lain. olat berak merata-rata nanti orang marah. nanti kat tempat baru buat perangai elok-elok tau.
olat pejam mata . aku cium-cium olat buat kali terakhir. aku tak tau la olat faham ke tidak.
lepastu aku masukkan olat dalam sangkar kecik. dia relek je. aku bagitahu hubby aku tak sanggup nak buat seterusnya, biar hubby buat. lepastu hubby bawa olat masuk kereta, dalam perjalanan ke tempat baru olat macam tau. dia punya bunyi sayu sangat. aku macam syahdu betul. hubby kata aku kena tabahkan hati.   sampai kedai titah, kami letak olat kat belakang kedai. tu pun hubby yang buat. aku tak sanggup. aku pejam mata. bila hubby dah start kereta , aku tanya olat buat apa? hubby kata olat tercangak-cangak nak kenal pasti tempat baru. aku tanya hubby, orang jual ikan tu agaknya baik tak bang, bolehtak dia bagi olat ikan sekor kalau olat minta?  hubby kata selalunya orang kedai tak kedekut nak bagi kucing makan. hubby pun sedih jugak tapi terpaksa.

setiap pagiku kini sunyi tak de olat mintak makan. tak de sapa nak gesel kepala kat kaki aku. tak de sapa nak mengiaw bising kalau lapar. aku sayu je kalau nampak makanan olat bawah singki. dah seminggu ni baru aku ada kekuatan nak menulis tentangnya. jaga diri baik-baik ye lat. kita jumpa di syurga. aku elakkan diri dari pergi ke Titah seminggu dua ni. takut olat nampak . atau lebih tepat aku takut nampak olat.silap-silap aku bawa olat balik.

itulah hebatnya kasih sayang kan..

5 comments:

YIN berkata...

air mataku menngalir x dapat ditahan bila tgok gambar comel olat. kesiannya dia..

Comels berkata...

aku lagi la sedey. rasa nak peluk olat sebab rindu.sangat-sangat.aku terfikir apa la perasaan orang buang bayi. aku yg buang kucing ni pun terkenang-kenang sampai berhari-hari...

nOraMaiA berkata...

sedihnye...rindu pulak ngan Onen-chan kat umah..

siti azizah Sang Pencinta berkata...

oiiii na aku nihh sampai bersimbah air mata membaca kisah si olat nihhh... sedihnya...

aku sendiri ari tuhh ikan kaloi mati je terisak-isak sampai ke malam... apa lagi kalau kucing.. tak tau le...

siti azizah Sang Pencinta berkata...

oiiii na aku nihh sampai bersimbah air mata membaca kisah si olat nihhh... sedihnya...

aku sendiri ari tuhh ikan kaloi mati je terisak-isak sampai ke malam... apa lagi kalau kucing.. tak tau le...

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com