Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 27 Ogos 2009

menghargai dan dihargai

aku baru buka blog pagi ni. pagi yg tenang dan damai, istimewanya aku tak payah kalut pergi kerja.. yeehaaa. cuti lagi 5 hari. tmkasih kat nora yg sudi ikuti blog ni. ko tau nora, setahun lebih cikgu tak buka blog. perasan sibuk. kata-katamu merangsang minda cikgu untuk menulis semula. alhamdulillah kalau ada di antara tulisan ini yang menjadi inspirasi, yg mana satu pun cikgu tak tahu. tapi gembiranya hati cikgu kalau nora dapat kutip sesuatu yg baik dari apa yg kita kongsikan sama.

tahniah untuk korang yg dapat sambung pelajaran kat memana. semoga korang dapat yg terbaik. untuk nora dan mira, confirm la cikgu kan. selamat datang ke dunia sebenar pendidikan 2-3 tahun lagi. pastikan korang memang betul-betul berminat, bukan sebab peluang yg datang. apapun, kalau peluang datang dulu rebut aje la. pupuk minat kemudian boleh juga.

tapi amat menyeksakan bila kita tak tahu apa minat kita dan terpaksa buat sesuatu tanpa minat. amat. jangan menyeksa diri menghabiskan hampir sepenuh usiamu untuk perkara begitu.

aku bercakap berdasarkan pengalaman. aku juga semakin kabur fikiran apa sebenarnya minat aku. kadang aku macam hilang semangat dan minat nak bekerja.tapi sungguh, hubungan kemanusiaan dan kasih sayangku dengan pelajar tidak plastik. 100% dijamin aku betul-betul menghargai mereka yg menghargai aku. cumanya aku kelemasan dengan kerja-kerja yg bukan kerja utamaku.. mengajar, itu yang utama.. mesyuarat sampai petang, perhimpunan setiap hari, masukkan data berpikul-pikul, urusan perkeranian... huhhh. mati kebosanan aku dibuatnya. untuk anak-anak muridku yg bercita-cita murni nak jadi cikgu, korang akan tahu apa yg cikgu keluhkan ini satu hari nanti. tungguuu.

tapi sesungguhnya penghargaan akan membuatkan seorang manusia bersemangat untuk terus hidup. tak kira apa bentuk penghargaan itu. mungkin kata-kata, mungkin cenderamata, mungkin kad atau sebagainya. kita tidak tahu betapa berkesannya ia sehinggalah kita terjumpa insiden atau disedarkan oleh mereka yang menerimanya. dan medan pendidikan ini banyak menyediakan ruang untuk menghargai dan dihargai. satu nilai hidup yg utama, menjadi kita berasa berguna sebagai manusia.

insiden 1

nora kata blog ini beri inspirasi untuknya. tahu tak kamu, kata-kata kamu itu penghargaan buat cikgu untuk menulis lagi, dan lagi, dan lagi...see what happen `magical word` yg bernama penghargaan memberi nilai kepada penerima?

insiden 2

`abang tujukan lagu ini untuk ayang yg rela berkorban untuk hidup kita demi capai cita-cita kita...` .lepastu abang main gitar dan nyanyi tak ikut tune pun. tak pe,yg penting aku rasa dihargai lepas aku nangis kerana macam dah tak tahan dengan dugaan hidup ni. and abang pun dengan lembutnya pujuk aku yg tengah sentimental. ha ha ha. aku jadi kuat seketika itu juga rasa macam hero yg dah resque banyak orang yang lemah dalam kapal titanic. haha.lepas tu kami hayati pula lagu dibalik cermin diri karya M. Nasir, dalam sungguh maknanya. nangis lagi aku. (kalaulah M. Nasir tahu aku suka lagu dia..hmmm)

insiden 3

hema : awak lulus ke subjek sejarah?
Fcui : tak pernah.
hema : habis kenapa awak selalu tunggu pn Jana waktu dia nak datang kelas?
Fcui : tak tau, saya cuma suka cikgu..
.................................

hema : kak jana, tu anak ko dah tunggu nak suruh masuk kelas
aku :ha ha. (ketawa dan senyum. kelakar dan perasan)
...............................................................

aku : kenapa dah lama awak tak jemput saya masuk kelas
Fcui : tak mau la. saya malu cikgu ketawakan saya..
aku : (?)

betapa penghargaan mengujakannya.adakah aku yg tak prihatin lalu melukakan hatinya? dan selepas itu tiada lagi fcui yg setia menantiku di bilik guru untuk ambil barang-barangku masuk kelas. dia memaku diri di kerusi, buat kerja dengan tekun seperti biasa tapi kurang bercakap lagi. apa salahku/ ego sebagai `orang tua` buatkan aku tak tanya dia banyak kali. tapi yg aku perasan dia tetap tersenyum-senyum simpul padaku selepas aku draw gambar aku dan dia dalam love masa tengah jaga kelas dia waktu ujian pra pmr tempoh hari..

1nsiden 4

`sapa dapat markah tinggi dalam percubaan spm nanti saya bagi hadiah!`. `saya tahu apa hadiahnya, kata boyak. sabun kan cikgu? dan pecah berderai ketawa budak tingkatan 5pI (2009). `mana awak tau?`.. aku pun tergelak sama.`eleh dulu form 4 saya dapat sebab lulus sejarah... kata boyak.

aku teringat masa tu markahnya 38%. aku up lagi jadi 40%. dan jadila dia satu-satunya budak tingkatan 4p3 yang lulus sejarah. aku bagi hadiah sabun. kecik aje tapi kereknya dia ya Rabbi menayang kat kelas dapat sabun.. `cikgu tau tak, seumur hidup saya ni la pertama kali dapat hadiah and lulus sejarah..`see....faham tak apa aku maksudkan

effa juga tak buat mandi sabun hadiah untuk dia tahun lepas sebab tinggi markah bm. buat kenangan katanya.

banyak lagi cerita cuma aku rasa nak kemas rumah dulu sebab da macam titanic nak tenggelam. hero pun hero jugak tapi kalau nak lalu pun tak bley apa cerita?

moralnya, tak kisah apa kita nak bagi pada orang. bukan harga jadi ukuran tapi ikhlas yg penting. insyaallah, pasti sampai ke hati.

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com