Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 30 Oktober 2009

Jumaat yang berkat

aku suka mengajar pada hari Jumaat. aku rasa aura ketenangan mendamaikan jiwa budak-budak ni. setiap jumaat kami adakan budaya Al-Quran dan Moral dari 7.30 pagi sampai 8.05 . pengisiannya macam-macamla, tapi selalunya ustaz bagi tazkirah. atau paling tak pun baca yasin ramai-ramai. masuk kelas senang betul nak kawal. tak le membrutal macam selalu.

tadi aku bagitau kelas 5P1 betapa aku suka mengajar kelas mereka hari jumaat. tenaaanng aje. mereka pun tahu hati dan jiwa mereka tenteram lepas tazkirah pagi. lagi seronok kalau ustaz Tuan yang ceramah. aku rasa ustaz ni mesti banyak sembahyang malam. kata-katanya sedap didengar, tak payah marah-marah jerit-jerit macam kita orang budak ikut aje cakap dia. kalau bagi tazkirah pun menusuk ke hati. oh, jeles betul aku.moga aku akan bertambah baik sebelum dijemput pulang.

harini belajar sajak`Derita Pertama`. kisah nabi Adam tercampak ke dunia. bagus juga tajuk ni terus aku sambung tazkirah santai dalam kelas. 3 perkara aku ingatkan budak hari ini ialah jaga percakapan ketika nak minum kerana air merakam getaran baik atau buruk. 70% badan kita adalah air. kalau buruk aje yang masuk apa kes?
kemudian aku ingatkan supaya selalu selawat kepada nabi S.A.W dalam susah senang sebab tidak ada manusia yng kasihkan kita seperti nabi kasihkan umatnya. ubat hati tenang. lagi satu aku pesan kat budak kalau nak hati bahgia, tengok orang yang duduk di bawah, jangan tengok orang yang di atas kita. hidup sentiasa tak pernah cukup.

kadang-kadang aku pun tak tau macamana aku boleh tertazkirah bebudak ni. baik-baik cerita puisi, macam-macam cerita nanti datang, bebudak pulak menganga-nganga masa aku bercerita. aku pun sangka mesti cerita aku best la.tapi memang best pun agaknya. jadi kepada sesiapa yang minat nak jadi cikgu, pastikan kita ada banyak pengetahuan am yang luas. kena banyak baca buku berbagai genre, kena tengok national geographic ke, discovery ke. apa saja yang anda mampu. budak sekarang advance. kadang soalan yang dia nak tahu tak terjangka akal kita. dan zaman sekarang jawapan hendaklah kukuh kerana kebijaksanaan kita tercermin di situ.

harap-harapnya walaupun cerita -cerita kami tadi agak terkeluar dari topik, mudah-mudahan mereka ambil yang baik darinya. tugas aku mendidik, bukan hanya mengajar. salah didikan aku, nerakalah jawabnya. besar tanggungjawab aku. tapi aku bahgia andai mereka berjaya di dunia. dan di sana...

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com