Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 29 September 2009

cerita raya 1(2009)



aku rasa sangat seronok tahun ni. semua adik beradik berkumpul, 7 orang semuanya. anak buah aku je dah 20 orang lebih, riuh rendah jadinya. mesti mak ayah aku rasa gembira, anak-anak dia semua terkumpul. kak long dah jadi tuan rumah le sebab dia paling sulung. aku malas nak masak-masak dah sekarang ni. anak sedara aku pun dah besar-besar mak orang. tak kuasa aku nak ke dapur lagi.dulu masa mereka kecik-kecik, kak long pulak duduk jauh tak balik raya, aku le operator pengeluaran kat dapur bertahun-tahun. mak pulak kalau orang datang mesti dipaksa makan nasi. aku le yang masak. kalau dari subuh tu tak mandi alamat sampai dekat asar le baru sempat.  tapi ok juga aku kat ceruk dapur aje sebab aku ni pemalu sikit. tak biasa aku nak bercakap-cakap sangat dengan orang.

kenduri-kendara pun lepak juga. macam nak mati aku rasa kena panggang dek api kayu. hisss.. malas la aku. tapi itulah keunikan budaya jawa yang mak aku bawa. dia terapkan pada anak-anak tetamu mesti layan baik. siap makan sekali. sampai semua adik beradik aku terbawa-bawa budaya ni. kalau beraya belah sedara mak memang pecah la perut asyik suruh makan aje. bokde juminah mesti buat macam tu. tapi sekarang cikmon dah tak buat lagi. setiap kali raya aku rasa lega kerana terpaksa makan kuih aje kat rumah cikmon.

kalau tidur malam raya tu dah bersepah-sepah aku tengok. kat kg aku tak pe la aku pun berpesta pora tido kat ruang tamu tu. kalau kat belah mak mertua, hubby akan pasangkan khemah untuk aku yang manja ni kat tengah rumah. ala apa nak heran, abang man, abang abu semua buat macam tu. ye la, tak kan aku nak tidur pakai tudung pulak. pengsan juga karang. dalam khemah tu siap ada kipas lagi. sebab tu bonet kereta aku penuh bila balik kampung. kipas angin, khemah, baju, laptop, buku... penuh!

cuma tak berkesempatan jumpa kawan lama satu sekolah. jijah, ita, sally, ani, shila...eton, mona.. hai. sapa-sapa lagi la. seronoknya kalau dapat jumpa kan. aku frust betul tiap kali raya aje aku mesti kena tanda kertas periksa. dah masuk 3 tahun macam tyu le polanya. nak buat macamana, dah jadual macam tu kan...
sebab tu aku tak boleh lepak lama-lama kat kampung. koma nanti naik cuti orang nak markah. bebudak ni pun demand bukan main lagi. semalam aku tengok ramai juga geng yang tak siap tanda. sharon, onah.. kelam kabut pagi tu. aku relex aje sebab dah pulun 17 jam non stop. berhenti mandi, makan dan sembahyang aje. emm. datang tamu pun boleh tahan ramai. layan... tetamu bawa rezki kan.

malam yang aku nak siapkan kerja tu kak noli n kak ani jiran aku yang baik ni datang segerombolan. tengahari tu lagi kelakar. ada 2 budak merak datang, haus betul. aku rasa nak masuk 5 cawan sorang mereka minum. dah tu makan kuih beria-ia betul. kesian, mesti lapar tapi aku pun tak masak apa sangat sebab sibuk. aku tanya keluar rumah pukul berapa? dia kata 12 tghari. sampai rumah aku 2.30 dan aku adalah tuan rumah pertama yang mereka jumpa.

patut pun haus sangat.. kesian bebudak ni. okey lah. jumpa di lain entri. babai..

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
design by suckmylolly.com