Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 7 Disember 2009

aku bukan musuh proton

tulisan emo aku kali ini bakal mengundang pro dan kontra dalam batu jemala korang. haha. tak apa lah kan. pemikiran aku yang tidak mesra BTN ini sekurang-kurangnya memberi dimensi baru untuk korang berfikir. jangan jadi orang yang berminda `yes man` saja.


peugeot 308 turbo, kegilaan hubby dan sekarang, aku!

kami berazam nak dapatkan kereta ni setelah merasa pengalaman pahit manis dengan peugeot 206 aku.
bukan aku banyak songeh, bukan aku tak patriotik, tapi banyak perkara yang menjengkelkan aku berkaitan kereta nasional ni. aku faham dan sangat menerima, teknologi kita baru dan tak layak nak ditandingkan dengan peugeot ke, honda ke, toyota ke dan apa saja lah kereta di dunia ni. aku juga cukup arif tak semestinya kereta mahal tak bermasalah. 206 aku pun hari tu buat aku naik hantu juga sebab qc naza ni tidur agaknya. ada ke salur aircond keluar tak dipasang, tu sebab aku punya seat kat kaki driver basah semedang. body pun macam ada bintik nak karat kut. balancing out.chamber lari. aligment lari. dah hantar servis ntah apa mak nenek lagi la.

aku bukan mengagungkan kereta luar, tapi memang la aku tak beli kereta lain kalau ada duit lagi. aku akan beli peugeot. feel semacam. lepas saja semua kelemahan yang qc naza terlepas pandang itu dibaiki, memang seronok betul bawa 206 aku. hubby pulak mentang-mentang aku cuti, dia bawa pergi kerja la pulak. hahaa. tak pe la. mesti dia rasa best berbanding bawak JCA pinjam. nanti la sayang, bila kita da berjaya, hutang dah habis, dah bagi mak suma yang patut, kita beli 308 pulak nak? aku rasa itu perasaan orang yang pakai honda,  sama juga yang pernah pakai kereta jenama lain, mesti ada rasa nak kekal dengan jenama itu. semalam aku test drive honda city baru kat indahpura. sorry. aku tak teruja. tengok airmuka aku je hubby dah boleh teka aku tak de feel. aku nak 308 jugak. tak kira!

TAPI AKU RASA SAPA YANG  PAKAI KERETA PROTON, AKAN ADA CITA-CITA TUKAR JENAMA LAIN. KAN?

ala, jangan tipu la. dan alasan yang serupa aku rasa dengan aku ialah, bukan sebab tak patriotik, tapi sebab kita rasa macam hampeh dengan kerenah birokrasi.tapi kemuncak menyampah aku pada proton ialah sejak penipuan proton dalam pemilihan nama mpv yang hampeh. aku keciwa sangat bukan sebab tak menang. kalah biasalah, bukan main banyak peraduan aku masuk tapi tak menang. aku relek aje. dah bukan rezki kan.

tapi yang aku marah sangat ialah KENAPA EXORA JADI PILIHAN? jawapan bangang proton ialah sebab bukan nama binatang dan bukan nama bunga. maksudnya bukan apa-apa makna. hello, kenapa bodoh sangat?dalam syarat pertandingan kata nama mestilah tida kaitan dengan nama bunga atau tumbuhan. mesti mempunyai maksud tertentu.
kesilapan proton ialah:
1.   walaupun Exora bukan nama bunga, tapi satu dunia tahu ia hampir menyamai nama saintifik  bagi bunga jejarum iaitu Ixora.
2.   peserta `bertuah ` itu ada ke tulis makna Exora tu, sebab dalam kenyataan tahap baghal proton ialah exora dipilih sebab tiada membawa apa-apa makna. haduh, bodoh betul. nak bagi kucing nama pun ada makna, contohnya olat sebab kependekan dari nama coklat. putih sebab bulu dia putih. comel sebab kucing tu nampak comel. ini nama bagi sebuah mpv, yang membawa kepada unsur patriotisme, tak de makna apa-apa? sapa bodoh? aku ke, rakyat Malaysia ke atau panel pemilih proton tu?

3.   daripada puluhan ribu (rasanya dekat juga cecah 30 ribu penyertaan kalau tak salah), tak kan lah tak ada satu pun makna yang baik, nama yang cantik , BERMAKNA, dan berkarisma untuk sebuah mpv? boleh korang fikir jahat macam aku, ntah ke minah yang terpilih tu kroni panel proton, sebab tu dia terpilih walau penyertaan dia tu tak menepati kriteria? di mana keadilan untuk 29999 peserta lain?

isi utamanya ialah, KALAU DARI NAMA PUN PROTON BOLEH MENIPU DAN MENGINJAK-INJAK INTELEKTUAL RAKYAT MALAYSIA, APA LAGI YANG KITA HARAPKAN DARI SEGI KUALITI? TIDAK MUNGKINKAH KITA DIPERBODOHKAN LAGI. DAN LAGI. DAN LAGI.

omputih kata, `enough is enough` la proton. aku sumpah tak akan beli produk ni untuk mengajar proton erti integriti. erti kuasa pengguna. erti intelektual rakyat marhaen macam aku.hari hari dalam tv propaganda cakap pasal integriti. hampeh, hampeh! bencinya aku.baik tv1,2 dan 3 tulis satu lagi perkataan dalam promo, tv propaganda anda. macam komunis. puas hati. hahaha. aku marah ni...

itu belum aku cerita harga proton yang murah gila-gila kat saudi, dan mana-mana negara lain. lebih kurang 35k saja harganya. mutu memang class. kita pulak, harga mahal macam gaban, kualiti, sendiri rasa la pemilik proton yang patriotik.korang sendiri tau la kan. maknanya, kita terpaksa cover semula kos orang luar yang murah tu dengan harga mahal dan kualiti rendah kita. ada faham. cuba tengok ceo-ceo proton, apa agaknya kereta dia pakai? saga BLM? hm...

aku yakin , kalau kita semua mampu, kita akan beli kereta luar. tapi dek nak cover `hasil `sikap keparat segelintir penguasa yang terlibat dalam bisnes ini, rakyat menjadi mangsa terpaksa membayar kereta yang mampu beli, kereta nasional. apa tidaknya, cukai import kereta sampai beratus persen, pakai la kereta malaysia yang `murah` tu. cuba korang fikir sikit, mana ada negara di dunia ni jual kereta kat rakyat sendiri lebih mahal daripada jual kereta kat orang luar. I malaysia je. tak bangga ke korang semua.

kalau korang semua kata aku tipu, emosi, atau apa-apa je la, terpulanglah. aku kena berhati kering sebab tu aku luahkan perasaan kat blog. kalau tak mau terima pandangan orang, baik aku nyorok kat bilik aje.tapi, abang man (abang ipar aku) dah pernah cakap kereta proton kat saudi memang murah dan kualiti baik sebab dia pernah bermastautin kat sana.

sekarang hubby suka usik aku, comel ingat tak dulu masa baru-baru kawin kalau abang kata nak beli honda, comel marah abang, kata abang tak patriotik la, tak bangga dengan negara la... `cukup bang, cukup.. aku terus tutup telinga. dan hubby dengan jahatnya ketawa macam rosyam nor dalam filem melayu macam tanda kemenangan sebab ideologi aku dah bertukar nampaknya.

aku tak benci malaysia. aku bangga, aku sayang dan aku yakin produk malaysia sangat baik. yang celakanya ialah manusia kapitalis yang ada dalam pentadbiran dan ekonomi itu. punya kuasa tapi melingkup. rakyat didahulukan. pooodaah. aku akan tukar paradigma kalau orang-orang jahat ini bertukar. boleh? ye. boleh. people power. masa untuk berubah.

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com