Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 19 September 2009

sehari sebelum raya

jam dah menunjukkan 4.18 am. tak tido lagi aku ni. bukak RTM1 dengar sembahyang terawih dari mekah sampai tadarus al Quran. sebenarnya aku masak untuk raya. semua aku siapkan malam ni. aku cakap ngan hubby malam besok malam raya aku nak releks. penat la masak ni. saban tahun malam raya mesti penat masak. aku ni kategori kurang rajin sikit. sebenarnya aku suka masak tapi aku tak sanggup nak kemas kecah tu. lomah den. untung juga sebab hubby toleransi dengan aku, tiba rajin dia semua dia kemas. aku pun tak suruh sebab dia pun tak pernah paksa aku buat kerja rumah ni semua. kalau rajin buat, kalau rasa selesa duduk dalam tongkang pecah duduk la diam-diam sampai sakit mata kena kemas la juga.

kali ni aku masak sup tulang rangka, daging masak hijau, sambal kacang dan rendang hati lembu. tak lupa juga ayam tua aku buat rendang, itupun kalau boleh dipanggil rendang. aku tak kisah sangat nak memikirkan apa nama masakan aku yang penting sedap dah la. masak ketupat mini boleh la hubby terus sahur nanti. rasanya aku ni tak tidur sampai pagi karang sebab aku kalau dah lebih pukul 3 pagi habislah, memang insomnia. semalam hubby tidur 6.30 pagi sebab siapkan laman web paling leceh aku rasa sebab customer yang fussy. aku kata kat hubby esok malam paling lewat tido pukul 12 malam. nanti balik kampung tak ngantuk. bahaya bawa kereta kalau ngantuk ni. tadi baru dengar kemalangan ngeri kat selangor dan sp. ngantuk la tu.

dah jadi tradisi aku 3-4 tahun belakangan ni aku sambut malam raya kat rumah aku sendiri. pagi raya subuh sepi`i baru balik kampung. gilir-gilir la. tahun ni turn aku punya kampung. jadi perjalanan pagi tu pun lancar. aku tak kisah la nak tolong mak masak sebab kakak aku ramai.kalau belah abang menantu mak yang lain ada. heh heh. bagus betul kan aku. patut sehari sebelum raya tu yang tolong mak masak. memang bertuah betul aku ni.

kemas rumah belum siap lagi. esok hubby janji nak buat. kereta belum basuh. hantar kedai je la. tak larat aku.aku tak tau bila nak siap tanda skrip percubaan bebudak ni. beratus-ratus. naik cuti terus je nak markah. nak tanda bukan boleh suka-suka, tunggu emosi stabil baru aku berani tanda. kalau tak kesian bebudak ni. mesti markah sikit. hai, matilah macamni... bebudak pulak tak nyabo-nyabo nak datang umah.. harap-harap sempat la.

esok rasanya nak ngunjung ke jiran-jiran la. tu pun kalau belum balik kampung. kee pun aku nak bagi kalau ada. dia selalu bagi limau kalau raya cina.selamat hari raya kepada korang semua. semoga mensyukuri nikmat Allah kurniakan.

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com