Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 29 Ogos 2009

tuntut ilmu sampai ke negeri china...

kenapa nabi Muhamad S.A.W sebut negeri china? kenapa tak sebut Kl ke, England ke, Italy ke? kalau nak kata jauh, suma tu jauh...
bila aku banyak membaca (banyak dalam skala aku la.. sebenarnya tak banyak pun, kerana ilmu makin dicari makin banyak yg kita tak tau lagi)baru dapat buat kesimpulan, China baanyak sangat ilmunya dari fizikal, rohani, ketenteraan, trade,falsafah..hmmm.. macam-macam lagi lah.

selalu aku tengok discovery chanel dan national geographic tentang china, memang sangat mengujakan. genius betul bangsa cina ni Tuhan jadikan. malam tadi aku tengok mereka berjaya meniru karya agung seperti seramik dan lukisan china purba sebijik-sebijik. sampai usia lukisan pun boleh dipalsukan. nak buat tembikar tu konon dah lama nanti mereka lalukan dekat sinar-x dengan tempoh masa tertentu. pasu yg baru beberapa hari dihasilkan akan menjadi setua 4000 tahun dalam scanner!

shoteby (badan lelong antarabangsa) pun jadi pening kepala kalau masuk barang China antik. takut palsu. ha ha. aku kagum dengan China dan orang cina. banyak yang kita boleh belajar darinya.

dulu kat kampung sampai aku besar ada pandangan rasis berkaitan bangsa. ye la.. aku hidup dalam lingkungan fahaman perkauman yg sempit. tapi kini pandanganku berubah. baru aku faham knapa ideologi Tn Guru Nik Aziz kata orang cina pun boleh jadi ketua negara, yang penting dia muslim dan mukmin yang baik.

orang melayu pun tah apa-apa. jangan kita perasan sangat kita adalah bangsa terbaik dalam malaysia ni. secara peribadi aku tak kisah sapa jadi pemimpin, cina ke, india ke sapa ke...sejuta kali lebih baik dari melayu yang membangsatkan bangsanya sendiri. tafsiran sebenarnya ialah, bukan bangsa yang membuat kita hebat, tapi ketakwaan kepada Allah yang buat kita terpandang di sisiNya. sebab tu Allah jadikan manusia ni banyak kaler. putih, coklat, sawo matang, bangsa melayu, cina dan india serta ntah apa bangsa lagi dalam dunia ni tak terjangkau akal kita untuk fikirkan.

aku rasa malu dengan sikap rasis aku dulu. sampai sekarang aku panggil orang cina kat kampung aku dengan nama saja(oh, kurang ajarnya aku... )nama glemer kat kampung aku ialah AhHong, Atek. Belacan, Akau, Nyonyah, Angkok, Tiamah, Tempeng dan lain-lain. tapi aku paling respek dengan Nyonyah dan Tiamah. dasyat betul berkomunikasi dalam bahasa banjar. aku pun tak boleh cakap macam tu. kalau tak tengok muka, dengar mereka cakap kita ingat orang melayu !

tapi kesedaran yang dah lambat ni tak memungkinkan aku panggil mereka auntie ahhong, auntie nyonyah, uncle ah kau dan sebagainya. malu alah. ish. bodohnya aku. tapi takut nak sebut.

sampai sekarang aku kalau balik kampung mengelak untuk tertembung dengan mereka. tak tau nakpanggil apa!

berbalik kepada cerita China tadi, bukti betapa bijaknya nabi bila bersabda begitu.tak pasti ketika itu nabi ada sampai ke China atau tak tapi yg pasti misi ke sana dilakukan oleh para sahabat. dan bukti menunjukkan China lebih awal beribu tahun diislamkan baru kita kat nusantara ni. tak pelik lah kalau umat islam di China lebih banyak bilangannya dari rakyat Malaysia seluruhnya.

jadi, cubalah kita semua buat anjakan paradigma sikit. jangan rasis, jangan bebal tak pasal-pasal. malu bila kita banyak bercakap tentang perkara yang kita tak tahu. macam kata ustaz Ismail Kamus, ada lagi satu ilmu yng paling ampuh bila orang tanya kita dan kita tak de ilmu tentang perkara tu. kata je la MAAF,SAYA TAK TAHU!bila kita tak tahu, cakap je tak tahu.

aku selalu buat begitu bila budak-budak banyak soal benda yang aku tak pakar. memula malu juga tapi aku tau, lama-lama mereka menyedari aku tidak hipokrit berlagak tahu semua benda. alasannya mudah. kita memang tak akan tahu semua benda! kalau tanya Obama, pandai tak nyawit atau noreh? confirm tak tau. sama juga kalau tanya mak aku, 'mak, mak pandai tak nak log-in CIMB online? " macam nak kena lempang aje mulut yang tanya ni. oh, kasihannya emakku, buta huruf. tapi mak mesti bangga sebuta-buta huruf dia, dapat juga anak yang keluar UiTM.. he he.bravo mak, bravo.

nanti kita kalau dah kaya kita bagi mak duit banyak-banyak ye mak...

sooo, untuk ita yg rajin baca blog aku, rajin-rajin la baca buku. kau akan rasa best giler. untuk anak-anak muridku, bacalah buku kerana itu kunci ilmu dan penghormatan diri.ilmu dan akal itu sajalah yg bezakan kita dengan spesis lain di bumi ni..setakat makan, tido, shopping, ngumpat, kucing pun boleh kut...

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com