Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 17 September 2009

asam pedas kari ikan mayong

teruja betul hari ni dah last sekolah sebab esok mula cuti khas aidilfitri. lepas keluar dari 3B aku tak naik bilik guru dah, terus aje berlari-lari mendapatkan punch kad dan yeeehaa.. balik... 12.45 dah keluar hari ni.

pergi TJ Mart nak cari daging buat raya.Alhamdulillah, ada daging baru. siap ada kepala lembu tersengih manja warna hitam lagi. aku beli tulang selangka sekilo, hati setengah kilo dan daging setengah kilo. suma sekali 37 hengget. tak tau la nak masak apa. aku bukan pro sangat bab masak ni. ikut gerak hati aku aje.

haritu dah ungkep 3 ekor ayam tua. dah masuk freezer, tinggal tambah ingredients nak jadikan dia apa jenis.nak pulangkan kak lela punya tupperware dah setahun, he he.. tapi tak tau nak isi apa. esok la kut nak ngunjung dia. em, buat lebih sikit untuk bagi kak ani, kak noli dan kawan-kawan abang.

masa kat TJ mart tadi merayau cari ikan, Ya Allah, seronoknya nampak telur ikan mayong. dah lama aku teringin nak makan tapi tak jumpa. aku nak beli telur aje, encik jual ikan tu kata, `tak bley la kak... kena beli daging sekali.` alah, malas banyak cerita aku beli je la. balik  nanti berangan nak masak asam pedas daun kesum...wallaaa.

aku sampai rumah terus masak. kasi kunyit hidup, halia tomato, kesum dan sebagainya. tapi punya malas nak kisar lada aku pakai cili giling je. masak punya masak aku pelik tengok asam pedas aku macam tak pedas aje. dah tu warna tak merah langsung jadi macam kari pulak. peliknya.

waktu buka hubby ketawa, `eh, peliknya tadi kata nak masak asam pedas, apsal jadi kari pulak`? aku rasa mesti sebab telur ikan ni ada yang pecah tu yang pekat semacam kuah dia. rasa daun kesum hilang terus. memang sebiji rasa kari letak santan cuma tak rasa daun kari je. aku tadi masa tengah pelik tu letak juga kayu manis, ketumbar jintan n buah pelaga konon nak masak macam orang melaka la.

alah, bedal je la. yang penting sedap, ye tak. di samping tu, aku masak celur pucuk paku, tempe dan tahu goreng cicah sambal kacang pecal. tapi tetap tak sama macam mak buat. tapi sedap juga la.. buat banyak-banyak. letak kat freezer. raya nanti keluarkan. kan senang kerja. aku bukan rajin sangat kat dapur ni. penat. tapi pandai la juga masak. tak la mati pulak aku dua orang tak makan. macamana malas pun orang perempuan aku rasa tak de la tak tau masak langsung kan. kurang-kurang goreng telur pun masak juga.

aku tak tau nak cerita apa lagi tapi tengok aje la gambo asam pedas kari aku ni dengan pecal . best tak? sebenarnya aku nak cari jantung pisang tapi tak jumpa.satu TJ Mart aku tawaf boleh tak de. apa daa. sedapnya kalau celur jantung pisang. kalau kat kampung bersepah-sepah tak nak pulak makan. memang selera kita ni mengada-ngada kan..

(alamak, nak amik gambo tapi bateri abis la. aku cas dulu la bateri ni, karang baru post gambo. sabo je la ye kawan-kawan..)

2 comments:

nOraMaiA berkata...

macam sedap je bace care cikgu masak..
isk3 saya balik johoor mlm raya...citer pasal tjmart teringat plak umah...
cafe kolej dah tutup coz student da ramai balik...rumate sya dah balik klntan..bilik sbelah pon da sunyi...kat blok tggl bape ketul ja.
sahur ngan biskut aje la..


SELAMAT HARI RAYA

*x sabar nak sampai umah*

Comels berkata...

hati-hati. jalan mesti jem. hai apsal ko balik lambat. kesian mak masak sorang-sorang. lama ke cuti?

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com