Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 29 Ogos 2009

rezeki dan gaji

tadi kak nisa sms. kerek betul la tu. da dapat tunggakan. kaya raya kau ye kak nisa. apapun , tahniah dan bersyukur dengan rezki kau tu. aku tumpang dengki. ha ha. tahniah juga suami ko dah konvo. susahnya perjalanan hidup lalu tapi manis akhirnya kan..

bab gaji dan rezki ni buat aku berat hati nak tulis. tapi bak kata orang pandai, kalau tak suka sesuatu tu jangan la lari, tapi renungkan kenapa jadi begitu.

jadi malam ni aku nekad nak berfikir sejenak kenapa nasib seseorang tak sama.

kak nisa contohnya, basic saja dah dekat 3k.campur elaun dah tentu punya dekat 4 k sebulan. wallawwehhh... belum campur hubby dia punya gaji lagi dkt jugak 10k sebulan. alhamdulillah, kaya jugak jadi cikgu kalau dah lama kan.

aku cikgu juga. grad juga macam kak nisa.tapi gaji tak sama. beza dengan dg 29 dulu dengan gaji dg 41 nanti hanya 26 ringgit lebih kurang. sebabnya? aku tak ada dg 32. aku lambat sikit jadi cikgu. masa orang ambil ptk aku enak-enak kat kuliah. siap aku pelik lagi apsal kak sally dengan emy beria benar nak balik kg ambil periksa ptk. akupun meneruskan kehidupan macam biasa seperti tiada apa-apa berlaku.

rupanya aku ditakdirkan tak dapat time base dg32 kerana tak ambil ptk tempohari. aku mengajar dah 11 tahun. kerani kat sekolah lama tu aku rasa dihantui perasaan bersalah yg maha dahsyat kerana meletakkan aku dalam dilema dan sembilu rasa. bukan susah sangat, kan dia boleh call bagitau balik sekejap ambil ptk. bukan ke itu satu dari tugas kerani?

bila ada kenaikan gaji, orang diploma dpt 25%. mencanak-canak naik lebih dari orang ada ijazah. tahu berapa beza gaji aku kalau aku tak payah sibuk sambung buat ijazah dulu? aku akan dapat kenaikan Rm700 dari gaji sekarang. senang kata kalau aku terus jadi cikgu cabuk tak berijazah, aku akan dapat gaji lebih kurang Rm3600 sebulan .tapi sekarang dengan ada ijazah second class upper dari UiTm, dengan ba(hons) lagi... gaji aku terkebelakang Rm 700 dari tu.aku rasa semua orang gelakkan aku. menyesal tak? korang ingat aku malaikat ke apa kalau aku tak menyesal.

bukan sikit pengorbanan yg aku dan keluarga tempuhi untuk lepaskan sampai grad. calang-calang iman aku quit aje. dugaannya hanya Allah yg dapat bantu kuatkan hati kami. apa dugaannya? korang nak tahu?

sebahagiannya..
aku dapat tawaran ke Uitm sejurus aku dapat pindah rumah baru. simpanan dah hampir zero sebab masa tu all out beli grill la, apa la. harga besi plak masatu dah naik 100%. lari juga budget.
kami juga baru aje tukar kereta waja sebab dah tak larat nak maintenance kereta lama.hubby kata pergi je la sebab peluang tak selalu datang. aku pun grab aje la sebab bukan semua suami berfikiran terbuka suruh isteri majukan diri kan. so aku pun pergi la. beberapa bulan aku belajar kilang hubby tutup. dapat VSS pun tak banyak mana. semua cukup la nak cover hutang sebulan dua.
hubby pulak dah tak nak makan gaji. fed up katanya. aku sebagai isteri mithali akur je la walaupun aku tahu bukan mudah berniaga sendiri. hiduplah kami dengan serba kekurangan sebab ambil risiko yg tinggi juga ni. macam-macam hubby buat, jual sate, nasi ayam, mee kuali besar dan akhirnya yg serasi cakoi. jadilah dia pembuat cakoi melayu tersohor kat bandar putra tu . heh heh. tapi kemudian tuhan uji lagi. mdk dah tak benarkan kami niaga kat situ. hubbyma cam orang sasau sebab tertekan sangat. aku juga tapi aku buat-buat kuat la. lebih-lebih pun aku nangis kat bahu kak sal je la,dia yang paling memahami. mana aku fikir nak studi lagi, fikir tak de duit lagi... tak de dalam erti kata takde, sungguh! pernah tu dalam wallet ada seposen jer. tapi nanti ada je la rezki aku. ada je la kak step suruh buat lukisan la, kak nisa beli jajan kasi aku la... nak minta hubby pun aku tak sampai hati sebab dia pun kadang makan sekali je sehari. beli nasik giant harga rm1.90 tu.

dah la susah, duduk jauh-jauh, kereta pulak kena tarik (sayunya..depan mata tuuu)nasib aku tak gila. pernah tu masa raya aku tak balik kg. kakak aku sampai nangis tanya sebab apa. aku cakap tak ada apa, tapi mak tahu. mak la banyak tolong aku sampai sekarang. kasihnya ibu sampai ke syurga. oh, sayyang dengan mak.

lupa nak bagitau gaji aku sebulan ketika tu tinggal 30 hengget je.nak beli apa sehari singgit? nasib rumah pakai loan govement kalau tak agaknya kitaorang duduk kat mesjid la gamaknya tak berumah.

jadi kalau kak nisa terbaca entry ni, tahu lah kenapa aku tak pernah nak ikut korang jalan kat pkns ke, apa ke... aku tak mampu nak buat tu semua kak. yg penting kalau ada duit sikit aku boleh buat beli nasik dan kumpul sikit-sikit buat tambang balik kampung. sampai satu hari tu kak nisa tanya aku."na, kau ni memang tak suka pakai gincu ke memang tak ada gincu?" aku lupa jawapan aku tapi lepastu kak nisa bagi aku satu gincu. hahaha.

pejam celik dah masuk 6 tahun kesukaran aku. tak payah la cerita semua tak...yg penting, aku ni extra suci murni hatinya kalau korang rasa akuTAK MARAH DENGAN SITUASI YG MENIMPA!
aku manusia biasa. marah, bengang, menyalahkan takdir, menyumpah berbakul-bakul kat sapa pun aku tak tau tapi yg paling banyak kat x-kerani lama tu la... sampai sekarang kadang aku nampak jugak dia kat sekolah aku mesyuarat ke apa ke entah. tapi dia serba salah agaknya nak pandang aku. lantaklah situ! hari tu aku terjumpa kerani bawah dia, direct aje aku tanya..."sampai hati buat saya macam ni ye kak.."bergenang air mata dia...ye la. kalau korang pun, kerana silap teknikal sikit korang terzalim seorang staf yg tidak dapat gaji yg sepatutnya dia dapat 700 lebih dari yg didapati sekarang. banyak tuu..senang -senang aku boleh bagi mak aku 2-300 hengget.

tapi adakah kemarahan itu bawa apa-apa perubahan?

yang pasti aku semakin lemas, sakit jiwa, darah tinggi, kencing manis dan tahap kena sawan!

jadi aku cuba buang segala kemarahan dan dendam itu. aku maafkan orang yg bersalah padaku setiap kali nak tidur walau mula-mula agak tak ikhlas la juga. tapi aku paksa juga. lama-lama aku cool juga walau parut masih ada.

sekaranga ku rasa lebih tenang dan damai. aku cari kebaikan yang terselindung. pasti ada . Allah tidak akan uji orang yg dia tak sayang. macam intan, semakin dicanai, semakin lama, semakin di tekan, semakin terserlah nilainya. macam anwar ibrahim, lagi orang kata dia jahat lagi ramai orang cari kebenaran adakah betul dia jahat. hasilnya orang jumpa sesuatu yg orang sembunyi. macam Tn GuruNik Aziz, lagi banyak media perdana burukkannya, makin terserlah kebenarannya sampai mereka malu alah... sebut saja pemimpin dunia mana yg tak pernah hadapi cubaan. Nizar? aku rasa kalau ikut teori Sun Tzu dalam Art Of War dia ni bakal pemimpin yg disegani satu hari nanti. percayalah, kerana sejarah tak pernah bohong dan sentiasa berulang walau zanman berubah. buku Art of War tu sendiri dah berusia lebih 2500 tahun tapi semuanya masih relevan.

jadi kenapa aku nak mengeluh lagi. ampunkan keterlanjuranku Ya Tuhan. sebenarnya banyak lagi nikmat Mu yg aku tak hargai
aku dapat suami handsome yg baik dan setia. dapat keluarga yg supportive. dapat mertua yg sporting, tak pilih kasih. aku rasa antara menantunya bapak paling banyak bercakap dengan aku.. heh eheh..walaupun menantu yg lain kaya belaka. mak pulak tak pilih kasih, siap menangis lagi tengok kami susah. abang man siap kasi pakai kereta tak payah bayar lagi. abang din sanggup ambik waja dan sambung bayar bulan-bulan. abang abu, ina dan isyam pun banyak tolong kami ketika diperlukan. abang pun terharu sebab keluarganya tak pernah merendahkan usahanya untuk buat kerja yg dia suka walau belum nampak hasilnya hingga kini dalam bentuk wang berjuta.

apa lagi yg aku mahu? kawan-kawan abang pun semuanya kawan yg datang ketika susah. aku pun bertuah, kawan-kawan aku pun semua baik. kenapa aku nak merungut?

sesusah mana pun tak pernah lagi aku tak makan nasik kecuali kalau haritu aku makan mee saja.hehh..

jadi, Tuhan mengajar aku rezeki itu banyak bentuknya. bukan hanya duit.

yang paling mengesankan aku, tanty pernah kata"jan, mungkin kita terpaksa berkorban kewangan kita untuk bantu rumahtangga sekarang ni. sapa tahu kita perlukan dia pada ketika yg sangat perlu?"
"bila ,tanty?"
"bila tiba-tiba kita ditimpa sakit yg tak mampu bergerak..."
air mataku nak gugur. tapi cepat ku seka takut budak-budak nampak.

kata-katamu peringatan dari Tuhan bahawa aku tidak boleh takbur dengan kemampuan .bila-bila boleh bertukar peranan.
Ya Tuhan, ampuni dosaku.

2 comments:

RiTs berkata...

kesusahan lalu menjadikan aku lebih menghargai apa yg aku ada sekarang..menikamti kehidupan dengan penuh kesyukuran..

Comels berkata...

ye betul.aku pun sama.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com